Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Murkku alkoi kasvissyöjäksi

Vierailija
14.09.2008 |

Pitääkö sen nyt väkisin tehdä elämästään hankalampaa, kun ei ole edes koskaan ollut mitään allergioita? Innostui kasvissyönnistä kavereidensa esimerkistä ja nyt pitäisi kotonakin saada vain soijapalleroita. Ei meillä ole varaa tuollaiseen nirsoiluun.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos nuorena alkaa kovin tiukkaa ruokavaliota noudattamaan. Muuten antaisin syödä soijapalleroitansa. Soijarouhe on itseasiassa jauhelihaa halvempaa. Voihan se olla että tuo menee ajan kanssa ohi, kun et tee asiasta hirveätä numeroa. Laittakoon itse oman ruokansa!

Vierailija
2/22 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murkkuiässähän tulee näitä "koohotuksia". Yritä olla tekemättä ihan kauheeta numeroa (vaikeeta, tiedän) ja sen sijaan laita murkku hommiin!! Eli ihan ensimmäiseksi saa luvan ottaa *oikeesti* selvää siitä, millä lihan aminohapot ja vitamiinit (B12 elintärkeä ihmiselle ja sitä saa parhaiten maitotuotteista ja lihasta) korvataan. Totta, että kasvisruoka *voi* osin olla kalliimpaakin, mutta onhan se kyllä ekologisempaa ja meidän kaikkien pitäis syödä enemmän kasviksia - se on kyllä fakta. Tutkimusten mukaan lihaa ei tarttis edes joka päivä, että nuo aminohapot ja vitamiinivarastot tulis tyydytettyä... Mutta siis ottakoon ITSE selvää asioista, ettei vain odota montaa eri plaatua pöytään istuessaan!!! Ja saa sitten ruveta kokkailemaankin! Nimittäin mulla on ruoka-allergisia lapsia ja tiedän vallan hyvin, että kaikenlainen kokkaaminen on toki mahdollista, mutta eihän se vaivatonta ole - etenkään kun pitää samassa pöydässä olla montaa sorttia!

Eli tyttö/poika hommiin! Myös kantamaan niitä vihanneksia kaupasta. Ja sitten www.fineli.fi auttaa niiden ravintoarvojen etsimisessä... ;-) Eikä sit sovi nirsoilla - nyt esim. olis hyvä aika painella sienimetsään hakemaan sitä vege-proteiinia! ;-D Linssit esim. ja vaikkapa kik-herneet ym. pavut ovat vegeruokavaliolle hyvin tärkeitä - ja kaikin puolin toki terveellisiä, sekä suht edullisia. Murkku siis kokkauskurssille!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

...Perheessä elettäessä ei kuitenkaan voi olettaa muilta, että yhdelle laitetaan eri ruuat ja että sinä (tai "aikuiset") ne ruuat hoitais'.

Murkku syököön kotona asuessaan, kuten muukin perhe ja omilleen muuttaessaan saa valita ruokavalionsa aivan itsenäisesti.

Jos murkku haluaa kasvisruokailla, hoitaa hän itse ruoanlaiton ja katsoo, että saa myös proteiinit sekä b12-vitamiinin. Murkku maksakoon omista rahoistaan kasvisruoat.

perheessä eletään perheen YHTEISILLÄ säännöillä, joita EI tarvitse muuttaa perheen YHDEN jäsenen vaatiessa.

T: Kasvissyöjä-äiti, jonka mies sekaruoansyöjä

Vierailija
4/22 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin oon alkanu kasvisyöjäksi joskus 16 - 17 vuotiaana. Nyt ollut jo yli 20 vuotta. Kyllä munkin äiti sanoi aluksi ettei sitten rupea mulle tekemään erikseen ruokaa. Noh, huomasi kyllä että se on tosi helppoa. Senkun jättää sen lihan pois ja korvaa pavuilla, tofulla ja soijalla. Eikä siihen aikaan kyllä edes tofuja eikä soijia myyty kaupoissa. Nyt niitä saa joka alepasta.

