Miten huomioit erik.ruokavaliot jouluna?
Kohta taas joulu lähestyy ja kysyisin miten paljon olette valmiit huomioimaan erilaiset syöjät ruokapöydässä? Luokseni on tulossa perhe syömään erikoisruokavaliolla ja olen hieman suunnitellut tarjottavia. Kuitenkin intoni sumeni kun muistin, että eipä tämä perhe ole itse etukäteen multa kysellyt sopiiko jokin ruoka vai ei. Ilmeisesti oletuksena on, että heidän ruokansa sopii kaikille?
Kommentit (23)
Silloin kun jouluja järjestin omalla ja miehen perheelle niin otin huomioon että kaikille löytyisi jotain sopivaa. Osa oli helppoa (laktoositon); osa vaikeampia kun yksi ei voi syödä mitään missä on sipulia, pippuria, koivuristireagoivia kasviksia/juureksia eikä hapanmaitotuotteita. Ja lopuissa perinneherkuissa aina joku haluasi sitä, mitä muuta inhosi.
Nyt ei olla oltu vuosiin Suomessa jouluna ja hyvä niin. 2,5päivän takia aivan järjetön hulabaloo
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun jouluja järjestin omalla ja miehen perheelle niin otin huomioon että kaikille löytyisi jotain sopivaa. Osa oli helppoa (laktoositon); osa vaikeampia kun yksi ei voi syödä mitään missä on sipulia, pippuria, koivuristireagoivia kasviksia/juureksia eikä hapanmaitotuotteita. Ja lopuissa perinneherkuissa aina joku haluasi sitä, mitä muuta inhosi.
Nyt ei olla oltu vuosiin Suomessa jouluna ja hyvä niin. 2,5päivän takia aivan järjetön hulabaloo
Asutte jossain muslimimaassa tai muualla missä ei vietetä joulua, tai teillä ei ole perhettä tai ystäviä? Joulun viettäminen, sen järjestäminen ja siitä stressaaminen ei ole mikään suomalainen juttu.
Omassa tai puolison perheessä ei ole ruokarajoitteisia.
Vierailija kirjoitti:
Se on hulabaloo vain jos siitä itse tekee sellaisen.
Humbuugia suurin osa aikuisten "allergioista EI vaan halua syödä jotain!
Onneksi ei tarvitse huomioida tuommoista, kun meillä kaikki ovat normaaleja eikä mitään ruokarajoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on omat rajoitteet, mutta en tee niistä numeroa ellei kysytä. Kypsentäessä monet allergeenit katoaa mm. kasviksista joten toivottavasti sua ei oo ihan vedetty höplästä. Hieman vaan ärsyttää, kun itse haluaa että kaikille olis sopivaa syötävää mutta samaa ei huomioida toistepäin.
Sen verran huomioin, että käytän valmistuksessa laktoosittomia tuotteita.
Tyttären vegaani poikaystävä tulee meille syömään joten teen hänelle muutamia hänelle sopivia juttuja erikseen. Ei ole mikään iso vaiva onneksi.
Laktoosittomana tehdään.
Hiivaton/gluteeniton jättää leivät syömättä. Pähkinäallerginen ei syö pähkinöitä
Eipä tuo jouluruoka niin vaikeaa ole.
Hyla on ainoa. Muuten syövät tai ovat syömättä.
En mitenkään. Ainoa ruokavammainen olen minä itse, kasvissyöjä siis. Luokseni tulee joku 7-8 ystävää, kenelläkään ei allergioita. Tietenkään kaikki eivät pidä aivan kaikesta, mutta ei ole pakko ottaa jos ei tykkää. Teen myös liharuokia, sain naapurilta kinkkua ilmaiseksi.
Vain oma perhe. Laktoositon tai hyla. Ei vaadi mitään ylimääräistä. Kunhan vaan valitsee kaupassa oikean purkin ym.
Vierailija kirjoitti:
Tyttären vegaani poikaystävä tulee meille syömään joten teen hänelle muutamia hänelle sopivia juttuja erikseen. Ei ole mikään iso vaiva onneksi.
Onhan sitä rosollia ja perunaa ja porkkanaa millä hippi pärjännee
Olen ostanut valmiina gluteenitonta ja jotain tavallista. Itsellä on rajoitteita, mutta en syö kylässä mitään. Siitä on tulossa ilmeisesti yleinen tapa, koska meillekin kylään tulevat ei syö oikeastaan mitään.
Kyläilyt on jäänyt vähän vähemmälle, koska jos näkee vaivaa paljon ja sitten vieraat ei syö mitään niin mielummin sitä käyttää ajan johonkin muuhun. Oikeastaan hyvä idea on sopia tapaamiset kahviloihin tms, silloin jokainen syö tai on syömättä.
Joulua on kiva viettää rauhassa omaan tapaan.
Onko sinulla siis joku erikoisruokavalio jota tämän perheen olisi pitänyt huomioida? Oletko siitä kertonut heille? En itse ymmärrä miksi kutsuisin jonkun syömään ja tietoisesti jättäisin ilman ruokaa, totta kai kaikki huomioidaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla siis joku erikoisruokavalio jota tämän perheen olisi pitänyt huomioida? Oletko siitä kertonut heille? En itse ymmärrä miksi kutsuisin jonkun syömään ja tietoisesti jättäisin ilman ruokaa, totta kai kaikki huomioidaan
Noh, mainittiin ennen ruokailua että mitä on ruokana/jälkkärinä ja siinä kysyttiin, että sopiihan se sinulle. Kaikki ruuat oli jo tehty ennen kuin kysyttiin. Valitettavasti maha meni aivan jökkiin, mutta olin asiasta hiljaa. Voi olla, että seuraavalla kerralla jätän vaan syömättä onpa sitten nähty vaivaa miten paljon tahansa.
En huomioi mitenkään. Teen mitä teen ja jos ei kelpaa niin vo olla syömätä, se ei ole velvollisuus.
Ei tarvitse huomioida mitenkään. Kaikki ovat terveitä.