Huuhteluaine. Tupakka. Hajuvesi, Partavesi. Miten yhtäkkiä ihmisistä on tullut näin hajuherkkiä valittajia, hirveä ulina koko ajan
Pitäisikö haista hielle , ettei kenenkää nokkaan vain käy kun pesin vaatteet ja laitoin dödöä kuten kuka tahansa,joka ei tahdo haista pahalle.
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on normaalia että hajut vaivaavat ja äänet, valot. On epänormalia ettei sulla toimi hajuaisti mitenkään tai et aisti mitään, millä olet ne turruttanut. Mitä vedät. Naapurista pukkaa edelleen käryjä vaikka olen tukkinut kaikki luukut, se harmittaa.
Missä kohdassa ap väittää, että hänellä ei hajuaisti toimi tai hän ei aisti mitään? Onko tapanasi muillakin elämänalueilla keksiä päästäsi harhaisia oletuksia muista ihmisistä?
Ymmärrät väärin ja tulet syyttämään ihmisiä harhaiseksi palstalla, onko sulla joku vika itselläsi tällä käytöksellä. Vai kerrotko omista ominaisuuksista. Kyse ei ole siitä, ettei ap aistisi mitään, kuten hyvin tiedät. Vaan että ap. väittää että muiden hajuherkkyys on epänormaalia, no ei se ole. Muilla tuntuu olevan turrutettuja aisteja kovasti aina palstalla, mitä käytätte aistienne turruttamiseen? Vai onko luonnostaan tullut.
Hipit haisee, minä en. Se on voivoi jos joku ei kestä.
Onhan tuo vähän hysteeristä. Itse käytän hajusteetonta pyykinpesuainetta yleensä mutta muuten en juuri katso onko tuotteissa hajusteita. En jaksa nipottaa tästä. On eu-tuotteet ainakin tarkastettu ettei niihin sairastu.
Tupakan haju on aina tuoksunut yököttävälle. Tupakoitsijoiden hajuaistit on menneet niin pilalle, etteivät edes haista miten pahalle ja voimakkaalle he haisevat.
En koe itseäni tuoksuyliherkäksi mutta mielestäni silloin on lotrattu liikaa kun hajusteen käry jää haisemaan huoneeseen tai rappukäytävään vielä pitkään käyttäjän poistumisen jälkeen. Mm. eräs työkaveri on tällainen, tiedän aamulla työpaikan pukutilojen hajun perusteella onko hän jo tullut töihin ja hänen työhuoneensa vasta käryääkin.
Kärsin voimakkaista tuoksuista ja etenkin herkkään nenääni ottaa nämä henkilöt, jotka tunkevat kaikki mahdolliset hajut itseensä ja vaatteisiinsa samalla kertaa. Vaatteista uhkuu voimakas huuhteluaineen lemu, hiuksissa muotoilutuotteet on valittu pahimmin hajustetuista, ja tupakan hajua yritetään peittää suihkimalla sitä parfyymia päälle järjettömiä määriä päivän aikana. Lopputulos on enemmän hajukakofonia, ei hyvältä tuoksuva kanssakulkija.
Itse käytän pesuaineita ja hiusten muotoilutuotteita hajuttomina. Deodoranttini on miedosti tuoksuva, sen haju ei yllä edes omaan nenääni, jos en erikseen haistele. Joskus juhlaan saatan suihkauttaa ihan pienesti parfyymia, silloin huolehdin, että vain parfyymin tuoksu on se, joka tuoksuu muiden neniin, jos sekään.
Vierailija kirjoitti:
Entisaikaan ei ollut samanlaista kemikaalikuormaa mitä nykyisin, joten siihen ei herkistytty niin helposti.
Et taida olla elänyt 50-70 luvuilla. Kyllä oli käryä ja karmeita olikin. Miehetkin haisivat Mennenille kilometrin päähän.
Tupakan savu on kyllä aika lailla eri asia kuin nuo muut, on epäterveellistä sivullisillekin. Tupakan poltto on pelkästään itsekästä eikä kenelläkään pitäisi olla mitään syytä polttaa. Onneksi tupakan poltto on nykyään kielletty ravintoloissa ja monien kerrostalojen sisätiloissa ja parvekkeilla.
Vierailija kirjoitti:
Käytin vuosia hajusteettomia pesuaineita, shampoita, jne. Lopputulos oli, että minusta tuli hajusteille hyvin herkkä.
Siirryin takaisin Omoon + muiden hajupommien käyttäjäksi. Pari kuukautta teki rankkaa käyttää haisevia vaatteita ja mennä haiseviin lakanoihin nukkumaan. Nykyään olen palautunut taas aika lailla normaaliksi haistajaksi. Haistan kyllä hajuvedet, mutta normaali määrin käytettynä, ne eivät häiritse. Pesuaineita en enää haista.
Tuo hajuherkkyys on monella itse hankittu ongelma, josta paranee siedättämällä itseään hajuihin.
Tämä on totta! Huomasin aikoinaan saman, kun käytin hajusteettomia pesuaineita pyykissä, vauvan vuoksi. Oli aine mikä tahansa, ja pyykkikonekin oli silloin uusi, niin oli niissä pyykeissä sellainen paha haju, mikä hajusteettomista jää. Hajuaisti oli muutenkin yliherkkä, just pyykkipulverihyllyt haisi toiselle puolelle kauppaa, pakokaasut löyhkäsivät jne.
Mitään allergiaa minulla ei ole, ja kun sitten siirryin käyttämään taas tuoksuja ja hajusteita, on elämä helpompaa ja tuoksuvat lakanat on ihanat.
Ei tällaista hajustevihaa ole kuin Suomessa. Täällä pieni vähemmistö huutaa milloin mistäkin ja kaikkien pitäisi elää heidän mukaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää tehdä testi. En pese hiuksia kuin vedellä,en laita deodaranttia,pesen vaatteet hajustettomalla huuhteluaineella ja pesen hampaatkin vain vedellä ettei mintuntuoksu vain ärsytä ketään. Painan 100 kg ja menen joka paikkaa pyörällä,nopeasti alkaa hiki haista. Katsotaan kauanko menee että ihminen alkaa yökkiä kun haisen hielle,paskaiselle perseeelle ja mädille hampaille. Sellaiseen pimeän keski-ajan tyyliin.
provoahan tämä, mutta sekä shampoota että dödöä saa nykyään hajusteettomana eli ei tarvitse haista ja hiuksetkin tulee puhtaaksi. Hammastahnoistakin on onneksi miedompia versioita olemassa.
Miksi muiden pitäisi mukautua sinun mielenterveysongelmaasi, jossa toisten hammastahnatkin haisee sinua häiriten?
Onhan tuo selvä asia kun nykyään asutaan jatkuvasti siivotuissa asunnoissa ja vauvat imevät rintaa lyhyen aikaa, niin vastustuskyky ei kehity normaaliksi. Sitten kehittyy näitä allergioita, astmoja ja muita yliherkkyystiloja. Ei Afrikassa ole allergioista kärsiviä oikeastaan ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
En koe itseäni tuoksuyliherkäksi mutta mielestäni silloin on lotrattu liikaa kun hajusteen käry jää haisemaan huoneeseen tai rappukäytävään vielä pitkään käyttäjän poistumisen jälkeen. Mm. eräs työkaveri on tällainen, tiedän aamulla työpaikan pukutilojen hajun perusteella onko hän jo tullut töihin ja hänen työhuoneensa vasta käryääkin.
Mulla oli tällainen kollega enkä suinkaan ollut talossa ainoa joka ei pitänyt siitä kärystä. Työmme on myös paljon asiakastyötä ja näin ollen hän pyynnöstä vähensi hajusteiden määrää yllään. Ei varmaan itse enää haista omia tuoksujaan. En ole yliherkkä mutta rajansa kuitenkin.
Minä aivastelen joka aamu noin 10 kertaa. Johtuu nenän kartasta tms., mikään haju ei ole yön aikana lisääntynyt kodissani.
Nykyaikana on jokaisen oltava joku aistiyliherkkä autistinen ADHD homoseksuaalinen ja transsukupuolinen uniikki lumihiutale.
Vierailija kirjoitti:
Minä aivastelen joka aamu noin 10 kertaa. Johtuu nenän kartasta tms., mikään haju ei ole yön aikana lisääntynyt kodissani.
No oletko hometta tutkituttanut?
Hajuaisti toimii niin, että jokainen hajumolekyyli sitoutuu omaan reseptoriinsa. Näistä reseptoreista sitten lähtee impulssi aivoille. Hajuvedet nykyisin ovat yleensä yhdistelmätuoksuja, joissa eri hajumolekyylejä voi olla satoja erilaisia. Hajuherkällä aistihermot lähettävät tiedon aivoille tästä kaikesta, eivätkä aivot pysty käsittelemään tätä valtavaa määrää tietoa kerralla, jolloin oireena on mm nenän ärtymistä sekä neurologinen kohtaussairaus migreeni (päänsärky on vain migreenin yksi oire).
Itselläni on hajuaisti mennyt koronan vuoksi, mutta saan silti voimakkaista hajuvesistä migreenin halvausoireineen. Vaarallista, sillä nykyään en osaa siirtyä turvalliseen tilaan. Se että ennen jotain sairautta ei ollut, ei tarkoita sitä että sen voi jättää ignooraamatta. Ihan yhtä lailla diabetestä tai syöpiä ei ennen ollut kuten nykyään, kehomme ei vain ole evoluutiossa tottunut tälle nykyajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytin vuosia hajusteettomia pesuaineita, shampoita, jne. Lopputulos oli, että minusta tuli hajusteille hyvin herkkä.
Siirryin takaisin Omoon + muiden hajupommien käyttäjäksi. Pari kuukautta teki rankkaa käyttää haisevia vaatteita ja mennä haiseviin lakanoihin nukkumaan. Nykyään olen palautunut taas aika lailla normaaliksi haistajaksi. Haistan kyllä hajuvedet, mutta normaali määrin käytettynä, ne eivät häiritse. Pesuaineita en enää haista.
Tuo hajuherkkyys on monella itse hankittu ongelma, josta paranee siedättämällä itseään hajuihin.
Tämä on totta! Huomasin aikoinaan saman, kun käytin hajusteettomia pesuaineita pyykissä, vauvan vuoksi. Oli aine mikä tahansa, ja pyykkikonekin oli silloin uusi, niin oli niissä pyykeissä sellainen paha haju, mikä hajusteettomista jää. Hajuaisti oli muutenkin yliherkkä, just pyykkipulverihyllyt haisi toiselle puol
Jos pyykit haisevat pahalle hajusteettomien pesuaineiden jälkeen, niin silloin kyse on yleensä pesukoneesta. Se pesukoneen luukku pitää jättää auki pesun jälkeen, jotta vesi pääsee haihtumaan eivätkä bakteerit ja homeet jää eloon. Lisäksi kone tulee säännöllisesti putsata ja pestä 95 asteessa.
Vierailija kirjoitti:
Hajusteet ovat vaarallisia siksi, että ne ohittavat aivoveriesteen, joka muuten useimmiten suojelee aivoja. Aivoverieste on iso aivoissa oleva kalvo, se päästää vain muutaman aineen läpi. Hajut se päästää läpi, koska evoluution alussa eläinten ja ihmistenkin on ollut tärkeää reagoida nopeasti hajuihin.
Mutta käyttäkää vain hajusteita, ei se minua juurikaan haittaa. Omathan ovat aivonne. Ja ne ketkä haluavat pitää huolta ihmisen tärkeimmästä elimestä, tietoa löytyy, kun vaan viitsii hakea. Sitten, kun et enää haista kunnolla, peli on menetetty.
Siis luuletko oikeasti, että hajumolekyylit menevät aivoihin verenkierron ja aivo-veriesteen läpi? Hermoston viestit eivät välity verenkierron kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on totta! Huomasin aikoinaan saman, kun käytin hajusteettomia pesuaineita pyykissä, vauvan vuoksi. Oli aine mikä tahansa, ja pyykkikonekin oli silloin uusi, niin oli niissä pyykeissä sellainen paha haju, mikä hajusteettomista jää. Hajuaisti oli muutenkin ylih
Ei vaan ne hajusteet peittävät pahat hajut, mikä on niiden tehtäväkin.
Missä kohdassa ap väittää, että hänellä ei hajuaisti toimi tai hän ei aisti mitään? Onko tapanasi muillakin elämänalueilla keksiä päästäsi harhaisia oletuksia muista ihmisistä?