Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten pääsee eroon siitä, että tajuaa arkielämässään häiritsevän paljon sen faktan, että kaikki me kuollaan joskus?

Vierailija
06.12.2024 |

On tosi häiritsevää elää, kun tajuaa sen, että tässä kuollaan kuitenkin.

Siis nämä ns. kuolema-ajatukset ihan jo miltei häiritsevät arkeani.

Mistä tämä johtuu?

Olen 45 + ikäinen, jos sillä on merkitystä. Olen lapsesta asti tämän asian tajunnut, mutta nyt se on alkanut lähes ahdistamaan.

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kuolemanpelko on iskenyt aina kehon hormonimuutoksissa: murrosiässä, synnytyksen jälkeen ja nyt esivaihdevuosioireissa. Hormonikorvaushoito auttoi kuolema-ahdistukseen hyvin nopeasti.

Vierailija
62/101 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon varma että ihmisellä on sielu ja kuoleman jälkeen on vielä jotain. Harmi vain ettei sielu ole kuitenkaan todennäköisesti sama kuin minuus. Eli sitä kuolee joka tapauksessa. Se sinun nykyinen minä. Sielun osa sinusta kuitenkin ehkä jää. Se katsoo varmaan vain sua kuin ulkopuolisena kuoleman hetkellä,  että "Okei, nyt se Maijan elämä sitten päättyi tähän" ja jatkaa jonnekin, mutta ei sinuna. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää löytää elämälle tarkoitus ja jokaiseen päivään tekemistä.

Vierailija
64/101 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä eroon pääse, ja varmasti ahdistaa, jos yrittää päästä eroon. Niin se vain on. Me kuolemme, hyvinkin pian. Siksi tuntuu niin älyttömältä kaikki tämänkin palstan mies-naisväännöt ym. Muutamankymmenen vuoden päästä me kaikki näytämme samalta, valkoinen kallo irvistää mullan alla, ja käyttäydymme samoin, kaikki ovat hissukseen.

Vierailija
65/101 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ite oon varma että ihmisellä on sielu ja kuoleman jälkeen on vielä jotain. Harmi vain ettei sielu ole kuitenkaan todennäköisesti sama kuin minuus. Eli sitä kuolee joka tapauksessa. Se sinun nykyinen minä. Sielun osa sinusta kuitenkin ehkä jää. Se katsoo varmaan vain sua kuin ulkopuolisena kuoleman hetkellä,  että "Okei, nyt se Maijan elämä sitten päättyi tähän" ja jatkaa jonnekin, mutta ei sinuna. 

Jos asia olisi näin, eli olisi kuolematon sielu, joka on se todellinen "sinä", niin sitten jokainen maallinen elämä (mukaan lukien tämä jota nyt elät) olisi sielulle suunnilleen yhtä tärkeä kuin videopelihahmot ovat meille. Parhaat "seikkailut" ehkä jäisivät jotenkin mieleen, mutta useimmat hahmot ja niiden elämät unohtuisivat täysin mitäänsanomattomina ja merkityksettöminä.

Olisiko se sitten parempi?

Vierailija
66/101 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee Jeesuksesta elämäsi Herra

Vierailija
67/101 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asia olisi näin, eli olisi kuolematon sielu, joka on se todellinen "sinä", niin sitten jokainen maallinen elämä (mukaan lukien tämä jota nyt elät) olisi sielulle suunnilleen yhtä tärkeä kuin videopelihahmot ovat meille. Parhaat "seikkailut" ehkä jäisivät jotenkin mieleen, mutta useimmat hahmot ja niiden elämät unohtuisivat täysin mitäänsanomattomina ja merkityksettöminä.

Olisiko se sitten parempi?

Olisi se sillain parempi, että sitä oikeasti kuitenkin kokisi että elämä jatkuu kuoleman jälkeen. Esim. ne jotka uskoo Taivaaseen kokee selvästi että ne pääsee sinne ihan omana minänä, samanlaisina persoonina kuin nyt. Jopa samannäköisinä.  Ilman fyysistä kehoa vain. Monet sielunvaellukseen uskovatkin uskoo että ne on samoja minuuksia, ainostaan keho vain vaihtuu. Kun on varma ettei sielu ole minuus, niin se tuntuu käytännössä samalta kuin ateistin käsittämä kuolema. Että kuoleman jälkeen ei ole mitään, kun ei ole sille minuudelle mitään.

Vierailija
68/101 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on asenteesta kiinni. Mielestäni on helpottavaa tietää, että kuolemme ennemmin tai myöhemmin. Silloin ei paljon turhat, pienet jutut enää paina.

Vierailija
69/101 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on asenteesta kiinni. Mielestäni on helpottavaa tietää, että kuolemme ennemmin tai myöhemmin. Silloin ei paljon turhat, pienet jutut enää paina.

Itestä ois mukava tietää kuolevansa joskus 80+ iässä rauhallisesti nukkuen. Kun tietää että tulee kuolemaan paljon aiemmin ja sairauksissa kituen, niin se pelottaa ja surettaa.

Vierailija
70/101 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, ja kannattaa muistaa, että läheisetkin kuolevat. Ne ärsyttävät vanhemmat ja rasittavat ystävät. Joku päivä äiti ei enää ärsyttävästi soita.

Vierailija
71/101 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä minäkin suosittelen. Tuon päätöksen tehtyäni elämä on muuttunut vuosi vuodelta vähemmän ahdistavaksi. Kristillisten arvojen mukaisesti eläminen on tuonut minulle rauhan, jota en uskonut koskaan löytäväni. 

Enää ei tarvitse miettiä ja murehtia joka ikistä asiaa. Tavallaan kaikki on nyt niin selvää.

Vierailija
72/101 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Memento mori.

Vierailija
73/101 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietipä vaihtoehtoa, ikuista olemassaoloa. Se se vasta helvettiä olisi!

Ja jos luulet, että ikuinen elämä olisi hieno asia, et ole miettinyt asiaa tarpeeksi pitkälle.

Miksi se ei olisi hienoa? Oletan, että kaikki muutkin eläisivät ikuisesti tässä skenaariossa. Eivätkä mätänisi sängyissä 80 vuoden jälkeen vaan aidosti ihmiskeho olisi ikuinen. Tai tietoisuus olisi siirretty johonkin verkkoon. Aivan mahtavaa. Olisi loputtomasti mahdollisuuksia kokea asioita ja pääsisi näkemään kaiken edistyksen, mitä tulevaisuus toisi tullessaan. 

Todellakin, elämä ikuisesti, terveessä nuoressa kivuttomassa kehossa, olisi unelma. 

Mites sitten kun ihmiskunta aikanaan tuhoutuu? Olkoon satojen tai tuhansien vuosien päästä, mutta sinulla olisi joka tapauksessa vielä silloinkin edessäsi pieni ikuisuus yksin tällä pallolla, ilman ketään tai mitään. Unelma?

Vierailija
74/101 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutulta kuulostaa, ikää minulla 46v. ja kuolema on pelottanut ja ahdistanut aivan nuoresta pitäen. En tiedä, onko tästä apua kuolemanpelkoon, mutta itse olen tykkänyt Dolores Cannonin kirjoista. Hän oli siis tunnettu hypnoterapeutti, joka palautti hypnoosin aikana asiakkaitaan entisiin elämiinsä, mutta myös aikaan näiden elämien välillä. 

Vierailija
75/101 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä minäkin suosittelen. Tuon päätöksen tehtyäni elämä on muuttunut vuosi vuodelta vähemmän ahdistavaksi. Kristillisten arvojen mukaisesti eläminen on tuonut minulle rauhan, jota en uskonut koskaan löytäväni. 

Enää ei tarvitse miettiä ja murehtia joka ikistä asiaa. Tavallaan kaikki on nyt niin selvää.

Minua taas ahdisti niin kauan, kuin uskoin Jeesukseen. Nykyään, kun olen animisti, ei enää ahdista.

Vierailija
76/101 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kannattanut ymmärtää ja hyväksyä ne elämän asiat jo nuoresta. Nyt sitten prosessoit, sitä me muutkin on tehty koko ikä. Elämä on.

Vierailija
77/101 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tule uskoon. Siellä ne muutkin kuolemanpelkoiset petaavat itselleen jatkopaikkaa taivaassa.

TÄMÄ! Perehdy kristinuskoon. Jumala etsii sinua. Jeesus etsii viimeisenkin kadonneen lampaansa ja hän tuntee heidät. Maailmassa on ahdistus ja jos tunnet ahdistusta niin se voi olla merkki siitä että Jumala etsii sinua. Ei tartte tulla uskoon vaan alat perehtyä Uuteen testamenttiin ja sitten tulet kasvamaan siihen uskoon ei tartte mitään kummallisia herätyksiä tms... saattavat sopia joillekin ihan hirveän paatuneille ihmisille jotka yhtäkkiä tajuavat minkälaisia ovat olleet ja kauhistuvat ihan itseäänkin. Siis alat siitä että opit tuntemaan kristinuskon sanoman ja elät sen mukaisesti parhaan kykysi mukaan...

Vierailija
78/101 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tule uskoon. Siellä ne muutkin kuolemanpelkoiset petaavat itselleen jatkopaikkaa taivaassa.

TÄMÄ! Perehdy kristinuskoon. Jumala etsii sinua. Jeesus etsii viimeisenkin kadonneen lampaansa ja hän tuntee heidät. Maailmassa on ahdistus ja jos tunnet ahdistusta niin se voi olla merkki siitä että Jumala etsii sinua. Ei tartte tulla uskoon vaan alat perehtyä Uuteen testamenttiin ja sitten tulet kasvamaan siihen uskoon ei tartte mitään kummallisia herätyksiä tms... saattavat sopia joillekin ihan hirveän paatuneille ihmisille jotka yhtäkkiä tajuavat minkälaisia ovat olleet ja kauhistuvat ihan itseäänkin. Siis alat siitä että opit tuntemaan kristinuskon sanoman ja elät sen mukaisesti parhaan kykysi mukaan...

Nyt kannattaa ymmärtää mitä tarkoittaa se että Jumala etsii. Et ole kulkenut suoraan sitä omaa polkua joten Jumala etsii sinut ja ohjaa takaisin omalle polullesi. 

Vierailija
79/101 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi myös olla hyödyksi perehtyä pakanallisuuteen, animismiin ja shamanismiin.

Vierailija
80/101 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä kuolemassa oikein ahdistaa? Eikö se ole helpotus, ettei tämä maallinen vaellus kestä ikuisesti?

Nämä ihmiset eivät ole keskittyneet tähän elämään eivätkä ole halunneet nähdä.ä näitä tosiasioita. Eivät yleensä myöskään ole auttaneet muita eivätkä hyväksy todellisuutta. Sen kaiken läpikäyminen saattaa olla ahdistavaa ja järkyttävääkin.

Olen viime aikoina kuullut muutaman ihmisen suusta sen että heidän on ollut vaikea hyväksyä se asia että on pahoja ihmisiä. Tässä on taustalla sekin että eivät ole ottaneet kantaa muiden ongelmiin ja ovat paenneet asioita. Nyt on hyvä uhriutua ja hävetäkin itseänsä.