Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten huomioit erik.ruokavaliot jouluna?

Vierailija
08.12.2024 |

Kohta taas joulu lähestyy ja kysyisin miten paljon olette valmiit huomioimaan erilaiset syöjät ruokapöydässä? Luokseni on tulossa perhe syömään erikoisruokavaliolla ja olen hieman suunnitellut tarjottavia. Kuitenkin intoni sumeni kun muistin, että eipä tämä perhe ole itse etukäteen multa kysellyt sopiiko jokin ruoka vai ei. Ilmeisesti oletuksena on, että heidän ruokansa sopii kaikille? 

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse huomioida mitenkään. Kaikki ovat terveitä. 

Vierailija
2/23 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun jouluja järjestin omalla ja miehen perheelle niin otin huomioon että kaikille löytyisi jotain sopivaa. Osa oli helppoa (laktoositon); osa vaikeampia kun yksi ei voi syödä mitään missä on sipulia, pippuria, koivuristireagoivia kasviksia/juureksia eikä hapanmaitotuotteita. Ja lopuissa perinneherkuissa aina joku haluasi sitä, mitä muuta inhosi. 

Nyt ei olla oltu vuosiin Suomessa jouluna ja hyvä niin. 2,5päivän takia aivan järjetön hulabaloo

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun jouluja järjestin omalla ja miehen perheelle niin otin huomioon että kaikille löytyisi jotain sopivaa. Osa oli helppoa (laktoositon); osa vaikeampia kun yksi ei voi syödä mitään missä on sipulia, pippuria, koivuristireagoivia kasviksia/juureksia eikä hapanmaitotuotteita. Ja lopuissa perinneherkuissa aina joku haluasi sitä, mitä muuta inhosi. 

Nyt ei olla oltu vuosiin Suomessa jouluna ja hyvä niin. 2,5päivän takia aivan järjetön hulabaloo

Asutte jossain muslimimaassa tai muualla missä ei vietetä joulua, tai teillä ei ole perhettä tai ystäviä? Joulun viettäminen, sen järjestäminen ja siitä stressaaminen ei ole mikään suomalainen juttu. 

Vierailija
4/23 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa tai puolison perheessä ei ole ruokarajoitteisia.

Vierailija
5/23 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on hulabaloo vain jos siitä itse tekee sellaisen. 

Vierailija
6/23 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Humbuugia suurin osa aikuisten "allergioista EI vaan halua syödä jotain!

Vierailija
7/23 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei tarvitse huomioida tuommoista, kun meillä kaikki ovat normaaleja eikä mitään ruokarajoituksia.

Vierailija
8/23 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin on omat rajoitteet, mutta en tee niistä numeroa ellei kysytä. Kypsentäessä monet allergeenit katoaa mm. kasviksista joten toivottavasti sua ei oo ihan vedetty höplästä. Hieman vaan ärsyttää, kun itse haluaa että kaikille olis sopivaa syötävää mutta samaa ei huomioida toistepäin. 

Vierailija
9/23 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran huomioin, että käytän valmistuksessa laktoosittomia tuotteita.

Vierailija
10/23 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttären vegaani poikaystävä tulee meille syömään joten teen hänelle muutamia hänelle sopivia juttuja erikseen. Ei ole mikään iso vaiva onneksi.

Vierailija
11/23 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laktoosittomana tehdään. 

Hiivaton/gluteeniton jättää leivät syömättä. Pähkinäallerginen ei syö pähkinöitä

Eipä tuo jouluruoka niin vaikeaa ole. 

Vierailija
12/23 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyla on ainoa. Muuten syövät tai ovat syömättä.

Vierailija
13/23 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään. Ainoa ruokavammainen olen minä itse, kasvissyöjä siis. Luokseni tulee joku 7-8 ystävää, kenelläkään ei allergioita. Tietenkään kaikki eivät pidä aivan kaikesta, mutta ei ole pakko ottaa jos ei tykkää. Teen myös liharuokia, sain naapurilta kinkkua ilmaiseksi. 

Vierailija
14/23 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain oma perhe. Laktoositon tai hyla. Ei vaadi mitään ylimääräistä. Kunhan vaan valitsee kaupassa oikean purkin ym.

Vierailija
15/23 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttären vegaani poikaystävä tulee meille syömään joten teen hänelle muutamia hänelle sopivia juttuja erikseen. Ei ole mikään iso vaiva onneksi.

Onhan sitä rosollia ja perunaa ja porkkanaa millä hippi pärjännee

Vierailija
16/23 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei harrasteta jouluja! Mukavaa!

Vierailija
17/23 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ostanut valmiina gluteenitonta ja jotain tavallista. Itsellä on rajoitteita, mutta en syö kylässä mitään. Siitä on tulossa ilmeisesti yleinen tapa, koska meillekin kylään tulevat ei syö oikeastaan mitään.

Kyläilyt on jäänyt vähän vähemmälle, koska jos näkee vaivaa paljon ja sitten vieraat ei syö mitään niin mielummin sitä käyttää ajan johonkin muuhun. Oikeastaan hyvä idea on sopia tapaamiset kahviloihin tms, silloin jokainen syö tai on syömättä.

Joulua on kiva viettää rauhassa omaan tapaan.

Vierailija
18/23 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla siis joku erikoisruokavalio jota tämän perheen olisi pitänyt huomioida? Oletko siitä kertonut heille? En itse ymmärrä miksi kutsuisin jonkun syömään ja tietoisesti jättäisin ilman ruokaa, totta kai kaikki huomioidaan.

Vierailija
19/23 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla siis joku erikoisruokavalio jota tämän perheen olisi pitänyt huomioida? Oletko siitä kertonut heille? En itse ymmärrä miksi kutsuisin jonkun syömään ja tietoisesti jättäisin ilman ruokaa, totta kai kaikki huomioidaan

Noh, mainittiin ennen ruokailua että mitä on ruokana/jälkkärinä ja siinä kysyttiin, että sopiihan se sinulle. Kaikki ruuat oli jo tehty ennen kuin kysyttiin. Valitettavasti maha meni aivan jökkiin, mutta olin asiasta hiljaa. Voi olla, että seuraavalla kerralla jätän vaan syömättä onpa sitten nähty vaivaa miten paljon tahansa. 

Vierailija
20/23 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En huomioi mitenkään. Teen mitä teen ja jos ei kelpaa niin vo olla syömätä, se ei ole velvollisuus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän