Keskituloiset älkää viekö leipäjonojen lapsilta ruokaa
"Punainen Risti huolestui Suomen tilanteesta Pienet, yksinäiset ja nälkäiset lapset hakevat ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat Punaisen Ristin mukaan lisänneet asiointia ruoka-avussa."
IL
Lopettakaa itsekkyys ja jättäkää ruoka niille, joilla ei ole oikeasti varaa tai mahdollisuuksia ostaa sitä.
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
"Iso asuntovelka on kyllä ihan oma valinta."
Mitä sitten? Ei se muuta heidän tilannettaan mitenkään ja elävät toimeentulotuen saajien kanssa samanlaisilla rahasummilla.
He voisivat myydä talonsa ja saada rahaa. Tätä mahdollisuutta ei oikeasti köyhällä ole.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on moni keskituloinen sanonut, että heillä on paljon laskuja. Älkää silti menkö sinne leipäjonoon.
Köyhillä ei ole sitä autoa, lasten harrastusta, taloa tai vastikkeita josta laskut tulee, he eivät voi karsia mistään. Joskus se on köyhän aikuisen vika, heillä ei ole elämänhallintataitoja ja teillä on, te osaatte elää säästeliäästi ja he eivät. Mutta kun kyse on ruoasta, niin ajatelkaa tosiaan lapsia, älkääkä niitä vanhempia jotka aiheuttivat köyhyyden.
Kyse ei ole siitä, että vain muutama jää ilman. Tampereella jäi vastikään yli 300 jonottajaa eli puolet jonosta ilman ruokaa. Sadat ihmiset seisoivat turhaan yli tunnin pakkasessa.
Jos leipäjono on pelkkä lisä talouteen eikä akuutti tarve, niin se on näinä aikoina parempi jättää välistä.
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En saa vakituista työpaikkaa ja asuntolainaa. Miksi hoitaisin hyvin hyvätuloisten lapsia, joiden vanhemmat haukkuvat työttömiä?
Tuleeko hyvä mieli kun saa kadehtia muita?Itse kysyisin tuossa tilanteessa miksi en ole saanut sitä työpaikkaa ja mitä voisin tehdä sen eteen että saisin.Nyt on hankalat ajat mutta joku aika sitten oli paljon työpaikkoja tarjolla ja monella alalla työvoimapula.
Voi hyvänen aika. Miksei niitä meidän sijaisuuksia jatketa. Oltaisiin kyllä töissä, jos saataisiin.
Olen kotona, koska en ole saa töitä.
Siivoan jo jouluksi niin on jotain tekemistä. Siivoaminen on ainoa asia mihin on varaa. Pesen nyt keittiökaappeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En saa vakituista työpaikkaa ja asuntolainaa. Miksi hoitaisin hyvin hyvätuloisten lapsia, joiden vanhemmat haukkuvat työttömiä?
Tuleeko hyvä mieli kun saa kadehtia muita?Itse kysyisin tuossa tilanteessa miksi en ole saanut sitä työpaikkaa ja mitä voisin tehdä sen eteen että saisin.Nyt on hankalat ajat mutta joku aika sitten oli paljon työpaikkoja tarjolla ja monella alalla työvoimapula.
Voi hyvänen aika. Miksei niitä meidän sijaisuuksia jatketa. Oltaisiin kyllä töissä, jos saataisiin.
Olen kotona, koska en ole saa töitä.
Siivoan jo jouluksi niin on jotain tekemistä. Siivoaminen on ainoa asia mihin on varaa. Pesen nyt keittiökaappeja.
Olisiko sinulla mahdollisuuksia kokeilla toista alaa? Lisäkouluttaudut siinä samalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida ne keskituloiset viettää aikaansa ruokajonoissa vaan ovat töissä ym. Ihan kaikenlaiset ihmiset siellä käyvät opiskelijoista eläkeläisiin ja siltä väliltä ja oikeutettuja ovat. Tuskin kukaan muuhun kuin todelliseen hätäänsä vaivautuu seisomaan yli 1,5h koko ajan pitenevässä jonossa ruokakassin vuoksi.
Kyllä siellä ikävä kyllä on heitä, joilla raha riittää muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisia syrjitään oikein olan takaa tässäkin asiassa. Missään maassa ei inhota omaa maatansa ja kansalaisiaan kyllä näin paljon kuin Suomessa.
Tämä. Osa ihmisistä on todella niin julmia, että antavat lasten mieluummin kuolla nälkään :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ruokajonoon saavat mennä kaikki ne, joilla ei ole jäänyt rahaa ruokaan. Tämä tästä enää puuttuu, että osa katsoo "omistavansa" ruokajonotkin ja alkaa esittämään niihin jotain tulorajoja. Itse en ole koskaan ollut ruokajonossa ja toivottavasti ei koskaan tarvitsekaan mennä.
Siellä käy paljon sellaisia, joilla olisi rahaa ruokaan, mutta haluavat säästää ja käyvät jonoissa. Lapset kärsivät nälkää heidän vuokseen.
Idarivanhempiensa vuoksi ne lapset nälkää näkee, ei kenenkään muun.
Mutta saisi ruokaa jonosta, jos rikkaampi ei veisi nenän edestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työvoimapulaa ei ole ollut lähimpään viiteen vuoteen. Olen hakenut töitä koko sen ajan olin töissä tai en. Määräaikaisia saanut vaan, joten olen valmiiksi hakenut seuraavaa. Aivan yhtä kurja tilanne koko ajan.
Sä olet väärällä alalla .Minut melkein pyydettiin töihin kun ei saatu tekijöitä .Se oli pari vuotta sitten ja olin jo melkein eläkeikäinen,.kyseessä tavallinen palvelualaSamoin kunnan ruokapuolelle ei tullut yhtään hakemusta,tarjottiin palkkiota jos joku löytää lähihoitajan töihin ym.Kaikki tämä v.2022
Tämä ruoka-apu asia on merkillistä, sillä sitä hakee opiskelijat jotka bilettää kaikki omat rahansa, istuvat kahviloissablitkimässä 5 eur vaniljasiirapilla ryydytettyä lattea, on käyty ottamassa hiuslisäkkeet, tekokulmat, tekoripset ja huulitäytteet, puhumattakaan tatuoinneista. Sitten ollaan niin köyhiä ettei riitä ruokaan rahaa.
Sama syrjääntyneillä, kyllä on rahaa tatuointeihin, viinaan ja röökiin, ehkä jopa huumeisiin mutta ei ruokaan.
Leipäjonot on kuin kehitysapu afrikkaan, passivoi avun saajan koska ei tarvitse itse edes yrittää.
Keskituloisilla menee huonommin kuin tulottomilla, koska kaikki niiden rahat menee veroihin ja samoihin maksuihin jotka tulottomat saa ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Niin no. Ollaan keskituloisia, mutta maksetaan täysiä päivähoitomaksuja, ei saada asumistukea, ei saada lääkäri/lääkelaskuja sossusta, ei toimeentulotukea jne. Käteen jää laskujen jälkeen vähenmän kuin sillä ns. pienituloisella. Ja jostain meidän lastenkin on syötävä.
Ei ne tulot ole täällä suomessa ratkaiseva tekijä. Toinen saa maksuttoman päivähoidon lapsilleen, meillä menee useita satoja euroja siihen kuukaudessa. Sama pulju, samat hoitajat mutta vain me maksetaan niin hoitomaksuna kuin veroissa.
Keskituloisten lapset kylläelää ihan hyvin. Nämä kirjoitukset on pelkkää ilkeyttä.
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsia ruokajonoihin! 18 vuoden ikäraja voimaan.
Ei kaikilla ole vanhempia jotka huolehtisi ja joutuvat etsimään ruokansa itse, jos ei kotona ole niin neuvokas on lähtenyt ruokajonoon. Toivottavasi spr tekee näistä lapsista lastensuojeluilmoituksen, sen lisäksi että antaa ruokaa. Ja toivottavasti lastensuojelu auttaa oikeasti. Joskus se on pitkissä puissa. Apu ei samana päivänä tule.
Lapset leipäjonossa ovat usein kyllä vanhemman kanssa mutta kulkevat erillään jotta saisivat enemmän tavaraa / huusholli.
Entä ne (venäläiset tai ukranalaiset) lapset joiden vanhemmat odottaa naapurikorttelissa katumaastutissa että jokainen hakee vuorollaan kassillisen tavaraa ja niitä myydään sitten eteenpäin.
Ihminen on kekseliäs
Vierailija kirjoitti:
Miten joku kehtaa Suomessa valittaa päivähoitomaksuista. Onko teillä MITÄÄN käsitystä mitä ne muualla maksaa. Esim. Englannissa helposti 1500 euroa kuukaudessa...
