Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista) vol 2.
Kommentit (7605)
Oon aina ajatellut et vl-liike on iso yhteisö, siis mielikuva ollut. Päivämiehen levikki on kuitenkin vain alle 20 000. Mikä tarkoittanee, että vl-aikuisia on Suomessa 20 000 - 40 000. Ei siis lähellekään edes 100 000. Aika pieni porukka. Tämä asettaa erityisesti eksklusiivisen opin sangen mielenkiintoiseen valoon. Itelle tulee vaan sellanen olo, että uskonnollinen ryhmä muiden joukossa, omat painotuksensa kuten muillakin. Varmasti ihan hyvä yhteisö monille mutta tietysti myös ongelmallinen toisille.
Vierailija kirjoitti:
Ei vlt juuri lue. Puhujat lukee raamattua, josta jumala antaa niille sanat tulkita sitä tekstiä aina vl-oppien mukaan. Jumalahan myös osoittaa sen, ketä pyydetään puhujaksi. En tiedä, tuleeko käytännössä joku näky joillekkin ry:n silmäätekeville vai miten. Mut vaimo ja perhe istui ainakin ennen puhuja-isää kuuntelemassa etupenkissä.
Naiset, lapset tai nuoret ei kai tätä näkyä saa, heillä ei ole osaa eikä arpaa siinä kuka valitaan puhujaksi. Tuo puhuja osoitus koskee aina jotain miestä, mieluiten joku korkeastikoulutettu ei mikään maajussi tai työtön/mielenterveyspotilas, tai mikään nuori autonkorjaaja. Tämmöisiä en muista jumalan valinneen sanansattajiksi vai onko miten nykyään? Esim.Kunnallispolitiikka on hyvä tausta, tai oma yritys, opettaja jo ihan huippu.liikuttumisen taito plussaa. Korjatkaa jos olen väärässä.
Meidän rauhanyhdistyksellä ainakin puhujat valitaan niin että seurakunta (kaikki yli 15 vuotiaat) saavat ehdottaa jotain ihmistä. Eteisessä oli postilaatikko muutaman kuukauden ajan johon jokaisella oli mahdollisuus käydä ehdottamassa jonkun nimeä. Johtokunta sitten keräsi nämä nimet ja valitsi niistä luultavasti eniten ääniä saaneet. Kolme uutta puhujaa siunataan tehtävään ennen joulua. Uusista puhujista ilmoitettiin pari viikkoa sitten ja pyydettiin ottamaan yhteyttä johtokuntaan, jos haluaa keskustella tähän liittyen. Eli jos joku tietää ettei näillä henkilöillä oo "puhtaat jauhot pussissa" niin vielä voidaan tehdä muutoksia ennen tehtävään siunaamista.
Tämä keskustelu on hyvä esimerkki siitä, miten nykyään suurimman osan uskonnollinen vakaumus on mallia omaehtoinen usko.
Omaehtoinen usko tarkoittaa uskoa, joka rakentuu ihmisen omiin valintoihin, mieltymyksiin ja tunteisiin ja järkeilyyn eikä Jumalan ilmoitukseen, Raamatun opetukseen tai Jumalan tahtoon.
Täällä toistuu viesteissä moneen kertaan mm. ei ole mitään järkeä, järkeä saa käyttää, huomioiden olosuhteet, asia riippuu tilanteesta, kyllä minun Jumalani tämän sallii, minä uskon ettei Jumala minua tuomitse, ei Jumala voi olla niin julma jne jne
Eli riippumatta Raamatun sanomasta järkeillään omaan pirtaan sopiva uskonkäsitys.
Meillä ei ole kuitenkaan mitään mahdollisuutta ymmärtää Jumalan ajatuksia, on vain mahdollisuus olla kuuliainen tai tottelematon.
Jesaja 55:89
Minun ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne, eivätkä teidän tienne ole minun teitäni niin paljon kuin taivas on maata korkeammalla, niin ovat minun tieni ylempänä teidän teitänne.
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu on hyvä esimerkki siitä, miten nykyään suurimman osan uskonnollinen vakaumus on mallia omaehtoinen usko.
Omaehtoinen usko tarkoittaa uskoa, joka rakentuu ihmisen omiin valintoihin, mieltymyksiin ja tunteisiin ja järkeilyyn eikä Jumalan ilmoitukseen, Raamatun opetukseen tai Jumalan tahtoon.
Täällä toistuu viesteissä moneen kertaan mm. ei ole mitään järkeä, järkeä saa käyttää, huomioiden olosuhteet, asia riippuu tilanteesta, kyllä minun Jumalani tämän sallii, minä uskon ettei Jumala minua tuomitse, ei Jumala voi olla niin julma jne jne
Eli riippumatta Raamatun sanomasta järkeillään omaan pirtaan sopiva uskonkäsitys.
Meillä ei ole kuitenkaan mitään mahdollisuutta ymmärtää Jumalan ajatuksia, on vain mahdollisuus olla kuuliainen tai tottelematon.
Jesaja 55:89
Minun ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne, eivätkä teidän tienne ole minun teitäni niin paljo
Tuosta Jesajan kohdasta jäi osa pois:
8 Minun ajatukseni eivät ole teidän ajatuksianne, eikä teidän tienne ole minun teitäni, sanoo Herra.
9 Niin paljon kuin taivas on maata korkeammalla, niin paljon korkeammat ovat minun tieni ja ajatukseni teidän teitänne ja ajatuksianne.
Joo, olen jo kauan odottanut, että milloin tähän keskusteluun liittyy joku, joka alkaa puhua "eksyttäjistä" tai sielun vihollisen viestinviejistä, joita kaikki kysyjät ja kyseenalaistajat lähtökohtaisesti ovat.