Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko lapseton sinkku tehnyt testamentin?

Vierailija
07.12.2024 |

Olen itse 35 ja varallisuutta on kertynyt jo jonkun verran. Tajusin, että tässä tilanteessa perintöni menisi vanhemmilleni, joista toiselle en halua jättää yksinkertaisesti yhtään mitään.

Ajattelin tehdä testamentin, missä testamenttaan omaisuuteni joko yksinomaan toiselle vanhemmalleni tai sitten hänelle ja siskolleni. Tai vaikka jollekin ystävälleni, jolla voisi olla sille tarvetta.

Tämä on siis vain miettimistä ja tilanne muuttuu varmasti iän myötä ja testamenttia voi aina muokata ja muuttaa jälkikäteen, mutta lähinnä miete, että jos kuolen autokolarissa tai saan slaagin huomenna, niin oletteko muut ilman lapsia olevat miettineet, että mitä perinnöllenne käy?

Kommentit (90)

Vierailija
21/90 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen naimisissa mutta lapseton. Olen hoitanut testamentin kuntoon jo vuosia sitten. Jätän miehelleni ainoastaan osuuteni yhteisestä asunnostamme, koska hänellä on omaakin rahaa yllin kyllin (testamentissani on toissijaismääräys että hänenkin kuoltuaan osuuteni asunnosta menee yhdelle sisarentyttäristäni). Sitähän ei tosin kukaan tiedä mikä täältä lähtöjärjestys on.

Omat säästöni ja sijoitukseni menevät sisarelleni ja yhdelle sisarentyttäristä. Sisarellani on kaksi muutakin lasta mutta en halua heidän saavan senttiäkään. Lisäksi testamentissa on erikseen nimetty muutama hyväntekeväisyyskohde jotka saavat 10 000 euroa kukin. 

Taitaa mennä sisaren osuus tasan kaikille sisaren tyttärille sisaren kuoleman jälkeen. Kannattanee tehdä uusi testamentti.

Vierailija
22/90 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On testamentti, koska isäni on muistisairas ja edunvalvonnassa. En halua edunvalvojasiskolleni aiheuttaa turhia paperitöitä perinnön kanssa, eli menee suoraan hänelle.

Ei se suoraan auta, jos siskosi on isänne edunvalvoja, niin lakimääräisiä perijöitä olette sinä ja siskosi, ellei sinulla ole omia perijöitä ja äitinne on kuollut. Siskosi tarvitsee tuohon edunvalvojan sijaisen hyväksymään testamentin. Toki tämä on ns. rutiinijuttu, mutta sijaisen siskosi tulee tarvitsemaan silti ja menee  paperitöiksi DVV:n  kanssa.

Eikun oma testamenttini. En minä ole edunvalvonnassa, isäni on ja sisko hänen edunvalvoja. Ei siihen dvv puutu mitenkään että minä siskolleni annan omaisuuteni.

Puuttuu siten, että siskosi

Ei puutu, koska edunvalvonnassa oleva ei peri mitään jos testamentti on tehty jonkun muun hyväksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/90 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

EN tee koska suku on niin sekainen ja nautin pilvenreunalla kun asiat menevät solmuun perintöni kanssa.

Vierailija
24/90 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On testamentti, koska isäni on muistisairas ja edunvalvonnassa. En halua edunvalvojasiskolleni aiheuttaa turhia paperitöitä perinnön kanssa, eli menee suoraan hänelle.

Ei se suoraan auta, jos siskosi on isänne edunvalvoja, niin lakimääräisiä perijöitä olette sinä ja siskosi, ellei sinulla ole omia perijöitä ja äitinne on kuollut. Siskosi tarvitsee tuohon edunvalvojan sijaisen hyväksymään testamentin. Toki tämä on ns. rutiinijuttu, mutta sijaisen siskosi tulee tarvitsemaan silti ja menee  paperitöiksi DVV:n  kanssa.

Eikun oma testamenttini. En minä ole edunvalvonnassa, isäni on ja sisko hänen edunvalvoja. Ei siihen dvv puutu mitenkään että minä siskolleni annan omaisuuteni.

Tämä nyt vasta varsinainen, se edunvalvoja hoitaa asioita kuten ao. itsekin tekisi, ja jos on jotain saamassa niin kuuluu ottaa vastaan. 

Vierailija
25/90 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puuttuu siten, että siskosi tarvitsee edunvalvojan sijaisen hyväksymään testamentin hänen puolestaan.

Hyväksymään missä kohtaa prosessia? Testamenttini on kaksi täysin ulkopuolista ihmistä allekirjoittanut ja se on niin voimassaoleva kuin voi olla. Kun kuolen niin minun perunkirjoituksessa se testamentti tulee esille ja pesänjakaja sen kirjaa ja verottaja hyväksyy. Dvv ei ikinä edes kuule sisareni saavan perintöä.

Vierailija
26/90 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. Osa menee veljeni lapselle ja osa menee eläinten sekä vanhusten hyväksi.

Vierailija
27/90 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se elossaolevan isä on laillinen perijä ja testamentti pitää ilmoittaa silloin maistraatin kautta eli menee isän edunvalvojan sijaiselle..  

Vierailija
28/90 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen naimisissa mutta lapseton. Olen hoitanut testamentin kuntoon jo vuosia sitten. Jätän miehelleni ainoastaan osuuteni yhteisestä asunnostamme, koska hänellä on omaakin rahaa yllin kyllin (testamentissani on toissijaismääräys että hänenkin kuoltuaan osuuteni asunnosta menee yhdelle sisarentyttäristäni). Sitähän ei tosin kukaan tiedä mikä täältä lähtöjärjestys on.

Omat säästöni ja sijoitukseni menevät sisarelleni ja yhdelle sisarentyttäristä. Sisarellani on kaksi muutakin lasta mutta en halua heidän saavan senttiäkään. Lisäksi testamentissa on erikseen nimetty muutama hyväntekeväisyyskohde jotka saavat 10 000 euroa kukin. 

Taitaa mennä sisaren osuus tasan kaikille sisaren tyttärille sisaren kuoleman jälkeen. Kannattanee tehdä uusi testamentti.

Olen tietoinen asiasta mutta se on ok. En ole halunnut mennä niin pitkälle että olisin tehnyt niistäkin rahoista toissijaismääräyksen. Toivon toki että siinä vaiheessa kun sisareni kuolee, minulta perityistä rahoista on mahdollisimman vähän jäljellä. Uskon niiden menevän ihan vaan elämiseen.

Vierailija
29/90 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, koska aion elää niin ettei mitään jää. Nautin elämästä täysillä loppuun saakka.

Vierailija
30/90 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt koska muuten vähäinen omaisuuteni menisi kahdelle tädilleni ja enolleni .  Ja heidän jälkeen (jos on enää mitään)lapsilleen eli serkuilleni.  Tietävät kyllä perintö kaaren  ja luulevat että minä en tiedä. Eli eivät tiedä testamentista. Mutta eihän elämästä koskaan tiedä miten se menee,kuka siellä pilvellä milloinkin vilkuttelee. 

Vierailija
31/90 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En toistaiseksi ole. - Sen sijaan yhä useammin huomaan ajattelevani. että vaikka varallisuutta on kertynytm niin saattaisi oikeasti olla parasta, jos hankkiutuisin kaikesta eroon ennen kuolemaani ja jäljelle jäiisi vain sen verran, että hautajaiset voitasiiin järjestää ja perunkirjoitus kulut maksaa, Miksi pitäsi jättää perintöä yhtään kenellekään?

Kuka täällä tietää päiviensä määrän? Sitä ei ehkä osaa hävittää omaisuutta ajoissa ja toisaalta ei sitä viitsi myöskään liian aikaisin tehdä.

Ja kyllä se omaisuus helposti kuluu omiin vanhuuden vaivoihin. Äitini on hoitokodissa Alzheimerin takia ja se maksaa tonnin kuussa. En odota mitään perittävää jäävän. Mummonikin makasi hoitokodissa muistisairaana 8 vuotta. 

Mutta kannattaa se testamentti silti tehdä, jos vaikka pääsee pois täältä pyörityksestä suorin jaloin. Kyllä mä mielelläni helpotan jonkun nuoren läheisen elämää. Itse tein testamentin veljeni lapsille. 

Vierailija
32/90 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Se elossaolevan isä on laillinen perijä ja testamentti pitää ilmoittaa silloin maistraatin kautta eli menee isän edunvalvojan sijaiselle.. "

Isä perisi ilman testamenttia, mutta kun testamentti on tehty siskon hyväksi, dvv ei puutu siihen millään tavalla.

Vierailija
33/90 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lakimääräinen perijäsi on isäsi ja siskosi on hänen edunvalvojansa, niin sijainen kai tarvitaan.

Vierailija
34/90 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Menimme miehen kanssa naimisiin pitkälti siksi että lapsettomia perimme sitten kokonaan toisemme. Jos/kun jään leskeksi, testamenttaan omaisuuteni Luonnonperintösäätiölle. 

Vierailija
35/90 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Se elossaolevan isä on laillinen perijä ja testamentti pitää ilmoittaa silloin maistraatin kautta eli menee isän edunvalvojan sijaiselle.. "

Isä perisi ilman testamenttia, mutta kun testamentti on tehty siskon hyväksi, dvv ei puutu siihen millään tavalla.

Edunvalvoja valvoo päämiehensä etua, eli hänen tulee päättää siitä, ettei moiti testamenttia. Koska siskosi on esteellinen, tarvitaan edunvalvojan sijainen.

Vierailija
36/90 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on tehty testamentti jossa syrjäytetään ne jotka muuten lain mukaan perisivät, niin heille jokaiselle annetaan testamentti tiedoksi ja heidän on hyväksyttävä se, että testamentti astuu voimaan. Koska isä on edunvalvonnassa, hän ei voi itse hyväksyä testamenttia. Hänen edunvalvojansa voisi sen normaalisti hyväksyä, mutta koska edunvalvoja tässä tapauksessa on henkilö joka itse hyötyy testamentista, hän ei voi sitä hyvksyä. Häenlle on siis määrättävä sijainen vain tuota tarkoitusta varten. 

Vierailija
37/90 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En toistaiseksi ole. - Sen sijaan yhä useammin huomaan ajattelevani. että vaikka varallisuutta on kertynytm niin saattaisi oikeasti olla parasta, jos hankkiutuisin kaikesta eroon ennen kuolemaani ja jäljelle jäiisi vain sen verran, että hautajaiset voitasiiin järjestää ja perunkirjoitus kulut maksaa, Miksi pitäsi jättää perintöä yhtään kenellekään?

Vaan mistäpä.tiedät, milloin kuolet?

Vierailija
38/90 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset eivät taaskaan ymmärrä lukemaansa. Lapseton SINKKU.

Vierailija
39/90 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edunvalvoja valvoo päämiehensä etua, eli hänen tulee päättää siitä, ettei moiti testamenttia. Koska siskosi on esteellinen, tarvitaan edunvalvojan sijainen.

Vanhemmalle ei kuulu lakiosuutta, joten testamentissa ei ole moitittavaa.

Vierailija
40/90 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin, se perunkirjoitus järjestetään tasan yhden kerran, kestää sen tunnin pari, ja siellä on läsnä perilliset eli tässä tapauksessa isäni, eli sijalla hänen edunvalvoja ja äitini. Testamentti luetaan. Henkilön x hyväksyntää ei tarvita perunkirjoituksessa sille että hänet ohitetaan perinnönjaossa testamentilla. Tällöin myöskään dvv ei voi sellaista hyväksyntää antaa tai vaatia heiltä kysyttäväksi. Niin vaan nyt kävi, perintö meni sivu suun, vainajan tahto. Se että perintö menee perunkirjoituksessa juuri tälle siskolleni, voidaan toki ilmoittaa isän dvv vuositilin muissa tapahtumissa että näin kävi. Mutta perunkirjoitusta ei jätetä kuukausiksi kesken eikä dvv voi ohittaa testamentissa määrättyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän