Mitäs tykkäätte Suzanne Innes-Stubbin suomenkielen taidosta?
Minusta on hienoa, että on opetellut puhumaan suomea ja jopa ruotsia. Aika huima saavutus.
Kommentit (446)
Tunnen useita englanninkielisiä ihmisiä (siis Suomessa asuvia). Heistä tasan 1 osaa suomea. Muut eivät osaa.
Siihen nähden rouva Innez-Stubb a) tekee parhaansa ja b) puhuu ihan hyvin aloittelija-suomea.
Heidän perheensä on englannin-ruotsinkielinen. Hän on tehnyt työtä englanniksi. MISTÄ hän olisi oppinut sujuvaa suomea?
Vierailija kirjoitti:
Jostain on kaikkien aloitettava. Minusta kannustaminen kantaa paremmin hedelmää, kuin älykkään ja muuten kielitaitoisen mollaaminen.
Hän on jo opetellut ruotsin kielenkin, ja kenties puhuu vaikka ranskaakin sujuvasti, ehkä muitakin kieliä? Englannilla on tähän asti, ruotsin lisäksi, tullut toimeen, joten eiköhän tule pärjäämään.
Minä arvostan jo tuota ruotsin kielen taitoa, sehän on meidän virallinen kielemme, eli hyvin on jo sopeutunut.
Suomalaiset itse eivät puhu pahemmin ruotsia, vaikka se katsotaan yhdeksi sivistyksen osa-alueeksi, ja englannin osaaminenkin on vähän niin ja näin, ainakin alemman statuksen kansanosalla, mutta sen sijaan täällä osataan hyvin solvata kaikkensa likoon laittavaa presidentin puolisoa. Niin tyypillistä.
Hänhän puhuu myös ruotsia vahvasti murtaen. Ei ole kielikorvaa selvästikään, kun ääntäminen ei yhtään tartu. Se, ettei puhu edes miehensä kanssa ruotsia, kun siitä ei tullut mitään, kertoo, ettei ole hyvä kielissä.
Suomessa ollaan kyllä nyreissään, jos esimerkiksi päiväkodin tai hoitolaitoksen hoitaja ei osaa kunnolla suomea, vaikka olisivat asuneet Suomessa vain vuoden. Tällaista täällä....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhuu hyvin. Heillä on kuitenkin kotikielenä englanti tai ruotsi. Moni tarvii yhä tulkkia Suomessa 20v oleskelun jälkeen.
Kukaan tuntemani Suomessa useamman vuoden oleskellut ei tarvitse tulkkia. Tunnen useita 20 vuotta Suomessa oleskelleita ulkomaalaisia, kaikki puhuvat sujuvaa suomea todella paljon paremmin kuin presidenttimme änkyttävä vaimo jota mies joutuu avustamaan yksinkertaisissakin lauseissa.
Niinkö? Minä tunnen kymmeniä Suomessa asuneita ulkomaalaisia, jotka eivät puhu suomea lainkaan.
Innes-Stubb PUHUI suomea suorassa tv-lähetyksessä ja ainakin minä, 55-vuotias suomalainen mies, sain täysin selvää mitä hän sanoi.
Minusta hän puhui suomea.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen useita englanninkielisiä ihmisiä (siis Suomessa asuvia). Heistä tasan 1 osaa suomea. Muut eivät osaa.
Siihen nähden rouva Innez-Stubb a) tekee parhaansa ja b) puhuu ihan hyvin aloittelija-suomea.
Heidän perheensä on englannin-ruotsinkielinen. Hän on tehnyt työtä englanniksi. MISTÄ hän olisi oppinut sujuvaa suomea?
Minä tunnen useita. Ovat halunneet oppia suomen kielen, koska haluavat tutustua suomalaisiin. Heille ei riitä, että palvelu pelaa. Rouva on asunut Suomessa ovat kasvattaneet lapset täällä. Eikö ole ollut kontakteja ulkomaailman kanssa?
Kun Suomu on jo myyty anglosakseille, niin tämä Innes on täydellinen valinta "maan äidiksi".
