Uusperhe kuvioista kysymys?
Miten voi toimia, kun miehen aikuiset lapset 20+ laittavat someen kaikenlaista sisältöä asunnostamme, mökistämme ja yhteisistä lapsistamme, mitä en itse haluaisi julkaistavan? Olen hienovaraisesti viestinyt, etten halua esimerkiksi mökistämme tarkkaa selontekoa kuvineen ja sijaintineen somealustoille ja uskon lapsien tämän ymmärtäneen, mutta silti jatkavat toimintaansa. Välillä myös jakavat sisältöä, jossa ikäänkuin naureskellaan jollekin sisustus ratkaisullemme, esim tekstitauluille tai muulle asialle mikä minusta on epäkunnioittavaa.
Tiedän pikkujuttu, mutta hermostuttaa jo valmiiksi kun käymään ovat tulossa minkälaisia päivityksiä tällä kertaa.
Kommentit (200)
Talo jossa taas asumme on tosiaan näiden aikuisten lasten nuoruudenkot
kun uusperhettäaletaan perustamaan, niin ensimmäinen sääntö: uusi yhteinen koti. Ei kummankaan vanhaan kotiin. Tällä säännöllä teilläkin olisi helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nämä ovat heidän lapsuudenkotinsa ja -mökkinsä niin saavat kyllä laittaa ihan vapaasti. Jos ei, niin sano isällensä että kieltää.
No ei todellakaan saa laittaa, kun he eivät sitä asuntoa omista ja eivät ole tavaroita ostaneet. Todella lapsellista käytöstä yli 20-vuotiailta.
Todellakin saa. Miten uusi nainen kuvittelee jotenkin yhtä äkkiä omistavansa ja omivansa toisten lapsuudenkodin? Älä laita huoneestasi/pihastasi/saunastasi kuvaa, niinkö? Jos on kaksikymppinen on asunut kodissa ihan vasta. Jos se siis on se koti. Se on heidän kotinsa.
Oli. Ei ole enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menet heidän kotiinsa ja julkisesti somessa naureskelet heidän kotiansa.
No ei oikeasti kannata mennä samalle tasolle, mutta voit kysyä heiltä, miltä mahtaisi tuntua. Voit myös kieltää heitä vastedes astumasta kotiisi, kun eivät sitä ja sinua kunnioita.
Aika monesti ei kunnioteta ihmistä joka tunkee toisten elämään pyytämättä. Sitä saa mitä tilaa.
Tuskinpa tämä uusi rouva on väkisin tunkeutunut miehensä elämään. En usko sen olevan mahdollista. Varmasti mies on halunnut saada uuden perheen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano isälle, että hän puuttuu asiaan.
Niin, eihän nainen voi laittaa itseään likoon kasvojensa menetyksen pelossa.
Ja jos isää ei haittaa asia millään tavalla miksi hänen pitäisi puuttua asiaan?
Jos isä haluaa hyvän parisuhteen, niin hänen tulee puuttua asiaan. Jos parisuhteella ei ole hänelle merkitystä, niin ei, ei tarvitse puuttua.
Tuota menoa se on pian entinen suhde ja mies on sen jälkeen vielä onnettomampi kuin ensimmäisen eronsa jälkeen. Aika moni mies sortuu alkoholismiin epäonnistuneiden aviolititojen jälkeen. Uusi ero ei muuten yhtään kohentaisi miehen taloudellista tilannetta, Hänen kannattaisi ryhdistäytyä ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heidän lapsuudenkoti, jossa sinä olet nyt vieraana?
Juuri tällaisen ajatusmaailman vuoksi olen nyt myöntymässä talon myyntiin. Minä ja tähän taloon syntyneet yhteiset lapsemme ovat siis vieraana tässä talossa ja poismuuttaneet aikuiset lapset määräävät täällä?! He saavat tänne marssia ihan koska huvittaa ja saavat täällä kävellä jääkaapille ja sieltä syödä kysymättä ihan mitä tahansa, niin että jos olen esimerkiksi sinne varannut seuraavan päivän päiväkotiretki eväät jo valmiiksi, eivät ne enää siellä välttämättä aamulla enää ole. Ja tietysti kääreet, muruset ja likaiset astiat on kuitenkin jätetty keittiöön muiden siivottavaksi. Vaikka toisaalta voisihan sitä nousta jo silloin yöllä siivoamaan ja tekemään uudet eväät, kun on jälleen kerran herännyt aikuisten lasten ees taas menoon, koska saahan kotonaan kulkea, ihan mihin aikaan vaan millä volyymilla vaan j
Mitä lapset vastasivat kun sanoit että söitte sitten pikkusisarustenne eväät ja käskit heidän korjata jälkensä?
