Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisissa tehtävissä mielikuvitusrikas adhd voisi menestyä?

Vierailija
08.12.2024 |

Missä noita piirteitä arvostetaan?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole hakenut diagnoosia eikä minua sellainen kiinnosta, mutta sen tietämyksen valossa, mikä minulla on adhd:n määritelmästä, saisin todennäköisesti tuon diagnoosin. Olen erinomainen akateeminen tutkija,ja muutenkin luova ja taiteellinen, etenkin musikaalisesti lahjakas. Onko tällä kaikella yhteys ns. adhd:n kanssa? Voi olla. 

Luovuudessa ja adhd:ssa on osittain päällekkäisiä ominaisuuksia. Kaikki adhd:t eivät ole luovia, ja kaikki luovat eivät ole adhd:ita. Yhtään vähättelemättä kykyjäsi tutkijuus ja luovuus eivät myöskään yleensä kulje käsi kädessä vaan päin vastoin, tulevat ihan eri lähteistä. Omasta mielestään voi toki olla hyvä kaikessa

Vierailija
42/54 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsenäinen taiteellinen tai muuten luova työ (esimerkiksi tutkijuus) ovat varmaan parhaita hommia. Sellainen toimi, missä voi toimia joustavasti omassa tahdissa ja omien mielenkiinnon kohteiden mukaan. 

Voiko noita tehdä ilman koulutusta?

Voi. Olen itse ADHD ja autismin kirjolla, ja todella onnekas että olen kulkenut pitkän tien, aluksi työntekijänä aloilla jotka kiinnostivat vaikken päässyt yliopistoon (ADHD haittasi lukemista) , mutta sittemmin kursseja opiskelleena ja työn kautta opiskelleena, vaikka ns. pohjakoulutus puuttui. Se on osin haitannut uraa esim pääsyä virkoihin ja kv-yrityksiin, mutta tukenut oman yrittäjyyden kehittämistä, joten lopputulema on hyvä, kun minulla on pääalallani noin 30-vuoden työkokemus ja jatkuvat jatkokoulutus ja 15-vuotta toisella kiinnostuksen kohteen alalla, joka on taiteen alaa.

Nyt olen ollut yli 30 vuotta freelancerina ja yksinyrittäjänä ja nyt eläkeikää lähestyvänä urani huippua lähestyen, koska olen jo vuosia pystynyt toimimaan joustavasti ja omassa tahdissa aloilla (niitä on 3-4 joista tuloakin) jotka kiinnostavat ja joissa olen asiantuntija. 

On yhä iso työ aikataulujen suhteen ja kaiken organisoinnin suhteen, mutta olen opetellut asioita jotka eivät ole kiinnostaneet. Olen opetellut markkinoinnin, myynnin alueet, kirjanpitoa, nettisivujeni ylläpitoa jne jotta voin olla mahdollisimman omaehtoinen, koska se on ainoa itselleni pidemmän päälle toimiva tapa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taiteilija, kirjailija, muusikko.

Ei. Noissa vaaditaan itseohjautuvaa pitkåjänteisyyttä sen mielikuvituksen lisäksi.

Adhd menestyy tehtävissä, joissa toiminta-säde on lyhyt, eikä haittaa vaikka mielenkiintoa ei pysty pitämään yllä päiviä ja viikkoja putkeen. Näitä tehtäviä ovat yleensä sellaiset, joissa ei tarvitse johtaa itseään. Toinen on sellainen,  missä tehtävät vaihtuvat muutaman kerran päivässä ja tehtävätyypit muutaman päivän välein. Ennen vanhaan tämmöistä oli esim pitkästä tavarasta rakentaminen, mutta nykyään rakennusalaltakin kadonneet nämä piirteet. Enää vain korjausrakentamisessa jäljellä. Mutta jonkunlaisra itsensä johtamiskykyä ja pitkäntöhöimen suunnittelukykyä sekin vaatii.

Jep. Täytyy lisäksi osata hakea apurahoja ja markkinoida

ADHD ihmiset on nopeita ajattelemaan joten työ jossa siitä on hyötyä. Jossain raksalla tylsistyisin kuoliaaksi. Itse teen teknistä vaihtelevaa työtä jossa on asiakaskontakteja ja siinä voi pureutua yksityiskohtiin ja se sopii mulle tosi hyvin. Tehtävät ovat suhteellisen lyhytkestoisia, samanlaisia mutta jokainen erilainen. Tehtävät saa saattaa loppuun itse joten jokaisesta valmiista tehtävästä aivojen dopamiinikeskus kilahtaa. ADHD onnistuu myös kehittämisessä, ideoinnissa, prosessien kuvaamisessa koska ADHD pää yrittää kokoajan selkeyttää itselleen todellisuutta . 

ajatus että ADHD sopii vaan raksalle on aivan ääliömäinen, toki jos on vaikka joku oppimisvaikeus sen lisäksi. Mun ÄÖ on 131 

Vierailija
44/54 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut en osaa silti kirjoittaa ÄO oikein 😂😂 mutta saanette kiinni ajatuksesta 

Vierailija
45/54 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut en osaa silti kirjoittaa ÄO oikein 😂😂 mutta saanette kiinni ajatuksesta 

Saan kiinni. Mullekin tulee kirjoitusvirheitä, kirjaimia putoaa pois, varmaan kun ei huvita lukea tekstiä läpi ennen lähettämistä.

Vierailija
46/54 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

taiteilija!

Vierailija
47/54 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanataiteilijat repivät puhelinmyyntihommista hyvät provikat ja palkka on jotain tyyliin 4500 euroa kuussa tai enemmän. Sanataiteilijoille on paikkansa. Luovuus kunniaan.

Oikeasti, luova ihminen pärjää puhelinmyyntityössä. Provisioille ei ole kattoja

Vierailija
48/54 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään. Jos on lievä niin yhdistettynä muihin töihin taiteet saattaa sopia. Harvalle sopii, viina tai huumeet vie. Se on varma merkki siitä, että työ ei sovi.

Vierailija
49/54 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adhd:han jaksaa keskittyä parhaiten itseä kiinnostaviin asioihin, joten ei ole mitään universaalia vastausta. Sun pitää kysyä itseltä, että mikä juuri sua kiinnostaa. Sitten sisälläkin on varmasti merkitystä kuuluuko sun adhd:n yliaktiivisuus vai ei. Eli tarvitko työn, jossa saa liikkua vai pystytkö istumaan paikallaan omissa ajatuksissa. 

Vierailija
50/54 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kondiittori. Siis se joka tekee kakkuja ja leivoksia ja koristelee niitä.

Vierailija
51/54 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

-kiinteistönhoitaja

-kokki

-myyntityö

-lähi-/sairaanhoitaja

-näyttelijä

Vierailija
52/54 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaatko hyödyntää tätä mielikuvitustasi? Pelkät ideat ei riitä missään, vaan ne pitäisi toteuttaakkin. Vaikka sinulla olisi mielikuvituksellisin aihe kirjalle niin se pitäisi myös kirjoittaa.

Vierailija
53/54 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko semmoinen työ hyvä, jossa on koko ajan pieni paine päällä? Matkalaukkujen kuskaaja lentokentällä?

Vierailija
54/54 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanviljelijä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi