kaverini lapsi on niin älykäs ja etevä
Ärsyttää eräs ystäväni joka luulee lapsestaan ihan liikoja. Hän ei rokottanut tyttöänsä lainkaan koska uskoo, että rokottamattomuus tekee lapsesta nopeasti kehittyvän ja älykkäämmän kuin keskiverto kansalainen on.
Nyt tyttö on 11kk ja ystäväni tulkitsee lapsen kehitystä ihan miten tahtoo. Hänen mielestään tyttö on sanonut sanoja jo kuukausia. Ensimmäisiä sanoja ovat olleet vauva, äiti, isä ym. Näemme ystäväni kanssa todella usein ja koskaan tämän kuukauden aikana en ole kuullut tytön sanovan mitään sanoja tai edes ihmeellisiä tavuja. Kerran tyttö huusi lattialla " aiaiaiaiai" ja ystäväni sanoi tytön huutavan äitiä? En voinut sanoa siihen mitään, mutta teki mieli kommentoida, että eihän tuo ollut äitiä lähelläkään, eikä lapsi ainakaan äitiä tarkoittanut kun huusi selkeästi jumiin jäätyään...!
No jokakerta saan kuulla tytöstä kaikkea mahtavaa kehitys tarinaa. Kuinka tyttö on niin taitava, että lopetti jo tuttipullon syömisenkin. (imee kylläkin äitin tissiä edelleen...vielä jopa öisinkin). Tyttö on äärettömän taitava nokkamukin pitäjä ja motorisesti nopeasti kehittyvä kun osaa kohta jo kävellä. (mielestäni 11kk ei ole edes aikaisin kävelemään oppimiseen...eikä tyttö vielä edes kävele)
Kuuntelen niitä juttuja aina ihan mykistyneenä, mutta en pysty sanomaan mitään takaisin. olen miettinyt, että miksi minua ärsyttää niin paljon se kehuskelu, olenko kateellinen? Ei en usko! Ehkä minua ärsyttää, kun ystäväni ei kuitenkaan huomaa kuinka minun lapseni kehittyy ihan kivasti ja sanoo sanoja aivan oikeastikkin, Siis niin että tarkoittaa mitä sanoo ja vieraskin ihminen ymmärtää mitä lapseni sanoo. mutta ystäväni ei koskaan kommentoi, että " vau sanoipas Tea hienosti jo äiti" vaan alkaa selittämään kuinka hänen tyttönsä on osannut nuo sanat jo kuukausia. kumma homma, että en koksaan kuule niitä?
Ystäväni pääpointti on varmaankin se, että koska hän ei lastaan rokottanut, niin hänen lapsensa on äärimmäisen älykäs. Ja koska minä rokotin, niin eihän minun lapseni voi mitään osata. hän on aivan sokea toisten lasten osaamisille ja liiottelee oman lapsensa kykyjä. En nyt halua kuulostaa siltä, että asettaisin nämä lapset vertailu asemaan! Hänen tyttönsä on ihana, mutta haluaisin palauttaa ystäväni maanpinnalle, että ei se rokottamatta jättäminen oikeasti mitään ihmeitä tehnyt! hänen lapsensa on ihan normaali! Miten sen sanoisin?
Kommentit (22)
Se on ihan vanha määrä että meidän lapset ja muiden kakarat. Parempi kuunnella vaan ja pitää vaikka välillä vähän etäisyyttä. Voithan itse hieman kehaista omaasi jossain asiassa ehkä saa nokilleen. Riitaahan asiasta turha aloittaa.
Olet kirjoittanut tuollaisen pitkän haukkumiskirjeen ystävästäsi. Mene ulos, hengitä syvään ja keskity muihin asioihin. Sinulla on varmaan todella paha olla.