Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huuhteluaine. Tupakka. Hajuvesi, Partavesi. Miten yhtäkkiä ihmisistä on tullut näin hajuherkkiä valittajia, hirveä ulina koko ajan

Vierailija
06.12.2024 |

Pitäisikö haista hielle , ettei kenenkää  nokkaan vain käy kun pesin vaatteet ja laitoin dödöä kuten kuka tahansa,joka ei tahdo haista pahalle.

Kommentit (107)

Vierailija
61/107 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa ketkä käyttää hajustettomia huuhteluaineita,vaatteissa on ummehtunut ja paha haju. Oma pyykki tuoksuu raikkaalle ja miedosti kookokselle. 

Vierailija
62/107 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskolla on atopia ja käyttää jotain Lv hajusteetonta pyykkipulveria/huuhteluainetta. Ja sen vaatteet ja lakanat haisee pahalle,semmoinen ummehtunut tuoksu heti kun ottaa ne koneesta ja haju vaan voimistuu kun kuivuvat. Säälittää kun sisko käy suihkussa ja pukee haisevan mekon.

Minulla on aina omat lakanat mukana kun menen yökylään koska en voi nukkua niissä haisevissa.

S

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa ketkä käyttää hajustettomia huuhteluaineita,vaatteissa on ummehtunut ja paha haju. Oma pyykki tuoksuu raikkaalle ja miedosti kookokselle. 

Haju johtuu siitä, että nykyisissä koneissa ei käytetä vettä eikä lika huuhtoudu pois. Hajusteet vaan peittävät lian hajun.

Vierailija
64/107 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muissa maissa käytetään vahvemmin parfyymejä, vahvanhajuisia pesuaineita ym. eikä kukaan valita. Mikä on tehnyt suomalaisista yliherkkiä hajuille ja monille muillekin asioille? Liian helppo elämä? Ei oikeita ongelmia? Uskotaan mitä hyvänsä mitä on somessa?

Et voi tietää onko heillä tai heidän lapsillaan astma tai saako joku heistä myöhemmin syövän liiallisten kemiallisten aineiden takia. Jotkut aineet voivat vaikuttaa hormonitoimintaan ja nuorten poikien ei pitäisi käyttää tiettyjä aineita, jotka aiheuttavat rintojen kasvua.

Vierailija
65/107 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkäähän ulkomaille ja valittakaa tupakan tai hajuveden hajusta niin teille nauretaan päin naamaa :D

Suomijuntit,ei kestä parfyymiä eikä osaa juoda viiniä ruuan kanssa vetämättä kännejä.

Vierailija
66/107 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kärsin voimakkaista tuoksuista ja etenkin herkkään nenääni ottaa nämä henkilöt, jotka tunkevat kaikki mahdolliset hajut itseensä ja vaatteisiinsa samalla kertaa. Vaatteista uhkuu voimakas huuhteluaineen lemu, hiuksissa muotoilutuotteet on valittu pahimmin hajustetuista, ja tupakan hajua yritetään peittää suihkimalla sitä parfyymia päälle järjettömiä määriä päivän aikana. Lopputulos on enemmän hajukakofonia, ei hyvältä tuoksuva kanssakulkija.

Itse käytän pesuaineita ja hiusten muotoilutuotteita hajuttomina. Deodoranttini on miedosti tuoksuva, sen haju ei yllä edes omaan nenääni, jos en erikseen haistele. Joskus juhlaan saatan suihkauttaa ihan pienesti parfyymia, silloin huolehdin, että vain parfyymin tuoksu on se, joka tuoksuu muiden neniin, jos sekään.

Mitä tarkoittaa hajukakofonia? Ei kai hajut mitään ääntä pidä. Pelkkä kakofonia tarkoittaa äänten sekamelskaa (fonia siis tarkoittaa ääntä).

Vierailija
67/107 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytin vuosia hajusteettomia pesuaineita, shampoita, jne. Lopputulos oli, että minusta tuli hajusteille hyvin herkkä.

Siirryin takaisin Omoon + muiden hajupommien käyttäjäksi. Pari kuukautta teki rankkaa käyttää haisevia vaatteita ja mennä haiseviin lakanoihin nukkumaan. Nykyään olen palautunut taas aika lailla normaaliksi haistajaksi. Haistan kyllä hajuvedet, mutta normaali määrin käytettynä, ne eivät häiritse. Pesuaineita en enää haista.

Tuo hajuherkkyys on monella itse hankittu ongelma, josta paranee siedättämällä itseään hajuihin. 