Vierailija kirjoitti:
kun uusperhettäaletaan perustamaan, niin ensimmäinen sääntö: uusi yhteinen koti. Ei kummankaan vanhaan kotiin. Tällä säännöllä teilläkin olisi helpompaa.
Tätä ei voi korostaa liikaa. Juuri näin. Omalla kohdalla onneksi aikaa on kulunut sen verran että alkuhuuman ohi mentyä olen ymmärtänyt että olisi ollut lopun alku muuttaa yhteen puolison ja hänen exänsä ja lasten yhteiseen kotiin. Aika pian huomasin että inhoan sitä paikkaa ja olen kertonut sen. Onneksi hän ymmärtää asian ja etsimme yhteisen kodin emmekä jää elämään hänen ja exänsä elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ei voi korostaa liikaa. Juuri näin. Omalla kohdalla onneksi aikaa on kulunut sen verran että alkuhuuman ohi mentyä olen ymmärtänyt että olisi ollut lopun alku muuttaa yhteen puolison ja hänen exänsä ja lasten yhteiseen kotiin. Aika pian huomasin että inhoan sitä paikkaa ja olen kertonut sen. Onneksi hän ymmärtää asian ja etsimme yhteisen kodin emmekä jää elämään hänen ja exänsä elämää.
Olen nyt alkanut tämän itsekin ymmärtää. Iso virhe oli ja vielä isompi virhe oli etten heti myöntynyt miehen ehdotuksiin talon myynnistä. Olen sellainen myötäilijä ja melko kiltti. Kovasti yritin, että kaikki sulauduttaisiin yhdeksi perheeksi ja tästä tulisi meille yhteinen koti. Nyt on ruusunpunaiset lasit riisuttu ja totuus iskee kasvoja päin, talo myyntiin ja oma tyytyväisyys ja kodin rauha etusijalle.
Ja mitäkö aikuiset lapset vastaa, kun kehotan siivoamaan jälkensä, vastaus on joko tympeä murahdus tai kipakka joo joo ja mikään ei kuitenkaan muutu. Ja kaapista syönyt ihan mitäs lystää, sanovat sitten, että oho sori ja siinä se, ei väliä heille miten asia ratkaistaan eihän se ole heidän ongelmansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt alkanut tämän itsekin ymmärtää. Iso virhe oli ja vielä isompi virhe oli etten heti myöntynyt miehen ehdotuksiin talon myynnistä. Olen sellain
Mitäs lasten isä tuumaa kun kerrot hänelle asiasta ja pyydät hoitamaan taaperoille päiväkotieväät?
Vierailija kirjoitti:
Mökki, yms on heidän elämäänsä läpi lapsuuden ja nyt sinä olet omimassa sitä kokonaan itsellesi?
Jos kyseessä on nyt ap:n koti, niin oikeus kotirauhaan pitäisi olla. Vai haluaisitko, että sinun kotiasi tullaan kuvaamaan someen naureskeltavaksi?
Muuttaisin pois, jos homma jatkuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nämä ovat heidän lapsuudenkotinsa ja -mökkinsä niin saavat kyllä laittaa ihan vapaasti. Jos ei, niin sano isällensä että kieltää.
Näistä kommenteista paistaa läpi omakohtainen katkeruus. Oletteko tulleet jätetyksi ja mies löytänyt uuden?
En, mutta isäni otti uuden naisen joka käyttäytyi juuri noin. Me lapset tietysti olimme lapsuudenkodissamme kuin, no, kotonamme.
Itsekin olen uusperheen kasvatti, ja parikymppisenä lapsuudenkodissa vieraillessa en tosiaan kuvitellut voivani saapastella sisään milloin huvittaa, ja käyttäytyä ihan miten huvittaa. Asuin jo omillani, eli silloin kotini oli muualla, ja siellä lapsuudenkodissa olin kylässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei oikeasti kannata mennä samalle tasolle, mutta voit kysyä heiltä, miltä mahtaisi tuntua. Voit myös kieltää heitä vastedes astumasta kotiisi, kun eivät sitä ja sinua kunnioita.
Aika monesti ei kunnioteta ihmistä joka tunkee toisten elämään pyytämättä. Sitä saa mitä tilaa.
Meinaat, että aikuisten lasten mielestä olisi kivempi, jos iskä elelisi yksinään myös heidän omilleenmuuton jälkeen?
Hyvä muistaa että jos puolisosi kuolee niin yhtäkkiä se taas onkin osittain näiden aikuisten lastenkin omaisuutta.
