Oletko koskaan yöllä katsellut jättikiikareilla linnunradan keskustaa?
Sieltä näkyy valtava määrä tähtiä, joita ei paljaalla silmällä näe.
Kommentit (43)
Tänään katselin jupiteria paljaalla silmällä, loistaa kirkkaana. Myös mars näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On vain Zeiss RF 8 x 42 kiikarit joilla ei mustat aukot näy. Tiirailen mieluummin naapureiden tekemisiä näin talviaikaan.
Ja kun naapurisi huomaa puuhasi, voit nähdäkin tähtiä ihan yllättäen
Teleskoopin hankkimista olen miettinyt ja siihen sitten kiinni videokamera. Nykyaikana tekniikka mahdollista monia asioita.
Minä ainakin näen linnunradan keskustan ihan silmillä. Tarpeeksi intensiivisesti kun tuijottaa, niin sieltä alkaa näkymään vaikka mitä jännää.
Myrkillä ohimoon johan alkaa tähtiä näkymään.
Naapurin ikkunasta näkyy hyvällä tuurilla karvakolmiotähdistö.
Vierailija kirjoitti:
Tänään katselin jupiteria paljaalla silmällä, loistaa kirkkaana. Myös mars näkyy.
Paljaalla silmällä näkyy vain yksi valkoinen piste. Isoilla kiikareilla ja kaukoputkellä erottuu myös Jupiterin kuut siinä Jupiterin lähettyvillä.
Minä olen Kreetan reissuilla katsellut ilman kiikareita sun muita apuvälineitä tähdistöjä. Niintä on niin tuhottomasti ja lähekkäin, ettei maallikko edes tiedä, millä nimellä niitä kutsutaan. Kuukin on aiwan waltava!
Pitäisi olla joku asioita tunteva opastamassa. Mukavasti niistä näkee yöllä unia :)
Turha edes yrittää katsella, liikaa valosaastetta.
Vierailija kirjoitti:
Turha edes yrittää katsella, liikaa valosaastetta.
Kannattaa katsella mökillä maaseudulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljaalla silmällä näkyy vain yksi valkoinen piste. Isoilla kiikareilla ja kaukoputkellä erottuu myös Jupiterin kuut siinä Jupiterin lähettyvillä.
Pitää paikkansa.
Ajattelin ostaa kaukoputken. Taivas on äärettömän mielenkiintoinen ja avaruus upeaa luettavaa. N60-v.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen Kreetan reissuilla katsellut ilman kiikareita sun muita apuvälineitä tähdistöjä. Niintä on niin tuhottomasti ja lähekkäin, ettei maallikko edes tiedä, millä nimellä niitä kutsutaan. Kuukin on aiwan waltava!
Pitäisi olla joku asioita tunteva opastamassa. Mukavasti niistä näkee yöllä unia :)
Pelkällä silmällä katsominen ei vahvista valotehoa. Jättikiikareilla näkiset tuhat kertaa enemmän tähtiä taivaalla.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin ostaa kaukoputken. Taivas on äärettömän mielenkiintoinen ja avaruus upeaa luettavaa. N60-v.
Kaukoputkella näkyy vain pieni rajattu alue. Kiikareilla näkyy paljon laajempi alue ja se on paljon mielenkiintoisampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen bongauskohde on esimerkiksi Venuksen sirppi (tai sen vastaava vaihe). Ei tarvita voimakasta putkea.
Katson miehen munaa lähietäisyydeltä.
Vierailija kirjoitti:
Millaiset on jättikiikarit?
Sellainen, missä kiikarin linssi on halkaisialtaan vähintään 8cm.
En usko että avaruutta on olemassa, joku Kekkosen keksintö harhauttaa kansalaisia.
Kaukoputkella katselen, mutta se keskusta ei kyllä näy. Mutta meidän linnunradan haara on kyllä kaunis.