Kuinka sinä pärjäisit 12 eurolla päivä?
Muka liian suuria tukia kritisoivilta kysyisin vaan. Miltä kuulostaa 12 € / pv?
Suurinpiirten sen verran minulla jää kun olen maksanut vuokran ja muut laskut.
Mitään tuhlausrahaahan tuokaan ei vielä ole, siitä sitten vaatteet, ruoat, pesuaineet ja muut päivittäistavarat.
Kommentit (136)
12 lidlin kaljaa per päivä. Ei paha.
Pärjäisin tuolla todella hyvin. Opiskelijana saan paljon vähemmän.
Ei minullakaan monessa kuussa jää enempää, jos on tulllut esim. yllättäviä autoon liittyviä kuluja. Auton ja asumisen kulut ja muut säännölliset laskut on ottaa pois palkasta niin mulle jää 200-500 kuussa ruokaan ja muuhun. Ihan normi työssäkäyvän ihmisen elintaso.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On täysin häpeällistä että Suomessa joku kehtaa valittaa siitä että saa täyden ylöspidon, oman lämpimän privaattiasunnon yhteiskunnan toimesta ja jää vielä rahaa käytettäväksi. Monessa muussa maassa vastaavassa tilanteessa ihminen joutuisi asumaan veneen tai sillan alla ja kerjäämään, varastamaan tai huijaamaan henkensä pitimiksi.
On korkea aika ajaa oleskeluyhteiskunta kokonaan alas.
Enhän minä valittanutkaan. Totesin vain että tuskin kukaan Kelan tuilla saa 1800€/kk, mikä suoraan laskien olisi noin 58 € / päivä.
Ja kiitos yhdelle kysyjälle, olen oppinut säästämään ja pärjään kyllä. En leveästi juhlien, vaan pärjään kohtalaisesti. Pakastimeen ostan ruokaa rahapäivinä, eli tuo 12 € on puhtaasti laskennallinen summa. Keväällä vielä töissä ollessani ostin vaatteita kuuden kuukauden aikana enemmän kuin edellisinä kuutena vuonna. Puol
Meillä taitaa olla ei kela 🤔🤔
Vierailija kirjoitti:
On täysin häpeällistä että Suomessa joku kehtaa valittaa siitä että saa täyden ylöspidon, oman lämpimän privaattiasunnon yhteiskunnan toimesta ja jää vielä rahaa käytettäväksi. Monessa muussa maassa vastaavassa tilanteessa ihminen joutuisi asumaan veneen tai sillan alla ja kerjäämään, varastamaan tai huijaamaan henkensä pitimiksi.
On korkea aika ajaa oleskeluyhteiskunta kokonaan alas.
No mutta valittaahan jotkut ökyrikkaatkin esim. veroistaan, elelevät osingoilla ja omistuksillaan ja vaan oleskelevat. Eikö köyhällä ole oikeutta elää ihmisarvoista elämää. Tervemenoa sinne muille maille vaan. Kannattaisi miettiä mikä sitä häpeällistä oikein on. Minusta saa kyllä valittaakin jos ei esim. löydä töitä jolla pärjää ilman tukia.
Vierailija kirjoitti:
Aika huonosti kun röökiaski maksaa jo 12€ päivässä.
10,10e
Päivittäisistä asioista selviäisin helposti.
Autosta pitäisi luopua. Pulmia voisi tulla myös kun pitäisi uusia silmälasit (n. 1000 eur, koska olen pahasti likinäköinen ja tarvitsen akksiteholasit) tai kodinkone. Jälkimmäisen tosin ehkä löytäisi halvalla torista tai roskalavalta.
Se tosin auttaisi, että olen terve ja työkykyinen. Eli keksisin varmasti keinoja saada pieniä lisätuloja, vaikkei työpaikkaa löytyisikään.
