En tajua miten joillain synnyttäneillä äideillä on ihan rypytön vatsanahka
Vihaan omaa venynyttä ja kurttuista etureppuani :(
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla geeneissä. Tuntuuhan se epäreilulta, mutta elämässä pitää vaan yrittää keskittyä muihin juttuihin ja rakastaa omaa kehoa, joka on tehnyt ison urakan!
Raskausarvet eivät mitenkään liity ylipainoon, kuten täällä heitetään väitteitä. Minun poikani sai käsivarsiin arpia, kun hauikset kehittyivät niin nopeasti.
Minun pojilla myös, tosin selässä. Venähtivät pituutta niin nopeasti. Ovat varmaan perineet minun ihotyyppini. Vatsanahka ritsahteli arville jo suht aikaisessa vaiheessa raskautta, vaikka maha ei vielä ollut edes kovin iso.
Vierailija kirjoitti:
Ei oo syönyt raskaun aikasn-kaan itseään siaksi.
Ei raskausarpia eikä ryppyjä.
Ikää myöden löllöö tulee ehkä, kun vatsalihakset leikattu kokonaan poikki sektiossa.
Ne ommellaan ja kasvavat takaisin yhteen. Eivät jää lörpälleen. Vatsalihasten erkaumankin pystyy kuntouttamaan. Sopis myös miesten tehdä se itselleen, ettei kehity pallomaha.
Toki pitää kuntouttaa itsensä synnytyksen jälkeen.
Sain ekan lapsen 20-vuotiaana, olin hoikka, enkä erityisemmin lihonut, vatsakin oli niin pieni että sen kasvua seurattiin polilla, rasvasin ja öljysin raskauden alusta asti, ja silti tuli arpia.. Toisesta lapsesta ei sitten onneksi tullut kovin paljon lisää, ja nyt 5 vuoden jälkeen toisen lapsen syntymästä vatsa on litteä ja melko kiinteäkin, paitsi jos istuu lösössä tai kumartelee niin toki vähän "ryppyinen" arpien takia, aluksi se vähän harmitti, silloin 20-vuotiaana, mutta nyt ei enää niinkään.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on rypytön vatsa, mutta hätäsektioarpi navasta alaspäin. Kaksoset syntyi rv25. Ottaisin vaikka koko mahan täyteen arpia jos olisin saanut pitää vauvat mahassa pidempään. Onneksi heille ei ole kauheasti vaurioita jäänyt.
Syntymä on kuolemantuomio :(
Ei mun mahassa mitään ryppyjä ole. En edes tiennyt että semmosia pitäis tulla. Ehkä ei nahka sitten niin paljon venynyt tai maha kasvoi niin hitaasti, että nahka ehti muotoutumaan perässä.
Vierailija kirjoitti:
Ovat yleensä aina heitä, ketkä ovat saaneet lapset nuorena. Jos saa lapset kolmekymppisenä tai myöhemmin, vatsaan jää todennäköisesti jotain merkkejä.
Kai se on jotenkin ihosta tai geeneistä kiinni. Itse sain lapset vasta yli 30v ja 4 lasta, mutta ei minulle jäänyt ryppyjä, eikä raskausarpia eikä mitään. Olen aika hoikka ollut aina ja muutama raskauskilo on lähtenyt aina ihan itsestään pois.
Viimeksi kun kävin papakokeessa terkkari kysyi olenko synnytänyt kaikki lapset alakautta, koska vehkeet näytti kuulema siltä, että en ole edes synnyttänyt. Itselläni ei kyllä ole mitään osuutta noihin asioihin, vaan kai ihan vaan hyvät geenit.
Mutta en kyllä tiedä jääkö vaikka yhdestä raskaudesta yleensäkään mitään ryppyjä vatsaan?
Se johtuu kudostyypistä. Joillekin tulee arpia herkemmin ja iho venyy.
Sama kuin joillain rinnat alkaa roikkua ja toisilla ei.
En usko että näille voi itse kauheasti tehdä mitään. Itse en hoitanut mitenkään vatsan ihoa mutta ei jäänyt juurikaan merkkejä raskaudesta vatsanseudulle. 3 lasta.
Sen sijaan rinnat roikkuu ja olivat kyllä sellaiset jo ennen lapsiakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla geeneissä. Tuntuuhan se epäreilulta, mutta elämässä pitää vaan yrittää keskittyä muihin juttuihin ja rakastaa omaa kehoa, joka on tehnyt ison urakan!
Raskausarvet eivät mitenkään liity ylipainoon, kuten täällä heitetään väitteitä. Minun poikani sai käsivarsiin arpia, kun hauikset kehittyivät niin nopeasti.
Minun pojilla myös, tosin selässä. Venähtivät pituutta niin nopeasti. Ovat varmaan perineet minun ihotyyppini. Vatsanahka ritsahteli arville jo suht aikaisessa vaiheessa raskautta, vaikka maha ei vielä ollut edes kovin iso.
Minä myös kauhistuin, kun näin poikani selän. Oli kasvanut vuodessa varmaan 20cm ja selkä sen näköinen, kuin olisi ruoskittu. Hyvin hoikka mutta pitkä nuorimies.
Kudostyypistä taitaa olla kiinni. Minulle on tullut molemmissa raskauksissa painoa yli 20kg, joka on myös kaikki imetyksen aikana karissut pois ja olen päässyt äkkiä takaisin normaaleihin hoikahkoihin mittoihini. Vatsassa ei ole minkäänlaisia jälkiä.
Minulle ei myöskään ole tullut mitään repämiä, vaikka ollut imukuppisynnytys. Niitä tarkastaessaan kätilö totesi, että on hyvä kudostyyppi, kun ei yhtään repämiä tullut joten vatsanahkakin palautunee ihan ennalleen.
Toki varmasti myös ikä, rasvailut, elintavat sun muut voi osansa vaikuttaa, mutta tämä taitaa olla yksi niistä asioista, joissa toisilla vaan on käynyt parempi tuuri kuin toisilla.
Sain 36-vuotiaana. Ei mitään ryppyjä tai raskausarpia. Mutta olen ylipainoinen.
Minulla on raskausarpia ja siksi en käy uimassa enkä ala seurustelemaan kenenkään miehen kanssa.
Kyllä nää on oikeasti geneettisiä asioita. Olen aina ollut normaalipainoinen, mutta yksikin raskaus tuhosi mahani, tissini ja sanotaan nyt suoraan myös pilluni totaalisesti. Sen sijaan työkaverini sai 5 lasta ja hänellä on edelleen ihan bikinivartalo, mitä nyt vähän on mahassa löysää. Pillusta en ole kehdannut kysellä.
Ja nyt on kyseessä tavis duunareista, että mihinkään kosmeettisiin kirurgijuttuihin ei ole meillä kellään ollut varaa.
Kiinni vain ja ainoastaan ihotyypistä. Ja toki joillain jää erkauma, joka saa vaikutelmaa eturepusta. Kätilö vuodesta 99
Vierailija kirjoitti:
Minulla on raskausarpia ja siksi en käy uimassa enkä ala seurustelemaan kenenkään miehen kanssa.
Kaikilla ei elämä ole kivaa.
Johtuu nimenomaan kudostyypistä. Itselläni yliliikkuvuutta ja venyvä kollageeni. Mitään ryppyjä ei jäänyt raskaudesta vatsaan vaikka sain lapseni kolmekymppisenä ja painoa tuli molemmissa raskauksissa 20 kg, mutta sitten toisaalta sain laskeuman. Tällä voit lohduttaa itseäsi jos vatsanahka on ryppyinen, kaikki ei näy päälle päin.
Ei minua raskausarvet, tai muutkaan elämän koettelemukset naisessa häiritse, jos hän on minulle sopiva ja rakas. Itsellänikin on arpia. On kuitenkin pakko myöntää, että yllättäen lapsia saaneet ovat ikäisiään verrokkeja keskimäärin kauniimpia, mukavampia, ja intiimi paikkakin tuntuu paremmalta. Ainakin 35-55 ikäluokissa. Hataran muistikuvani ja vähäisen kokemukseni mukaan.
Hassuja juttuja täällä taas. Minä synnyin 33-vuotiaana. Vatsa oli ihan valtavan kokoinen. Raskausaikana lihoin noin 30 kiloa. 4 kuukauden kuluttua olin jo hoikempi kuin ennen raskautta. Minulle ei kuitenkaan tullut vatsaryppyjä ollenkaan. Joillakin vaan iho ei kestä, toisilla sietää lihota vähän enemmän
Vierailija kirjoitti:
Hassuja juttuja täällä taas. Minä synnyin 33-vuotiaana. Vatsa oli ihan valtavan kokoinen. Raskausaikana lihoin noin 30 kiloa. 4 kuukauden kuluttua olin jo hoikempi kuin ennen raskautta. Minulle ei kuitenkaan tullut vatsaryppyjä ollenkaan. Joillakin vaan iho ei kestä, toisilla sietää lihota vähän enemmän
En syntynyt, synnyin
Vierailija kirjoitti:
Jos pysyttelee normaalipainossa tai siis vain vähän nousee paino, ei maha pääse venymään niin paljon raskauden aikana. Onhan se jonkilainen ominaisuuskin, toisten iho on paksumpi, eikä tule herkästi repeämiä.
Miten on mahdollista pysytellä normaalipainossa raskausaikana? Itse olin ihan alipainon rajoilla ennen raskautta ja vatsa kasvoikin lähtötilasta HUOMATTAVASTI. Myös painoa tuli paljon, mutta ei sitä kyllä muualle kertynyt kuin siihen vatsaan - mutta en siis todellakaan kokenut olleeni normaalipainossa. Vatsa oli iso, mutta ei kyllä jäänyt mitään ryppyjä. Ja molemmat lapset syntyivät kun olin 30+. Luulen, että on enemmän kyse ihotyypistä.
Mä synnytin 30v. Ei jäänyt kurttua tms.