Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä työkokeilussa tehdään oikeasti?

Vierailija
09.12.2024 |

Asiallisia vastauksia otsikon kysymykseen, kiitos. Siis ollaanko siellä töissä, vai mitä se tarkoittaa. Mitä varten kokeillaan? Testataanko terveyttä, vai mitä kokeillaan ja kauanko se kestää?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tehnyt siellä mitään. Tulin 8.00 ja lähdin 9-10 aikaan kotiin ja sain 9 euroa päivässä. Ei annettu mitään työtä edes. Olisi siellä ollutt jotain taulujen kehyksien liimaamista yhteen mutta sanoin ettei kiinnosta. Minä haluan remontoida ja rakentaa taloa. Linnunpönttöjäkin siellä tehtiin ja niitä vietiin kirpparille myytäväksi en tehnyt sitäkään.

No mä keitin kahvia et yhtä turhaa työtä kummatkin teki

Vierailija
22/33 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti työnantajat pitävät kokeilussa olevia orjina ja pilaavat hyvän idean ajaa sisään työntekijöitä. Ei ole systeemiä, jota ahne yrittäjä ei pilaisi. 99% yrittäjistä pilaa niiden mukavienkin maineen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeilija kokeilee alaa tai ammattia, kaupan alalla esim. tutustuu työhön varastossa, kassalla, hyllytyksessä, tuotesijoittelussa jne. Tarkoitus EI ole työllistyä yritykseen, tarkoitus on lähteä opiskelemaan. Toinen työkokeilijoiden joukko ovat ne, jotka ovat olleet esim. pitkään lasten kanssa kotona ja on tarve varmistaa, että osaaminen on kunnossa.

Valitettavasti työttömät itse kuvittelevat olevansa töissä sen sijaan että he muistuttaisivat olevansa tutustumassa asioihin ohjaajan valvonnassa. Ei siis tarvitse tehdä mitään yksin, ei tarvitse olla avaamassa ovia tai sulkemassa niitä eikä tarvitse olla yksin päiväkodissa pesemässä kurahousuja. Aina voi sanoa, että on työkokeilija, en tee tätä yksin.

Työkokeilija EI saa karenssia, jos kieltäytyy yksintyöskentelystä. Työkokeilupaikan tarjoajan tulee perustella se, miksi työkokeilu päättyy sovittua aikaisemmin ja yhdessä työkkärin kanssa katsotaan, mikä meni pieleen. Se ei ri

Teoriassa joo.

Vierailija
24/33 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön kai saa vielä toistaiseksi sen 9 e? per päivä työttömyyskorvauksen päälle.

Työvakuutusyhtiön työkokeilussa vanha työpaikka säilyy, kokeilussa sain jotain alle 60% palkasta. 

Vierailija
25/33 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sijoitu työpaikalle. Tarkoitus on sinun tutustua kyseisiin työtehtäviin ja sitten voit lähteä opiskelemaan alaa. Käytä siis aikasi hyvin tutustuessasi alaan.

Vierailija
26/33 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut elämässäni työkokeilussa yhteensä 8 vuotta. Kirjastossa, toimistotyössä, kaupassa, eräässä liitossa. Kirjastossa hyllytin kirjoja, päälystin niitä jne. Asiakaspalvelussa en saanut olla tiskillä, muuten samaa mitä muutkin. Toimistossa työskennellessä tein samoja töitä, mitä muutkin. Oli päiviä, jolloin olin toimistopuolella yksin koko päivän, jolloin oman työn lisäksi vastasin puhelimeen ja myös asiakkaiden kanssa hoidin asioita, otin vastaan tilauksia, tein niitä jne. Kaupassa tein ihan samoja töitä, mitä kaikki muutkin. Olin myymälän muuton yhteydessä myös vanhassa liikkeessä (jossa poistomyynti) yksin monet päivät. Joku kävi vain päästämässä välillä tauolle. Viimeisessä paikassa, liitossa, tein myös ihan samat työt kuin muutkin. Olin yksin jatkuvasti. Työssä oli asiakaspalvelua, puhelimeen vastaamista, normaaleja toimistotöitä, kokousten järjestelyjä, niihin tarjottavien tilauksia yms. Olin töissä myös viikonloppuisin. 

Kaikissa siis tein samoja töitä kuin muut. Ainoastaan sillä erolla, että muut sai normaalia palkkaa ja minä 8-9€ /päivä. Mulla on myös koulutus ko. töihin, joten ei ollut aikomus lähteä opiskelemaan. Tein kuitenkin mielummin noita työkokeiluja, kuin olisin vaan ollut kotona. Sain kuitenkin tehdä oman alan töitä ja kuulua johonkin porukkaan. 

Vierailija
27/33 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain itse kokeilla kolmessa paikassa erilaisia työpaikkan tehtäviä. Tein ohjattuna töitä ja (utelin) kyselin  paljon. Sain valita nämä paikat. 

Hain opiskelemaan alaa ja olen nyt ollut vastaavassa työssä valmistumisen jälkeen. Minun kohdallani kaikki on pelittänyt hyvin.  

Vierailija
28/33 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilussa toimitaan ilmaisena työvoimana. M50

Työkokeilu on kyllä sitä varten että esimerkiksi katsotaan että onko ala mitä on ajatellut itselle sopiva. Työkokeilussa tehdään töitä, mutta työkokeilija ei ole mikään sijainen tms.

Vierailija
29/33 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä tehdään töitä. Työkokeilu on yksi keinoista millä työtön voidaan aktivoida, jotta hän ei pelkästään makaa kotisohvalla vaan kantaa kortensa yhteiseen kekoon.

Vierailija
30/33 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen työkokeilua 4h päivässä, yrittivät saada 6h mutta sanoin että minimivaatimus on 4h, yhtään enempää en tee. Lähdin työkokeiluun että saan rahaa kasaan muuttoa varten, töitä ei näköjään saa. En täällä p*skakylässä halua asua enää hetkeäkään.

Vierailija
31/33 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen työkokeilua 4h päivässä, yrittivät saada 6h mutta sanoin että minimivaatimus on 4h, yhtään enempää en tee. Lähdin työkokeiluun että saan rahaa kasaan muuttoa varten, töitä ei näköjään saa. En täällä p*skakylässä halua asua enää hetkeäkään.

Ja teen samaa kuin muutkin, mutta ensimmäisenä päivänä kiljuttiin täyttä kurkkua ettei meillä ole sinulle tekemistä! No, teen sellaisia hommia mitä palkalliset ei ehdi tehdä ja joka on periaatteessa turhaa työtä. En valita.

Vierailija
32/33 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli työkokeilussa henkilö kun halusi tutustua alaan. Ensimmäiset viikot käveli perässä ja viimeiset istui kahvihuoneessa kun ei enää kiinnostanut. Hyvä kun selvisi ettei ole alalle ja hyvä myös ettei ollut enää tiellä. Kaksi kuukautta taisi olla. On ollut myös henkilöitä jotka saivat selville että on heidän alansa ja lähtivät motivoituneina opintoihin.

Vierailija
33/33 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut elämässäni työkokeilussa yhteensä 8 vuotta. Kirjastossa, toimistotyössä, kaupassa, eräässä liitossa. Kirjastossa hyllytin kirjoja, päälystin niitä jne. Asiakaspalvelussa en saanut olla tiskillä, muuten samaa mitä muutkin. Toimistossa työskennellessä tein samoja töitä, mitä muutkin. Oli päiviä, jolloin olin toimistopuolella yksin koko päivän, jolloin oman työn lisäksi vastasin puhelimeen ja myös asiakkaiden kanssa hoidin asioita, otin vastaan tilauksia, tein niitä jne. Kaupassa tein ihan samoja töitä, mitä kaikki muutkin. Olin myymälän muuton yhteydessä myös vanhassa liikkeessä (jossa poistomyynti) yksin monet päivät. Joku kävi vain päästämässä välillä tauolle. Viimeisessä paikassa, liitossa, tein myös ihan samat työt kuin muutkin. Olin yksin jatkuvasti. Työssä oli asiakaspalvelua, puhelimeen vastaamista, normaaleja toimistotöitä, kokousten järjestelyjä, niihin tarjottavien tilauksia yms. Olin töissä myös viikonlopp

Olet antanut käyttää itseäsi hyväksi, koska työkokeilulla on tarkoitus vain kokeilla sopiiko jollekin alalle ennenkuin hakeutuu alalle joko töihin tai varsinkin, jos on aikeissa lähteä opiskelemaan alaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi