Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aina jos sanon miehelle että en arvosta jotain mitä hän tekee

Vierailija
07.12.2024 |

Esim jättää siivoamisen minulla, lasten nukkumaanlaiton jne. Niin hän kääntää keskustelun kysymykseen, että mitä oikeastaan arvostat minussa? Jos jotain kritiikkiä sanon jostain niin hän pyytää saada kuulla jotain positiivista? Minusta tämä on todella turhauttavaa. Miksi hän tekee tätä ja mitä minun kannattaisi sanoa hänelle?

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että ap ei arvosta miestä, ja mies ei arvosta koko ap:ta.

Ei kuulosta aivan terveeltä reaktiolta tuollainen. 

Piti sanoa että ap ei arvosta miehen tekoja ja mies ei arvosta koko ap:ta. 

Vierailija
82/93 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsistit ja muut "toksiset" tyypit antavat aihetta tuollaisille keskusteluille ja sitten kaasuvalottavat, vaihtavat puheenaihetta, sekoittavat pakkaa jne. Mitään ei saada keskusteltua eikä mikään muutu.

Kaiva esiin ketju Narsistin keskustelutyyli. Se on pitkä kuin mikä, mutta sieltä löytyy paljon tuttua.

Tämä on niin totta. Yritä olla armollinen, en usko että naiset ymmärtävät näitä piirteitä olevan heissäkin. Jokaisessa on, sinussakin. 

Yritä vain itse olla tarkka ja tehdä velvollisuutesi, siinä määrin kuin se on kohtuullista. Tässä älä luota vain omaan arvostelukykyysi, äläkä kysy kavereiltasi. Ymmärrät varmaan itsekin, miksi se ei kannata. Kuuntele vaimoasi, odota häneltä kunnioitusta itseäsi kohtaan. Käyttäydy harkiten, että olisit kunnioituksen arvoinen.

On aina vaikea tunnist

Tämä on itsestäänselvyys, jota ei aina muista mainita - aloituksessa kun ei mielestäni ollut viitteitä siihen. Itsellä oli mielessä lähinnä sellainen tyypillinen ja tavanomainen tilanne, jossa molemmat osapuolet eivät omista syistään (sosiaaliset taidot, väsymys, stressi, liian iso taakka etc.) johtuen saa aikaan yhteisymmärrystä ja tilanne eskaloituu lumipalloilmiöksi.

Ymmärrän niin, että joku ihminen voi tosiaan olla narsistimagneetti, mahdollistaja, tarpeiden täyttäjä, johon keskimääräistä narsistisemmat ihmiset tuntevat vetoa. Ymmärtääkseni heidän kohteekseen valikoituu usein herkkä, kiltti, nopeasti ihastuva tyyppi, joka kokee alun rakkauspommituksen hyvänä huomiona ja silmittömänä ihastuksena. Ei itse ihastuessaan huomaa, että toinen peilaa vain hänen omia tunteitaan takaisin, eikä se ole todellista ihastumista. Jokin heissä vetoaa toisiinsa. Ehkäpä lapsuuden kiintymyssuhdemalli vaikuttaa.

Kohde voi ajautua kerrasta toiseen samaan tilanteeseen samantyyppisten ihmisten kanssa. Samaan aikaan on ihmisiä, jotka eivät edes tiedä koskaan kohdanneensa narsistia, eivät perheessään, ystävissään, työpaikoillaan. Joko heissä ei ole tätä magneettia, tai haitallinen narsismi on harvinaista. Luultavasti hyvä itsetunto ja tapa harkita pidempään uutta ihmissuhdetta ovat ominaisuuksia (tai hankittavissa olevia taitoja) jotka suojaavat tällaiselta suhteelta.

Huomion tarpeessa ei ole mitään väärää, yksi ihmisen perustarpeista on kaipuu rakkauteen ja rakastetun antamaan huomioon. Jokaisessa meistä on tavallaan narsistisia piirteitä, se kuuluu ihmisluontoon. Enimmäkseen kukaan  normaalisti kokeva ei anna sen vaikuttaa siihen miten kohtaa toiset ihmiset, tai miten kohtelee muita. Ei paina toisia alas, ei kiusaa, ei vainoa, ei lähettele törkyviestejä kenellekään. 

Jokainen joskus ikävästi käyttäytyvä ihminen ei ole narsisti. Joillakin voi olla huonot sosiaaliset taidot, tai joku voi taantua väsyneenä ja stressaantuneena. Se ei ole puolustus, mutta ei narsismiakaan. Harva meistä on aina ystävällinen ja kiltti.

Hyvä että tarkensit, kiitos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän pyytää sanomaan mitä arvostat, ja sinä annat pelkkää kritiikkiä? Nalkutat.

Jos vaimo kesken seksin heittää sinut päältään ja pyytää sinua lähtemään tekemään itselleen iltaleipiä, se on sinusta ok toimintaa ja olet ikävä ihminen, jos harmistut siitä?

En pysty oikein samaistumaan tilanteeseen, sattuneesta syystä.

En kyllä ymmärrä yhteyttä aloitukseenkaan, sori siitä. Onko se joku oma kokemus? Tekeekö hän useinkin noin? Pahoittelen tilannettasi.

Puolisolla on jotain tärkeää meneillään kanssasi, sinä keskeytät sen ja lisäksi alat vaatia itsellesi jotain ja syytät toista itsekkääksi, jos hän ärsyyntyy siitä, että nostat omaa juttuasi esille ihan väärään aikaan. 

Okei, kiitos. En tunnista tilannetta henkilökohtaisesti, en kohteena enkä toimijana, mutta nyt ymmärsin pointin. 

En osaa edes kuvitella, mikä sellainen tilanne voisi olla, mutta ei tietenkään olisi ok. Ei minulta eikä toiselta. 

Päättelen kommenttisi yläpeukuista, että (itseä hämmentävä tilanne) olisi sellainen, että on jossain tilanteessa tullut vastaan muillekin kuin sinulle. Eli puhutaanko tässä jostain persoonalisuushäiriöstä? Kuulostaa niin absurdilta.

Vierailija
84/93 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perinteistä. 

Nainen siivoaa koko talon ja mies vie roskat. Mies vaatii kunnioitusta naiselta siitä, että hän vie roskat. 

Surkuhupaisaa. 

Saattaisin kiittää ja sanoa, että olipa ihana juttu. Ne roskat lähtee joka aamu, mutta pieni juttu jos toinen ilahtuu siitä että huomioin.

En tee suursiivouksia, jos tekisin ja haluaisin huomiota siitä, ilmaisisin sen jotenkin.

Minusta on surullista jos pitää toisen isoja tai pieniä tekemisiä itsestäänselvyytenä.  

Vierailija
85/93 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kyllä rasittaa monien miesten tarve saada julkinen palkinto kun tekevät jotain ihan normaalia. Siivous on normaalia. Mutta että mies tulee ja sanoo että katsokaa kuinka puhdas uuni on! Putsasin sen! Hakee vielä lapset ihailemaan. 

Kyllä mä voin sanoa että onpas meillänyt ihanan puhdasta kun on yhdessä siivottu. Mutta en odota mitään seppeleitä ja palkintoja. Enkä hae lapsia ihailemaan sitä vessanpönttöä.

Mä näkisin sen niin, ettei se ole miehelle normaali teko ja hän on ylpeä hyvästä työstään. Inhoan itse uunin pesua, joten  kehuisin just niin paljon kun odotetaan. Sanoisin etten ole ikinä saanut sitä niin puhtaaksi ja uuni on kuin uusi. Seuraavalla kerralla pyytäisin nätisti että putsaisi taas, koska saa sen niin hyvin tehtyä, ja kyllä näkee että hauista on!

Helpommalla minä siinä pääsen ja molemmat on tyytyväisiä.

Vierailija
86/93 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kyllä rasittaa monien miesten tarve saada julkinen palkinto kun tekevät jotain ihan normaalia. Siivous on normaalia. Mutta että mies tulee ja sanoo että katsokaa kuinka puhdas uuni on! Putsasin sen! Hakee vielä lapset ihailemaan. 

Kyllä mä voin sanoa että onpas meillänyt ihanan puhdasta kun on yhdessä siivottu. Mutta en odota mitään seppeleitä ja palkintoja. Enkä hae lapsia ihailemaan sitä vessanpönttöä.

Vaihdatko sinä sitten itse autoon renkaat ja öljyt ja korjaat auton jos jotain vikaa tulee, etkä odota mitään kehuja? Tuo on normaalia miehelle

Vierailija
87/93 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nalkuti nalk.

Vierailija
88/93 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies lisäksi inttääristiriitatilanteissa usein mitä haluat että sanon? Odottaa että kerron hänelle ja jos en heti osaa vastata niin se jää sit siihen kun en osannut vastata mitään niin ei sitten. Vaikka siis haluaisin että hän itse pohtisi asiaa ja sen perusteella sitten sanoisi jotain. T. Ap

Vierailija
89/93 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue se Narsistin keskustelutyyli -ketju. Tai muita tunnusmerkkejä manipulatiivisesta keskustelusta.

Vierailija
90/93 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue se Narsistin keskustelutyyli -ketju. Tai muita tunnusmerkkejä manipulatiivisesta keskustelusta.

Olen lukenut sitä ja tunnistan kyllä tällaista, mutta mikä on motiivi toimia näin? Jos vielä olen sanonut että se ei ole minulle ok? Miksi ei muuta toimintamallejaan? T. Ap

Vierailija
91/93 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei, kiitos. En tunnista tilannetta henkilökohtaisesti, en kohteena enkä toimijana, mutta nyt ymmärsin pointin. 

En osaa edes kuvitella, mikä sellainen tilanne voisi olla, mutta ei tietenkään olisi ok. Ei minulta eikä toiselta. 

Päättelen kommenttisi yläpeukuista, että (itseä hämmentävä tilanne) olisi sellainen, että on jossain tilanteessa tullut vastaan muillekin kuin sinulle. Eli puhutaanko tässä jostain persoonalisuushäiriöstä? Kuulostaa niin absurdilta. 

Tuskin se kauhean yleistä on, muut lukijat vain ymmärsivät lukemansa paremmin ja osasivat kuvitella tilanteen mielessään. Lisäksi yhdistivät tuon hypoteettisen vertauksen syy/seuraussuhteet alkuperäiseen paremmin kuin sinä.

Vierailija
92/93 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut sitä ja tunnistan kyllä tällaista, mutta mikä on motiivi toimia näin? Jos vielä olen sanonut että se ei ole minulle ok? Miksi ei muuta toimintamallejaan? T. Ap

Narsismi on persoonallisuushäiriö. Ei kukaan muuta persoonaansa tuosta vain.

Ja mulkku haluaa olla mulkku, on diagnoosi mikä tahansa.

Pitää herätä ymmärtämään, että kaikkien tavoite ei ole se, että parisuhde olisi toimiva ja molemmille mieluisa.

Vierailija
93/93 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri kerroit mitä miehesi on neuvonut sinua tekemään ja et ymmärtänyt.

Oletko niin negatiivinen ja kriittisyyttä arvostava ettet osaa arvostaa kuin negatiivisia arviointejasi.

Haluaisitko kuulla mitä sinussa ei arvosteta ja toivotko että sinua kritisoidaan. Sekö ei vaikuttaisi sinuun mitenkään masentavasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi