Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kaverini lapsi on niin älykäs ja etevä

Vierailija
23.02.2007 |

Ärsyttää eräs ystäväni joka luulee lapsestaan ihan liikoja. Hän ei rokottanut tyttöänsä lainkaan koska uskoo, että rokottamattomuus tekee lapsesta nopeasti kehittyvän ja älykkäämmän kuin keskiverto kansalainen on.

Nyt tyttö on 11kk ja ystäväni tulkitsee lapsen kehitystä ihan miten tahtoo. Hänen mielestään tyttö on sanonut sanoja jo kuukausia. Ensimmäisiä sanoja ovat olleet vauva, äiti, isä ym. Näemme ystäväni kanssa todella usein ja koskaan tämän kuukauden aikana en ole kuullut tytön sanovan mitään sanoja tai edes ihmeellisiä tavuja. Kerran tyttö huusi lattialla " aiaiaiaiai" ja ystäväni sanoi tytön huutavan äitiä? En voinut sanoa siihen mitään, mutta teki mieli kommentoida, että eihän tuo ollut äitiä lähelläkään, eikä lapsi ainakaan äitiä tarkoittanut kun huusi selkeästi jumiin jäätyään...!

No jokakerta saan kuulla tytöstä kaikkea mahtavaa kehitys tarinaa. Kuinka tyttö on niin taitava, että lopetti jo tuttipullon syömisenkin. (imee kylläkin äitin tissiä edelleen...vielä jopa öisinkin). Tyttö on äärettömän taitava nokkamukin pitäjä ja motorisesti nopeasti kehittyvä kun osaa kohta jo kävellä. (mielestäni 11kk ei ole edes aikaisin kävelemään oppimiseen...eikä tyttö vielä edes kävele)

Kuuntelen niitä juttuja aina ihan mykistyneenä, mutta en pysty sanomaan mitään takaisin. olen miettinyt, että miksi minua ärsyttää niin paljon se kehuskelu, olenko kateellinen? Ei en usko! Ehkä minua ärsyttää, kun ystäväni ei kuitenkaan huomaa kuinka minun lapseni kehittyy ihan kivasti ja sanoo sanoja aivan oikeastikkin, Siis niin että tarkoittaa mitä sanoo ja vieraskin ihminen ymmärtää mitä lapseni sanoo. mutta ystäväni ei koskaan kommentoi, että " vau sanoipas Tea hienosti jo äiti" vaan alkaa selittämään kuinka hänen tyttönsä on osannut nuo sanat jo kuukausia. kumma homma, että en koksaan kuule niitä?

Ystäväni pääpointti on varmaankin se, että koska hän ei lastaan rokottanut, niin hänen lapsensa on äärimmäisen älykäs. Ja koska minä rokotin, niin eihän minun lapseni voi mitään osata. hän on aivan sokea toisten lasten osaamisille ja liiottelee oman lapsensa kykyjä. En nyt halua kuulostaa siltä, että asettaisin nämä lapset vertailu asemaan! Hänen tyttönsä on ihana, mutta haluaisin palauttaa ystäväni maanpinnalle, että ei se rokottamatta jättäminen oikeasti mitään ihmeitä tehnyt! hänen lapsensa on ihan normaali! Miten sen sanoisin?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis todellakin lue kirjoituksesi itsekin. Et tosiaan ole vain huolissasi ystävästäsi ja hänen vääristä luuloistaan lapsensa suhteen. Vaan olet myös loukkaantunut siitä, ettei hän tunnusta sinun lapsesi kehitystä.

Liikennevaroitus: Kaksi epäkypsää äitiä liikkeellä!

Vierailija
2/22 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja naisella se jatke on vauva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäkypsähän kaverisi on, ja se sinua taitaa kismittää.

Vierailija
4/22 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olette oikeassa ja teen kärpäsestä härkäsen. Ehkä olen liikaa itse kilpaillut elämässäni ja haluan tavallaan luoda " reilun pelin" . Mutta tärkeintähän on se, että itse tiedän missä mennään. Jotenkin olen varmaan koko ikäni ollut tosi tarkka siitä, että ihmiset ei valehtele ja liiottele ja kaikki ois vaan aitoja ihmisiä. Mutta ehkä tällä iällä ois jo aika luovuttaa ja todeta, että muut saa sanoa ja tehdä mitä haluaa...eihän mun tartte.

t.AP

ps. kieltämättä tyhmää " haukkua" kaveria täällä, mutta enpä ole voinut oikein missään muuallakaan purkaa näitä fiiliksiä!

Vierailija
5/22 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vitun väliä. Ketä kiinnostaa?

Vierailija
6/22 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...tuttavaperheellä on jo kolme lasta (11-6-vuotiaita). Ovat sitä mieltä, että lapset ovat ihan ylivertaisia muihin nähden ja lapsetkin tietävät sen ja ovat sellaisen asenteen ottaneet. Vanhemmat ovat opettajia eli ovat prepanneet lasten akateemiset taidot viimeisen päälle teräviksi. Sosiaalisesti ovat ihan onnettomia, empaattisuutta ei löydy. Tarvinneeko mainita, että lapset kohtelevat toisia aivan yliolkaisesti ja itsekeskeisesti. Kaverit ovat hyödykkeitä. Todellisia kavereita näillä lapsilla ei olekaan, jonkun onnettoman ja yksinäisen häirikön saavat joskus hetkeksi koukutettua.

Liika on siis liikaa tässäkin aiheessa!

Vierailija
7/22 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä minäkin lähinnä olen pohtinut, että eikös ystäväni johda myös omaa lastaan harhaan. Tyttö oppii pienestä pitäen olevansa etevämpi kuin muut, vaikka ei sitä olekkaan. Tämähän johtaa kouluiässä ongelmiin kun karu todellisuus kolahtaa vasten. Ja muutenkin..onhan se taivahan tosi, että ei kukaan lapsi (ei minun, eikä teidän) ole jokaisessa asiassa paras ja ei edes hyvä.

t.AP

Vierailija
8/22 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta se ei ole hyväksi, että verrataan muihin lapsiin tai jätetään muiden lapset kehumatta. Silloin voi lapsi alkaa kohdella muita alentuen.

Mutta ymmärrän kyllä ap:n harmituksen. Mua aikanin alkaa aika äkkiä kyllästyttää tuollainen omien lasten epärealistinen vertailu. Mutta kyllä minusta ihminen voi olla " aito" , vaikka liioittelisikin.

Vierailija
9/22 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...koiran palveluksen tekee, jos ei opeta lasta hellävaraisesti kohtaamaan todellisuutta.

Vierailija
10/22 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

iin suuri ihme, katsella heidän touhujaan, elmässäni ei ollut muuta kuin lapset ja heistä puhuin varmaan koko ajan. Kyllä se ystäväsi siitä " rauhoittuu" kun lapsi kasvaa =).

Vierailija
11/22 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiaan. Ihailen rehellisiä ihmisiä. Niitä vain ei oikein ole.

Vierailija
12/22 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto on miehen pippelin jatke.

Ja naisella se jatke on vauva.

Vierailija
13/22 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

a muutenkin..onhan se taivahan tosi, että ei kukaan lapsi (ei minun, eikä teidän) ole jokaisessa asiassa paras ja ei edes hyvä.

Vierailija
14/22 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai koulutuksesta tai mistä vaan: minusta on epäkorrektia vain kehua itseään/perhettään/olojaan mainitsematta toisesta mitään hyvää. En siedä sellasta keskustelua missä toinen vaan puhuu omista asioistaan ylevään sävyyn kysymättä kertaakan miten minulla menee tai ap:n tapauksessa osoittamatta mitään kiinnostusta toisen lasta kohtaan jne.

Jos nyt pysytään tässä lapsen taidot -linjalla, niin olen aina ollut sitä mieltä että taitoja ei voi kehua liikaa ja niistä on ehdottomasti oikeus olla ylpeä ja iloinen. Mutta kommunikointiin kuuluu myös se, että toista osapuolta kuunnellaan ja kommentoidaan ja minun mielestäni yritetään myös löytää jotakin hyvää toisesta ja hänen taidoistaan.

En vaan jaksa käsittää minä-minä-minä-minun jutut -tyyppejä.

Vierailija
15/22 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettäkö olisi joku, joka olisi äärettömän matemaattisesti lahjakas, sosiaalisesti taitava, hyvä opiskeljia, urheilullinen, viehättävän näköinen, hyvä käytöksinen, rehellinen, empaattinen, taiteellinen, näppärä, keskeliäs, ym ym. Ja näitä asioita siis muidenkin kuin oman äidin mielestä!

Ei taatusti ole sellaista joka täyttäisi kaiken. Tai sitten ei ainakaan olisi rehellinen!

Vierailija
16/22 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten voi olla esim. älykäs, sosiaalinen ja urheilullinen mutta ulkonäöltään tavallinen.

Vierailija
17/22 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät taitoja joissa kilpaillaan. Kyllä lapsi voi urheilullinen sekä kielellisesti, matemaattisesti ja taiteellisesti lahjakas. Ja musikaalinen vielä päälle.

Harvinaista se toki on, mutta olen tällaisiin aikuisiin törmännyt. Ja he ovat lapsena olleet jo lahjakkaita.

Ap:n kannattaisi kerran kokeilla ystävän lapsen kehumista kun onnistuu jossakin. Huomaisi kuinka turhaa on ärsyyntyminen tässä asiassa. Ystäväsi lapsi voi olla todellakin vaikka kuinka lahjakas. Ei se tarkoita sitä, että omasi ei olisi. Kärsit alemmuuskompleksista lapsesi suhteen ja se vaikuttaa varmasti myös lapsesi omakuvaan. Ole ylpeä omastasi ja ystäväsi lapsesta. Jos et siihen kykene, et ole ystävä.

Vierailija
18/22 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavapiirissäni on perhe jossa, vanhemmat kehuvat lapsia kokoajan, asioista jotka on itsestään selviä isoilla lapsilla. Sitten arvostelevasti katsotaan toisten lapsia ja kysellään piikitellen, kun lapset eivät käy esim. samoissa harrastuksissa. Lapsia saa ja pitääkin kehua, mutta aiheesta! Liikaa voi todellakin kehua. Nämä lapset ovat tavallisia lapsia, joita meidän muiden pitäisi kokoajan kehua jotta vanhempien itseluottamus kasvaisi. Voin kehua heitä, mutta en ilman aihetta, koska en halua valehdella. Se ylenpalttinen kehuskelu ärsyttää suunnattomasti ja varsinkin kun loukkaannutaan kun muut ei huomaa lapsen " erinomaisuutta" .

Ensimmäisen lapsen ihastelut, jolloin äiti kertoo pienestä ensimmäisestä lapsestaan, ovat kuitenkin mielestäni ihan normaalia.

Vierailija
19/22 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse odotan esikoistani ja unelmoin siitä, että lapsestani tulisi hyväluonteinen ja kaikin tavoin lahjakas. Silti mua kyllä ärsyttää tosi paljon äidit, jotka kehuvat lapsiaan epärealistisen täydellisiksi. Toivottavasti musta ei tule sellaista. Tilanne on huolestuttava etenkin silloin jos oman lapsen palvomiseen liittyy muiden lasten aliarvioiminen ja halventaminen. Pahimmassa tapauksessa lapsesta kehittyy ylimielinen ja itserakas, joka on töykeä muille ja kuvittelee itsestään liikoja. Mä kannatan enemmänkin lapselle terveen ja realistisen itsetunnon kasvattamista. Siis sellaista, että lapsi kokee, että hänen ei tarvitse olla paras kaikessa ja että häntä rakastetaan sellaisena kuin on puutteineen ja taitoineen. Henkisesti terveen ihmisen kuuluu tunnistaa itsessään realistisesti missä on parantamisen varaa ja missä taas on etevä.

Vierailija
20/22 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuollainen asia ärsyttää on vika ärsyyntyjässä, ei ärsytyksen kohteessa. Jos ei kestä jonkun ihmisen seuraa älä vietä hänen kanssaan aikaa. Tälläinen kitinä on lapsellista. Keskittykää omaan elämäänne ja lapsiinne.