Oletko lapseton sinkku tehnyt testamentin?
Olen itse 35 ja varallisuutta on kertynyt jo jonkun verran. Tajusin, että tässä tilanteessa perintöni menisi vanhemmilleni, joista toiselle en halua jättää yksinkertaisesti yhtään mitään.
Ajattelin tehdä testamentin, missä testamenttaan omaisuuteni joko yksinomaan toiselle vanhemmalleni tai sitten hänelle ja siskolleni. Tai vaikka jollekin ystävälleni, jolla voisi olla sille tarvetta.
Tämä on siis vain miettimistä ja tilanne muuttuu varmasti iän myötä ja testamenttia voi aina muokata ja muuttaa jälkikäteen, mutta lähinnä miete, että jos kuolen autokolarissa tai saan slaagin huomenna, niin oletteko muut ilman lapsia olevat miettineet, että mitä perinnöllenne käy?
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Se elossaolevan isä on laillinen perijä ja testamentti pitää ilmoittaa silloin maistraatin kautta eli menee isän edunvalvojan sijaiselle.. "
Isä perisi ilman testamenttia, mutta kun testamentti on tehty siskon hyväksi, dvv ei puutu siihen millään tavalla.
Juuri näin, se perunkirjoitus järjestetään tasan yhden kerran, kestää sen tunnin pari, ja siellä on läsnä perilliset eli tässä tapauksessa isäni, eli sijalla hänen edunvalvoja ja äitini. Testamentti luetaan. Henkilön x hyväksyntää ei tarvita perunkirjoituksessa sille että hänet ohitetaan perinnönjaossa testamentilla. Tällöin myöskään dvv ei voi sellaista hyväksyntää antaa tai vaatia heiltä kysyttäväksi. Niin vaan nyt kävi, perintö meni sivu suun, vainajan tahto. Se että perintö menee perunkirjoituksessa juuri tälle siskolleni, voidaan toki ilmoittaa isän dvv vuositi
Kuten sanottua, kyseessä on minuutin kestävä rutiinijuttu edunvalvojan sijaiselle, joka hyväksyy testamentin sellaisena kuin se on tehty, mutta silti siskosi tarvitsee itsellensä edunvalvojan sijaisen tuossa tilanteessa. Tyhmää ja turhaa byrokratiaa, mutta niin se vaan on. Jos kuolet, lakimääräisiä perillisiä ovat isäsi ja äitisi, jotka olet syrjäyttänyt testamentilla, mutta koska siskosi on myös isäsi edunvalvoja, niin hän ei voi edustaa asiassa isääsi, eli ts. ilmoittaa, että hyväksyy testamentin isäsi puolesta.. Hänen pitää ns. isäsi puolesta miettä, että "moittiiko tekemääsi testamenttia".
Älä huoli, perintösi menisi siskollesi kuten olet tarkoittanut, mutta tuo byrokraattinen mutka tilanteessa tulisi eteen.
En, vielä; miettynyt kyllä olen. Nuorin täti pärjää hyvin - ei tarvinne lisää "maaillista mammonaa" ja tulisi vielä järkyttävät perintöverot. Serkkupoitsutkin kuulemma pärjää hyvin (paremmin kuin minä).
Ilmeisesti: kämppä kaupungille ja muu omaisuus valtiolle - olen pitkäaikaissairaana ja -työttömänä kumminkin ollut se "haittatekijä" tälle yhteiskunnalle....
Testamentaan kaikki rahani kodittomille oraville.
t: ikisinkkukilttis
Tarkoitus olisi rällätä kaikki viimeiseen penniin, mutta jos niin ei käy... niin tuskinpa suren sitä kuolleena kovin paljoa.
Olen tehnyt. Testamenttasin omaisuuteni muutamalle hyväntekeväisyysjärjestölle ja testamentti on tallessa pankkilokerossa, joten ei voi "kadota" sukulaisten toimesta kuolemani jälkeen, jos pääsevät penkomaan kotiani.
Mä itse olen lapseton ja sinkku. Minä en ole tehnyt testamenttia, jos tiedän että elinaikaa minulla ei ole paljon jäljellä niin poltan kaikki omat rahani jottei rikkaat,tyhmät tai ilkeät ihmiset pääse hyötymään rahoistani. Jos menehdyn äkillisesti niin ei kiinnosta, pääsin onneksi pois täältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Se elossaolevan isä on laillinen perijä ja testamentti pitää ilmoittaa silloin maistraatin kautta eli menee isän edunvalvojan sijaiselle.. "
Isä perisi ilman testamenttia, mutta kun testamentti on tehty siskon hyväksi, dvv ei puutu siihen millään tavalla.
Edunvalvoja valvoo päämiehensä etua, eli hänen tulee päättää siitä, ettei moiti testamenttia. Koska siskosi on esteellinen, tarvitaan edunvalvojan sijainen.
Vanhemmalle ei kuulu lakiosuutta, joten testamentissa ei ole moitittavaa.
Vanhempi on silti kuolinpesän osakas; testamentti on annettava hänelle tiedoksi ja hänen on hyväksyttävä testamentti.
Vaatimus testamentin hyväksymisestä ei koske pelkästään niitä jotka olisivat oikeutettuja lakiosaan (siis vainajan rintaperillisiä) vaan kaikkia kuolinpesän osakkaita.
Ei, olet vaan niin väärässä kun voi olla. Kuolinpesän _osakas_ on vasta ne kenet siinä perunkirjoituksessa on määritetty osakkaaksi. Eli kun testamentissa lukee että omaisuuteni menee siskolleni, perunkirjoituksessa määritellään että osakkaita on yksi, se sisko. Vanhemmat eivät näin ole osakkaita.
Tämän JÄLKEEN muilla keillä olisi saattanut olla mahdollisuus saada perintö, saavat MOITTIA testamenttia omilla rahoillaan KÄRÄJÄOIKEUTEEN 6kk sisällä tiedoksissaannista eli perunkirjoituksesta. Tämä toimitetaan dvv:lle TIEDOKSI. Heidän eli tässä tilanteessa dvvn pitäisi sitten omilla todisteillaan todistaa että testamentissa on VIRHE ja se testamentti on siksi PÄTEMÄTÖN - esim. tekijä on pakotettu tekemään testamentti uhaten, tai siinä on muotovirhe. Se että sisar antaa siskolleen perinnön, ei ole minkäänlainen peruste testamentin moittimiskanteeksi - eikä dvvn asianajaja niin tyhmä ole että sitä yrittäisi. Tai edes ehtisi. Käsitteluajat edunvalvonnan kiireettömien asioiden osalta on yli 6kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin, se perunkirjoitus järjestetään tasan yhden kerran, kestää sen tunnin pari, ja siellä on läsnä perilliset eli tässä tapauksessa isäni, eli sijalla hänen edunvalvoja ja äitini. Testamentti luetaan. Henkilön x hyväksyntää ei tarvita perunkirjoituksessa sille että hänet ohitetaan perinnönjaossa testamentilla. Tällöin myöskään dvv ei voi sellaista hyväksyntää antaa tai vaatia heiltä kysyttäväksi. Niin vaan nyt kävi, perintö meni sivu suun, vainajan tahto. Se että perintö menee perunkirjoituksessa juuri tälle
Kuten sanottua, kyseessä on minuutin kestävä rutiinijuttu edunvalvojan sijaiselle, joka hyväksyy testamentin sellaisena kuin se on tehty, mutta silti siskosi tarvitsee itsellensä edunvalvojan sijaisen tuossa tilanteessa. Tyhmää ja turhaa byrokratiaa, mutta niin se vaan on. Jos kuolet, lakimääräisiä perillisiä ovat isäsi ja äitisi, jotka olet syrjäyttänyt testamentilla, mutta koska siskosi on myös isäsi edunvalvoja, niin hän ei voi edustaa asiassa isääsi, eli ts. ilmoittaa, että hyväksyy testamentin isäsi puolesta.. Hänen pitää ns. isäsi puolesta miettä, että "moittiiko tekemääsi testamenttia".
Älä huoli, perintösi menisi siskollesi kuten olet tarkoittanut, mutta tuo byrokraattinen mutka tilanteessa tulisi eteen.
Testamenttia ei "hyväksytä" perunkirjoituksessa, se on automaattisesti voimassaoleva dokumentti jo etukäteen. Sitä voidaan ainoastaan moittia jälkeenpäin käräjäoikeudessa, omalla rahalla.
Jos sisko ei tietäisi testamentin sisällöstä niin miten hän edes osaisi pyytää sinne sijaisen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edunvalvoja valvoo päämiehensä etua, eli hänen tulee päättää siitä, ettei moiti testamenttia. Koska siskosi on esteellinen, tarvitaan edunvalvojan sijainen.
Vanhempi on silti kuolinpesän osakas; testamentti on annettava hänelle tiedoksi ja hänen on hyväksyttävä testamentti.
Vaatimus testamentin hyväksymisestä ei koske
Ketkä ovat kuolinpesän osakkaat?
Kuolinpesän osakkaita ovat perilliset, yleisjälkisäädöksen saajat eli yleistestamentin saajat sekä eloonjäänyt puoliso.
Testamentintekijän elossaoleva isä on perillinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin, se perunkirjoitus järjestetään tasan yhden kerran, kestää sen tunnin pari, ja siellä on läsnä perilliset eli tässä tapauksessa isäni, eli sijalla hänen edunvalvoja ja äitini. Testamentti luetaan. Henkilön x hyväksyntää ei tarvita perunkirjoituksessa sille että hänet ohitetaan perinnönjaossa testamentilla. Tällöin myöskään dvv ei voi sellaista hyväksyntää antaa tai vaatia heiltä kysyttäväksi. Niin vaan nyt kävi, perintö meni sivu suun, vainajan tahto. Se et
Perunkirjoitus ja perinnönjako eivät suoraan liity toisiinsa. Perukirjasta ilmenevät lakimääräiset perijäsi ts. kuolinpesän lakimääräiset osakkaat, jotka tässä tilanteessa ovat isäsi ja äitisi. Perunkirjoituksessa on myös testamentti toki käsiteltävänä myös, kunhan sellainen on tiedossa.
Koska lakimääräisiä kuolinpesän osakkaitasi ovat isäsi ja äitisi, ja koska siskosi on isäsi edunvalvoja, hän ei voi isäsi puolesta hyväksyä testamenttia, koska hän on itse testamentin edunsaaja.
Jos tuossa tilanteessa ei haeta sijaista, DVV:lta varmasti kuuluu perästä. Toki ammattimainen perunkirjoittaja tajuaa tilanteen ja kehottaa siskoasi hakemaan itsellensä edunvalvojan sijaisen.
Siskosi saa kyllä perintösi, mutta asioiden täytyy tapahtua "by the book".
Sisarusten lapsille menee kaikki jos jotain jää.
Pyrin kyllä siirtymään vuokralle ja käyttämään asuntovarallisuuden yms. itseeni elinaikanani. Ajoitus tietty vaikeaa törsäämisessä jos ei saa jotain selvää "kuolet syöpään 2v kuluessa"-tuomiota.
Vierailija kirjoitti:
En, vielä; miettynyt kyllä olen. Nuorin täti pärjää hyvin - ei tarvinne lisää "maaillista mammonaa" ja tulisi vielä järkyttävät perintöverot. Serkkupoitsutkin kuulemma pärjää hyvin (paremmin kuin minä).
Ilmeisesti: kämppä kaupungille ja muu omaisuus valtiolle - olen pitkäaikaissairaana ja -työttömänä kumminkin ollut se "haittatekijä" tälle yhteiskunnalle....
Jatkan tuosta: tietysti vois lahjoittaa Ukrainan sotarahastoon; sitäkin miettinyt.... Voi kunpa tietäisi milloinka se "lähtö tulee". Tietysti vois tehdä jk:n: rahoistani hautauskulut (ettei jää yhteiskunnan maksettavaksi), loput Ukrainaan.
- sama
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt koska muuten vähäinen omaisuuteni menisi kahdelle tädilleni ja enolleni . Ja heidän jälkeen (jos on enää mitään)lapsilleen eli serkuilleni. Tietävät kyllä perintö kaaren ja luulevat että minä en tiedä. Eli eivät tiedä testamentista. Mutta eihän elämästä koskaan tiedä miten se menee,kuka siellä pilvellä milloinkin vilkuttelee.
Jos kuolet, kuka tulee ensimmäisenä testamenttisi säilytyspaikkaan ja miten olet varmistanut ettei hän hävitä testamenttia?
Vierailija kirjoitti:
Perunkirjoitus ja perinnönjako eivät suoraan liity toisiinsa. Perukirjasta ilmenevät lakimääräiset perijäsi ts. kuolinpesän lakimääräiset osakkaat, jotka tässä tilanteessa ovat isäsi ja äitisi. Perunkirjoituksessa on myös testamentti toki käsiteltävänä myös, kunhan sellainen on tiedossa.
Koska lakimääräisiä kuolinpesän osakkaitasi ovat isäsi ja äitisi, ja koska siskosi on isäsi edunvalvoja, hän ei voi isäsi puolesta hyväksyä testamenttia, koska hän on itse testamentin edunsaaja.
Jos tuossa tilanteessa ei haeta sijaista, DVV:lta varmasti kuuluu perästä. Toki ammattimainen perunkirjoittaja tajuaa tilanteen ja kehottaa siskoasi hakemaan itsellensä edunvalvojan sijaisen.
Siskosi saa kyllä perintösi, mutta asioiden täytyy tapahtua "by the book".
Sulla menee sekaisin perintökaaren mukaiset mahdolliset perinnönsaajat, pesän osakkaat ja ihan kaikki.
Ainoastaan rintaperillinen voi kiistää hänet ohittavan testamentin käsittelyn oman rintaperillisen osuuden osalta. Muut perintökaaren mukaiset ei voi.
Testamenttia ei tarvitse eikä VOI hyväksyä perunkirjoituksessa. Se ON sellainen kun se on. Muutenhan yksikään hyväntekeväisyysjärjestö ei ikinä saisi penniäkään, kun aina löytyisi se perintökaaren mukainen mummon siskontyttö joka tulee sanomaan ettei HYVÄKSY.
On eri asia olla rintaperillinen = lapsi tai lapsenlapsi, heillä on mahdollisuus estää RINTAPERILLISELLE KUULUVAN LAKIOSAN jako muille kuin itselleen.
Mutta jos olet ihan mikä tahansa muu perintökaaren mukainen mahdollinen perijä: sisarus, täti, eno, äiti, puolison uusi lapsi; he eivät voi estää testamentin käsittelyä perunkirjoituksessa muuten kuin moittimalla itse testamenttia käräjäoikeudessa, lasku toimituksesta tulee yksin heille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatimus testamentin hyväksymisestä ei koske pelkästään niitä jotka olisivat oikeutettuja lak
Ei ole. Kuolinpesän OSAKAS on vasta he jotka saa kuolinpesän osuuden perunkirjoituksessa itselleen. Sitä ennen on vain mahdollisia perintökaaren mukaisia ehkä-perillisiä, jotka saattavat saada osakkuuden kuolinpesästä. Testamentti ohittaa nämä.
Edunvalvoja ei hyväksyä testamenttia päämiehensä puolesta, jossa hän on itse edunsaajana päämiehensä sijasta. Mikä tässä yksinkertaisessa asiassa on hankala ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatimus testamentin hyväksymisestä ei koske
Onhan taas ihan höpöhöpöä, sekoitat perinnönjakoon.
Vaatimus testamentin hyväksymisestä ei koske pelkästään niitä jotka olisivat oikeutettuja lakiosaan (siis vainajan rintaperillisiä) vaan kaikkia kuolinpesän osakkaita.