Paremmin osaa ruotsia kuin minä kantasuomalainen.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ollaan kyllä nyreissään, jos esimerkiksi päiväkodin tai hoitolaitoksen hoitaja ei osaa kunnolla suomea, vaikka olisivat asuneet Suomessa vain vuoden. Tällaista täällä....
Niin, haluatko sinä lapsesi tai omaisesi hoitajaksi kielitaidottoman ummikon?. Mutta presidentinrouva joka ei puhu suomea, tuntuu ihan yhtä oudolta. Rouva presidentinrouvahan on Suomen kansalainen ja asunut täällä jo pari vuosikymmentä. Kielen opiskelussa kyse on motivaatiosta. Suomen kansalaisuuden hän haki, koska halusi olla eu-kansalainen. Miksi on niin elitistinen ettei kulttuuri tai kotoutuminen ole kiinnostanut. Tietysti syy voi olla myös se, ettei ole kielipäätä, mutta aika moni duunarimamu oppii nopeasti suomea kun käyttää sitä.
Innes ei ole töissä halunnut puhua suomea tai sitä opetella. Englantia puhuvat asianajajat järjestäen ottavat kielitunteja, vaikkei se työkieli olisikaan.
Nyt kun on jo asunut vuosikymmeniä maassa ja kielitaito on edelleen heikko, antaa vain itsestään tyhmän kuvan. Ihmettelen sitäkin, että on ollut vuoden Japanissa töissä opimatta sitäkään yhtä lausetta enempää.
Vierailija kirjoitti:
No olisi aika erikoista, jos ei sitä yhtään osaisi, koska miehensä on sitä koko ajan lapsillekin puhunut.
Riittävä. Keskenään sanoivat käyttävänsä englantia. Samoin lienee työkieli.
Antonion suomenkielen taito kyllä parempi.
Voi olla, ettei hän ole kielellisesti lahjakas, vaikka olisi lahjakas esim omalla alallaan. Mehän emme tiedä, miten sujuvasti hän osaa muita kieliä. Onhan ihmisiä, joille eivät kielet helposti tartu. Se on käynyt selväksi, ettei japania oppinut, vaikka asui siellä.
Vierailija kirjoitti:
Riittävä. Keskenään sanoivat käyttävänsä englantia. Samoin lienee työkieli.
Antonion suomenkielen taito kyllä parempi.
Joo mutta ei riittäisi moniinkaan oikeisiin töihin.
Tosiaan jopa kampaajamestari Antoonio puhuu parempaa suomea kuin överkoulutuksen saanut rouva Stubb.
Vierailija kirjoitti:
Sillä ei ole mitään merkitystä, koska tämä maa on Suomi, ja kyseessä on Suomen presidentin vaimo. Ruotsi on naapurimaa.
Vierailija kirjoitti:
Todella heikko Suomen kielen kielitaito. Huomioon ottaen, että ollut suomalaisen kanssa naimisissa jo yli 20 vuotta ja asunut Suomessa. Jopa maahanmuuttajat puhuu paremmin Suomea, vaikka on asuneet täällä muutaman vuoden.
Kotikielenä ollut englanti ja ruotsi, suomea opiskellut vasta tämän presidenttikisan aikana ilmeisesti.
Hyvin osasi, ja ei ollut aksenttiakaan juurikaan.
Sinä kun tulet muita arvostelemaan, toivottavasti kestät sitä itsekin: saanko huomauttaa, että sinä et kirjoita suomea oikein, vaikka olet ilmeisesti koko ikäsi täällä asunut? Joka virkkeessä on virhe. Aika luokaton suoritus. Mikä on oma tekosyysi ettet osaa suomea?
Erinomainen suoritus. Moni suomenruotsalainen on asunut täällä vuosisatoja, eikä oppinut kymmentäkään sanaa.
Siinä kun turkkilaiset basaarikauppiaat alanyassa puhuvat sujuvaa suomea.
Hienoa, että yritti puhua suomea. Respect.
Vierailija kirjoitti:
Noin huonolla kielitaidolla varustetulta kansalaiselta pitäisi ottaa passi pois.
No sitten täältä lähtee 95% ähläämeistä menemään. Kiitos!
Kyllä. Tyttö on aina uhri.