Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyajan proteiininsyöntibuumi. Miten proteiinia voi edes saada alle suositusmäärien?

Vierailija
07.12.2024 |

Vaikka söisi kaikkein valkoisinta vehnäpaahtoleipää 2000 kcal edestä niin jo siinä olisi 68 grammaa proteiinia.

Suurin osa ihmisistä vielä syö jotain proteiinipitoisempaa. Esimerkiksi maitotuotteita, kalaa, papuja, lihoja. 

puhutaanko proteiinista jo liian paljon?

Kommentit (187)

Vierailija
181/187 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksikään vegaani ei syö illallisella kokonaista tofupakettia. 

Ei varmaan syökään. Minä ei-vegaanina silloin, kun syön tofua, syön puoli pakettia kerralla. Olen isokokoinen nainen (pitkä ja raskasrakenteinen, en niikään paksu) ja pienemmät naiset varmasti pärjäävät vähän pienemmällä proteiinimäärällä.

Vierailija
182/187 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä proteiinin kaksin käsin syönti jotenkin liitännässä suomen ylipainokatastrofiin?

Kansa on lihavin euroopassa. Ja lisäproteiinia tuputetaan joka paikassa.

Ylipaino taitaa johtua siitä, että meillä on jatkuvasti tarjolla runsaasti nopeita hiilihydraatteja. Ne ovat hyvänmakuisia, joten niitä tulee herkästi syötyä enemmän kuin tarvitsee.

Lisäksi työt ovat muuttuneet raskaista ruumiillisistä töistä toimistotöiksi. Ihmiset eivät kuluta enää yhtä paljon kuin vielä sotien jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/187 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuote joka ei muistuta rakenteeltaan

Eli juusto ja kaikki esim. maustettu tai muussattu ruoka on mielestäsi yliprosessoitua?

Esimerkiksi smoothie ja mehu ovat yliprosessoituja, sillä niissä sokerit on erotettu kuiduista. Siksi ne nostavat verensokerin nopeammin kuin jos samat hedelmät söisi isompina paloina.

Vierailija
184/187 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juoksutettu papumassa yliprosessoitua? Sinusta juusto on yliprosessoitua myös?

Aivan kuten jauhettu lihasmassa eli makkara on yliprosessoitua. Sitä ei ole edes ferment

Makkara onkin yliprosessoitua, koska siihen on lisätty kaikenlaisia säilymistä parantavia aineita. Sen sijaan jauheliha ja sama liha isompina paloina eivät eroa toisistaan siinä, miten ne sulavat ihmiskehossa.

Vierailija
185/187 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksikään vegaani ei syö illallisella kokonaista tofupakettia. 

Itse laitan 200 g paketin airfryeriin. Sinulle jotenkin ylitsepääsemättömän vaikeaa?

Trendipellellä on toki airfryer 🤣 Ihmettelen vaan miksi tofun sinne laitat. 

Tulee rapeaa ja mehukasta, eikä öljy räisky pannulla.

Halua nähdä kun syöt sen 200 g mEhUkkAaN kumipalan 🤣

Siihen voi laittaa maustetun kasviskastikkeen päälle.

-eri

Vierailija
186/187 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0022316624010770

Kasviproteiineja yhdistämällä saadaan samanlainen tulos kuin eläinproteiinilla, tiedoksi teille jotka kinastelitte aminohapoista.

Vierailija
187/187 |
13.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ainakaan saa proteiinia riittävästi, ellen katso vähän, mitä syön. En pysty syömään sitä kerralla kovin paljon, ja saatan ehtiä syödä vain kolme ateriaa päivässä. Silloin on pakko yrittää syödä enemmän proteiinia joka aterialla, jottei illalla ole yletön nälkä ja seuraavana päivänä lihakset kipeinä.

"Vain" kolme ateriaa?? Montako niitä sitten mielestäsi pitäisi päivässä mättää? Kysyy toinen pieniruokainen, kasvissyöjä joka syö 2-3 kertaa päivässä enkä läheskään aina kunnollista ateriaa. Proteiinia saan taatusti tarpeeksi.

Viisi ateriaa. Ei tarvitse mättää. Itselleen sopivia annoksia. Aamiainen, lounas, välipala, päivällinen, iltapala.

No, höpöhöpö. Vain ne, jotka tarvitsevat aterioille eri n

Eri ihmisillä keho toimii vähän eri tavalla. Osa tarvii energiaa tasaisemmin. Itse en edes pystyisi syömään koko vuorokauden annosta kerralla, ei vaan maha vedä. Edes kahteen ateriaan en saa tarpeeksi energiaa. Sen sijaan kolmella saatan pärjätä, neljä on ok, viisi on minulle ihanteellinen, kuusi on jo liikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi