Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te jotka kärsitte kilpirauhasen vajaatoiminnasta

Vierailija
09.12.2024 |

Minkälaisilla oireilla alkoi sinun/tuttusi epäily tästä taudista?

Minulla on masennustaustaa ja masennus on aiheuttanut ennenkin somaattisia oireita. Nyt elämäntilanne on kuitenkin suht hyvä ja tasainen. Silti kärsin runsaista somaattisista oireista, mm. Todella kova uupumus, en saa nukuttua, vaikka on koko ajan tunne että nukahtaa pystyyn, todella voimakkaat vatsakivut, ummetus, todella voimakkaat lihaskivut ympäri kroppaa, en muista mitään enkä tahdo jaksaa mitään. Eli eroaa tavallisesta masennusjaksosta, kun nyt nuo somaattiset ja kognitiiviset ongelmat on pääroolissa, eikä masentunut mieliala. Masentuneena olen ennen jaksanut urheilla kovalla teholla päivittäin, nyt en jaksa enää edes urheilla päivittäin.

Minkälaisilla oireilla teillä on alkanut kilpirauhasen vajaatoiminta? Tai jokin muu sairaus?

Odotan aikaa verikokeisiin.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa raudanpuutteelta. Raudanpuute voi aiheuttaa myös kilpirauhasen vajaatoiminnan (korjaantuu, kun rauta saadaan ylös).

Onko runsaat kuukautiset, raskauksia, synnytyksiä? Ikä?

Vierailija
2/15 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi väsynyt olin, vaikka nukuinkin kohtuudella (tosin kilpparitutkimukset tehtiin siinä vaiheessa kun muusta syystä tarvitsin tilapäisesti unilääkettä). Selvimpiä oireita oli silmien, ihon  ja limakalvojen kuivuminen. Siis sillä tavalla, että päivisin silmissä leuijui oli rähmäsumentumia ja öisin ne kuivuivat niin, että silmien avaaminen sattui kun silmäluomet olivat muuttuneet  sisäpuolelta hiekkapaperiksi. Ei varsinaista ummetusta, mutta sellainen suolentoiminta, joka normaalisti kestää päivän, kesti kaksi päivää. Myös lihas- ja nivelkipuja oli aika paljon, mutta niitä on kyllä lääkkeen kanssakin, joten voivat johtua jostain muusta.

Minä en ollut masentunut ja väsymyksestä huolimatta sain kyllä aikaan, enkä usko/muista että muistissa olisi ollut ongelmia muuta kuin nyt itä sen, kun asioita on tekeillä aivan liian paljon yhtä aikaan niin jotainhan se kovalevy formatoi pois tieltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa raudanpuutteelta. Raudanpuute voi aiheuttaa myös kilpirauhasen vajaatoiminnan (korjaantuu, kun rauta saadaan ylös).

Raudanpuutetta minulla on, sen tiedän. Siihen ei vain terveydenhuollossa sanota oikein juuta eikä jaata. Olen lapseton 30v, kuukautiset ovat runsaat. Rautaa olen yrittänyt saada ylös kaikenmaailman poppakonsteilla.

Ap

Vierailija
4/15 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raudanpuutetta minulla on, sen tiedän. Siihen ei vain terveydenhuollossa sanota oikein juuta eikä jaata. Olen lapseton 30v, kuukautiset ovat runsaat. Rautaa olen yrittänyt saada ylös kaikenmaailman poppakonsteilla.

Ap

Oireesi ovat kyllä sitten tuota raudanpuutetta. Nyt vain syöt sitä rautaa konstilla millä hyvänsä.

Mulle erittäin paha raudanpuute (ferritiini 9 ja kaikki muut rauta-arvot alle viitearvojen myös) aiheutti kilpirauhasen vajaatoiminnan.

Kilpirauhasarvot ovat parantuneet sitä mukaa, kun rautaa on saanut nostettua (käyn verikokeissa tämän toteamassa). Myös kokeista todettiin, ettei ole vasta-aineet koholla, eli tosiaan johtuu raudanpuutteesta tuo kilpparin vajaatoiminta.

Eli älä tee sitä mokaa, että vaadit kilpirauhaslääkityksen ja jätät raudan ottamatta. Mikäli kilpirauhasen vajaatoiminta johtuu raudanpuutteesta, se ei korjaannu kilpirauhaslääkkeillä.

Raudanpuute vaikuttaa todella moneen kehon toimintaan, se on tärkeää nostaa ylös.

Vierailija
5/15 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli älä tee sitä mokaa, että vaadit kilpirauhaslääkityksen ja jätät raudan ottamatta. Mikäli kilpirauhasen vajaatoiminta johtuu raudanpuutteesta, se ei korjaannu ki

Silleen tosin kannattaa olla varovainen, että raudanpuutetta kannattaa lääkitä vain jos sitä todella on. Ylimääräinen rauta on myrkyllistä.

Vierailija
6/15 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No emt. Itsellä masennusdiagnoosi vaikka oikeasti olin somaattisten oireiden takia tosi kipeä, mutta heti ekana vuonna laitettiin masennusdiagnoosi..se kyllä johtui siitä kun olin kuumeessa koko ajan ja vaikka mitä. Ei silloin auttanut mielenterveyshoito yhtään mitään kun se syykään ei ollut siellä, se oli rääkkäystä.

Vierailija
7/15 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli älä tee sitä mokaa, että vaadit kilpirauhaslääkityksen ja jätät raudan ottamatta. Mikäli kilpirauhasen vajaatoiminta johtuu raudanpuutteesta, se ei korjaannu ki

Silleen tosin kannattaa olla varovainen, että raudanpuutetta kannattaa lääkitä vain jos sitä todella on. Ylimääräinen rauta on myrkyllistä.

Ap sanoi, että hänellä on jo todettu raudanpuute. Runsaasti joka kuukausi verta vuotavana ei ole ihme. Ja silloin on syytä ottaa purkista rautaa. Eikä ne rauta-arvot nouse edes hetkessä, joten vaaraa myrkyllisyydestä ei ole. Jos on pahasti raudanpuutteinen, saattaa kestää parikin vuotta, ennenkuin rauta-arvot saadaan ylös pohjamudista. Ja jos joka kuukausi vuotava nainen ei jatka raudan syöntiä, tippuu rauta-arvot taas.

Vierailija
8/15 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi väsynyt olin, vaikka nukuinkin kohtuudella (tosin kilpparitutkimukset tehtiin siinä vaiheessa kun muusta syystä tarvitsin tilapäisesti unilääkettä). Selvimpiä oireita oli silmien, ihon  ja limakalvojen kuivuminen. Siis sillä tavalla, että päivisin silmissä leuijui oli rähmäsumentumia ja öisin ne kuivuivat niin, että silmien avaaminen sattui kun silmäluomet olivat muuttuneet  sisäpuolelta hiekkapaperiksi. Ei varsinaista ummetusta, mutta sellainen suolentoiminta, joka normaalisti kestää päivän, kesti kaksi päivää. Myös lihas- ja nivelkipuja oli aika paljon, mutta niitä on kyllä lääkkeen kanssakin, joten voivat johtua jostain muusta.

Minä en ollut masentunut ja väsymyksestä huolimatta sain kyllä aikaan, enkä usko/muista että muistissa olisi ollut ongelmia muuta kuin nyt itä sen, kun asioita on tekeillä aivan liian paljon yhtä aikaan niin jotainhan se kovalevy formatoi pois tieltä.

Itsellä myös silmien, ihon ja limakalvojen kuivumista. Silmissä tunne kuin olisi hiekkaa täynnä ja yöllä kun heräsi niin ei saanut silmiä auki. Alapäästä verenvuotoa, joka johtui kuivuneista limakalvoista. Iho on todella kuiva kuin paperi. Hirvittävät lihas- ja nivelkivut sekä järkyttävä väsymys ja aivosumu. Univaikeudet. 

Vierailija
9/15 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kuulostaa erittäin pahasti raudanpuutteiselta (sanoikin, että raudanpuute on jo todettu) ja kaikki tämä fyysinen oireilu on leimattu masennuksen piikkiin. Käsittämätöntä! Ihan pelkästään raudanpuute itsessään voi aiheuttaa masennusta ja jopa ahdistusta. Sekä liudan fyysisiä oireita. 

Ap kertoi klassiset raudanpuutteen oireet:

- masennus (nyt elämäntilanne on kuitenkin suht hyvä ja tasainen.)

- Todella kova uupumus

- en saa nukuttua

- todella voimakkaat lihaskivut ympäri kroppaa

- en muista mitään enkä tahdo jaksaa mitään.

- somaattiset ja kognitiiviset ongelmat on pääroolissa, eikä masentunut mieliala.

- nyt en jaksa enää edes urheilla päivittäin.

Vierailija
10/15 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hommaa joku vuotoa vähentävä lääkitys. Itsellä oli Mirena kierukka mutta sitä kait ei suositella synnyttämättömille. Tottakai raudan puute tulee kun vuotaa paljon.

Kilpirauhanen alkoi reistaamaan suurella väsymyksellä ja palelulla.

Vierailija
11/15 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vuotoa vähentävä lääke on reseptillä saatava Caprilon. Mulle se ei käynyt, haittana tuli järkyttävää 24/7 päänsärkyä.

Myös yksi helppo konsti on ottaa buranaa 8 tunnin välein (vaikkei olisi kipuja), vähentää vuotoa edes jonkun verran.

Vierailija
12/15 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli kaikki liikatoiminnan oireet: sydämentykytystä, maha murahteli oudosti jne. Aika tavallista tämäkin, kuulemma. Menin lääkäriin rytmihäiriöiden vuoksi. 

Vierailija
13/15 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palelu ja jäätävä koomaväsymys keskellä päivää. Myös iho-oireiden paheneminen (ennestään oli atooppiseen ihottumaan liittyviä oireita) ja hiustenlähtö. Mutta väsymys oli selvin oire ja se, jonka syytä lähdin selvittämään.

Vierailija
14/15 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sehän on sellainen samanlainen muotitauti kuin adhd. Rantautui joitain vuosia sitten lihavien ja laiskojen naisten tekosyyksi kaikelle niinku adhd:sta tuli välittömästi paskan vanhemmuuden selitys.

Vierailija
15/15 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kilpirauhasen vajaatoiminta voi olla muotitauti, jos se verikokeella löytyy?

Tai raudanpuute, jos se todetaan verikokeessa? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yhdeksän