Tätä ihmettelen aina myös. Mutta toisaalta täällä valitetaan kaikesta puoli-ilmaisesta, pitäisi olla täysin ilmaista. Kuten kelan lääkekorvaukset (ei pitäisi olla omavastuuta), terveyskeskusmaksut (pitäisi olla täysin ilmaista).
No toisaalta valitetaan myös täysin ilmaisesta, kuten kouluruoasta. Täällä oli joskus ketju, jossa kouluruoasta ei saanut sanoa mitään hyvää. Eineksiä tarjotaan! Melkein joka päivä! Perunat ei ole kuorittu paikan päällä! jne. ****a jos kouluruoka ei ole hyvää, aina voi laittaa lapsilleen lunch boxit itse mukaan kuten muualla maailmassa tehdään! Kouluruoka on just sellaista mitä parin euron budjetilla saa ja aivan hyvin voi laittaa lapselle "parempaa" mukaan, jos se ei kelpaa.
110 kirjoitti "Leipäjonot on kuin kehitysapu afrikkaan, passivoi avun saajan koska ei tarvitse itse edes yrittää."
--> juuri näin. Ei välttämättä ihan joka tapauksessa, koska meillä on valtava määrä syrjääntyneitä jotka on tipahtanu pelkän yhteiskunnan tuen varaan eivätkä ikinä tule pystymään mihinkään työhön. Mutta ne joilla olisi kyky tehdä työtä mutta eivät joko viitsi tai ideologisista syistä vaan tee työtä käyttävät ruoka-apua ns yleishyödyllisenä tukena. Näin voi käyttää siitäkin yli jäävän rahan muuhun elämiseen. Kätevää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Iso asuntovelka on kyllä ihan oma valinta."
Mitä sitten? Ei se muuta heidän tilannettaan mitenkään ja elävät toimeentulotuen saajien kanssa samanlaisilla rahasummilla.
He voisivat myydä talonsa ja saada rahaa. Tätä mahdollisuutta ei oikeasti köyhällä ole.
Kuka tahansa voi muuttaa halvempaan ja säästää rahaa.
Olen pienituloinen, eikä tulisi mieleenkään hakea ruoka-apua. Itse päätän mitä syön.
Vielä 20v sitten oli kunnia elättää itsensä täysin, olisi ollut hirveä häpeä hakea rahaa sossusta tai ruokaa leipäjonosta. Käytettävissä oleva raha piti riittää, se piri jakaa viikoille eikä rahaa käytetty enemmän kuin sitä oli. Syötiin halpaa ruokaa ja kaikki ruoka tehtiin itse joka olisi nytkin edullisin vaihtoehto. Mutta ei, nykyään uusavuttomat ei osaa eikä viitsi tehdä ruokaa vaan kaikki ostetaan valmiinq, jopa kasvikset pitää saada valmiiksi pilkottuna ja pastakin tuorepastana ja riisi kypsennettynä jotta ruoan saa eteen muutamassa minuutissa. Ei oo ihme että tulee kalliiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no. Ollaan keskituloisia, mutta maksetaan täysiä päivähoitomaksuja, ei saada asumistukea, ei saada lääkäri/lääkelaskuja sossusta, ei toimeentulotukea jne. Käteen jää laskujen jälkeen vähenmän kuin sillä ns. pienituloisella. Ja jostain meidän lastenkin on syötävä.
Ei ne tulot ole täällä suomessa ratkaiseva tekijä. Toinen saa maksuttoman päivähoidon lapsilleen, meillä menee useita satoja euroja siihen kuukaudessa. Sama pulju, samat hoitajat mutta vain me maksetaan niin hoitomaksuna kuin veroissa.
Niin no. Teillähän tulisi sitten olla oikeus toimeentulotukeen. Jos nettona pakollisten menojen jälkeen jää alle summan x niin on oikeutettu toimeentulotukeen. Sitä saa myös työssäkäyvät. Ja siinä huomioi
Helppoohan se on kun elää yli varojensa. Miljonäärikin voisi sanoa että jää vähemmän käteen kuin toimeentulotuki.
Työvoimapulaa ei ole ollut lähimpään viiteen vuoteen. Olen hakenut töitä koko sen ajan olin töissä tai en. Määräaikaisia saanut vaan, joten olen valmiiksi hakenut seuraavaa. Aivan yhtä kurja tilanne koko ajan.