Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulu ja rahatilanne huono

Vierailija
08.12.2024 |

Stressi nousee ja paha mieli. Lapset odottavat joulua innoissaan, kiikuttavat lahjatoiveitaan minulle ja puhuvat koko ajan mitä tulevat tekemään jouluna. Tilanne on kuitenkin se, että yksinhuoltajana ei tänä vuonna ole varaa yhtään mihinkään. Sukulaiset ovat kaukana ja eivät edes kutsu kylään niin sikäli turha kommentti.

Harmittaa lasten puolesta. Miten kerron, että tämä joulu menee nyt näin? Lasten äiti ei ole kiinnostunut lapsiaan tänä vuonna ottamaan koska uuden perheen joulussa on kuulemma iso työ ja nyt on minun vuoroni,

Saunan voin lämmittää. Klapeja riittää. Mitään erityistä ruokaa ei voida hankkia.

Kurja tilanne. Kohtalotovereita? 

Kommentit (102)

Vierailija
81/102 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen Hurstin joulujuhlaa Messukeskuksessa .Aina on ollut mukava tunnelma ja hyvää ruokaa. Joulusauna järjestyy mukavasti Sompasaunassa jo ties kuinka monetta kertaa peräkkäin. Eikä maksa mitään.

Monelta paikkakunnalta tuo Hurstin joulujuhla on kaukana 

Vierailija
82/102 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsille kannattaa kertoa että ilmastosyistä ei joulupukki tuo tänä vuonna lahjoja ollenkaan. Mukavinta on kuitenkin olla yhdessä ja syödä hyvää ruokaa kuten riisipuuroa.

Miten selität sen lapsille, että ne pukki unohti ilmastosyyt naapurin muksun tai tarhakaverien lahjoja miettiessään?

Isukki keksii itse nyt vaan selityksensä, koska on haaskannut lapsilisät ja elarit muuhun kuin lasten tarpeisiin.

Ruokaa saa tulevalla lapsilisällä ja lahjat voi ostaa  seuraavista elareista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/102 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumikola käteen ja naapurustoa kiertämään. Pyydän pari euroa lumitöistä ja parin tunnin kuluttua sulla on 20 euroa kädessä. Tuota teet pari iltaa ja joulu ruokarahat on siinä. 

Vierailija
84/102 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin ajattelin, että en kommentoi ollenkaan kun syytökset lentävät. Olen siis laiska, nahjus, juoppo, tupakoitsija ja paljon muuta. Kiva. Ihmiset jotka eivät tiedä mitään minusta ovat tuominneet. 

Ensinäkään en polta, en juo. Rahani eivät mene sinne. Toisekseen käyn töissä. Joka päivä. Työt eivät ole vaan johtajatasoa niin palkka ei ole suuren suuri. 

Joulu ei tule yllätyksenä. Tänä vuonna rahaa on palanut muihin pakollisiin jotta esim voin käydä töissä, lapset harrastuksissa ja meillä on puhdasta vaatetta päällä. Ikäviä sattumia. Hätävara on palanut sinne.

Jouluja ei ole vuorotettu sopimuksella vaan minä joustan jotta ex voi painella menemään uuden uusioperheensä kanssa. Meillä on yhteishuoltajuus mutta olen käytännössä yh lasten kanssa. Pahoittelut että kirjoitin väärin aloituksessa. Äitinsä luona ovat ehkä vkonlopun kuussa jos hän ehtii majottamaan.

Lapsilisät tulevat minulle. Kyllä. Se on totta. Tosin näillä hinnoilla 2 lasta, esiteini ja kohta esiteini syövät jo 200eur nopeasti.

Elareita en ole ikinä saanut ja en kuulemma saakkaan. Lasten äidin mielestä siis. En jaksa tapella niistä enää tai mistään muustakaan sen ihmisen kanssa.

Oikein hyvää joulua kaikille arvostelijoille. Toivottavasti kinkku ei ole yhtä katkeraa kuin mielenmaisemanne.

