Satojen tuhansien ihmisten koteihin jaetusta joulukalenterista repesi raivo?????
Raivo? Kirkon jakamasta ilmaisesta joulukalenterista?
Ihanko tosi? Ilmeisesti joku polttaa päreensä ihan kaikesta?
Mutta jos raivoat joulukalenterin takia, niin onkohan syytä hakeutua hoitoon?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti kalenteri miellyttää esim ateisteja tai niitä joita kristinusko ei kiinnosta. Heille ihan ok.
Miksi seurakunnat lähettää sen jäsenilleen? Ja on se on todennäköisesti luterilaisen seurakunnan tuote.
Joulu. Kapitalistinen kulutusjuhla, ihan hevonpaskaa.
Vierailija kirjoitti:
Paljonkohan siihen käytettiin rahaa. Olisivat antaneet rahan pelastusarmeijalle jolla olisi ollut sille käyttöä.
Luukuista olisi paljastunut kuvia leipäjonoista, huumevierotusyksikön asiakkaista, nuorista mielenterveyspotilaista ja transseksuaaleista. Siinä olisi kristillisdemokraatit saaneet annoksen oikeaa lähimmäisenrakkautta. Sen minkä teette yhdelle vähäisimmistä, teette minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttärelle se kilahti postiluukusta, ja antoi sen minulle, kun ei itse siitä välittänyt. Kyllä minäkin vähän olen ihmetellyt. Mietin, että onko tuo oikea paikka laittaa rahaa. Moni aikaisempien vuosien joulukalenteri on ollut perinteisempi ja joulua kauniisti odottava. Ehkä suurin osa ihmisistä odottaa kuitenkin uskonnollisen vakaumuksen kalenterilta jotain kauneutta, ei ihan tällaista. Itse availen sitkeästi joka aamu uuden luukun, ja petyn joka kerta. Ei siinä mitään, kalenterin voi laittaa vaikka roskiin, jos ei miellytä, mutta kuitenkin se on seurakuntalaisten varoilla maksettu.
Suurin osa ihmisistä? Tuskin sentään.
Itse uskon, että suuri osa. Ateistina oletan ja odotan , että uskonnollinen kalenteri perustuu uskontoon. Yllättyisin, jos se olisi tonttukalenteri tai mietelauseita, joilla ei ole uskonnollisia juuria. Ei ne minua haittaisi, mutta kuulun suurimpaan osaan ihmisistä, jotka olettaa seurakunnan lähettämän kalenterin olevan jollain tavoin uskontoon liittyvä.
Aikuisten joulukalenteri vs lasten, ja tän eron tajuaminen on kyllä ollut hukassa valittajilta
Vierailija kirjoitti:
Mikä tää on tää juttu, että kaikki vihervasemmistolaiset ovat nykyään näitä mielensäpahoittajia?
Loukkaantuvat ihan joka asiasta ja sitten kieltävät sen kaikilta muilta ja näin myös tappavat kaiken hauskuuden ja huumorinkin siinä samalla.
Ja miten kalliiksi nämä tulee veronmaksajille, ajatelkaapa kuinka moni asiantuntija ja tuomari ja lakimies on sitä 1500e korvausta siitä "mistä lie joululaulusta koulussa" käsitellyt, tuostakin tuli varmaan 50 tuhatta kuluja ja kun näitä valituksia rupee joka toinen tekemään joka päivä jostain asiasta niin siinä sitä ollaan, mielensäpahoittajien valtakunnassa ja köyhässä sellaisessa.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä harvinaisen ruma kalenteri ja jos tekstit ovat tota luokkaa että puolet tekstistä on Raamatusta ja puolet on viheltelyä ilmaan, niin ymmärrän suuttumuksen. Raivo-sana on jutun kirjoittajan käyttämä ja tuskin kuvaa useimpia. Sana on kärsinyt inflaatiota kun sitä käytetään niin usein. Joku muuhan tässä määrittää että ihmiset ovat raivostuneet. Väitän että ärtymys olisi kuvaavampi sana. Tai ehkä suuttumus. Mutta rahat ovat menneet harakoille.
Nyyh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirvee kalenteri! Lisäksi luukut on numerojärjestyksessä
Hanki itse mieleisesi kalenteri.
No yleensä jos joku haluaa itsellensä kalenterin niin hän itse ostaa mieleisensä 😂
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo nyt täysin woketettu kalenteri. Eikö kukaan mäe keisarin uusia vaatteita??
Ei sillä ole mitään tekemistä woken kanssa. Miksi jotkut sotkee sen sanan joka asiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin jutun ja siitä päätellen hyvä kalenteri. Ei kaikilta voi vaatia erilaisen taiteen ymmärtämistä mutta jos joku oiken raivostuu ilmasesta kalenterista niin elämä on kyllä liian helppoa
Sain odottamatta tuollaisen kalenterin ja olen aukonut luukkuja aamuisin. Minusta se on ihan kiva, siinä enkelissä on tosiaankin jotain punk-henkeä. Tekstit ovat vähän erikoisia ja joitain olen jopa pyöritellyt mielessäni eli kaipa ne herättävät ajatuksia. En juurikaan perusta kirkon lässyttävästä nykylinjasta mutta kalenteri on ok. Ehkä olen vain liian laiska raivostumaan.
Siitä enkelistä vielä. Minulla ei ole kristillistä vakaumusta enkä kaipaa kerubeja enkä seimiä. Ehkä ihan kiva on laiska luonnehdinta. Edward Munch on maalannut muutaman Madonnan joissa on samaa fiilistä kuin kalenterin enkelissä. Myös Einojuhani Rautavaaran enkeli-sarjan sävellyksistä tulee samanlainen tunnelma.
Iskelmälaulajat huutavat kuin palosireenit erilaisista enkeleistä ja milloin ketäkin kuvataan mediassa enkeliksi. Raamattukin on täynnä jos jonkinlaista enkeliä, Mikael heiluu miekan kanssa. Miksi jouluna enkelit pitäisi kuitenkin banalisoida barokin kerubeiksi tai ala-asteikäisille suunnatuiksi blondeiksi?
Vierailija kirjoitti:
Aikuisten joulukalenteri vs lasten, ja tän eron tajuaminen on kyllä ollut hukassa valittajilta
No se tuli meillä lapselle. Lapsi on meillä ainoa, joka kuuluu seurakuntaan.
Pellervo Lukumies häädettiin työmaaltaan Toivakan kirkosta hänen maalattuaan seiniin seurakuntalaisten mielestä sopimattomia ja rienaavia kuvia. Niin vain niitä tänä päivänä turistibussilla ajellaan katselemaan ja ihailemaan.
Vierailija kirjoitti:
Pellervo Lukumies häädettiin työmaaltaan Toivakan kirkosta hänen maalattuaan seiniin seurakuntalaisten mielestä sopimattomia ja rienaavia kuvia. Niin vain niitä tänä päivänä turistibussilla ajellaan katselemaan ja ihailemaan.
Kyllä turhasta raivostuminen osattiin jo ennen somea :) Saramagokin viihtyi huonosti Portugalissa Jeesuksen Kristuksen evankeliumin julkaisemisen jälkeen. Nobelin sai kuitenkin.
Erikoista että uskonnon rienaaminen on kovasti pop. Tämäkin palsta vilisee typeryydessään pökerrryttävää uskonnon ja raamatun vertaamista satukirjoihin ja jumalan vertaamista tonttuihin ja maahisiin. Silti vääränlaisesta joulukalenterista nousee suuri haloo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin jutun ja siitä päätellen hyvä kalenteri. Ei kaikilta voi vaatia erilaisen taiteen ymmärtämistä mutta jos joku oiken raivostuu ilmasesta kalenterista niin elämä on kyllä liian helppoa
Sain odottamatta tuollaisen kalenterin ja olen aukonut luukkuja aamuisin. Minusta se on ihan kiva, siinä enkelissä on tosiaankin jotain punk-henkeä. Tekstit ovat vähän erikoisia ja joitain olen jopa pyöritellyt mielessäni eli kaipa ne herättävät ajatuksia. En juurikaan perusta kirkon lässyttävästä nykylinjasta mutta kalenteri on ok. Ehkä olen vain liian laiska raivostumaan.
Siitä enkelistä vielä. Minulla ei ole kristillistä vakaumusta enkä kaipaa kerubeja enkä seimiä. Ehkä ihan kiva on laiska luonnehdinta. Edward Munch on maalannut muutaman Madonnan joissa on samaa fiilistä kuin kalenterin enkelissä. Myös Einoju
Ateneumin kokoelmaan on hankittu uusi taideteos, Munchin Huutava neitsyt XD
Vaasan Suom.Seurakunta on jakanut samaa kalenteria. Mielestäni kuva on kaunis, tulee Ukraina tunnelma. Mutta ne tekstit! Tyylin lausu jumalasi nimi niinkuin kiroaisit..Yhdeksännen päivän jälkeen kalenterini päätyi roskiin.
Olisi nuo rahat voinut muuallekin käyttää!
Miksi kirkko menee aika usein metsään? Turvaa ja lohtua nyt tarvitaan, eikä "ravistelua".
Mä en sellaista oo saanu ikinä, edes silloin, ku kirkkoon kuuluin. Ja jos raivoaa NOIN PIENEN ASIAN takia, on todellinen HULLU !!!! HAKEKAA HOITOON. Tai osta mieleisesi joulukalenteri kaupasta ! Ite ostin vasta äsken alesta omani. Kyllä kannattikin ! Tai tee ite.
Vierailija kirjoitti:
Mä en sellaista oo saanu ikinä, edes silloin, ku kirkkoon kuuluin. Ja jos raivoaa NOIN PIENEN ASIAN takia, on todellinen HULLU !!!! HAKEKAA HOITOON. Tai osta mieleisesi joulukalenteri kaupasta ! Ite ostin vasta äsken alesta omani. Kyllä kannattikin ! Tai tee ite.
Yritin. Sanoin puhelimessa että tarvitsen apua kun pahastuin kirkon joulukalenterista. En saanut. Sanottiin, että jos olo pahenee tai jatkuu pidempään niin voisin yrittää keskustelua jonkin vapaaehtoisen kriisityöntekijän kautta. Eli yksin jätettiin, vaikka olen näin pahastunut.
Näille on kyllä asiat liiankin hyvin jos kalenterista raivoaa. Mietin vaikuttaisko demonit....
Suurin osa ihmisistä? Tuskin sentään.