Tämä on totta! Huomasin aikoinaan saman, kun käytin hajusteettomia pesuaineita pyykissä, vauvan vuoksi. Oli aine mikä tahansa, ja pyykkikonekin oli silloin uusi, niin oli niissä pyykeissä sellainen paha haju, mikä hajusteettomista jää. Hajuaisti oli muutenkin yliherkkä, just pyykkipulverihyllyt haisi toiselle puol

Hajut ovat molekyylejä. Kun ne joutuvat viemäreistä vedenpuhdistuksen kautta (niitä ei saa pois) vesistöihin, saamme kaikki juoda ja syödä ne kehoomme. Minä en haluaisi syödä ei-välttämättömiä kemikaaleja vain siksi että joku tykkää hajuista. 

Vierailija
68/107 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko niin,että on lemmikkejä pienissä asunnoissa ja joskus pääsevät makuuhuoneen asti. Koiran omistajat ovat herkistyneet tai allerigisoituneet usealle asialle. Ensin tulee hajuherkkyys.Tietämättään.

Vierailija
69/107 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siskolla on atopia ja käyttää jotain Lv hajusteetonta pyykkipulveria/huuhteluainetta. Ja sen vaatteet ja lakanat haisee pahalle,semmoinen ummehtunut tuoksu heti kun ottaa ne koneesta ja haju vaan voimistuu kun kuivuvat. Säälittää kun sisko käy suihkussa ja pukee haisevan mekon.

Minulla on aina omat lakanat mukana kun menen yökylään koska en voi nukkua niissä haisevissa.

S

Kerro siskollesi, että laittaisi pesukoneeseen lisää vettä. 

Vierailija
70/107 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeilkaa tuoksuyliherkkyyttä ja sen tuomaa aivastelua, nuhaa ja nenän kutinaa. Kokeilkaa ihan itse! 

Aika monella tämäkin ongelma on psykosomaatista.

Oletko alan lääkäri ja todennut tämän?  Kenties tehnyt väitöskirjankin aiheesta?

On niin helppo heitellä tuollaisia väittämiä, kun itse ei ko. ongelmasta kärsi.  Mutta teenpä nyt minäkin oman diagnoosini, joka perustuu ihan kokemukseen (sinulla päinvastoin näin ei voi olla, koska et tajua kuin oman nenäsi) :  Tämä ilmiö alkaa useimmiten tulla esiin iän myötä.  Sitä en tiedä, miksi, mutta olisiko sillä jotain tekemistä, että ihmisen limakalvot ohenevat ja herkistyvät vanhetessa.  Itse aloin saada oireita tuoksuista jotain vähän alle kuusikymppisenä, siis jo ennen eläkeikää.  Töissä vain aloin ihmetellä, miksi joku tuoksu alkoikin minusta tuntua sietämättömältä, vaikka aikaisemmin siitä ei ollut mitään haittaa.  Miespuolisen työkaverin joko partavesi tai dödö tai joku sellainen salpasi henkeni ja kahvihuoneeseen tuotu avattu kanelikeksipaketti lähetti voimakkaita hajuärsykkeitä työpisteeseeni asti.  Toisia nauratti, kun sanoin, että joku on tuonut kanelipipareita.

Vuosien saatossa tämä on vain lisääntynyt.  Vai on tämä psykosomaattista?  Olisin ikionnellinen, jos tätä ei minulla olisi.  Teattereissa, yleisötilaisuuksissa, jopa kaupoissa minun on vaihdettava paikkaa, joskus jopa jätettävä kokonaan ostokset ostamatta, kun hyllyjen välissä liikkuu joku asiakas, jolla on voimakasta parfyymia tai jotain vahvaa partavettä.  Se tuoksu jää leijumaan hänen jälkeensä ja minun pitäisi siis vain vetää sitä henkeeni, vaikka keuhkoni salpautuu.

Voi olla, että tulet vielä itsekin huomaamaan tämän itsessäsi.  Yhä useammat vanhat ihmiset kärsii tästä vaivasta, ei ne turhaan laita sairaaloiden ja hoitokotien oviin kylttiä, missä lukee "Tulethan tuoksuitta."  Anoppi sai vaikeita yskänkohtauksia kaikista vähänkin tuoksuvista hajusteista ja hänen piti lähteä ulos puhdistamaan keuhkojaan.  Siinähän sitten sinäkin puhut psykosomaattisuuksista, kun vanhenet.  Tämä näitten eteeristen tuksuaineitten valtava lisääntyminen on tämän saanut aikaan.  Ihmiset saa allergiakohtauksiakin jopa sellaisista tuotteista, jotka ennen ei ole kenellekään mitään aiheuttaneet, esim. appelsiinit.  Kun herkistyy yhdelle tuoksulle, se alkaa kertautua ja siirtyä muihinkin tuoksuihin.

Vierailija
71/107 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu en tiedä ja se mua ihmetyttää kun sattuu olemaan itsellänikin ääniyliherkkyys, niin sitä ei kuitenkaan tarvitse muiden ottaa huomioon, mutta hajuvettä en sitten saisi itse käyttää.

Vierailija
72/107 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

S

Oliskohan niin, että siskosi pesee kaikki pyykkinsä liian alhaisissa pesulämpötiloissa ja liian lyhyellä ohjelmalla.  Se nimittäin aiheuttaa juuri tuon ummehtuneen tiskirätin hajun.  Tyttäreni teki tätä aikanaan säästövimmoissaan, kunnes itsekin huomasi asian.  Nimenomaan kuivana se tuoksu oli vielä voimakkaampi kuin märkänä siinä vaatteessa.  

Vierailija
73/107 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ei ollut yhtä voimakkaita keinohajusteita lisättynä näin paljon joka ikiseen tuotteeseen, ei siitä silloin edes voinut valittaa. Suhtautuminen tupakkaan on kyllä muuttunut, mutta toisaalta siihen liittyvät kuolemat vähentyneet dramaattisesti.

Vierailija
74/107 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä olet kuullut ulinaa?

Vierailija
75/107 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli töihin parfyymeitä itseensä lotraava 3kymppinen ikiteinipimu.

Haju on kamala. Ulko ovelle asti haistaa koska on paikalla. Itse ei todellakaan tajua haisevansa eikä tajunnut vaikka joku siitä sille mainitsikin.

Ja kyllä, myös kotiinsa ja autoonsa on hankkinut hajusteet.

Täytyy vaan toivoa että häipyy äitiyslomalle kun siitä niin kovasti haaveilee. Toivottavasti tuleva pentunsa paskoo parfyymiä.

Vierailija
76/107 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu en tiedä ja se mua ihmetyttää kun sattuu olemaan itsellänikin ääniyliherkkyys, niin sitä ei kuitenkaan tarvitse muiden ottaa huomioon, mutta hajuvettä en sitten saisi itse käyttää.

Oikeasti kyllä ääniyliherkkyyskin pitää muiden ottaa huomioon.  Mutta ihan samalla tavalla, kun hajusteherkätkin, he saavat vain kärsiä ja ihmiset pitää hulluina ja huomionhakuisina.  Minulla on kosketusyliherkkyyksiä ja sitähän ei kukaan ymmärrä.  Joudun miettimään vaatteitteni materiaalin, myös kangaspäällysteiset ja tietyt muut pintamateriaalit kalusteissa on minun vain kärsittävä, jos en itse pääse niitä valitsemaan.  Esim. sellaisessa vähän karheapintaisessa muovituolissa en pysty istumaan, jos minulla on paljaat sääret.  Töissä minulla on itse tehty istuinsuoja, jota kuljetan sitten paikasta toiseen, ja olen joutunut poistattamaan varsinaisesta työtuolistani käsinojat, koska niissä on kangaspinta.  Käden iho ei saa koskattaa siihen.  Käsineet on valittava erityisen huolellisesti, niissä on oltava täysin sileä sisäpinta.  Pahin paikka käsissäni on se ns. peukalonhanka.  Se ärtyy joskus pelkästä ilman väreestäkin tai tuulesta.

En voi näillä asioillani ketään toisia ihmisiä kuormittaa, että heidän tulee ottaa aina tämä huomioon.  Kyllä se on minun itseni vain kärsittävä, koska tämä on liian vaikeaa muille.  Sen sijaan voimakkaitten tuoksujen käytön lopettaminen ei niin vaikeaa ole, jos sillä hiukankin voi helpottaa lähimmäisensä oloa.

Jos tämä on psykosomaattista, niin miten ihmeessä minä sen olen kehitellyt jo vauvaiässä ja olen vielä kohdistanut sen millintarkasti vain tiettyihin kohtiin kehossani ja ihossani?

Vierailija
77/107 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmansaasteet herkistävät. Elimistö yrittää puolustautua reagoimalla keinotekoisiin hajusteisiin.

Vierailija
78/107 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa vastauksessa puhutaan kärystä. Ei hajuste käryä ellei ole sytytetty. 

Vierailija
79/107 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun ne 'tökötit' haisee niin järkyttävän voimakkailta että tuntuu että jokainen solu nenässä surkastuu niiden takia. Olisiko syy siinä että hajusteet ovat voimakkaampia kuin ennen? Tuskin kukaan dödöstä valittaa mutta esim pyykinpesuaineet tai vielä pahempaa, huuhteluaineet on karseita, ne lemuaa metrien päähän. Saati sitten ihan hajusteet..

Vierailija
80/107 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin yhtäkkiä? Kyllä moni on inhonnut tupakanhajua ja huuhteluaineita jo pitkään, meitä kuunnellaan vain vasta nyt. En ymmärrä miksi noiden vaihtoehto olisi hienhaju kun suihkuun ja hajuttomiin deodorantteihin on lähes kaikilla pääsy, mutta mieluummin ottaisin sen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi