Millaisissa tehtävissä mielikuvitusrikas adhd voisi menestyä?
Kommentit (54)
Taiteilija. Laittaa teoksia nettiin niin voi saada rojalteja kansainvälisesti.
Yrittäjä,saa painaa pitkää päivää. Kunhan joku muu huolehtii raha-asiat.
Myyntitehtåvissä. Potkua riittää.
Yrittäjänä tietyillä aloilla.
Näyttelijänä.
Peität vaan ajatukset ja tuntemukset, ja taannut jonnekin IT-alalle.
Vierailija kirjoitti:
Myyntitehtåvissä. Potkua riittää.
Yrittäjänä tietyillä aloilla.
Näyttelijänä.
Ei kaikki adhd:t ole energisiä :D
Urheilija, futari jne
Käsikirjoittaja
Art Director, AD
Pelien suunnittelija
Muusikko
Kirjailija
Aikuisviihde
Matkaopas
Näissä ammateissa ADHD tuttavani, iältään 22-74 vuotta ovat.
Vaikka mille itseäsi kiinnostavalle alalle. Joka kiinnostaa ja jota jaksat.
Sehän riippuu ihan siitä, mitkä ne yksilön vahvuudet ja heikkoudet sekä ennen kaikkea mielenkiinnonkohteet ovat. Sekä siitä, millainen tämä ADHD on ihmisenä muuten, he kun eivät tosiaankaan ole kaikki samanlaisia.
Usein ajatellaan, että vain kirjolla olevat omaavat erikoismielenkiinnonkohteita ja heillä näin toki usein onkin. Tosi moni ADHD on kuitenkin myös liki kyvytön tekemään itselleen epämieluisaa hommaa, kun taas kiinnostavaa tekisi kaiken päivää. Ehkä oma ala löytyy jonkun tällaisen kiinnostuksen kautta?
Jos aikataulutus ja muunlainen organisointi on yksin vaikeaa, sen voi kiertää sillä, että joku muu töissä vastaa siitä puolesta. Siinä mielessä (yksin) yrittäminen tai vapaana taiteilijana toimiminen ei ole ehkä ihan paras ajatus.
Luokanopettaja
Varhaiskasvatuksen opettaja
Erityisopettaja
Kaikissa näissä kyvystä tehdä nopeita muutoksia suunnitelmiin on paljon hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Luokanopettaja
Varhaiskasvatuksen opettaja
Erityisopettaja
Kaikissa näissä kyvystä tehdä nopeita muutoksia suunnitelmiin on paljon hyötyä.
Mutta pitää olla tarkkaavainen.
Vierailija kirjoitti:
Luokanopettaja
Varhaiskasvatuksen opettaja
Erityisopettaja
Kaikissa näissä kyvystä tehdä nopeita muutoksia suunnitelmiin on paljon hyötyä.
Ei ehkä kuitenkaan. Luokan- ja vakaopettajan tärkein ominaisuus on organisointitaito. Nykyinen koulutyö on sellaista sillisalaattia, että vaatii todella järjestelmällisen ihmisen, jotta homma pysyy kasassa. Tarvii myös kyetä opiskelemaan pitkälle ja hallita vähän kaikkea.
Alalla on toki myös ADHD-tyyppejä. Ne on just niitä, jotka unohtaa jakaa KiVa-kyselyt, sopia vanhempainvartit, suunnitella tunnit ja harjoitella joulujuhliin. Eivätkä he ehdi yhteisten asioiden suunnittelun ja toteutuksen pariin, kun säätävät näitä omia juttujaan viime tipassa. Ovat kyllä myös ne kahvihuoneen ja pikkujoulujen tunnelman ylläpitäjät, mutta se ei varsinaisesti kuulu työnkuvaan.
Ainoa, johon saattaisi sopia on erityis(luokan)opettaja, eli sellainen, jolla on oma pieni erityisryhmänsä. Hyvää olisi ADHD-aikuisen omakohtainen kokemus haasteista ja luovuus. Pienen ryhmän kanssa organisointi joustaa paremmin. Huonoa tässäkin vaihtoehdossa olisi se, että opintoja pitää olla pitkälle, eli ns. "lukupäätä" tarvitaan ja niiden asioiden hallintaa läpi uran, kun he opettavat oppilailleen kaikki aineet.
Koulun arjessa ADHD-ihmisten luovuus ja into olisi kyllä tarpeen. Varmasti moni lapsi ja nuori myös tykkäisi näistä hulluttelijoista. Ehkä ohjaajina työskentely sopisi mieluummin, silloin joku toinen huolehtii käytännön sujumisesta ja olisi vastuussa.
Taiteilija, kirjailija, muusikko.