Kuinka sinä pärjäisit 12 eurolla päivä?
Muka liian suuria tukia kritisoivilta kysyisin vaan. Miltä kuulostaa 12 € / pv?
Suurinpiirten sen verran minulla jää kun olen maksanut vuokran ja muut laskut.
Mitään tuhlausrahaahan tuokaan ei vielä ole, siitä sitten vaatteet, ruoat, pesuaineet ja muut päivittäistavarat.
Kommentit (136)
Minä olen joutunut pärjäämään n. 5-7e päivä! Tuo summa olisi luksusta!
Mulla jo autossa Trafi +vakuutus on 2,2€/pvä, asuminen 8€/pvä. Eipä paljon ruokaan jäisi.
Jos leikkii että tili olisi nollilla ja mitään säästöjä ei olisi ja joka päivä maksettaisi vaikka huomisesta eteenpäin 12 e. Laskin myös viikonloput. En pärjäisi, ellen asuisi teltassa.
Erittäin heikosti pärjäisi, kun ajattelee mitä kaikkea sillä pitää maksaa ja hankkia.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen joutunut pärjäämään n. 5-7e päivä! Tuo summa olisi luksusta!
Miten onnistuit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
12€ päivä, ei työssä käyvä voi kuin haaveilla tuollaisesta. Itsellä vielä yli 300 000€ lainaa jäljellä, kyllä siihen menee kaikki "ylimääräinen". Mihinkään ei ole varaa.
Millainen talo?
2020 rakennettu kaksikerroksinen kivitalo. Neliöitä silti vain 247, mutta lämmitys ja muu sähkönkulutus on kallista maalämmöstä huolimatta.
Te saatte asua muiden kustannuksella vuokralla, ja me maksamme itsemme kipeäksi oman asunnon käyttö kuluja.
Voi kuule, sulla on OMA asunto, josta työttömät saa vain haaveilla.. Sinä kasvatat omaa omistustasi, vuokralla asujat lihottavat sijoittajien paksuja kukkaroita.
Jos oletetaan että asuminen ja laskut on maksettu niin 12e/päivä on keskimäärin 360e kuukaudessa. Vähemmän mulle jää näin työttömänä käyttörahaa kuussa. Että vähän riippuu miten asian esittää. Sehän on sitten itsestä kiinni miten rahan käyttää eli pistääkö joka päivä 12e haisemaan vai kuluttaako vähän mutta harkiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on esim. 84 e per viikko, 7 päivää. Hyvin pärjäisin. Nytkin käyn vain kerran viikossa kaupassa ja ostan viikon elintarvikkeet. Minulla ei ole mitään nk. "päivittäistavaroita" kun en joka päivä sentään kauppaan viitsi mennä. Veskipaperia ostan kun tarve vaatii. Välillä ostan tarjouksista myös hygieniartikkeleita kuten shampoo, deo ym. ennenkuin entiset loppu. Teen itse alusta asti ruokani ja koska asun yksin, riittää aina kahdeksi päiväksi ja jää välillä ylikin pakasteeseen. Kuukaudessa elintarvikkeisiin menee n. 200 euroa ilman mitään heräteostoksia tietty.
Eli et käytä mitään tuotetta joka päivä? Vaikka kahvia, leipää, maitoa tai sitä vessapaperia? Ne on päivitäistavaroita eli päivittäin käytettäviä asioita, se ei liity mitenkään siihen kuinka usein kaupassa käy. Sitä voi ostaa vuoden päivittäistavaroita vaikka kerran vuodessa koko vuoden tarpeisiin.
Hienoa, että edes yksi ymmärsi termin.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuolla kukaan pärjää, tekee noin 360 euroa kuukaudessa jolla ei makseta edes omistusasunnon yhtiövastikkeita saati vuokraa tai ruokaa ym. kuluja.
Valitettavasti moni tulee tuolla toimeen, eli pärjää. Kaikki eivät taida saada edes tuon vertaa. Tiedän olevani yksi niistä onnekkaista, joka tulee tuolla toimeen, eli pärjää.
T: Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos oletetaan että asuminen ja laskut on maksettu niin 12e/päivä on keskimäärin 360e kuukaudessa. Vähemmän mulle jää näin työttömänä käyttörahaa kuussa. Että vähän riippuu miten asian esittää. Sehän on sitten itsestä kiinni miten rahan käyttää eli pistääkö joka päivä 12e haisemaan vai kuluttaako vähän mutta harkiten.
Ymmärrän, olen ap, ja tuo mainitsemani summa on todellakin laskennallinen. Sitten 2015 olen ollut pääasiassa työtön, hyvinä kuukausina summa on ollut vähän enemmän, huonoina lähempänä puolta. Koska jo aiemmin tunnustin olin todellakin tänä vuonna töissä. Kuudessa kuukaudessa uudet vaatteet talvitakkia lukuunottamatta. Toi 12 € / päivä ei todellakaan ole arkea, vaan niitä kohtuullisden hyviä aikoja.
En yritäkään sanoa, että tuet ovat riittävät, vaan päin vastoin. Tahdon saada ne työssäkävijät, jotka "maksavat" nmeidän työttömien elämän miettimään miten vähällä toiset joutuvat tulemaan toimeen.
Tällä hetkellä, olen siinä onnellisessa paikassa jossa noin 10 - 13 € jää aivan vapaasti valitsemaani käyttöön. Eihän tuolla juuri mitään saa, jos rehellisiä ollaan. Huomioiden, että syömiset, juomiset, WC-paperit, shampoot, pesuaineet, sun muut pitäisi vielä hankkia.
Olen mokannut, ja osamaksulla joudun joka kuukausi 20-40€ makselemaan vielä jokusen vuoden. Eli jos jollakulla muulla menee paremmin, hyvä niin. Pahemminkin olisin voinut kai mokata.
Saa hei ilmoittautua. 😁
Jatkaen muita: riippuu elämäntilanteesta, asuinpaikasta, ruokarajoituksista, sairauksista jne. Esimerkiksi itsellä sairaus on vienyt tuosta summasta 1/3. On siis vaikeaa verrata miten vähällä ihmiset pärjäävät, jos ei ole kontekstia heidän elämästään.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi ettei työttömällä saa olla säästöjä, joten valehtelet!
Minulla on säästöjä muutama kymppitonni jotka kelalle on ilmoitettu. En saa muuta kuin työmarkkinatuen. Toimeentulotukeen se tietysti vaikuttaisi eli ei saisi yhtään, samoin kuin nyt uutena asumistukeen, jota en myöskään saa.
Minulla jää noin 10€/pv mutta ei sitä kokonaan voi ruokaan käyttää kun siitä täytyy maksaa myös lääkkeet, puhelin ym kuluvat tuotteet ja tavarat (vaatteet, pesuaineet, lamput, paristot ym).
Saan työmarkkinatuen ja siitä on maksettava myös ne laskut ja auto. Maalla kun ei kulje bussit.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne "muut laskut" on? Jos olet elänyt yli varojesi ja ostellut osamaksulla ties mitä turhuuksia, olet itse aiheuttanut oman ahdinkosi. Mutta älä huoli: Jos et pärjää 12 eurolla päivässä, saat enemmän rahaa käyttöösi jos jätät laskut maksamatta ja otat suosisti maksuhäiriömerkinnän.
Huonoilla valinnoilla on seurauksensa.
Tiedoksi sulle, että meidän köyhien on ostettava esimerkiksi tietokoneet (jota itse ainakin tarvitsen työkeikkoihin) ja pesukoneet sun muut osamaksulla. Joskus olen myös joutunut ottamaan pikavipin ihan vaan ruokaan, kun kuun ruokarahat on menneet esimerkiksi lääkärikuluihin.
Itse tienaan yli 4000 euroa kuukaudessa. Siltikään en kuluta varmaankaan kuin tuon 12 euroa päivässä.
Pärjäisin erittäin hyvin.
Yleensä käytän 10€/pävä, mutta nyt vaihdoin täksi kuuksi 5€/päivä säästökuurille.
Vierailija kirjoitti:
Helposti. Sillä mennään mitä on. Väliaikaiseksi avuksihan nuo tuet on tarkoitettu, ei mihinkään luksuselämän rahoittamiseen.
Nii, väliaiksestihan täällä vaan ollaan.
Kyllä tuolla toimeen tulisi , jos olis pakko.
Toki yksi12e viikossa pitäis laittaa säästöön, jotta olisi sitten tarpeen mukaan rahaa ostaa vaikka kirpputorilta vaatteita. Tai jos esim kahvinkeitin menisi rikki.
Mutta siinä olis silti 72e ruoka yms muita ostoksia varten viikossa.
Hyvällä suunnittelulla ja edullisia tuotteita ostamalla vois jäädä vaikka 10e rahaa vaikkapa uimahallissa käyntiä varten.
Jaa että asumiskuluineen kaikkineen vai pitääkö sillanalla asua???