Hammashoitaja katseli ainakin 430 ja lähihoitaja yli tuhannen ihmisen tietoja luvattomasti
Hammashoitaja katseli ainakin 430 ja lähihoitaja yli tuhannen ihmisen tietoja ilman perusteltua syytä, tiedottaa Hus jo aiemmin uutisoituihin tietoturvaloukkauksiin liittyen.
Hus on selvittänyt syksyn aikana kahta vuosien 2023-2024 aikana tapahtunutta laajaa tietoturvaloukkausta.
Husin mukaan suurin osa katseluista kohdistui nimeen, henkilötunnukseen ja yhteystietoihin. Perustietojen lisäksi hammashoitaja katseli noin 50 ihmisen potilastietoja.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/0a7d2ef9-518d-42cc-a56c-42ec48f73e8b
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä oli joku aika sitten keskustelu, missä haukuttiin meidät, jotka olemme pyytäneet tiedot siitä, kuka on katsellut potilastietojamme. Kuulema ihan vainoharhaista.
Höpönpöpön, ei ole ollenkaan harhaista. Mutta ei tarvitse lähteä pyytämään tietoja kun sen näkee jo kannasta minne tietoja on luovutettu. Sitten tilaa tiedot, jos jotain epäilyttävää tai outoa näkyy. Kannassa näkyy vain se missä yksikössä ne on avattu ja itse voi päätellä liittyykö se avaus omaan hoitoon. Jos on outoja tapahtumia ilman selkeää viitettä omaan hoitoon, niin sitten kannattaa tilata kaikki tiedot.
Ei näy Kannasta ainakaan minulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä oli joku aika sitten keskustelu, missä haukuttiin meidät, jotka olemme pyytäneet tiedot siitä, kuka on katsellut potilastietojamme. Kuulema ihan vainoharhaista.
Höpönpöpön, ei ole ollenkaan harhaista. Mutta ei tarvitse lähteä pyytämään tietoja kun sen näkee jo kannasta minne tietoja on luovutettu. Sitten tilaa tiedot, jos jotain epäilyttävää tai outoa näkyy. Kannassa näkyy vain se missä yksikössä ne on avattu ja itse voi päätellä liittyykö se avaus omaan hoitoon. Jos on outoja tapahtumia ilman selkeää viitettä omaan hoitoon, niin sitten kannattaa tilata kaikki tiedot.
Hyvinvointialueelta tilaamalla saa tarkat tiedot siitä, kuka tietoja on katsellut. Kyllä minua kiinnostaa välillä katsoa, kuka siellä minua hoitavassa yksikössä ne tiedot on avannut.
Hammashoitaja= myös lähihoitaja.
Olempa kuullut semmostakin juttua, että sos.toimen ja kuntouttavan toimesta. On availtu puolison tietoja ja puhuttu puolison sairauksista vaikkei tämä ole työnhakija.
Olin aikoinaan palkkatuella yhdistyksellä. Johtajalla oli vihkossa ihmisten (pöydällä) terveystietoja. Vihkoa luki kaikki uteliaat.
Mainitsin asiasta. Sain hankalan ihmisen maineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valvonta taitaa olla lähes olematonta, kun voi noin monen tietoja katsella ennen kiinni jäämistä.
Ei niitä kukaan vahdi, mutta kaikesta jää jälki. Kuka avaa mitkäkin tiedot. Jos tulee tarkastus tai joku henkilö itse ihmettelee miksi hänen tietojaan on katsottu, niin kiinnihän siitä jää.
Ei jää koska tietoja ei anneta potilaille itselleen.
Tietenkin jää lokiin jälki. Ei anneta potilaalle, mutta järjestelmä pitää yllä rekisteriä mitä tietoja käsitellään ja kuka käsittelee. Jokaisesta tietojen avauksesta jää lokiin jälki ja nämä on ne tiedot mitkä kukin voi omistaan pyytää. Silloin siellä näkyy, että lähihoitaja purjoliisa katseli sinun gynekologikäyntiä 5 minuuttia 13.10.2021. Jos kyseinen lähihoitaja ei ole sinun hoitoa tekemässä, niin hänellä ei ole oikeutta katsoa tietoja, eli hän katselee niitä luvatta ja siitä saa potkut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tilata lokitiedot omista tiedoista.
Sitten vaan rikosilmoitusta tekemään jos tietoja on katsonut kukaan muu kuin hoitoon osallistunut.Tollaset puupäät ikuiseen kieltoon hoito-alalla.
Ei kannata. Ei niitä saa. Rikosilmoitusta ei voi laittaa koska tietoja ei tarvitse antaa minkään lain ja ohjeistuksen mukaan.
Tietenkin saat. Ne pyydetään nykyään Kelasta, eikä kela voi mitenkään olla luovuttamatta tietoja kun se on lakisääteisesti jokaisen oikeus saada omat tietonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvinvointialueelta tilaamalla saa tarkat tiedot siitä, kuka tietoja on katsellut. Kyllä minua kiinnostaa välillä katsoa, kuka siellä minua hoitavassa yksikössä ne tiedot on avannut.
Ei saa tilaamalla.
Tuurilla ehkä muttei tilaamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. "Ei mun amalgaameissa, karttakielessä, ientulehduksessa, nastahampaissa, implanteissa, silloissa, imusolmukkeissa ja kuorikoissa ole mitään salattavaa." 😂
Oliko hammashoitopuolella pääsy ainoastaan hammashoitolan tietoihin vai koko kantaan?
Koko kantaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvinvointialueelta tilaamalla saa tarkat tiedot siitä, kuka tietoja on katsellut. Kyllä minua kiinnostaa välillä katsoa, kuka siellä minua hoitavassa yksikös
Ei saa tilaamalla.
Tuurilla ehkä muttei tilaamalla.
Nimenomaan ne saa tilaamalla. Jokaisella on oikeus tietää, kuka on käynyt katsomassa potilastietoja.
Täytyy kyllä olla aivan vtun tyhmä, jos nykypäivänä katselee noita tietoja. On hyvin tiedossa, että joka toinen jo tilailee noita lokeja, ja tuosta tosiaan lähtee virka.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy kyllä olla aivan vtun tyhmä, jos nykypäivänä katselee noita tietoja. On hyvin tiedossa, että joka toinen jo tilailee noita lokeja, ja tuosta tosiaan lähtee virka.
On tosiaan. Itsellä näkyi muutamalla lääkärikäynnillä sellaisia nimiä, joiden tietojen katselun syystä ei ollut minkäänlaista kirjausta, enkä ollut heidän kanssaan ollut tekemisissä. Eli yhteensä siellä oli käynyt kuusi henkilöä, joista lääkäri, hoitaja ja osastonsihteeri olivat kirjanneet jotain. Kolme ei ollut kirjannut mitään.
En selvittänyt asiaa enempää, koska nämä nimet eivät olleet minulle tuttuja, enkä ole julkisuudenhenkilö tmv joten luotan siihen, että he olivat oikealla asialla. Mutta tosiaan kannattaa aina käydä kirjaamassa, miksi olet käynyt potilaan/asiakkaan tiedoissa. Vaikea jälkikäteen muistaa, jos joku haluaa selvityksen.
Vierailija kirjoitti:
Oon vuosien varrella tilaillu näitä sillon tällön. Aiemmin oli helpompi. mut viimeks kun tilasin , tuli 3 romaaninpaksua tiiliskiveä nippu papereita kun joku outo muutos oli, joka ainoa sekuntti oli siinä näkyvillä, joten 20 sivua kertyi jokaisen katselusta siihen tulosteelle. Tän jälkeen lopetin tilaamisen, koska ei ollu tolkkua. Todennäkösesti joku hoitaja tulostanu viikon niitä. Mulla on edelleen 2 tiiliskiven paksua kirjekuorta niitä tulosteita.
Ehkä kuitenkin tilaan taas. Pari entistä luokkakaveria on hoitajina, yksi häijy kiusaaja taatusti lukee ne
Kannattaa ensin katsoa sieltä kannasta onko sinun tietoja edes avattu. Ne löytyy kohdasta: terveystiedot -> terveystietojen luovutukset
Siellä näkyy kaikki mitä tietoja sinusta on luovutettu, eli mitkä tiedot on avattu ja ehkä tulostettu jne ja se instanssi mikä on ne avannut. Joskus niitä avataan kun uusit vaikka lääkereseptin tai soitat terveyskeskukseen. Joskus niitä avataan jos olet jossain hoidossa ja olisi tulossa vaikka määräaikaistarkastus.
Eli kaikki tietojen lukemiset ei ole laittomia. Mutta jos et omasta mielestä osaa yhdistää sitä avausta hoitoosi, niin ehkä sitten kannattaa tilata tiedot. Varsinkin silloin, jos siellä on joku eri kaupunki eikä hoidolla ole sinne mitään yhteyttä.
Onhan tämä aikamoista rumbaa ja vaivaa tuottaa henkilökunnalle, mutta jos tuollaiset rikolliset teot on helposti mahdollisia, niin sitten niitä tietoja pitää tilata.
Ratkaisu olisi se, että tuosta saisi todella ison sanktion. Menettäisi vaikka kokonaan oikeuden toimia työssään. Julkiterhikistä pihalle. Kaikki opiskelut hukkaan. Pelkät potkut ei auta jos rikollinen voi mennä uuteen paikkaan. Ja tietysti koulusta siinä, että noin ei kannata tehdä ja kaikesta jää lokijälki rekisteriin. Vaikka sitä ei heti huomata niin kiinnijäämisen riski on joka päivä todellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Vai ei tiedot muka kiinnosta ketään?
No, mitä sä teet jonkun taviksen tiedoilla? Kirjoitat tällä palstalle ja vttuilet kun ei suostu valtionhallintoon töihin? Luulet, että vittuilemalla kykenet ohjailemaan ihmisiä?
Yksityiselämän tietoja voidaan käyttää huijauksiin.
Ei ole avaruusteknologiaa ryöstää potilastiedot, parittaa ne yhteystietojen kanssa ja alkaa soitella muina valelääkäreinä vaikkapa vanhuksille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siellä voi olla asiatonta katselua, vaikka katselija olisikin töissä sinua hoitavassa yksikössä. Itse olen työskennellyt poliklinikoilla, joissa hoitajilla on omat potilaat ja kollegan potilaiden tietoja ei ole yleensä mitään syytä mennä lukemaan. Joillekin hoitajille tämä on ollut vaikea käsittää, että et voi mennä katselemaan tuttujen tietoja, jos et heidän asioitaan hoida, vaikka he ovatkin meidän poliklinikan asiakkaita. Eli se, että sinun tiedot on luovutettu vaikka kirurgian poliklinikalle, ei vielä takaa sitä, että ainoastaan sinua hoitavat henkilöt ovat tietojasi käsitelleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei näy Kannasta ainakaan minulta.
Ei siellä näy jos niitä ei ole avattu ollenkaan. Tai jos sinulla on koko ajan sama hoitoyksikkö. Silloin he voivat availla niitä ja kantaan sitä ei silloin laiteta, mutta hoitoyksikössä kaikki kuitenkin kirjaantuu lokiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siellä voi olla asiatonta katselua, vaikka katselija olisikin töissä sinua hoitavassa yksikössä. Itse olen työskennellyt poliklinikoilla, joissa hoitajilla on omat potilaat ja kollegan potilaiden tietoja
Mistä tuollainen tyhmyys sitten johtuu? Eikö noita hoitajia opasteta tai kouluteta, ettei ilman omaa hoitosuhdetta potilaaseen saa hänen tietojaan katsella? Vaiko onko se silkkaa välinpitämättömyyttä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan. "Ei mun amalgaameissa, karttakielessä, ientulehduksessa, nastahampaissa, implanteissa, silloissa, imusolmukkeissa ja kuorikoissa ole mitään salattavaa." 😂
Oliko hammashoitopuolella pääsy ainoastaan hammashoitolan tietoihin vai koko kantaan?
Koko kantaan.
Tuohan on ihan idioottimainen systeemi. Yrityksissä on tarkasti rajattu kenellä on käyttäjätunnuksillaan pääsy mihinkin kantaan. Oikeuksia ja alueita on rajattu eikä yleensä ole mitään massapääsyä johonkin kantaan.
Miten typerää ja sairaan uteliasta porukkaa hoiva-alalla onkaan. Kuukauden välein uutisoidaan, että käry kävi urkkijalle. Uskokaa nyt urpot, lokitiedot jää ja käry käy.
Ei pitäis olla hoitajilla pääsyä kenenkään tietoihin. Siellä ne uteliaat juoruajat on.
Oon vuosien varrella tilaillu näitä sillon tällön. Aiemmin oli helpompi. mut viimeks kun tilasin , tuli 3 romaaninpaksua tiiliskiveä nippu papereita kun joku outo muutos oli, joka ainoa sekuntti oli siinä näkyvillä, joten 20 sivua kertyi jokaisen katselusta siihen tulosteelle. Tän jälkeen lopetin tilaamisen, koska ei ollu tolkkua. Todennäkösesti joku hoitaja tulostanu viikon niitä. Mulla on edelleen 2 tiiliskiven paksua kirjekuorta niitä tulosteita.
Ehkä kuitenkin tilaan taas. Pari entistä luokkakaveria on hoitajina, yksi häijy kiusaaja taatusti lukee ne