Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka sinä pärjäisit 12 eurolla päivä?

Vierailija
08.12.2024 |

Muka liian suuria tukia kritisoivilta kysyisin vaan. Miltä kuulostaa 12 € / pv?

Suurinpiirten sen verran minulla jää kun olen maksanut vuokran ja muut laskut.

Mitään tuhlausrahaahan tuokaan ei vielä ole, siitä sitten vaatteet, ruoat, pesuaineet ja muut päivittäistavarat.

Kommentit (136)

Vierailija
1/136 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin. Asun yksin ja saan töissä lounaan parilla eurolla ja kotiin mukaan jos jää hävikkiä. 

Vierailija
2/136 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pärjäisin, jos tuo olisi siis välttämättömien asumiskulujen jälkeen jäävä. Autoa ei olisi kovin paljon varaa käyttää eikä tuolla rahalla vaatteita ostella, mutta pärjäisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/136 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle jää 6,5 euroa. Ja aina on loppukuusta tilillä rahaa. Että miten ei pärjäisi?

Vierailija
4/136 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset hae tai saa toimeentulotukea?

Vierailija
5/136 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen jo vuosikaudet laskenut tuloni niin että tulot - menot - toimeentulotuen ns. omaosuus = loput säästötilille. Tällä hetkellä päiväruokabudjettini on 13 euroa ja ensi vuonna kokeilen pudottaa sen 12:een.

Vierailija
6/136 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä saisi ruuat ja muut päivittäistavarat hankittua. Pistäisin auton seisontaan ja jos muut laskut olisi maksettu, niin kyllä minä sillä tovin selviäisin. Etenkin kun kaapissa on vaatteita niin, ettei ainakaan vuoteen tarvitse uusia ostaa. Tietokone ja muu eletroniikkakin varmaan kestää vielä useamman vuoden, ennen kuin tarvitsee uusia ostaa.

Vierailija
7/136 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ne "muut laskut" on? Jos olet elänyt yli varojesi ja ostellut osamaksulla ties mitä turhuuksia, olet itse aiheuttanut oman ahdinkosi. Mutta älä huoli: Jos et pärjää 12 eurolla päivässä, saat enemmän rahaa käyttöösi jos jätät laskut maksamatta ja otat suosisti maksuhäiriömerkinnän. 

Huonoilla valinnoilla on seurauksensa. 

Vierailija
8/136 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti. Sillä mennään mitä on. Väliaikaiseksi avuksihan nuo tuet on tarkoitettu, ei mihinkään luksuselämän rahoittamiseen.

Vierailija
9/136 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika huonosti kun röökiaski maksaa jo 12€ päivässä.

Vierailija
10/136 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on esim. 84 e per viikko, 7 päivää. Hyvin pärjäisin. Nytkin käyn vain kerran viikossa kaupassa ja ostan viikon elintarvikkeet. Minulla ei ole mitään nk. "päivittäistavaroita" kun en joka päivä sentään kauppaan viitsi mennä. Veskipaperia ostan kun tarve vaatii. Välillä ostan tarjouksista myös hygieniartikkeleita kuten shampoo, deo ym. ennenkuin entiset loppu. Teen itse alusta asti ruokani ja koska asun yksin, riittää aina kahdeksi päiväksi ja jää välillä ylikin pakasteeseen. Kuukaudessa elintarvikkeisiin menee n. 200 euroa ilman mitään heräteostoksia tietty. 

Vierailija
11/136 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjään hyvin teinin kanssa tuolla summalla. 

Vierailija
12/136 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuolla saa edes yhtä pizzaa.

Vierailija
13/136 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset hae tai saa toimeentulotukea?

Saan toimeentulotukeakin. Ymmärrän myös, että menoni saattavat olla suuremmat kuin monella pienituloisella.

Yritin aamulla vastata ketjuun jossa joku väitti että asumistuen lisäksi toimeentulotueka saava voi saada jopa 1800 € /kk. Se ketju toki poistui, enne kuin ehdin vastata, niin ajattelin tehdä oman.

Summa näyttää ihan erilaiselta kun näyttää sen oikeasti käteen jäävän osuuden.

Vierailija
14/136 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla työmatkoihin menisi jo puolet päiväbudjetista. Aika tiukkaa siis tekisi. Pitäisi miettiä tarkemmin mitä syö ja viedä töihin eväät. Pärjäisin yksin (ilman lapsia siis) varmaan tolla tavalla väliaikaisesti mutta ei se kivaa oisi. Joulu menisi pilalle tolla budjetilla varmasti, lahjoja ei saisi ostettua ja ruuaksi olisi vain laatikoita.

Vierailija
15/136 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä saa vain 12 kaljaa. Ei ihan pärjää.

Vierailija
16/136 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjään 4 eurolla päivässä. Enempää ei rahaa olekkaan joulukuun aikana.

Vierailija
17/136 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on ollut perunoita viis kiloa 2,5 euroa ja karjalanpaisti 4,19 tekevät yhteensä alle 7 euroa, eli vitonen jääkin, tuota paistia yksin elävä syö useamman päivän ja perunoita kaveriksi, jos haluaa ottaa sen puoli kiloa porkkanoita joita laittaa paistin sekaan ja rassteeksi, siihen lisäksi puuro paketti ja satsumat vajaa euro kilo. Noilla pärjää useamman päivän ja säästöön jää monen päivän 12 joka on kahdessa päivässä jo 24 euroa.

Vierailija
18/136 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloppuisin nukkuisin ja makailisin, niin säästyisi 12€ kokonaisuudessaan. Kusella ja paskalla nyt olisi välillä käytävä. Viikolla taas aamulla töihin ja töistä suorinta tietä kotiin, niin taas säästyy 12€. 

Muistot kultaamattomalla ysärillä, kun olin töissä mäkkärissä, niin silloinhan oli laskettava jokainen pennikin ja siltikään ei rahat riittänyt, ei saatana mihinkään. Ihan kusessa olin.

Vierailija
19/136 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi ettei työttömällä saa olla säästöjä, joten valehtelet!

Vierailija
20/136 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tuon riittävyys riippuu hieman iästäkin. Minulla ei mene rahaa meikkeihin kuin kerran vuodessa, nuoremmilla menee tietty enemmän, jos meikkaa paljon ja saahan sitä nätillä näyttää.

Ruokaa syön kaksi kertaa päivässä eli kerran lämpimän, jos maittaa, ja muuten yksi tai kaksi paahtista sulatejuustolla tai emmentalilla. Voita en aina viitsi ostaa, ehtii mennä huonoksi ennenkuin paketti on tyhjä. Pysyypä hoikkana. No ei vaiskaan joskus tilaan pizzan, jos en ole edellisenä päivänä viitsinyt syödä mitään.

Ruokakaupassa käyn kerran viikossa tai tilaan kahden viikon ruoat kotiin. Tilaus ja toimitus ei maksa minulle mitään. Se oli iloinen ylläri Koronan aikana, kun kauppa ilmoitti, että tästä lähtien ei minun tarvitse maksaa, kun olen tietyn määrän tilannut täyteen.

Tilauksissa on se etu, että tulee tarkkaan harkittua ostokset sekä itse tehtyä ruoan, josta osan voi pakastaa.

Oppia ikä kaikki elikkä kyllä sinäkin ap vielä opit säästäväisesti elämään. Katsos, kun elämä on hyvä opettaja. Kaikkea hyvää sinulle ja muille!