Nykyajan proteiininsyöntibuumi. Miten proteiinia voi edes saada alle suositusmäärien?
Vaikka söisi kaikkein valkoisinta vehnäpaahtoleipää 2000 kcal edestä niin jo siinä olisi 68 grammaa proteiinia.
Suurin osa ihmisistä vielä syö jotain proteiinipitoisempaa. Esimerkiksi maitotuotteita, kalaa, papuja, lihoja.
puhutaanko proteiinista jo liian paljon?
Kommentit (187)
Vierailija kirjoitti:
Juu juu. Kyllä me tiedetään että Vegaaniliiton propagandaoppaassa yksi kohdista kehottaa AINA korostamaan sitä että ihmiset saavat liikaa proteiinia.
Onneksi somen eläinproteiinigurut kertovat totuuden :D
Vierailija kirjoitti:
Proteiiniahan pitäisi saada 1,2 kertaa painokiloa kohden[1], joten jos esimerkiksi on 75 kg mies, niin hän tarvitsisi 90 g proteiinia.
Ja eihän tuo 68g proteiini riittäisi edes esim. 60 kg naisellekaan.
Ja jos urheilee/liikkuu aktiivisesti niiin mielellään 1,5-2 kertaa painokiloa kohden.
Vierailija kirjoitti:
Liika proteiini pakkautuu läskiksi.
Ei pidä paikkansa.
Puhutaan proteiinin määristä, kun pitäisi puhua myös laadusta. Ja imeytymisestä, mikä voi eri syistä myös olla ihmsillä huonoa.
Mutta mikä ap sua motivoi tekemään tän postauksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset vetää sokeroituja proteiinivanukkaita ja ihmettelee lihomistaan. Jotkut jopa syöttävät niitä lapsilleen.
Normaali määrä sokeria ja rasvaa päivässä, ei lihota ainoatakaan, tervettä, liikkuvaa, työsdäkäyvää normaalia ihmisttä.Tämä. Paljon liikkuva voi itseasiassa syödä käytännössä mitä haluaa sen näkymättä, mutta yleensä ei halua koska se olo ei sovi yhtään liikkumiseen.
Huvittavin sohvaperunien hokema on miten treenaajat ei voi syödä yhtään mitään hyvää ja herkkuja. Haha :D
Paitsi, kun olet keski-ikäinen nainen. Silloin mikään määrä liikuntaa ei enää kompensoi edes pientä ylimääräistä syömistä. Itse olen aina ollut normaalipainoinen, mutta keski-iän koittaessa sen ylläpitäminen on käynyt kokoajan vaikeammaksi. On syötävä todella kurinalaisesti, vaikka liikkuisi aktiivisesti päivittäin. Itse juoksen 10 km lenkin lähes päivittäin plus treenaan lihaskuntoa enkä edes ole istumatyössä, niin silti.
Vierailija kirjoitti:
Puhutaan proteiinin määristä, kun pitäisi puhua myös laadusta. Ja imeytymisestä, mikä voi eri syistä myös olla ihmsillä huonoa.
Kananmunan proteiinin aminohapot imeytyvät parhaiten normaaliruoasta. Niistä 48% päätyy elimistön rakennusaineiksi. Vain äidinmaito imetyy tätä paremmin. Siitä imeytyy 49%.
No esim itse saan välillä liian vähän. Tänään lounaaksi söin valmiin kirjolohikiusauksen (11g proteiinia), aamulla söin kaurapuuroa (5g proteiinia) ja jos illalla syön esim kasvissosekeittoa niin ei siitä tule tarpeeksi fyysistä työtä tekevälle ihmiselle.
Kuka syö pelkkää kasvissosekeittoa yhtenä ateriana?! en voi käsittää, onko vain proteiinipeikon trollausta?
T. Vegaani
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärinkysyjä: "Nykyajan proteiininsyöntibuumi."
Nykyaikana ei ole mitään proteiininsyöntibuumia, vaan on proteiinin syömättömyysbuumi jonka takia ihmiset lihoavat järkyttävästi.
Monelta ihmiseltä puuttuu suolistohormonia, joka vie näläntunteen pois. Onneksi siihen on olemassa lääke.
Aivan, se lääke on oikeanlainen ravinto. Lihaa,rasvaa ja kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
No esim itse saan välillä liian vähän. Tänään lounaaksi söin valmiin kirjolohikiusauksen (11g proteiinia), aamulla söin kaurapuuroa (5g proteiinia) ja jos illalla syön esim kasvissosekeittoa niin ei siitä tule tarpeeksi fyysistä työtä tekevälle ihmiselle.
Tuunaa se kasvissosekeitto auringonkukansiemenillä ja raejuustolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset vetää sokeroituja proteiinivanukkaita ja ihmettelee lihomistaan. Jotkut jopa syöttävät niitä lapsilleen.
Normaali määrä sokeria ja rasvaa päivässä, ei lihota ainoatakaan, tervettä, liikkuvaa, työsdäkäyvää normaalia ihmisttä.Tämä. Paljon liikkuva voi itseasiassa syödä käytännössä mitä haluaa sen näkymättä, mutta yleensä ei halua koska se olo ei sovi yhtään liikkumiseen.
Huvittavin sohvaperunien hokema on miten treenaajat ei voi syödä yhtään mitään hyvää ja herkkuja. Haha :D
Paitsi, kun olet keski-ikäinen nainen. Silloin mikään määrä liikuntaa ei enää kompensoi edes pientä ylimääräistä syömistä. Itse olen aina ollut normaalipainoinen, mut
Panostaisit ennemmin ruokasi sisältöön tuon ylenmääräisen liikkumisen sijaan. Liikkua pitää, mutta ei se korjaa syömisen virheitä.
Jos monta kertaa viikossa autoilee kuntosalin ohi, niin kyllä silloin pitää saada eläinperäistä proteiinia ainakin 2 grammaa painokiloa kohden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kananmunan proteiinin aminohapot imeytyvät parhaiten normaaliruoasta. Niistä 48% päätyy elimistön rakennusaineiksi. Vain äidinmaito imetyy tätä paremmin. Siitä imeytyy 49%.
Kananmuna on yksi yleisimmistä allergian aiheuttajista, joten moni meistä joutuu sumplimaan proteiininsa muuta kautta.
Moni ei syö vehnäpaahtoleipää 2000kcal verran. Kaikki proteiini ei ole myöskään samanarvoista elimistölle, huomioi aminohappokoostumus ym.
Vastaus: Köyhyys. Ei rahaa ruokaan. Toki jos on varaa syödä määrällisesti paljon, proteiinista tuskin jää vajausta.
Ei se proteiini itsessään nyt niin haitaksi ole. Enemmän ongelmaksi tulee se että monet kuvittelee tekevänsä jonkun terveellisemmän valinnan, kun ottaa sen Profeel proteiini-sokerirahkan välipalaksi. Ihan tuhottomasti turhia kaloreita vaikka nyt vähän proteiinia onkin seassa.
Vierailija kirjoitti:
No miksi sitten syöt niin, ettet saa tarpeeksi ravintoaineita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuunaa se kasvissosekeitto auringonkukansiemenillä ja raejuustolla.
Lopeta jo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi, kun olet keski-ikäinen nainen. Silloin mikään määrä liikuntaa ei enää kompensoi edes pientä ylimääräistä syömistä. Itse olen aina ollut normaalipainoinen, mut
Lihakset eivät enää "kasva" vaihdevuosi-iässä, jos testo naisellakin alakantissa. Ei siinä proteiinipatukat auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan saa proteiinia riittävästi, ellen katso vähän, mitä syön. En pysty syömään sitä kerralla kovin paljon, ja saatan ehtiä syödä vain kolme ateriaa päivässä. Silloin on pakko yrittää syödä enemmän proteiinia joka aterialla, jottei illalla ole yletön nälkä ja seuraavana päivänä lihakset kipeinä.
"Vain" kolme ateriaa?? Montako niitä sitten mielestäsi pitäisi päivässä mättää? Kysyy toinen pieniruokainen, kasvissyöjä joka syö 2-3 kertaa päivässä enkä läheskään aina kunnollista ateriaa. Proteiinia saan taatusti tarpeeksi.
Viisi ateriaa. Ei tarvitse mättää. Itselleen sopivia annoksia. Aamiainen, lounas, välipala, päivällinen, iltapala.
Juu juu. Kyllä me tiedetään että Vegaaniliiton propagandaoppaassa yksi kohdista kehottaa AINA korostamaan sitä että ihmiset saavat liikaa proteiinia.