Miehen lapset kuvasi meillä aikanaan kaiken äitinsä pyynnöstä. Yhdessä rakennettu uusi koti, ei kenenkään eksän vanha. Ihan reippaasti kertoivat että äiti pyytänyt. Ja mies ei sanonut mitään..
Olen vuosien jälkeen lopettanut muiden mielistelyn ja muiden varomisen itsekin. Alkuun en esim julkaissut kuvia joissa oltiin vaikka sellaisten ihmisten kanssa syömässä jotka olivat heidän vanhoja ystäviä. Otan oman tilani.
Ota itse näistä aikuisista lapsista kuvia kun ovat teillä ja laita Instaasi. Ihan sellaisenaan, ilman mitään kyselyitä heiltä.
Älä uhriudu. Otat kuvia nuorisosta teillä ja julkaiset niitä non stop. Jos ei kelpaa heille voitte keskustella yhteisistä pelisäännöistä, heidän aloitteestaan. Eivät he ehkä tee sitä ilkeyttään vaan ajattelemattomuuttaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaat, että aikuisten lasten mielestä olisi kivempi, jos iskä elelisi yksinään myös heidän omilleenmuuton jälkeen?
Tietenkin.
Kuinka laaduton ja huonotasoinen olet, kun olet joutunut tyytymään käytettyyn mieheen? Lisäksi valitat omien huonojen valintojesi seurauksia. Sitä saa mitä tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan saa laittaa, kun he eivät sitä asuntoa omista ja eivät ole tavaroita ostaneet. Todella lapsellista käytöstä yli 20-vuotiailta.
Enemmän se heidän omaisuutta on kuin aloittajan.
Heidän tulevaa omaisuutta. Ei sen hetkistä.
Olemme tehneet kyllä selkeät perintöpaperit miehen kanssa omaisuudestamme ja varsinkin yhdessä rahoittamastamme mökistämme. Lapselle tietysti kuukuu lakiosius, mutta olemme varmistaneet asiat niin että asiat sujuvat oikeudenmukaisesti kaikissa tilanteissa, nyt kun meillä myös kaksi alaikäistä yhteistä lasta on.
Ja senverran vielä, että elämästä ei koskaan tiedä. Lähtöjärjestystä emme arvaa tai osaa sanoa etukäteen. Voimme vain toivoa, että lähtisimme niin sanotusti 'oikeassa järjestyksessä' vanhemmat ennen lapsia. Mutta siitä päättää kuitenkin joku muu puolestamme. Joten jos siihen vedotaan, että jonain päivänä joku talo tai mökki olisi mahdollisesti jonkun perittävänä ja siksi siihen olisi jo nyt kaikkien elinaikana näennäisesti omistussuhteessa on se minusta erittäin epäkunnioittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin.
Okei. Itse olin aikanaan siinä tilanteessa iloinen, ettei isäni jää asumaan yksinään, kun itse muutin pois.
"Joten jos siihen vedotaan, että jonain päivänä joku talo tai mökki olisi mahdollisesti jonkun perittävänä ja siksi siihen olisi jo nyt kaikkien elinaikana näennäisesti omistussuhteessa on se minusta erittäin epäkunnioittavaa."
Tämä on kyllä jännä asia, mihin näissä ketjuissa vedotaan. Kun samalla ajatuksella ydinperheiden kaksistaan jääneet vanhemmat eivät voisi olla kodissaan kotonaan, koska se kaikki menee aikanaan perinnöksi heidän aikuisille lapsilleen.
On ihan yleistä että lapset pitävät lapsuudenkotiaan kotinaan vielä senkin jälkeen kun muuttavat pois. Se tarkoittaa sitä että he käyttäytyvät siellä samalla tavalla kuin aiemmin. Eivät he yhtäkkiä muutu "vieraiksi" jotka kysyvät kaikkeen luvan, myös sen vesilasin ottamiseen. Minusta ainakin on ihan normaalia että jos jo kotoa muuttanut tyttäreni tulee kotiin viikonlopuksi niin hän voi mennä jääkaapille ja ottaa sieltä syötävää. Luulen että sinäkään et suhtautuisi noiden nuorten käytökseen samalla tavalla jos he olisivat sinun lapsiasi.
Aloituksen mukaan ne on jo julkaistu, joten ne ovat jo levinneet ulkopuolisten tietoon. Murtovarkaatkin tietävät nyt minne mennä ja mitä sieltä löytyy. Aivan järjetöntä. Se,, että joku julkaisee toisen ihmisen alaikäisestä lapsesta kertovia kuvia nettiin, pitäisi olla laissa kiellettyä ja rangaistava teko.