Hyvin tuolla pärjäisi, jos siis muut laskut on jo maksettu ja kyse olisi vain ruuasta. Nykyään jää laskujen jälkeen ruokaan 0 - 1 euroa / päivä eli paastopäiviä on ollut runsaasti. En valita, koska kelan mielestä minulle ei kuulu mikään tuki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka pärjäätte sillä hyvin niin tehkää koe. Eläkää oikeasti sillä rahalla ja tulkaa kertomaan tuloksista? Mielellään vaikka kuukauden jakso.
Sekin on aika eri asia elää kuukausi tuolla rahalla vs viisi vuotta. Jos lähtötilanne on hyvä, luultavasti löytyy jo kenkää ja talvivaatetta yms eli voi käyttää tuon rahan päivittäiseen elämään. Hanke vaikeutuu huomattavasti, kun joutuu kattamaan myös väistämättä eteen tulevat uudet hankinnat.
Tai kohtaamaan vaikkapa sellaisen todellisuuden, ettei ole varaa ostaa pyykinpesuainetta ja näin ollen pestä pyykkiä.
Totta. Jos itse joutuisin tuohon tilanteeseen nyt niin vuosiin ei tarvitsisi miettiä vaatteita paitsi ehkä talvikengät parin vuoden sisällä. Kaikkea muutakin olisi kaapit täynnä joten ensimmäiset kuukaudet voisin siirtää rahaa tyynyn alle jemmaan koska asumiskulujen ja muutaman laskun lisäksi ei menisi muuhun välttämättä lainkaan. Paitsi ruokaan tietty pienesti. Pesuaineitakin ostan aina isot pakkaukset koska hieman halvempia ja niitä kaapit täynnä.
Hyvä ystäväni elää työmarkkinatuella ja olen satunnaisesti antanut hänelle jotain tarpeeseen kun rahat vähissä tai pyytänyt vaikka ruokailemaan tai sitten ostaneet yhdessä hänelle ruokaa minkä maksanut. Ei ole minulta pois koska itselläni on varaa ja hänellä on niukkuutta. Tilanteemme voisi hyvin olla toisinkin päin mutta minä olen ollut onnekkaampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi ettei työttömällä saa olla säästöjä, joten valehtelet!
Siihen asti kun ei saa toimeentulotukea säästöjä voi olla. Läheskään kaikki työttömät eivät saa toimeentulotukea. Lisäksi silloinkin voi olla säästöjä mutta niitä ei tietenkään pidä pitää pankkitilillä.
Jep. Säästöt käteiskassaan.
Itse sain tt- tukea ollessani töissä. Elarit, ulosotot, työmatka. Kun loppui työt ja em. kulut niin loppui tuetkin. Kävin jonkun aikaa talkoissa yhteiskunnan tuella. Työttömänä en ole saanut muita rahoja kuin kassan rahan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on ollut perunoita viis kiloa 2,5 euroa ja karjalanpaisti 4,19 tekevät yhteensä alle 7 euroa, eli vitonen jääkin, tuota paistia yksin elävä syö useamman päivän ja perunoita kaveriksi, jos haluaa ottaa sen puoli kiloa porkkanoita joita laittaa paistin sekaan ja rassteeksi, siihen lisäksi puuro paketti ja satsumat vajaa euro kilo. Noilla pärjää useamman päivän ja säästöön jää monen päivän 12 joka on kahdessa päivässä jo 24 euroa.
mistä sä saat ruokaa noin halvalla?
täällä satsumatkin on jotain 3e/kg
Jäisi etelän hedelmät tuolla hinnalla kauppaan vaikka työssä käynkin.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Te jotka pärjäätte sillä hyvin niin tehkää koe. Eläkää oikeasti sillä rahalla ja tulkaa kertomaan tuloksista? Mielellään vaikka kuukauden jakso.
Olen elänyt koko vuoden niin, että vuokran ja pakollisten laskujen jälkeen käteen jää alle 200 €/kk. Vaikka olen opiskelija, arvata saattaa ettei näillä summilla pääse paljon hyötymään opiskelija-alennuksista. Lisäksi opiskelusta aiheutuu kuluja, joten kokonaisuudessaan jään varmasti miinuksen puolelle. Eihän tämä helppoa ole, mutta onneksi paikkakunnallani on kerran viikossa leipäjono iltaisin niin ei tarvitse syödä pelkkää kaurapuuroa.
Suunnilleen tuon verran menee 2 hengen ruokiin (4 ateriaa) per päivä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on ollut perunoita viis kiloa 2,5 euroa ja karjalanpaisti 4,19 tekevät yhteensä alle 7 euroa, eli vitonen jääkin, tuota paistia yksin elävä syö useamman päivän ja perunoita kaveriksi, jos haluaa ottaa sen puoli kiloa porkkanoita joita laittaa paistin sekaan ja rassteeksi, siihen lisäksi puuro paketti ja satsumat vajaa euro kilo. Noilla pärjää useamman päivän ja säästöön jää monen päivän 12 joka on kahdessa päivässä jo 24 euroa.
mistä sä saat ruokaa noin halvalla?
täällä satsumatkin on jotain 3e/kg
Euron oli Prismassa ainakin tai tarkkaan 0,99 euroa kun minä ostin.
Tällä viikolla lähetin 7 pakettia vintedin kautta ja myin pari saamaani alelappua
Tietty jos pitkään eläisi tt tuella, olisi kaikki jo myyty. Pientä extraa, rahat käytän itseeni, esim hammaslääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pärjäisin, jos tuo olisi siis välttämättömien asumiskulujen jälkeen jäävä. Autoa ei olisi kovin paljon varaa käyttää eikä tuolla rahalla vaatteita ostella, mutta pärjäisin.
pärjäisit siis vaikka 20 vuotta?
Hyvin!
Maito 3-4€/PV
Leike 4-5€/PV
Leipä 2€/PV
Vaatteet 1€/PV
Ei tarvitse edes tyytyä veteen ja leipään, vaan jopa maitoa voi juoda.
ei se nyt jostain syystä taas lainannut, mutta nro 20 sanoi että riippuu iästä. No toki, mutta väitän että myös terveydentila vaikuttaa siihen, paljonko ruokaan menee. Tulee halvemmaksi, jos pystyy syömään viljoja ja maitotuotteita. Noin esim.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi ettei työttömällä saa olla säästöjä, joten valehtelet!
Siihen asti kun ei saa toimeentulotukea säästöjä voi olla. Läheskään kaikki työttömät eivät saa toimeentulotukea. Lisäksi silloinkin voi olla säästöjä mutta niitä ei tietenkään pidä pitää pankkitilillä.
Helsingissä asui nelisenkymmentä vuotta sitten elämäntapaintiaani, joka asui kadulla, dyykkasi roskikset ja kulki vaatteissa, jotka hän oli itse tehnyt muovipusseista. Ja pankkitilillä oli 2 miljoonaa markkaa. Niinpä tietysti. Jos olisi hommannut jonkun asunnon, ostanut ruokansa ja käynyt ostamassa kaupasta uutta vaatetta ja kengät, niin eihän sinne tilille olisi kahta miljoonaa jäänyt. Siksi kait piti elää niin kuin eli. 🙄 "Jos mä nyt vähän jotain ostan, niin kohta siitä parista miljoonasta ei ole viittäkään penniä jäljellä. Jotkut Levikset esim. olisi kyllä hirveetä pröystäilyä ja suorin tie siltojen alle asumiseen." 😆 Just sellasta Roope ankan järjen juoksua.
Enhän minä valittanutkaan. Totesin vain että tuskin kukaan Kelan tuilla saa 1800€/kk, mikä suoraan laskien olisi noin 58 € / päivä.
Ja kiitos yhdelle kysyjälle, olen oppinut säästämään ja pärjään kyllä. En leveästi juhlien, vaan pärjään kohtalaisesti. Pakastimeen ostan ruokaa rahapäivinä, eli tuo 12 € on puhtaasti laskennallinen summa. Keväällä vielä töissä ollessani ostin vaatteita kuuden kuukauden aikana enemmän kuin edellisinä kuutena vuonna. Puolen vuoden määräaikainen työ.😎
ap