Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suru lapsettomuudesta vaikuttaa ystävyyssuhteisiin

Vierailija
09.12.2024 |

Olemme mieheni kanssa kärsineet useamman vuoden lapsettomuudesta ja tilanteelle ei näy loppua, nyt nitisee parisuhdekin liitoksistaan. Lapsettomuus on ollut itselleni niin iso kriisi, että se on vaikuttanut jopa ystävyyssuhteisiin. Jatkuvat raskausuutiset ja ystävien elämä saa aikaan niin vaikeita tunteita, että olen joutunut pitämään etäisyyttä moniin. Iloisen ja onnellisen esittäminen tuntuu liian vaikealta, kun on itse aivan rikki. En koe hyväksi puhua asiasta ystäville, aihe on liian kipeä. Psykoterapiassakin olen käynyt, mutta tunteet ovat ja pysyvät silti.

Miten te muut olette selvinneet jos olette vastaavassa tilanteessa olleet? En kaipaa nyt viisasteluja siitä miten toisten onni ei ole minulta pois, tiedän kyllä. Eikä oma suruni tarkoita etten toivoisi muille onnea. 

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritin joskus aiemmin puhua kokemastani surusta parille ystävälleni ja totesin, etteivät he vain kykene käsittämään. Kommentit kertoivat, etteivät he vain mitenkään tavoita sitä mitä käyn läpi. Eikä tietenkään voi niin olettaakaan. Tästä syystä kuitenkaan en halua aiheesta enää puhua vaan ratkaisuni on ollut etäisyyden pitäminen. Tunnen itseni ajoittain itsekkääksi ja huonoksi ystäväksi toimiessani näin. Ap

Sama kokemus. Ystäviltä tuli ymmärtämättömiä kommentteja. Yksi totesi hilpeästi ja kuin itsestään selvänä asiana, että "ota koira", toinen oli ärtynyt ja asenne suunnilleen "no mitä välii, jos ei koskaan saa lasta".

Tuttua. Samoin "ei saa olla katkera, elämä on täynnä ilon aiheita". Joo tiedetään. 

Tavikset, kokemattomat ympärillä laukovat juuri noita "ei saa olla katkera", ei saa sitä, tätä, tota, pitää olla iloinen. Ja nämä tuputtavat psykologille menoa ikään kuin se tekisi kärsivästä iloisen, joka on mukava kohdata.

Lapsettomuuteen erikoistunut psykologi taas antaa luvan kokea vihaa, surua, katkeruutta ja kertoo, ettei tarvitse väkisin olla mitään. 

Vierailija
22/33 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän sinua ap. Kärsin itse sosiaalisesta lapsettomuudesta, en ole löytänyt kumppania etsinnöistä huolimatta, eli ei ole ketään kenen kanssa edes yrittää lasta. Minulla on lapsettomuuden lisäksi suru myös siitä, ettei elämässäni ole romanttista rakkautta. Kavereiden parisuhdeonni ja raskausuutiset tuntuu liian rankalta katsoa vierestä. Olen ottanut etäisyyttä muutamaan kaveriin tämän takia. 

Ohis. En tiedä oletko mies vai nainen, eikä se nyt oikeastaan ole kovin olennaista - Haluan vain kiittää vertaistuestasi, jonka tarjosit ja annoit. vähät siitä että se saattoi sinulta tapahtua / toteutua edellä tahattomasti. Et ole yksin!

T. Edellä kirjoittanut "15"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on helpottanut vähän kun lapset ovat syntyneet. Sitten kun he ovat eläviä ihmisiä, niin on vähän helpompaa, koska enhän minä heille ole vihainen. Olen vaan surullinen kun en voi kokea samaa. Mutta raskausaika on paha.

Mieleeni on tullut myös, että toivon että voisin olla vauvojen ja lasten elämässä tärinä mukana. Kun en saa sitä itse kokea, niin saisin ainakin viettää aikaa lasten kanssa ja tulla ehkä tärkeäksi jollekin heistä omalla tavallani. Ajattelen myös, että ehkä ystäväni antavat myös minun nauttia vähän lapsista heidän kauttaan ja voin olla merkityksellinen edes jollekin lapselle elämäni aikana.

En tiedä lohduttaako tuo ajatus, itseäni se on vähän auttanut eteenpäin. Ystäviäni en kuitenkaan tahdo pysyvästi menettää, olen jo menettänyt liian paljon muuta tämän lapsettomuuden takia.

Vierailija
24/33 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärinä=Tätinä 

-23 korjaa

Vierailija
25/33 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritin joskus aiemmin puhua kokemastani surusta parille ystävälleni ja totesin, etteivät he vain kykene käsittämään. Kommentit kertoivat, etteivät he vain mitenkään tavoita sitä mitä käyn läpi. Eikä tietenkään voi niin olettaakaan. Tästä syystä kuitenkaan en halua aiheesta enää puhua vaan ratkaisuni on ollut etäisyyden pitäminen. Tunnen itseni ajoittain itsekkääksi ja huonoksi ystäväksi toimiessani näin. Ap

Itsekkyys on ok. Ei tarvitse olla ns. hyvä ystävä. Et ole sillä tavalla velkaa elämälle, että sinulla olisi velvoite olla hyvä ystävä. 

Meillä oli todella vaikea ja epäoikeudenmukainen tilanne, ja olin jo entuudestaan kokenut paljon kuormitusta ja epäoikeudenmukaisuutta. Itse oikeutin itselleni välillä jopa aika kurjan kuuloisia toimia. Aiemmin olin ollut mitä kiltein. Sekosin emotionaalisesti siitä, että älyttömän pienet todennäköisyydet

Onko tosiaan ok ja oikeutettua kostaa ihmisille, joilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa? Aika ikävältä kuulostaa esim. vanhukselle huutaminen.

Vierailija
26/33 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekkyys on ok. Ei tarvitse olla ns. hyvä ystävä. Et ole sillä tavalla velkaa elämälle, että sinulla olisi velvoite olla hyvä ystävä. 

Meillä oli todella vaikea ja epäoikeudenmukainen tilanne, ja olin jo entuudestaan kokenut paljon kuormitusta ja epäoikeudenmukaisuutta. Itse oikeutin itselleni välillä jopa aika kurjan kuuloisia toimia. Aiemmin olin ollut mitä kiltein. Sekosin emotionaalisesti

EIhän tuossa sanottu, että se olisi ok?

Vierailija
27/33 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Onko tosiaan ok ja oikeutettua kostaa ihmisille, joilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa? Aika ikävältä kuulostaa esim. vanhukselle huutaminen."

Kovia kokevat kriisissä elävät ihmiset eivät yleensä ole mitään pyhimyksiä. Ei ole realistinen oletus kuvitella, että vaikeassa kriisissä pitkiä aikoja painiskeleva olisi jokin yleismukava täti/setä, joka on huomaavainen ja rationaalinen muita ihmisiä kohtaan. Pitää ymmärtää, että se ihminen voi kärsiä todella paljon. Jos olet kokenut synnytyspoltot fyysisesti, tiedät mitä on kova kipu. Tahattomasti lapsettomalla henkinen kipu voi olla yhtä kova. Ja kyllä, sitä voi purkautua myös ympäristöön. 

Vierailija
28/33 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä väitän että aivan kaikki äidit ja etenkin ystävät ymmärtävät kyllä, jos sanot että tuntuu pahalta ja haluat pureksia uutiset rauhassa. Todella monella on kokemusta lapsen saannin hankaluuksista, vaikkeivät olisi asiasta puhuneet julkisesti. Ja vaikka ei olisi omakohtaista kokemusta, moni kyllä ymmärtää että kyseessä on todella suuri suru.

Jos ystävyys ei kestä sitä että selität tilanteen, se ei ole ystävyyttä. 

Vierailija
29/33 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lapsettomuuskriisin takia katkesi muutamakin ystävyyssuhde. Osa siksi koska tuskani kanssa itse jouduin vetäytymään heidän elämästään. Osa siksi koska sen vuosia kestäneen stressin, surun ja masennuksen vuoksi olin niin vihainen, että se valitettavasti heijastui myös muihin. Tiedän etten missään nimessä ollut aina maailman mukavin ihminen silloin. Se tuska ja epäoikeudenmukaisuuden kokemus oli vain niin kuluttavaa, että sitä on mahdotonta selittää kenellekään jolla ei ole omaa kokemusta asiasta.

Vierailija
30/33 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös lapseton ja peilaa hyvin omiakin tuntemuksia. On todella vaikea kuunnella kavereiden lapsionnea ja vielä enemmän tympii kun pyytävät kummiksi. Olen pyrkinyt siihen, että elän vain hammasta purren asian kanssa. En juurikaan ota heidän kanssaan lapsia puheeksi ja jos he jotain lapsistaan puhuvat, niin kuuntelen muodollisesti ja totean jotain tyyliin "kiva kuulla", ja ohjaan sitten keskustelun johonkin toiseen puheenaiheeseen. Olen valinnut sen keskitien, että en rupea heille sanomaan, etteivät he saisi minulle mitään lapsionnestaan puhua, mutta myöskään en siitä itse jaksa kuunnella kuin muodollisesti. Kidutan itseäni aiheella sen mitä katson pakolliseksi, jotta välit säilyy. Tällä mennään, ja saa kelvata kaikille osapuolille.

Vierailija
31/33 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kirjoitin tänne itse tämän suuntaisesta aiheesta ja sain vittuilua päin naamaa. Totesin silloin aloituksessa, että lapsettomuus on kova paikka ja ihmettelen kavereiden sosiaalista tyhmyyttä, että nämä jaksaa minulle aina siitä onnesta jauhaa mitä lapset tuovat elämään. Missä on se sosiaalinen pelisilmä? Ei minullakaan tulisi mieleen jauhaa pitkäaikaistyöttömälle kaverille siitä, että kuinka työssä käyminen mukavasti helpottaa taloudellista arkea.

Sain vain vittuilut päin näköä, että vaikutat ikävältä ihmiseltä ja tuollainen ei kavereita ansaitsekaan, että mikä sinä olet heidän puheenaiheitaan määräämään.

Vierailija
32/33 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko minun kokemuksestani nyt mitään apua, kun jokainen kokee asiat niin eri tavalla. Itselläni selvisi jo melko nuorena, että en välttämättä saa lapsia tai ainakin se on vaikeaa. Ja olin aina kuvitellut itselleni ison perheen. Olen ollut pariin otteeseen hoidoissa ensin exän ja myöhemmin nykyisen mieheni kanssa, mutta lapsia en koskaan saanut.

Minulla oli paljon ystäviä ja läheisiä, jotka saivat lapsia, mutta olin aina innoissani ja onnellinen heidän puolestaan, vaikka itse tuskailin hoitojen kanssa. Sain olla hoivaamassa pieniä, ja auttamassa läheisiäni vauva-arjessa, ja minusta tulikin läheinen täti monelle.

Epäreiluutta/katkeruutta koin muita kohtaan vain silloin kun kuulin tuttujen tutuista, jotka polttivat tupakkaa tai ryyppäsivät/käyttivät huumeita raskausaikanaan. Silloin mietin, että miksi tuollaiset saa lapsia ja minä en. Kotona tietysti itkin kymmeniä negatiivisia raskaustestejä, ja alkaneita menkkoja, sekä hoitojen aiheuttamia ikäviä oloja.

Nykyiselle miehelleni kerroin jo alussa lapsettomuustaustastani, ja keskustelimme aiheesta paljon. Mies oli kuitenkin vakaasti sitä mieltä, että yritetään, mutta hän haluaa olla kanssani, vaikka jäätäisiinkiin lapsettomiksi. Ja nyt vuosia myöhemmin olemme lopettaneet yrittämisen, ja ollaan onnellisia näin. Loppujen lopuksi asiat on menneet niin kuin on tarkoitettu, ja meidän on tarkoitus elellä kahdestaan, ja nykyisin ollaan tähän oikein tyytyväisiä.

Vierailija
33/33 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en usko mihinkään on tarkoitettu -juttuihin. Näen aina punaista, jos joku alkaa sepittää minulle jotain kohtalojuttuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan