Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tämä syksy/talvi on ollut lapsiperheessämme hirveää sairastelua

Vierailija
06.12.2024 |

Perheessä 4 v lapsi. Meillä ei ollut sairastelua vauva-aikana, ei hoitovapaalla eikä päiväkodin aloittamisen jälkeen 2,5 v iässä tullut mitään tautirumbaa. Tämä syksy/talvi on ollut ihan hirveä. Olen jo seonnut laskuissa, kuinka monta kertaa lapsi (ja me vanhemmat) on oltu sairaana. Milloin on ollut mykoplasmaa, milloin oksennustautia, milloin todella pitkäkestoista flunssaa. Jokainen sairaus on ollut erilainen. Yksi on aiheuttanut korvatulehduksen niin lapselle kuin aikuisille, toinen tauti on ollut järkyttävän räkäinen, kolmas aiheuttanut viikkokausien yskän, neljäs ripulia ja vatsakipua. On ollut päänsärkyä ja muuta. Välillä on lapsella noussut kuume päiväksi tai pariksi ja sitten mennyt ohi.

Pahimmillaan tämä sairastelu on ollut sitä, että lapsi on ensin kipeänä päiväkausia ja pois päiväkodista. Vanhemmat yritetään hoitaa vuorotellen sairasta lasta ja töitä. Lapsen osoittaessa toipumisen merkkejä sairastuu aikuinen/aikuiset. Pahimmillaan menee lähemmäs viikko neljän seinän sisällä, kun lapsi/aikuinen/aikuiset on sairaana. Tai toinen aikuisista yrittää terveenä hoitaa työt ja kotityöt yms asiat kiireesti, jos sattuu itsekin kaatumaan petiin. Kummankin työt sattuvat vielä olemaan sellaisia, että ne eivät poissaolon aikana siirry muille, vaan töihin palatessa odottavat rästiin jääneet työt uusien töiden lisäksi. Meillä on se politiikka, että kotoa ei lähdetä sairaana mihinkään, ettei tartutettaisi toisia ja toivuttaisiin itse kuntoon, kun ei lähdetä puolikuntoisena liikenteeseen.

Että on ollut hirveä syksy/talvi sairastelun osalta. Suoraan sanottuna myös v tuttaa kaikki sairaana liikenteeseen lähtevät. Monissa lapsiperheissä aikuiset ovat ihan suoraan sanoneet, että lähtevät sairaan lapsen kanssa synttäreille/sukujuhliin/lastenkonsertteihin ja muihin, kun eivät halua jättää kivoja tilanteita välistä. Tämän takia ne taudit leviävät, kun ei malteta jäädä kotiin.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä eka sairastelurumba oli jo kesällä. Kesä on sekä minun että miehen työssä kiireisintä aikaa. Lapsella oli heinäkuussa kolme kuumejaksoa. Aivan hirveä tilanne, kun itsekin oltiin kipeänä ja työt piti hoitaa.

Alkusyksy oli rauhallista ja nyt lokakuu-joulukuu on mennyt sairastaessa. Hirveän pitkäkestoisia tauteja liikenteessä. Pahimmillaan peräjälkeen on tullut useampi tauti. Väsyttää ihan järkyttävästi, kun missään vaiheessa ei saa kunnolla levätä. Lapsi siis sairastaa usein työviikon ajan ja kun koittaa vapaapäivät, niin lapsi tervehtyy, mutta vanhemmat on kipeänä. Siitä sitten pari päivää sairastamista ja takaisin töihin.

Vierailija
22/27 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä eka sairastelurumba oli jo kesällä. Kesä on sekä minun että miehen työssä kiireisintä aikaa. Lapsella oli heinäkuussa kolme kuumejaksoa. Aivan hirveä tilanne, kun itsekin oltiin kipeänä ja työt piti hoitaa.

Alkusyksy oli rauhallista ja nyt lokakuu-joulukuu on mennyt sairastaessa. Hirveän pitkäkestoisia tauteja liikenteessä. Pahimmillaan peräjälkeen on tullut useampi tauti. Väsyttää ihan järkyttävästi, kun missään vaiheessa ei saa kunnolla levätä. Lapsi siis sairastaa usein työviikon ajan ja kun koittaa vapaapäivät, niin lapsi tervehtyy, mutta vanhemmat on kipeänä. Siitä sitten pari päivää sairastamista ja takaisin töihin.

Tämä se vasta väsyttää. Vapaapäivät eivät ole vapaita, vaan menevät joko sairasta lasta hoitaessa ja/tai itse sairastaessa. Pahimmillaan töissä odottaa vihaiset työkaverit, kun ovat joutuneet tuuraamaan sinua, jos olet sairastunut työviikon aikana.

Yritetään siis vältellä tauteja ja ei kuljeta missään massatapahtumissa, hoplopeissa tai muissa. Silti tänä syksynä on oltu kipeitä monta kertaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhumattakaan busseissa ym täysin estoitta yskivistä, aivastelevista ja niistävistä ihmisistä. 

Vierailija
24/27 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan puhki tähän sairastamiseen. Minulla on jo valmiiksi krooninen perussairaus, jonka takia on jatkuvasti kipuja. Siihen päälle kaikenlaiset mykoplasmat ja flunssat. Usein vielä pitkäkestoisina versioina. Tänä syksynä olen ollut kauan puolikuntoinen. Ennen ja jälkeen sairastumisen voi olla useamman päivän ajan nihkeä olo, pahoinvointia, päänsärkyä ja muuta. Sitten kunnon tauti päälle ja lopuksi vielä pitkä toipumisaika.

Kertoo paljon, että edellisen kerran olen käynyt kävelylenkeillä syyskuun lopussa. En ole sen jälkeen ollut terveenä, vaan jatkuvasti sairaana/toipilaana.

Vierailija
25/27 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on vietetty itsenäisyyspäivää mahataudissa. :(

Vierailija
26/27 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me on vedettty ihan tupla-annoksia c-vitamiinia tänä syksynä, yksi tauti kyllä sairastettu sitä ennen tänä vuonna, käsien pesussa myös tarkkana ja pyyhkeiden vaihto tiheään,Mihinkään ei mennä jos tiedossa että paikalla flunssaisia.

Vierailija
27/27 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisipa useammalla ap:n asenne, että sairaana jäädään kotiin. Syy miksi nämä taudit leviää on just siinä, että ne puolikuntoiset lapset roudataan päiväkotiin ja tapahtumiin. "Ei ole kuumetta ollut, mutta vähän tuo nenä valuu". Joo, se nenä ei valu vähän jos sitä keltaista räkää saa kymmenen kertaa tunnin aikana pyyhkiä. Eikä kuume oo mittari sille onko lapsi kunnossa.

Oma kokemus on, että nykyään todella harva jää riittävän pitkäksi aikaa kotiin sairastamaan. Liikkeeseen lähdetään puolikuntoisen tai ihan sairaan lapsen kanssa. Pahin oli, kun osallistuin sukulaislapsen ristiäiseen. Eräs perhe kehui, miten heidän perheestään vain terveet tulivat paikalle ja sairaat jäivät kotiin. Arvaatte varmaan, että mahatauti levisi ristiäisten jälkeen näiden "terveiden" kautta muillekin.