Voiko masennuslääkitystä nostaa itse? OV
Eli miehellä on käytössä Sepram-lääke, ja annos on 30mg/vrk, alussa oli 20mg ja n vuosi sitten sitä nostettiin tuohon 30mg, nyt on meenyt tässä loppukesän aikana tosi huonoksi taas,
meinattiin että voisi varmaan alkaa ottamaan 2tbl kun nyt ottaa 1,5 koska annos nouseesitten 40mg ja voisi auttaa paremmin, sitähän syödään kuitenkin useitakin kymmeniä grammoja enemmän joissain tapauksissa,
onko kellään kokemusta tai tietoa?
Mierlenterveystoimistoon tai lääkäriin ei pääse ihan pian, 2 viikkoa ollaan nyt koitettu soittaa aikaa mutta ei ole saatu vielä mitään ja tää elämä alkaa nyt käymään liian raskaaksi koko perheelle ellei mies tuosta ala tokenemaan.
Kommentit (12)
Missä määrätään masennuslääkitystä ja jätetään sen jälkeen omilleen? Kun ette aikaa saa?
Missään tapauksessa ei itse voi mennä noita annoksia nostelemaan. Soittakaa päivystysaika, niin pääsee heti.
kun aikaa ei vaan saa.
Hän kävi kesään asti mielenterveystoimistossa, sitten terapeutti jäi lomalle ja loman jälkeen vaihtui terapeutti, tälle uudelle sai yhden ajan elokuun alkuun, mutta nyt hän on lomalla ja ei kukaan neuvonnasta osaa antaa aikaa, odotellaan että hän palaa tai vastaa puhelimeen tms, olemme jättäneet päivittäin soittopyyntöjä.
No jos maanantaina ei saada terapeuttia kiinni, on kai pakko nostaa annosta, ei siitä tämän pahempaa haittaa voi olla, ihan helvettiä miehen ja sitä kautta meidän muidenkin elämä.
ap
että kun nyt menee 30mg niin menisi 40mg, ei ole vielä edes iso annos tuota lääkettä.
ap
Voisiko tuosta valittaa jo potilasasiamiehelle ettei kahteen viikkoon saa edes puhelinaikaa?
Järkyttää....
"syön kaikki lääkkeet kerralla, kun on niin huono olla".
neuvonnasta sanotaan että tämä henkilö on lomalla, olemme pyytäneet jos joku muu voisi sitten soittaa ja neuvoa, mutta ei ole kukaan koskaan vapaalla (?) kun soitamme että joutaisi neuvomaan eikä näköjään ehdi soittaa takaisin. Alkaa käymään jo raskaaksi tämä elämä. Miehellä on alkanut jo tulla muistihäiriöitä ja ajattelu hämärtyy ja saa hänet toimimaan pahalla tavalla, jos tämä jatkuu näin vielä niin meille tulee ero, 2 viikkoa pitänyt jo sisällään 2 aika pahaa tapahtumaa joista minä en varmaan pääse yli, vaikka yritänkin ajatella että kyse on sairastuneen ihmisen teoista :(
ap
Sepram taitaa olla Suomen käytetyin reseptilääke, että kyllä sitä annosta voi varmaan muuttaa kuka tahansa lääkäri. Jos tilanne on tosi paha niin teidän on kyllä pakko mennä päivystykseen. Sepramin nosto ei auta mitään, jos mies alkaa olla psykoottinen eli käyttäytyä oudosti ja olla poissa todellisuudesta. Silloin tarvitaan ihan toiset lääkkeet, Sepram on ihan "karkki". Että nyt luuri kouraan ja soittamaan sairaalaan, jos mies on outo.
Jos paikkakunnallanne ei ole psyk.päivystystä viikonloppuna niin menkää ihan tavalliseen terveyskeskuspäivystykseen! Ja nyt vauhtia! Ei kannata alkaa itse lääkitystä nostelemaan, se on lääkärin tehtävä samoin kun miehesi terveydentilan arvioiminen.
t. psyk.hoitaja
Itselläni on myös kokemusta kyseisestä lääkkeestä, ja suosittelisin lämpimästi päivystyskäyntiä. Meette paikan päälle, ettekä suostu lähtemään ennen kuin joku ottaa hoitaakseen!
olenko nostanut vai laskenut annostusta. Kyllä ihminen parhaiten itse itsensä tuntee ja kun lääkekin on vanha tuttu. Sama käytössä myös epilepsialääkkeiden kanssa. Neurologi luottaa minun kykyyni arvioida lääkityksen tasoa. Tietysti kannattaa ainakin lääkärille soittaa ja pyytää isommalla annoksella resepti koska apteekissa ne alkaa vängätä vastaan jos liian nopeasti palaa pilleriostoksille.
lääketasosta on ap:n miehellä kyse.
Cymbaltaa ja olen hieman muuttanut lääkitystä omin luvin. Pitää varmasti olla varovainen enkä uskalla suosittella kenellekään. Olen kuitenkin itse muuttanut lääkityksen määrää ja olen tyytyväinen, että olen niin tehnyt. Jos siis päätätte muuttaa, niin olkaa varovaisia, eikä nopeita muutoksia, eikä nopeita johtopäätöksi.