Isäni päätyi pitkän ryyppyputken jälkeen
Osastolle ja on nyt ollut siellä jo 6 vuorokautta. Haluaisi kotiin, mutta lääkäri ei päästä. Yritin kysyä syytä, mutta isäni höpöttää omiaan ja lääkäri ei luovuta tietoja. Viiraakohan isälläni päässä?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jo oot yksinkertainen! Kai hoitava väki paremmin asiat tuntee kuin sinä,joka vaikutat yhtä toopelta kuin juomalla itsensä tuhoava isäsi!!
No kerrotko sitten, että mikä isääni pidättää osastolla? Jos hän itse saa päättää, hän lähtee sieltä kotiin. Ja Suomessahan ei tunneta pakkohoitoa. Eli jotain hänessä on pahasti vialla, kun eivät päästä kotiin vaikka isäni vaikutti omaan korvaani jo suht. normaalilta.
ja kiitos vain, en ole toope. Olen seurannut alkoholistin elämää vierestä 40 vuotta.
Mistä me se tiedettäisiin? Kysy lääkäriltä. Jospa sillä on maksa paskana.
Vierailija kirjoitti:
Hän on siis pakkohoidossa jos lääkäri ei laske ulos.
Psykiatria hoitaa deliriumit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jo oot yksinkertainen! Kai hoitava väki paremmin asiat tuntee kuin sinä,joka vaikutat yhtä toopelta kuin juomalla itsensä tuhoava isäsi!!
No kerrotko sitten, että mikä isääni pidättää osastolla? Jos hän itse saa päättää, hän lähtee sieltä kotiin. Ja Suomessahan ei tunneta pakkohoitoa. Eli jotain hänessä on pahasti vialla, kun eivät päästä kotiin vaikka isäni vaikutti omaan korvaani jo suht. normaalilta.
ja kiitos vain, en ole toope. Olen seurannut alkoholistin elämää vierestä 40 vuotta.
En saa tietoja, sillä isäni on estänyt näiden antamisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmillista mutta hänellä on siihen oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan se olla, että isälläsi on edelleen osastolla sekavuutta, joka näkyy esim yöaikaan. Sinun ehkä kannattaisi pyrkiä samanaikaiseen keskusteluun lääkärin ja isäsi kanssa.
Onko isälläsi jo fyysisiä muutoksia ts maksa-arvot, aivojen tilanne, sydän jne? Niitä voisit kysyä lääkäriltä isäsi suostumuksella.
Kannattaisi myös ottaa yhteyttä hoitopaikan sosiaalityöntekijään, joka voisi kartoittaa isän mahdollisuuksia saada tukea osastohoidon jälkeen tai erilaisia asumisvaihtoehtoja.
No ainakaan tavallisella vuodeosastolla ei olla pakkohoidossa. Isäsi voi siis lähteä, jos allekirjoittaa lappuset että ottaa itse vastuun siitä että lähtee vaikka olisi lääketieteellistä syytä olla hoidossa.
Ehkäpä hän ei ole niin hyvässä voinnissa että oikeasti pystyy edes lähtemään? Ihminen voi kieltäytyä itsekään ymmärtämästä tilaansa myös psyykkisistä syistä. Tai sitten on jotakin alkoholidelmentian tyyppistä jo, ettei vain oikeasti ymmärrä, vaikka hänelle oli kerrottu että elimistö pettää seuraavan ryyppyputken tullen tms.
Vaikka isäsi on kieltänyt tietojen antamisen sinulle, voit kuitenkin ottaa hoitopaikkaan yhteyden ja kertoa oman huolesi, se on täysin sopivaa.
Verikokeethan ovat voineet näyttää että hänellä on pitkälle kehittynyt syöpä. Alkoholistilla voi olla vaikka mitä muitakin sairauksia kuin pelkkä delirium tremens.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä deliriumia hoidetaan ainakin Helsingissä myös kaupungin tavallisilla osastoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. M1 lähete täytellään niin voivat pitää jopa 3kk tarkkailtavana Pakkohoidossa. Mitään ei ole tehtävissä, että pääsisit aiemmin pois. Suomessa pakkohoito on tehokasta. Jopa poliisit kuskaa pakkohoitoon asiakkaita. (Päihdeongelmaisia)M39
Niin ja mennä käymään. Jospa sitten voisitte isäsi läsnäollessa puhua asioista hoitohenkilökunnan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu tiedän kyllä, että ei hän enää kauan elä. Ihmettelen vain, että miksi pitävät näin kauan osastolla, jos hän itse vakuuttaa hoitajille olevansa jo kunnossa. Onkohan hänellä jotain sellaista, ettei pääse enää kotiin vaan suoraan hoitolaitokseen. Tämä on jo kolmas delirium, jossa näkee ja kuulee harhoja
Mihin hoitolaitokseen? Ai johonkin saattohoitoon? Mihinkään alkoholistiparantolaan ei ketään viedä tahdonvastaisesti.
Hän päätyy dementiaosastolle, jos sekavuus ei häviä.
Psykogeriatrinen lienee oikeampi osasto.
Pakkohoitoon päätymiseen en usko hetkeäkään. Delirium on ohi, ei ole mitään syytä siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä tapauksessa en paljoa kyselisi. Voit kertoa isälle, että jos sinä et saa tietoa, sinä et voi auttaakaan. Pyydä yhteispalaveria sairaalan kanssa.
Jos isäsi sen kieltää, sano suoraan, että et voi sitten auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Pakkohoitoon päätymiseen en usko hetkeäkään. Delirium on ohi, ei ole mitään syytä siihen.
Asiakas ei päätä mitään. Hoitajat kirjaa havaintoja käytöksestä ja lääkäri päättää kirjausten mukaan. Minulla oli delirium ohi viikossa ja 12 viikkoa pitivät "hoidossa". Lomille toki pääsi. M39
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä deliriumia hoidetaan ainakin Helsingissä myös kaupungin tavallisilla osastoilla.
Ok, en tiennyt, vaan siellä ei voi pitää tahdonvastaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakas ei päätä mitään. Hoitajat kirjaa havaintoja käytöksestä ja lääkäri päättää kirjausten mukaan. Minulla oli delirium ohi viikossa ja 12 viikkoa pitivät "hoidossa". Lomille toki pääsi. M39
Riittää, että käyt useammin kuin yhden kerran vessassa yöllä niin olet levoton ja hoidon tarpeessa edelleen.
Hidastettu itsemurha.