Tofu maksaa tosi paljon normaali supermarketissa. Kannattaa käväistä katsomassa etnokaupoista joissa myydään ruokaa. Sieltä saa paljon isommman paketin, ja alle puoleen hintaan supermarketin hinnasta.

Olisihan tervellistä teidäkin perheessä sitten pitää vaikka kaksi kertaa viikossa kasvisruokapäivä. Ja nykyäänhän sitä puhutaan että miten ekologistakin se on.

Vierailija
5/22 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukan outoa asennevammaa sulla kun kasvisruoka kuitenkin tulee halvemmaksi kuin iänikuiset hormonipossut ja geenilehmät.

Onnea, sulla on sentään ympäristöään, itseään ja eläimiä ajatteleva jälkikasvu!

Ratkaisuehdotus: murkku tekee itse ruokansa ja muukin perhe syö sitä samaa.

Lihan syöminen on myös valinta, ja minusta tässä maailmanmenossa aika kyseenalainen sellainen.

Vierailija
6/22 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja seiskalla on kaksi kasvissyöjä lasta, 1v ja 3v. Terveitä on lapset ja neuvolasta ollaan vaan saatu kannusteita.

Vierailija
7/22 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Jos murkku haluaa kasvisruokailla, hoitaa hän itse ruoanlaiton ja katsoo, että saa myös proteiinit sekä b12-vitamiinin. Murkku maksakoon omista rahoistaan kasvisruoat.

Kyllä se kasvisruoka on terveellistä muillekkin eli lihan syöjille.

Vierailija
8/22 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voishan sitä innostua vaikka muistakin luonnontuotteista, niin kuin hampusta tai sienistä.

Vierailija
9/22 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä aloin kasvissyöjäksi 14 vuotiaana, eikä se nyt äidilleni kohtuuttomasti vaivaa tuottanut. Itse kaupasta valitsin mitä syön jos muut söi lihaa, yleensä otin jotain kasvispihvejä tai wokkivihanneksia. Söin myös kalaa.

Välllä valmistin ruoan itse, välillä äiti.

Onneksi meillä ei ainankaan ollut tuollaista asennetta, kun nelosella!

Vierailija
10/22 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kasvissyönti ei ole mitään nirsoilua vaan elämäntapa.

Vierailija
11/22 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu myös siitä missä ja miten asuu. Jos syö itse kasvatettua lihaa niin se on minusta parempi ratkaisu kuin ajaa autolla esim. 20km kauppaan ja ostaa sieltä toiselta puolen maapalloa lennätettyä soijaa.

Vierailija
12/22 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan ihan mielellään teki mulle kasvisruokaa, silloin kun en itse jaksanut, eikä todellakaan valittanut mistään ekstrakustannuksista!

Hirveän negatiivinen asenne kasvissyöntiin, en voi ymmärtää =/

Vierailija
13/22 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on täysi-ikänen saa tehdä omat valintansa.

Olen kokki ja kasvissyöminen on hieno asia, mutta valtaosa nuorista ei osaisi syödä riittävän terveellisesti vaan on luulossa että salaatti yksin riittää..

Mun miehelle kun lukasin alotuksesi oli mieheni ratkasu: alkakoon neiti harrastaan kunnolla liikuntaa. Siihen loppuu nopsaan kasvispuheet kun olo hiipuu. Ja se omuuten tosi! Ja siis nimenomaan LIIKKUMAAN, ei kerran tai pari viikossa jotain aneemista jumpaa tai ratsastusta vaan kroppa oikeesti valittamaan..

Itselläkin oli yläasteella joku kasvisvouhotusaika. Kotona äiti ei sallinut ruokavalion muutosta vaan samaa söin kun muutkin. Mutta koitin miettiä vaikka eläintenkärsimyksiä lieventäviä asioita: pitkät matkustukset autossa elävänä teuraaksi, teuraseläimen kohtelu jne. Ja asia helpottui.

Meillä Suomessa on lyhyet matkat teuraaksi eikä eläimet koe julmuutta. Joten ehkä voisi riittää vastaukseksi vaan se että teette kaupassa valintoja onko liha suomalaista jne?

Mun mielestä olis hyvä miettiä näitä asioita yhdessä lapsen kanssa, näin myös ymmärrätte toisianne paremmin?

Ja voithan tulla puoleenväliin mukaan ja voitte kai syödä enempi myös kasvisruokaa? Onko asioitten oltava nollatoleranssilla??

Vierailija
14/22 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

... Meidän perheessä on 8 henkeä (lapset ikähaarukassa 4-16), joten tätä taustaa vasten ymmärtänette näkemykseni siitä, ettei perheessä voida lähteä yhden mukaan systeemejä rakentamaan, vaan homma on hoidettava (ruokailunkin suhteen) kokonaisuutena.

Sitäpaitsi olen vanhempana sitä mieltä (mieskin on), että niin kauan kuin lapset vanhempiensa katon alla asuvat, he noudattavat perheen sääntöjä (vaikka oisivat täysi-ikäisiä) ja tämä koskee muitakin asioita, kuin ruokailua.

Minulla ei siis ole negatiivista asennetta kasvisruokailuun (se liene ensimmäisestä allekirjoituksestanikin pääteltävissä), vaan siihen, että teini määräisi perheen systeemit.

Aikuisen on oltava aikuinen ja päätettävä (huomioiden nuoren ajatukset) siitä, miten perhe toimii, myös ruokailun suhteen.

Vierailija
15/22 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lapsella on vielä pituuskasvu kesken, on todella älytöntä lähteä rajoittamaan ruokavaliotaan noin olennaisesti. Kaikkia essentiaalisia aminohappoja ei yksinkertaisesti voi saada kasvikunnasta! Ei ruokailun pitäisi olla niin tarkkaa tiedettä... Onko kasvissyöjäksi ryhtyminen keino laihduttaa? Mikä on motiivi? Minä en ryhtyisi moisen päähänpiston tukemiseen! Saisi syödä mitä muutkin, ja kelpaa jos kelpaa.

Vierailija
16/22 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

näyttää puutostautisilta. Ei mikään ihme, kyllä niiltä jotain puuttuukin.

Vierailija
17/22 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

murkkuiässä on noita oikkuja. Mutta ne menee aikanaa ohi, ainakin jos ihminen on kyllin fiksu. Anna se syödä epänormaalisti nyt jos se tuottaa jotain tyydytystä, moni murkku syö hassusti mutta kyllä se siitä normalisoituu aikanaaan.

Vierailija
18/22 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut koko aikuisikäni kasvissyöjä, siis yli 10 vuotta, ja tiputettavia kiloja ois useampikin :)

Veriarvot ovat aina olleet hyvät, enkä ole sairastellut tai muutenkaan kärsinyt kasvisyönnistäni.

Joten kaikki kasvissyöjät eivät ole alipainoisia ja aneemisia! Tosin syön maitotuotteita, joten en ole kasvissyöjä siinä kaikkein tiukimmassa mielessä. En tiedä, kuinka tiukkaan ruokavalioon ap:n lapsi pyrkii, mutta jos tekee itse ruokansa, niin miksi ei saisi kokeilla? Kieltäminen tunnetusti ei ole se kaikkein toimivin kasvatuskeino teinien kanssa...

Vierailija
19/22 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraa aikaansa. Kannatta kuunnella, mitä sanottavaa on. Uusi sukupolvi on järkevämpää ja vastuuntuntoisempaa. Tuetaan heitä! Hyvä meillekin kun vanhenemme!

Vierailija
20/22 |
14.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis nimenomaan LIIKKUMAAN, ei kerran tai pari viikossa jotain aneemista jumpaa tai ratsastusta vaan kroppa oikeesti valittamaan..

Kasvissyönti ei tarkoita pelkkää vihannesten ja juuresten puputtamista, vaan täysipainoiseen kasvisruokavalioon kuuluvat myös proteiinit, kuten pavut, linssit ja soijatuotteet. Niitä kun syö tarpeeksi, niin kykenee kyllä myös LIIKKUMAAN.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän