Olenko minäkin muunsukupuolinen?
Olen 50 v ja kasvoin aikana jolloin pojat oli poikia, tytöt tyttöjä ja mistään muusta ei ollut puhettakaan. Olin kuitenkin aina poikamainen tyttö. Leikin paljon poikien kanssa, käytin ennemmin isoveljen kuin isosiskon vanhoja vaatteita enkä koskaan ollut kiinnostunut meikeistä ja muista tyttöjen jutuista. Kouluttauduin turvallisuusalalle, jonka testosteronia uhkuvassa ilmapiirissä viihdyn oikein hyvin. Myös harrastukseni on miehekkäitä ja hiustyylini on 3 mm siili. Koen itseni ulkopuoliseksi naisista koostuvissa porukoissa. Olenko siis todellisuudessa muunsukupuolinen, vaikka olenkin vanhanaikaisen kasvatukseni takia päätynyt pitämään itseäni naisena?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukupuoli-identiteetistä on turha stressata. Et tarvitse erillistä sukupuoli-identiteettiä mihinkään, vaan voit rauhassa tyytyä siihen että biologinen sukupuolesi on se mikä se on.
Eihän ap tosiasiassa siitä stressaakaan, vaan sanoo ihan suoraan sukupuoli-identiteettinsä olevan nainen. Ei ole mitään näyttöä siitä, että sukupuoli-identiteetin ja biologisen sukupuolen ristiriidan aiheuttamaan ahdistukseen auttaisi "biologiseen sukupuoleen tyytyminen", tai jos on, niin linkkaa ihmeessä.
Ap kuitenkin miettii, onko hänen sukupuoli-identiteettinsä oikea vai väärä, ja siitä on turha ottaa mitään stressiä.
Koska ap ei ole ymmärtänyt, mistä on kysymys. Sukupuoli-identiteetti on mitä on, se ei voi olla väärä eikä sitä voi muuttaa vaikka haluaisi. Jos sukupuoli-identiteetti on nainen, silloin on nainen. Cis-nainen, mikäli identiteetti vastaa biologista sukupuolta ja transnainen, mikäli ei vastaa.
Minä en ole eläessäni edes miettinyt, olenko mies vai nainen. Kuka miettii tällaisia asioita?
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole eläessäni edes miettinyt, olenko mies vai nainen. Kuka miettii tällaisia asioita?
Yleensä me, joilla sukupuoli-identiteetti on harmoniassa biologisen sukupuolen kanssa emme sitä mieti, ja koko identiteetin olemassaoloa saattaa harmonian vallitessa olla vaikea edes hahmottaa. Mutta yhtä lailla kuin meille biologinen sukupuoli on luontevaa ja "oikein" ilman sen kummempaa miettimistä on biologinen sukupuoli luonnoton ja "väärin" sellaiselle, jonka identiteetin ja biologian välillä on ristiriita.
Tässä taas nähdään, että sateenkaarihömpötykset hämmentää ihmisiä ihan turhaan.
Tarve noille nimityksille tulee siitä kun osa ihmisistä haluaa lokeroida ahtaasti muita, ilman että tutustuvat aidosti toisiin. En koe omakseni tuota muunsukupuolisuutta, vaikka käyttäisin sitä jos tilanne sitä vaatisi. Onnekseni olen päässyt olemaan sellaisissa ympäristöissä, joissa ihmisiin tutustutaan ennemmin kuin lyödään leima otsaan. Biologisesti olen nainen, jos tarvitsen somaattisen puolen lääkäripalvelua, niin kehoni on naisen kromosomeilla, joten menen lääkäriin naisen kehossa. Vaikkakin monia helpottaisi jos voisi mennä kromosomiyhdistelmänä ja lisäyttynä mitä muuten on, xx-naisena, xx-miehenä, xy-naisena. xy-miehenä, xx/xy-muunsukupuolisena.
Menipä sivuraiteille. Se mitä silmin minusta nähdään, on se että olen nainen. Jos vaivaudutaan kuuntelmaan, tutustumaan minuun oikeasti, selviää minun korvien välissä olevan hyvinkin miehiset aivot ja ajatuksen juoksuni on sen mukaista. Eniten sitä ahdistusta aiheutuu kun ei haluta tutustua yhtään. Minulla on harvinaisen hyvä itsetunto, joten en ahdistu, mutta ärsyynnyn, jos oletetaan pelkän jalkovälini perusteeaa etten ymmärrä vaikkapa autoista mitään ja tykkään leipoa, vaikka autot on helppo ymmärtää, mutta leipomisesta ei tule kuin sanomista, eikä se todellakaan ole hyvää sanottavaa. Ihan ymmärrettävää jos kokee ahdistusta kun ei anneta olla oma itsensä, vaan koko ajan vaaditaan olemaan jotain ihan muuta.
Omalla kohdallani sukupuoli-identiteettiin ei ole tarvetta, minä olen minä, kokonaisuus, joku yksittäinen osa ei määritä minua muille. Luultavasti sinullakaan ap ei ole tarvetta vääntää rautalankaa muille, vaan sinä saat olla ihan oma itsesi, tulet hyväksytyksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen melko lailla saman ikäinen. Minulla ei ole ikinä ollut oikein minkäänlaista kokemusta naisena olemisesta, ei positiivista eikä negatiivista.
Pidän miehistä kovasti sekä ystävinä että eroottisessa mielessä. Pidän miesten ajatustenjuoksusta. Olen synnyttänyt monta lasta ja heidän hoivaamisensa on ollut elämäni tärkein asia, ja olen hyvin selkeästi äiti, mutta edelleenkään en erityisemmin koe olevani nainen. Veikkaan, että aivokuvissa näyttäisin enemmän mieheltä.
Itsellä sama. Paitsi että feminiininen mies on raskas. En saa tolkkua sellasesta tuuliviiristä ja turhaudun.
Olet nainen ja sillä siisti. Eivät kaikki naiset mahdu perinteisten sukupuoliroolien stereotypioihin. Ihanko munat ja makkaran kasvatit? Ei nainen mieheksi muutu, jos ei käyttäydy kuin kulttuuriset sukupuoliroolit edellyttävät.
Psyykkiset sairaudet on oma ryhmänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä me, joilla sukupuoli-identiteetti on harmoniassa biologisen sukupuolen kanssa emme sitä mieti, ja koko identiteetin olemassaoloa saattaa harmonian vallitessa olla vaikea edes hahmottaa. Mutta yhtä lailla kuin meille biologinen sukupuoli on luontevaa ja "oikein" ilman sen kummempaa miettimistä on biologinen sukupuoli luonnoton ja "väärin" sellaiselle, jonka identiteetin ja biologian välillä on ristiriita.
Päinvastoin. Ne, jotka uskovat muunsukupuolisuuteen, ovat arkkikonservatiiveja, joiden mielestä naisten "kuuluu" käyttäytyä stereotyyppisesti, muuten hän ei ole oikea nainen.
Tällainen ajattelu on vastoin kaikkia pyrkimyksiä lisätä sukupuolten tasa-arvoa. Jos muunsukupuolisuusajattelu olisi ollut ennen olemassa, naisilla ei olisi vieläkään äänioikeutta, mahdollisuutta opiskella ja hallita omia rahojaan eikä miehillä olisi vieläkään mahdollisuutta hoitaa kotona lapsiaan.
Housuihin pukeutuminen ja lyhyet hiukset olisi ehdoton ei, koska ne oli ensimmäisten naisasianaisten aikana vielä yhteiskunnassa miesten juttuja. Silloin naiset kuitenkin taisteli sen puolesta, että nainen voi tehdä samoja asioita kuin mies, eikä lähdetty kiistämään omaa sukupuolta, jos haluttiin rikkoa kulttuurisia rajoitteita.
Ihan kuten ap ajattelee, että siilitukka tekee hänestä epänaisen. Järkyttävän vanhakantaista ajattelua, jossa naiseus typistetään kulttuurisiin stereotypioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin. Ne, jotka uskovat muunsukupuolisuuteen, ovat arkkikonservatiiveja, joiden mielestä naisten "kuuluu" käyttäytyä stereotyyppisesti, muuten hän ei ole oikea nainen.
Tällainen ajattelu on vastoin kaikkia pyrkimyksiä lisätä sukupuolten tasa-arvoa. Jos muunsukupuolisuusajattelu oli
Kommenttisi on täyttä asiaa.
Naiseus ja naisellisuus on 2 eri asiaa. Mikä sen ymmärtämisessä on niin vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Asiassa ei ole mitään hämmentävää, jos hankkii kunnon tietoa kunnon lähteistä. Vastaus hänen ihmettelyynsä on hänen viestisään: hän pitää itseään naisena. Kasvatuksella ei voi sukupuoli-identieettiä muuttaa, joten jos hän pitää itseään naisena hän on nainen. Ei tässä ole mitään ihmeellistä eikä epäselvää.
Todelliset hämmentäjät asiassa löytyvät jakolinjan toiselta puolelta, missä mis- ja disinformaatiota sukupuolesta spämmätään pitkin nettiä jatkuvalla syötöllä.
Vierailija kirjoitti:
Mittauta androgeenitasosi (mieshormonit), siitä se seliviää.
Ei tämä ollut mikään vitsi, lisämunuaisten D-HEAS-taso nousee, jos on liikaa androgeenejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiassa ei ole mitään hämmentävää, jos hankkii kunnon tietoa kunnon lähteistä. Vastaus hänen ihmettelyynsä on hänen viestisään: hän pitää itseään naisena. Kasvatuksella ei voi sukupuoli-identieettiä muuttaa, joten jos hän pitää itseään naisena hän on nainen. Ei tässä ole mitään ihmeellistä eikä epäselvää.
Todelliset hämmentäjät asiassa löytyvät jakolinjan toiselta puolelta, missä mis- ja disinformaatiota sukupuolesta spämmätään pitkin nettiä jatkuvalla syötöllä.
Jos kasvatuksella ei voi vaikuttaa ihmisen sukupuoli-identiteettiin, mistä johtuu että muunsukupuoliseksi itsensä kokevien ihmisten määrä on räjähtänyt viime aikoina käsiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kasvatuksella ei voi vaikuttaa ihmisen sukupuoli-identiteettiin, mistä johtuu että muunsukupuoliseksi itsensä kokevien ihmisten määrä on räjähtänyt viime aikoina käsiin?
Tuskin kasvatuksessa on mikään olennaisesti muuttunut. Nuorten keskuudessa muoti-ilmiö ja nyt nää sukupuoliasiat ovat paljon enemmän tapetilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä ollut mikään vitsi, lisämunuaisten D-HEAS-taso nousee, jos on liikaa androgeenejä.
Oireina uupumus, hiusten lähtö, sumuisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oireina uupumus, hiusten lähtö, sumuisuus.
Yleensä tutkitaan aina kilpirauhasia, mutta tämä munuaisarvojen nousu ei kuulu kai käypä hoito -ohjelmaan, kun sitä pitää erikseen pyytää.
Hmm..
Sukupuolia on vain kaksi, mikä on kliininen fakta. Se ,että mitä häiriintyneen pääsi sisällä tapahtuu, onkin sitten eriasia. Jos esimerkiksi samaistut koiraan tai tunnet seksuaalista intohimoa koiriin, ei tee sinusta koiraa vaan zoofiilin. Fyysisesti ja biologisesti olet kuitenkin ihminen. Joko mies tai nainen. En silti syyllistä sinua ymmärtämättömyydestäsi , sillä ei ole sinun syytäsi, että sinulla on äitisi kanssa yhteinen isä.
Jahas ja taas joku vegaani on seonnut päästään.
Ihminen on sitä, mitä hän syö etkä ole enää mies etkä nainen vaan sinusta on tullut vihannes.
B12
Toivottavaa olisi, että 50-vuotiaalla olisi sen verran järkeä päässään, että ei tällaisiin höpötyksiin kuluta aikaa. Kuten ap:sta nähdään, näin ei valitettavasti aina ole.