AP 

Vierailija
85/102 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On varmaan provo, mutta itse pienituloisena paitsi valmistaudun ajoissa, niin käyn lainaamassa kirjastosta jouluaiheisia lastenkirjoja, leikkaamme joulukoristeita paperista ja teemme paperinauhaketjuja koristamaan kotiamme. Lisäksi piparkakkukuorrutteen saa tehtyä hyvin edullisesti itse. Taustalle soimaan joululaulut ja iloinen hymy huulille, niin yhdessä tekeminen tuntuu mainiolta.

Lapset muistavat sen tunnelman ja lämmön - se on se joka tekee joulun. Olen monta kertaa miettinyt esimerkiksi omia lapsuuden jouluja, jotka olivat ihan kuin sadusta. Mutta oikeasti ei meilläkään yhtään mitään erikoista ollut tai tapahtunut; värikkäät jouluvalot muistan ja tietty kuusen ja kinkun. Mutta se lämpö ja tunnelma on juuri se minkä haluan omille lapsillenikin tarjota.

Vierailija
86/102 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on selkeästi provo joka pilkkaa oikeasti köyhiä ja puutteessa eläviä.

Älkää menkö siihen. 

Vierailija
87/102 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

paljastuit siitä että lasten äiti ei muka ottaisi lapsia jouluksi kun on niin kova homma joulun järjestämisessä muutenkin

Vierailija
88/102 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0/5

paljastuit siitä että lasten äiti ei muka ottaisi lapsia jouluksi kun on niin kova homma joulun järjestämisessä muutenkin

Meinaatko että kaikki äidit ovat vain ihania pullan tuoksuisia sankareita. 

Minun lasteni äiti on täysi hirviö. Narsistinen rosolatva jonka kanssa ei kukaan halua olla missään tekemisissä. Ei edes lapset. 

Ei ne kaikki ole vuoden äitejä 

Vierailija
89/102 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ju malauta ymmärrä näitä järjen jättiläisiä, jotka tajuavat kaksi viikkoa ennen joulua että pitäisköhän se kenties järjestää jotenkin. Kuinka tyhmä ap oikein olet? Miksi et ole hankkinut ajoissa lahjoja? Minä olen vain sivistymätön tuilla elävä rotta, mutta jopa minä olen tajunnut hankkia lahjat lapsille pitkin vuotta. Muistaakseni syys-lokakuun vaihteessa oli viimeiset jo ostettu.

En ymmärrä minäkään miten miehet eivät koskaan opi ottamaan vastuuta, ei itsestä eikä lapsista. Yhtä jatkuvaa itkua ja märinää kun äiti ei hoida kaikkea valmiiksi.

Vierailija
90/102 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin ajattelin, että en kommentoi ollenkaan kun syytökset lentävät. Olen siis laiska, nahjus, juoppo, tupakoitsija ja paljon muuta. Kiva. Ihmiset jotka eivät tiedä mitään minusta ovat tuominneet. 

Ensinäkään en polta, en juo. Rahani eivät mene sinne. Toisekseen käyn töissä. Joka päivä. Työt eivät ole vaan johtajatasoa niin palkka ei ole suuren suuri. 

Joulu ei tule yllätyksenä. Tänä vuonna rahaa on palanut muihin pakollisiin jotta esim voin käydä töissä, lapset harrastuksissa ja meillä on puhdasta vaatetta päällä. Ikäviä sattumia. Hätävara on palanut sinne.

Jouluja ei ole vuorotettu sopimuksella vaan minä joustan jotta ex voi painella menemään uuden uusioperheensä kanssa. Meillä on yhteishuoltajuus mutta olen käytännössä yh lasten kanssa. Pahoittelut että kirjoitin väärin aloituksessa. Äitinsä luona ovat ehkä vkonlopun kuussa jos hän ehtii majottamaan.

Lapsilisät tulevat minulle. K

Lasten vuoksi pitää jaksaa taistella. Eivät lapset sitä osaa itse tehdä.Lastenvalvojaan yhteys, siitä se lähtee. Itsensä surkuttelu ei ongelmia ratkaise. Jos lasten äiti ei halua lapsiaan luokseen, hän siinä menettää kaiken. Sinä olet saanut kaikkein arvokkaimman osan perheestänne, eli lapset. Nyt istutte pöydän ääreen ja mietitte mitä voisitte edullisesti tehdä, mistä saada lisää rahaa (ehkä myydä tarpeettomia tavaroita pois) jne. Sitten alat soitella seurakunnille ja järjestöille olisko mahdollista saada apua ruokana, rahana, lahjakorttina. Kirppikseltä pelejä, elokuvia, kirjoja, voit paketoida sanomalehtiin. Facebookin ryhmissä annetaan monenlaisia tavaroita. Sinne voit kertoa mitä olet vailla. Lapsille olet rehellinen että budjetti on pieni mutta pyydät heitä ideointiin mukaan. Luovuttaa et voi, sinä olet vastuussa lapsista. Tiedän, on rankkaa, olen saman kokenut. Tsemppiä, vielä on pari viikkoa aikaa.

Vierailija
91/102 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Elareita en ole ikinä saanut ja en kuulemma saakkaan. Lasten äidin mielestä siis. En jaksa tapella niistä enää tai mistään muustakaan sen ihmisen kanssa." 

- Jos pitäisi yksi asia valita elämässä, joka on taistelun arvoinen, niin ne lasten etuudet varmistaen, että toinen vanhempikin joutuu osallistumaan. 

Vierailija
92/102 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Elareita en ole ikinä saanut ja en kuulemma saakkaan. Lasten äidin mielestä siis. En jaksa tapella niistä enää tai mistään muustakaan sen ihmisen kanssa." 

- Jos pitäisi yksi asia valita elämässä, joka on taistelun arvoinen, niin ne lasten etuudet varmistaen, että toinen vanhempikin joutuu osallistumaan. 

Tässä esimerkki kuinka lasten etuuksien kanssa ratsastetaan omalle kukkarolle. Jos 2 lapsen elarit luokkaa 800€kk ja lapsilisät plus yh korotus päälle 1150€/kk yhteensä niin väistämättä näillä ylläpidetään huoltajan elintasoa. Millään matikalla eivät kuluta tuota määrää per kk. 

Joo on vuokraa/lainan lyhennystä yms mutta ne olisivat olemassa joka tapauksessa..

Vierailija
93/102 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavaan jouluun on vuosi aikaa. Jos saat ekstratöillä esim. 40 euroa kuukaudessa säästöön, sulla on seuraavana jouluna 480 € ylimääräistä!

Vierailija
94/102 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vuosikausia tein juhannuksena joulukortit ja loput myin töissä, 2 e kpl, joilla maksoin omien korttien postimaksut.

Materiaalia keräsin koko vuoden, askartelusäkki, ystäväni myös. Pinterestistä etsittiin malleja ja tehtiin sarjatyönä. Satoja nappeja olen ommellut vuosien varrella pahviin. Ystävän tytär oli töissä paperitehtaalla ja on ottanut mulle yli 1000 kirjekuorta, jotka olisi mennyt poistoon, joku valuvika. 

Lapset saivat yhdet lahjat, johon osallistui vanhemmat ja ex apoivanhemmat. Käytännössä ex maksoi, minä hommasin ja kaivoin toiveen jne.

Perinteiset jouluruuat ovat halpoja ja etenkin kun mm ex ja hänen vanhemmat ovat aina olleet, mm jouluna, tervetulleita, ovat he myös osallistuneet kuluihin.

Joulukuusi on yli 20 v vanha, koristeet todellista vintagea jne ja paljon lasten itsensä tekemiä.

Joulua valmistellaan pitkään eikä yhtäkkiä nosteta kädet ylös ja ihmetellä mitä sitten

Vierailija
95/102 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluun on ihan jokaisella meistä aikaa varautua vuoden verran. 

Vierailija
96/102 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä vuosikausia tein juhannuksena joulukortit ja loput myin töissä, 2 e kpl, joilla maksoin omien korttien postimaksut.

Materiaalia keräsin koko vuoden, askartelusäkki, ystäväni myös. Pinterestistä etsittiin malleja ja tehtiin sarjatyönä. Satoja nappeja olen ommellut vuosien varrella pahviin. Ystävän tytär oli töissä paperitehtaalla ja on ottanut mulle yli 1000 kirjekuorta, jotka olisi mennyt poistoon, joku valuvika. 

Lapset saivat yhdet lahjat, johon osallistui vanhemmat ja ex apoivanhemmat. Käytännössä ex maksoi, minä hommasin ja kaivoin toiveen jne.

Perinteiset jouluruuat ovat halpoja ja etenkin kun mm ex ja hänen vanhemmat ovat aina olleet, mm jouluna, tervetulleita, ovat he myös osallistuneet kuluihin.

Joulukuusi on yli 20 v vanha, koristeet todellista vintagea jne ja paljon lasten itsensä tekemiä.

Joulua valmistellaan pitkään eikä yhtäkkiä nosteta kädet ylös ja ihmetellä mitä sitten

Ompelitko nappeja niihin joulukortteihin? 

Vierailija
97/102 |
10.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sulle tule kelan elareitakaan? Nehän peritään etältä takaisin

Vierailija
98/102 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun epäonnistunut taloudenhoito on siis muiden syy. Asia selvä.

Erityisesti tää onneton tilanteesi näyttäisi olevan eksäsi vika.😝

Vierailija
99/102 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha jauhaa ennen joulua tilille tulevista lapsilisistä. Koska lapsilla on äitikin, emme voi tietää jos ne menevätkin äidin tilille eikä isän. Yleensä lapsilisät maksetaan sen vanhemmat tilille, jossa lasten vakituinen osoite ja suurin osa asumisesta kuukauden aikana on. 

Täällä on hyviä vinkkejä on kerrottukin. Kirjastosta kirjoja, pelejä ja ehkä sitä jouluista musiikkiakin. Ruoassa ei tarvitse hifistellä vaan tekee mieluummin sitä mikä lapsille oikeasti maistuu. Karkkia ja keksejä on tietysti kiva olla. Ja koristelu tekee jo ihmeitä. Löytyykö jotain punaista ja tummanvihreää  tekstiiliä tai vanhoja koristeita?

Vierailija
100/102 |
12.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turha jauhaa ennen joulua tilille tulevista lapsilisistä. Koska lapsilla on äitikin, emme voi tietää jos ne menevätkin äidin tilille eikä isän. Yleensä lapsilisät maksetaan sen vanhemmat tilille, jossa lasten vakituinen osoite ja suurin osa asumisesta kuukauden aikana on. 

Täällä on hyviä vinkkejä on kerrottukin. Kirjastosta kirjoja, pelejä ja ehkä sitä jouluista musiikkiakin. Ruoassa ei tarvitse hifistellä vaan tekee mieluummin sitä mikä lapsille oikeasti maistuu. Karkkia ja keksejä on tietysti kiva olla. Ja koristelu tekee jo ihmeitä. Löytyykö jotain punaista ja tummanvihreää  tekstiiliä tai vanhoja koristeita?

Minä uikutin aloituksessa, että olen yksinhuoltaja. Yh:n tilille menee lapsilisät ja elarit. Sit hokasin, että en saa sääliä. Nyt en saa mitään kun oonkin yhteishuoltaja.

Lasten äidillä on varmasti rahaa. Mulla ei, koska tärvään kaikki rahat itseeni.

Siirrän vastuun joulusta eksälle niin kuin ennenkin.

-ap onneton luuseri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yhdeksän