Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ei ymmärrä, ettei saataisi enää asuntolainaa

Vierailija
09.12.2024 |

Suunnittelee muuttoa innoissaan sinne tänne, ja sieltä asunnon tai talon ostoa. Kuvittelee että saataisiin joku 120 000 euron laina tuosta vain, kuten joskus 20 vuotta sitten. Silloin saatiin tuollainen laina pelkällä henkilötakauksella, ilman säästöjä, ja vain miehellä vakituinen työpaikka, mulla sijaisuuksia.

Nyt ajat taitaa olla toiset, en itse ainakaan näe edes unta tuollaisesta lainasta. Miehellä vakkarityö, keskituloinen, mulla työpaikalla YT:t tulossa. Nykyinen koti vaatimaton mökki, muutaman kymppitonnin arvoinen. Enkä tätä myy koskaan.

Eikö miehen ajattelu olekin haihattelua nykypäivänä? En kehtaisi mihinkään lainaneuvotteluihin varata aikaa näillä spekseillä 😂

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei 120000 mun mielestä kuulosta mahdottomalta jos miehellä on vakituinen keskipalkkainen työ.

Ja kahdelle ihmisellehän tuo on ihan naurettavan pieni asuntolaina. Minulla on enemmän yksin, ja mietin aina kuinka jumalattoman paljon enemmän jäisi elämiseen rahaa jos asuisi jonkun kanssa. 

No työkaveri haki juuri lainaa 150 000 euroa eikä meinannut saada, vaikka molemmilla vakkaritulot ja palkka alkaa kolmosella ja nelosella. Ei velkoja. Vasta ihan viimeisestä pankista lainalupaus tuli.

Hohhoijaa

Ei ole välttämättä hohhoijaa. Me haettiin mökkilainaa ja toki mökin vakuusarvo on pienempi, mutta meillä oli omarahoitus kunnossa, asuntoa olisi saatu vakuudeksi koska lainaa on maksettu reilusti. Vakityöt, vuositulot yli 80000 euroa bruttona ja yksi lapsi. Mökkilaina alle 50000 euroa ja saatiin se yhdestä ainoasta pankista. Kun otettiin eka laina vuonna 2007, olin raskaana oleva opiskelija ja miehen bruttotulot oli 2000 euroa. Saatiin 100000 euroa. Ajat on todellakin muuttuneet ja silloin oli vielä korotkin korkeammalla. 

Vierailija
22/66 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei 120000 mun mielestä kuulosta mahdottomalta jos miehellä on vakituinen keskipalkkainen työ.

Ja kahdelle ihmisellehän tuo on ihan naurettavan pieni asuntolaina. Minulla on enemmän yksin, ja mietin aina kuinka jumalattoman paljon enemmän jäisi elämiseen rahaa jos asuisi jonkun kanssa. 

No työkaveri haki juuri lainaa 150 000 euroa eikä meinannut saada, vaikka molemmilla vakkaritulot ja palkka alkaa kolmosella ja nelosella. Ei velkoja. Vasta ihan viimeisestä pankista lainalupaus tuli.

Hohhoijaa

Ei ole välttämättä hohhoijaa. Me haettiin mökkilainaa ja toki mökin vakuusarvo on pienempi, mutta meillä oli omarahoitus kunnossa, asuntoa olisi saatu

Just näin. Palstalla on ihmeen väsynyttä porukkaa kun haukottelevat niin paljon. Ulkoilla kannattaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan ne lainansaantiehdot kiristyneet paljon. Monesti kuulee kuinka ei meinaa saada lainaa edes keskihintaiselle talolle.

Vierailija
24/66 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan ne lainansaantiehdot kiristyneet paljon. Monesti kuulee kuinka ei meinaa saada lainaa edes keskihintaiselle talolle.

Lainaa saa mutta pitää olla reilusti omaa rahaa.

Jos tili on tyhjähkö vuodesta toiseen niin turha kysellä.

Vierailija
25/66 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ei pariskunta lainaa saa jos ei molemmila ole vakituinen työpaikka. Koeajalla et saa lainaa. Jos toinen on työttömänä, ette saa lainaa. Ja jos ei ole laittaa kunnolla omaa rahaa, ette saa lainaa.

Ei pidä paikkaansa. Tänä keväänä 2024 saatiin Nordeasta laina, minä perhevapaalla ilman työsopimusta, miehellä vakituinen työ. Itsellä toki erittäin hyvin työllistävä ammatti, muttei sitä työpaikkaa sillä hetkellä. 

Vierailija
26/66 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdota miehelle että muutatte vuokralle?

Omakotitaloja ei juurikaan saa vuokralle. Ap

Mikä pakko se on omakotitalossa adua jos kerran haluat käyttää rahaa enemmän elämiseen? Oletko edes katsonut? Omakotitaloja on paljonkin vuokralla. Se vasn että yleensä siihen tulee vielä lämmitykulut joita kerrostalossa ei tule.

Kerrostalon lämmityskulut ovat siellä hoitovastikkeissa tai vuokrasta.

Vierailija
27/66 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies sitä, mies tätä. Tyypillistä naisen ulinaa. Kasvata pallit.

Vierailija
28/66 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin just yksin talon vajaalla 250000 eurolla ja kysyin mieheltä haluaako hän muuttaa mun kanssa. Halusihan se. 😂

- keskituloinen, N48

Vierailija
29/66 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta. Kuka ostaa perikunnan asunnot tulevaisuudessa, kun työikäisistä moni ei saa lainaa?

Potkulaki ja paikallinen sopiminen, jolla palkat laskevat eivät auta asiaa.

Vierailija
30/66 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa

Ei ole välttämättä hohhoijaa. Me haettiin mökkilainaa ja toki mökin vakuusarvo on pienempi, mutta meillä oli omarahoitus kunnossa, asuntoa olisi saatu

Niinpä niin, ei välttämättä tosiaan hohhoijjaa. Mutta jos haet asuntolainaa velattomana ja olet säästänyt sen mitä pitää, niin silloin on hohhoijaa.

Jos taas velkaisena haet jotain hupilainaa, niin tottakai se on jo paljon vaikeampaa saada. Toki tuon työkaverin lainan tarkoituksesta ei sen tarkemmin ole ollut tässä puhetta, mutta ei liene väärin olettaa, että siinä viitataan velattoman ihmisen asuntolainaan (riittävillä säästöillä), koska miten se muuten liittyisi ketjun aiheeseen. Ja sen tosiaan voi totuusarvoltaan tiivistaa yhteen sanaan: HOHHOIJJAA.

Vierailija
31/66 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites toi omarahoitusosuus? Vaikka olisi millaiset tulot niin ei se ostettava asunto / talo kata koko lainasummaa, vaan aina osalle lainasta pitää olla joku muu vakuus tai omaa rahaa riittävästi.

Vierailija
32/66 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin just yksin talon vajaalla 250000 eurolla ja kysyin mieheltä haluaako hän muuttaa mun kanssa. Halusihan se. 😂

- keskituloinen, N48

Etkö osaa suomea?

Vierailija
33/66 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen eniten sitä että 20 vuodessa ette ole saaneet mitään säästöjä aikaiseksi. Ja se nykyinen koti on muutaman kymppitonnin arvoinen vaikka lainaa on otettu 120 tuhatta. 

Se aiempi koti myytiin jo kauan kauan sitten. Nykyään ei lainoja ole. Säästöillä on tehty remonttia, ostettu autot jne. Mulla lisäksi omia säästöjä, mutta en niitä uuteen asuntoon aio käyttää. Oikea Ap

Sähköautoa ei olisi kannattanut ostaa.

Vierailija
34/66 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, eipä sitä nykypäivänä oikein saa lainaa ilman omia säästöjä.

Mutta sun suhtautuminen asiaan on melko nykypäivän keskustelukulttuurin mukaista. Näet ensimmäisen ongelman ja pidät toista ihan tollona, vaikka voisit ottaa tuon myös keskustelun avauksena siitä, haluatko ylipäätään muuttaa ja pitäisikö teidän alkaa säästämään omaa rahoitusta lainaa varten.

Tuskin se muutto on niin muutaman kuukauden tai vuodenkaan päälle. Toki tuosta sun aloituksesta paistaa vähän läpi, että sä et halua muutaa minnekään, mutta se nyt on sitten jo ihan toinen tarina.

Vierailija
35/66 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilötakaus ei enää käy. Pitää olla säästöjä tai kiinteistö vakuutena esim. vanhempien omakotitalo.

Perikuntien asuntoja ei saa myytyä. Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.

Vierailija
36/66 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka uskaltaa ottaa enää isoa lainaa, kun tulee potkulaki ja voidaan irtisanoa vaikka viikon päästä.

Vierailija
37/66 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka uskaltaa ottaa enää isoa lainaa, kun tulee potkulaki ja voidaan irtisanoa vaikka viikon päästä.

Asuntojen hinnat romahtavat.

Lisäksi tulee paikallinen sopiminen, jossa saa ohittaa työehtosopimukset eli maksaa tessiä alempaa palkkaa.

Vierailija
38/66 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen eniten sitä että 20 vuodessa ette ole saaneet mitään säästöjä aikaiseksi. Ja se nykyinen koti on muutaman kymppitonnin arvoinen vaikka lainaa on otettu 120 tuhatta. 

Se aiempi koti myytiin jo kauan kauan sitten. Nykyään ei lainoja ole. Säästöillä on tehty remonttia, ostettu autot jne. Mulla lisäksi omia säästöjä, mutta en niitä uuteen asuntoon aio käyttää. Oikea Ap

Sähköautoa ei olisi kannattanut ostaa.

Siksipä sellaista ei meillä olekaan. Ap

Vierailija
39/66 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin äsken katsomassa 500 t asuntoa yksin, ja ajattelin ottaa puolet lainaa. Täytyy varmaan käydä pankissakin keskustelemassa.

Minäpä kävin katsomassa 5milj. asuntoa, ajattelin ottaa koko summan yksin, pitänee kävästä pankissa, onneks on säästöjä melkein 10tonttua. Terv. Pätkälähäri. 

Vierailija
40/66 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, eipä sitä nykypäivänä oikein saa lainaa ilman omia säästöjä.

Mutta sun suhtautuminen asiaan on melko nykypäivän keskustelukulttuurin mukaista. Näet ensimmäisen ongelman ja pidät toista ihan tollona, vaikka voisit ottaa tuon myös keskustelun avauksena siitä, haluatko ylipäätään muuttaa ja pitäisikö teidän alkaa säästämään omaa rahoitusta lainaa varten.

Tuskin se muutto on niin muutaman kuukauden tai vuodenkaan päälle. Toki tuosta sun aloituksesta paistaa vähän läpi, että sä et halua muutaa minnekään, mutta se nyt on sitten jo ihan toinen tarina.

Minä taas ihmettelen tätä "kulttuuria" että jos joku kirjoittaa jostain asiasta avoimelle keskustelupalstalle, ajatellaan heti ettei sen kirjoittaja ole ollenkaan ottanut asiaa puheeksi sen oman puolisonsa kanssa. No tottakai tästä on puhuttu! Mies ei vaan oikein ymmärrä miksei saataisi lainaa, kun aina ennenkin on saatu. Minusta tuo ajattelu on jotenkin hellyttävän hupsu 😄 koska tosiaan olen kuullut miten suuria vaikeuksia ihmisillä on ollut saada lainaa ja toisaalta, meillä ei mitään omarahoitusosuutta ole. Omia säästöjäni en asuntoon käytä. Ja tiedän hyvin ettei henkilötakausta enää saa, eikä sitä otettaisikaan.

Ja ihan totta etten minä edes halua muuttaa, tai jos muuttaisimme niin sitten vuokralle, maalle, omakotitaloon. Se on ainoa mitä voisin harkita. Ja se nimenomaan siksikin, että lainaa emme tulisi saamaan. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi