Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä työkokeilussa tehdään oikeasti?

Vierailija
09.12.2024 |

Asiallisia vastauksia otsikon kysymykseen, kiitos. Siis ollaanko siellä töissä, vai mitä se tarkoittaa. Mitä varten kokeillaan? Testataanko terveyttä, vai mitä kokeillaan ja kauanko se kestää?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ajattelit mennä? 

Itseäni kiinnostaisi kirjasto.

Vierailija
2/33 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokeilussa toimitaan ilmaisena työvoimana. M50

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu paikasta mutta usein tehdään töitä aivan kuten vakituisetkin, näin ainakin työnantaja toivoo. Ollessani työkokeilussa kysyin esimieheltä että voinko tehdä työtehtävääni myöskin istualtaan niin hän sanoi että joo jos vaan tulosta syntyy. Itse mielessäni ajattelin että se tulos ei vaan näy minun tililläni millään lailla.

Vierailija
4/33 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilija kokeilee alaa tai ammattia, kaupan alalla esim. tutustuu työhön varastossa, kassalla, hyllytyksessä, tuotesijoittelussa jne. Tarkoitus EI ole työllistyä yritykseen, tarkoitus on lähteä opiskelemaan. Toinen työkokeilijoiden joukko ovat ne, jotka ovat olleet esim. pitkään lasten kanssa kotona ja on tarve varmistaa, että osaaminen on kunnossa.

Valitettavasti työttömät itse kuvittelevat olevansa töissä sen sijaan että he muistuttaisivat olevansa tutustumassa asioihin ohjaajan valvonnassa. Ei siis tarvitse tehdä mitään yksin, ei tarvitse olla avaamassa ovia tai sulkemassa niitä eikä tarvitse olla yksin päiväkodissa pesemässä kurahousuja. Aina voi sanoa, että on työkokeilija, en tee tätä yksin.

Työkokeilija EI saa karenssia, jos kieltäytyy yksintyöskentelystä. Työkokeilupaikan tarjoajan tulee perustella se, miksi työkokeilu päättyy sovittua aikaisemmin ja yhdessä työkkärin kanssa katsotaan, mikä meni pieleen. Se ei riitä, että työkokeilija ei ollut ahkera tai kieltäytyi saapumasta työpaikalle aamulla ensimmäisenä avaamaan ovia tai kieltäytyi päiväkodissa siivoamasta yksin lasten päiväuniaikaan. Työkokeilija on kokeilemassa, ei suorittamassa palkatonta koeaikaa!

Vierailija
5/33 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kestääkö tämä kokeilu kauan? Jos vaikka olisin kirjastossa laittamassa kirjoja hyllyyn, niin montako tuntia se kokeilu kestää ja onko siinä joku työkkärin arvioija katsomassa, miten se lähtee menemään? Jos todetaan, että homma luonnistuu ja kyvyt riittävät näin vaativaan hommaan, niin mennäänkö sitten kotiin odottamaan aukeavaa pestiä, vai alkaako itse työ sitten heti, jos läpäisee tämän kokeilun? Vai ollaanko siellä kuukausia hommissa ilman liksaa, vaikka tiedän täällä kotonakin, että osaan laittaa kirjat hyllyyn.

Vierailija
6/33 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmaistyötä mutta hyvä jos saa kenkää oven väliin. En tiedä ketään joka olisi työllistynyt yritykseen.

Vierailija
7/33 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuis iällä kävin ammattitutkinnon omasta alastani ja viiden viikon "työssäoppimis" jakson olin ilmaista työvoimaa.

Vierailija
8/33 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkokelija ei ole työsuhteessa työnantajaan.

Työkokeilun kaksi tärkeintä tehtävää työkokeilijan kannalta ovat, kokeilla sujuuko työnteko ja päästä näkemään uutta alaa, jolle mahdollisesti haluaisi kouluttautua.

Työnantajalle puolestaan työkokeilu on tilaisuus saada työntekijä edullisemmin näyttämään kykynsä ja siten osoittautua palkkaamisen arvoiseksi. Tätä työnantajat käyttävät jonkin verran hyödykseen, ilman että uutta työntekijää olisi edes tarkoitus palkata. Tosin korostan tässä yhteydessä, että työnantaja voi joillain aloilla odottaakin kokeilijan lähtevän opiskelemaan alaa, eikä siksi palkkaa ketään työkokeilun jälkeen.

Työkokeilu voidaan solmia kuukaudeksi tai useammaksi kuukaudeksi. Minulle TE-palveluvirkailija sanoi, ettei kuitenkaan missään nimessä yli puoleksi vuodeksi kerrallaan.

Vierailija
9/33 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myymälässä jossa olin töissä oli työkokeilijoita, kukaan heistä ei saanut vakituista työtä työkokeilun jälkeen vaan aina tuli seuraava ilmaistyöntekijä. Tästä johtuen kun normaalisti vuorossa olisi ollut kaksi palkattua työntekijää, ei tarvittu kuin yksi palkattu ja yksi työkokeilija.

Se tuli työnantajalle halvemmaksi, ja ei tarvinnut sitten antaa vuoroja osa-aikaisille joita pidettiin listoilla 5h viikkosopimuksella varmuuden vuoksi. 

Ihan samalla tavalla osallistuivat myymälän työtehtäviin kuin kaikki muutkin, mutta kassavastuuta työkokeilijoilla ei ollut.

Vierailija
10/33 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kestääkö tämä kokeilu kauan? Jos vaikka olisin kirjastossa laittamassa kirjoja hyllyyn, niin montako tuntia se kokeilu kestää ja onko siinä joku työkkärin arvioija katsomassa, miten se lähtee menemään? Jos todetaan, että homma luonnistuu ja kyvyt riittävät näin vaativaan hommaan, niin mennäänkö sitten kotiin odottamaan aukeavaa pestiä, vai alkaako itse työ sitten heti, jos läpäisee tämän kokeilun? Vai ollaanko siellä kuukausia hommissa ilman liksaa, vaikka tiedän täällä kotonakin, että osaan laittaa kirjat hyllyyn.

Työkokeilu on aina määräaikainen, eikä mitään aukeavaa pestiä ole. M50

Vierailija
11/33 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä tuleeko karenssia tai päivärahaleikkauksia, jos ei lähde työkokeiluun?

Vierailija
12/33 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeilija kokeilee alaa tai ammattia, kaupan alalla esim. tutustuu työhön varastossa, kassalla, hyllytyksessä, tuotesijoittelussa jne. Tarkoitus EI ole työllistyä yritykseen, tarkoitus on lähteä opiskelemaan. Toinen työkokeilijoiden joukko ovat ne, jotka ovat olleet esim. pitkään lasten kanssa kotona ja on tarve varmistaa, että osaaminen on kunnossa.

Valitettavasti työttömät itse kuvittelevat olevansa töissä sen sijaan että he muistuttaisivat olevansa tutustumassa asioihin ohjaajan valvonnassa. Ei siis tarvitse tehdä mitään yksin, ei tarvitse olla avaamassa ovia tai sulkemassa niitä eikä tarvitse olla yksin päiväkodissa pesemässä kurahousuja. Aina voi sanoa, että on työkokeilija, en tee tätä yksin.

Työkokeilija EI saa karenssia, jos kieltäytyy yksintyöskentelystä. Työkokeilupaikan tarjoajan tulee perustella se, miksi työkokeilu päättyy sovittua aikaisemmin ja yhdessä työkkärin kanssa katsotaan, mikä meni pieleen. Se ei ri

Työhön tutustuminen on ihan eri asia kuin kokeileminen. Kokeilu on nimenomaan sitä, että tehdään töitä kuten olisi siellä palkallinen. Se kokeilu on yleensä 1-2kk max 6kk samalla työnantajalla ja toisella työnantajalla ei voi sitten olla kuin 3kk. Ja meidän alueella ainakin sitä noudatetaan hyvinkin tarkkaan, että se kokeilu saa olla max 2kk ja sekin sillä perusteella että kokeilupaikassa on luvattu palkkauksen olevan mahdollista.Toki on niin, että työn luonteesta riippuen, ei ole hyvä alle kk töissä ollutta jättää vielä yksin vastaamaan koko firmasta, jos kyseessä on vähänkin isompi pulju kuin parin neliön kokoinen torimyyntipöytä.

Vierailija
13/33 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite olin kahvinkeittäjä vakkareille ja puoli sihteeri vaikkei tän pitäny olla mun toimenkuva

Vierailija
14/33 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän alueella se aukeava pesti on edellytyksenä että henkilö pääsee kyseiseen paikkaan kokeiluun 1-2 kk.

Vierailija
15/33 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkokeilun kaksi tärkeintä tehtävää työkokeilijan kannalta ovat, kokeilla sujuuko työnteko ja päästä näkemään uutta alaa, jolle mahdollisesti haluaisi kouluttautua.

Työnantajalle puolestaan työkokeilu on tilaisuus saada työntekijä edullisemmin näyttämään kykynsä ja siten osoittautua palkkaamisen arvoiseksi. Tätä työnantajat käyttävät jonkin verran hyödykseen, ilman että uutta työntekijää olisi edes tarkoitus palkata. Tosin korostan tässä yhteydessä, että työnantaja voi joillain aloilla odottaakin kokeilijan lähtevän opiskelemaan alaa, eikä siksi palkkaa ketään työkokeilun jälkeen.

Työkokeilu voidaan solmia kuukaudeksi tai useammaksi kuukaudeksi. Minulle TE-palveluvirkailija sanoi, ettei kuitenkaan missään nimessä yli puoleksi vuodeksi kerrallaan.

"Jonkin verran" siis pikemminkin sääntö kuin poikkeus. Noissa työkokeilupaikoissa kierrätetään kokeilijoita eikä tarkoituksenakaan ole palkata.

Vierailija
16/33 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puoli vuotta lain mukaan saa olla samalla työnantajalla, ja muutenkin ne työkokeilukuukaudet on rajattu. Ei voi olla loputtomiin työkokeilussa. Meidän alueella ei enää anneta mitään puolen vuoden pestejä juuri mihinkään eikä juuri kenellekään.

Vierailija
17/33 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä tuleeko karenssia tai päivärahaleikkauksia, jos ei lähde työkokeiluun?

Jos on sen suunnitelmaansa hyväksynyt. Sitä ei ole pakko sisällyttää suunnitelmaansa, mutta sitten pitää keksiä jotain muuta. Minä en ole koskaan ollut työkokeilussa, minulla on monta koulua käytynä eli ammatteja on, ja vaikka olen paljon ollut työttömänä olen ollut myös töissä erilaisissa töissä 30 vuoden aikana 20 eri firmaa. Sanoin virkailijalle, että olen jo tarpeeksi kokeillut työntekoa, ei tarvitse enää. Virkailija sanoi että hän ehdotti sitä että jos se auttaisi työllistymistä, mutta ei ole pakko sitä laittaa.

Vierailija
18/33 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahdesti olen ollut työkokeilun jälkeen puolivuotta palkkatukityössä. Täysin tunnein ja täydellä palkalla. Kannattaa kuitenkin kysyä palkkatukityö mahdollisuudesta ennen kuin työkokeiluun sitoutuu.

Vierailija
19/33 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu paikasta mutta usein tehdään töitä aivan kuten vakituisetkin, näin ainakin työnantaja toivoo. Ollessani työkokeilussa kysyin esimieheltä että voinko tehdä työtehtävääni myöskin istualtaan niin hän sanoi että joo jos vaan tulosta syntyy. Itse mielessäni ajattelin että se tulos ei vaan näy minun tililläni millään lailla.

Olet ymmärtänyt työkokeilun todellakin väärin. Ajatteleppa asiaa vaikka näin; menet kouluun ja 2-3 vuoden päästä valmistut ja toteat et voi voi, mää en tykkää yhtään lastentarhan opettajan/ muurarin/ koodaajan töistä. Sinne meni hukkaan 2-3 vuotta? Tai menet/pääset työharjoitteluun ja toteat saman seikan 1-2 kuukauden päästä. Kummassa mielestäsi on järkeä?

Vierailija
20/33 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tehnyt siellä mitään. Tulin 8.00 ja lähdin 9-10 aikaan kotiin ja sain 9 euroa päivässä. Ei annettu mitään työtä edes. Olisi siellä ollutt jotain taulujen kehyksien liimaamista yhteen mutta sanoin ettei kiinnosta. Minä haluan remontoida ja rakentaa taloa. Linnunpönttöjäkin siellä tehtiin ja niitä vietiin kirpparille myytäväksi en tehnyt sitäkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kaksi