Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Verokortti ensi vuodelle tuli vihdoin myös minulle

Vierailija
04.12.2024 |

Verot nousevat prosenttiyksikön verran. Eipä tunnu enää tuo SAK:n palkkavaatimus yhtään kohtuuttomalta. Inflaation ja tämän veroratkaisun kompensoimiseksi ei taida edes tuo 10% riittää, jotta päästäisi ostovoimassa vuoden 2019 tasolle. Ja tämä saavutettaisiin siis vasta vuoden 2026 lopulla.

Kyllä tuki tulee vahvasti teollisuusliiton lakkolaisille, vaikka en kuulukkaan teollisuusliittoon tai mihinkään SAK:n jäsenjärjestöön. Teollisuusliitto joutuu päänavaajana määrittämään yleisen linjan ja siksi palkkaratkaisu on tärkeä.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö tuo verottajan arpoma verokortti jollakulla edes etäisesti kutinsa? Minä muistan, että olen viimeiset 25 vuotta ihan suosiolla joka Joulu-/tammikuu räknännyt itselleni oikeanlaisen verokortin, koska se on joka ainut kerta ollut enemmän tai vähemmän jotenkin poskelleen laskettu/oletettu/arvattu.

Eläkeläisillä se varmaan toimii. Palkansaajalla huonommin ja jos ei ole edes palkansaaja, niin vielä huonommin. Itsellä tulot olleet viime aikoina joku 4000€ ja nekin pääomatuloja. Silti verottaja aina lähettää verokortin, jossa on 15000€ tuloraja ja veroprosentti 1%. En tiedä onko se jotain toiveajattelua vai pikemminkin vihjailua, että jos onnistuisit pääsemään töihin, niin voisit tienata noin paljon kevyellä verotuksella.

Vierailija
22/35 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienestä eläkkeestä kehtaavat ottaa 20 prossaa.

Pienestä eläkkeestä ei mene veroa ollenkaan. Eläkkeesi ei ole niin pieni, kuin kuvittelet.

Mulla menee keskiverto eläkkeestä veroa 27%, joten kyllä tuo edellisen kirjoittajan eläke on pieni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tuntuva korotus kuntaveroon. Vielä ehtisi muuttaa. 

Verokorttia voi muuttaa koko vuoden ajan, vaikka kuinka monta kertaa.

Muuttaa halvemmalle paikkakunnalle. 

Vierailija
24/35 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla meni heti vaihtoon. Piti korottaa tulorajaa ihan hyvänlaisesti, kun se oli pienempi, mitä tänä vuonna on kokonaisansioita. Syyskuussa uusi tarkistus. Pidän kyllä paljon järkevämpänä tätä uutta 1.1.-31.12. verovuotta kuin helmikuusta alkavaa. 

Verovuosi on kyllä koko ajan alkanut tammikuusta ja kaikki jotka ovat halunneet verotuksen kohdilleen vuoden alusta, ovat älynneet tilata sen muutosverokortin. Sen voi tilata helposti verkossa ja sen saa PDF-muotoisena heti itselleen.

Mutta tammikuun verotus on aina aiemmin mennyt edellisvuoden verokortilla ja vasta helmikuusta lähtien on käytetty uutta verokorttia jolloin myös tuloraja on asetettu 11 kuukauden tuloihin perustuvaksi. Se siinä oli se pointti.

Kyllä muutosverokortti on ollut käytössä jo tammikuusta lähtien. Ja jos on niin laiska, ettei ole jaksanut sitä hankkia, niin vaikea nähdä mikä ongelma tuossa vanhassa systeemissä oli. Jos on tasaiset tulot, niin eikö se ole helppo jakaa se tuloraja 11:llä ja arvioida, onko se oikealla hehtaarilla?

Vierailija
25/35 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla meni heti vaihtoon. Piti korottaa tulorajaa ihan hyvänlaisesti, kun se oli pienempi, mitä tänä vuonna on kokonaisansioita. Syyskuussa uusi tarkistus. Pidän kyllä paljon järkevämpänä tätä uutta 1.1.-31.12. verovuotta kuin helmikuusta alkavaa. 

Joo, on selkeämpi nyt, kun on koko vuoden tulot huomioitu tulorajassa eikä vain helmikuusta joulukuuhun.

Voi pyhä yksinkertaisuus!!

Vierailija
26/35 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä totesin kanssa, että verotus näemmä kiristyy. Odotin päinvastaista, koska ensi vuonna tienaan vähemmän kuin tänä vuonna, mutta näemmä Riikka Purran mielestä on OK, että alle 50 000 euron bruttotuloista viedään melkein kolmannes veroina. Ja piiloveroina tietysti enemmänkin.

Kiristyykö valtionvero, kunnallisvero vai kirkollisvero?

Vierailija
27/35 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei n. 2300 euron eläke nyt niin pieni ole.

Vierailija
28/35 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienestä eläkkeestä ei mene veroa ollenkaan. Eläkkeesi ei ole niin pieni, kuin kuvittelet.

Mulla menee keskiverto eläkkeestä veroa 27%, joten kyllä tuo edellisen kirjoittajan eläke on pieni.

Kaikki eivät saa edes yli 3000 euroa palkkaa.

Vierailija
29/35 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun veroprosentti on 0. Tuli verokortti, olen ollut työtön niin kauan että veroprosentti putosi 2 prosentista 0 prosenttiin

Vierailija
30/35 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei n. 2300 euron eläke nyt niin pieni ole.

Et tiedä, onko kirkollisvero mukana ja mikä on kuntavero%. Nämä vaikuttavat kokonaisveroihin. 

Vierailija
31/35 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on laitettu eka kertaa elämässäni kaksi ennakkoveroerää! Siis normaalin, lasketun veroprosentin lisäksi.

Tämä lienee kömmähdys verottajalta, sillä tänä vuonna jouduin vahingossa maksamaan mätkyjä, kun tammikuun vero% oli ollut nolla! Tämä vain sen entisen tyhmän tavan takia (verokortti alkoi vasta 1.2.), kun edellisen vuoden joulukuussa vero% oli nolla kotitalousvähennyksen takia.

Verottajan automaatti tulkitsi, että tienasin liikaa, vaikka kyse oli liian vähän maksetusta verosta. 

Vierailija
32/35 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on laitettu eka kertaa elämässäni kaksi ennakkoveroerää! Siis normaalin, lasketun veroprosentin lisäksi.

Tämä lienee kömmähdys verottajalta, sillä tänä vuonna jouduin vahingossa maksamaan mätkyjä, kun tammikuun vero% oli ollut nolla! Tämä vain sen entisen tyhmän tavan takia (verokortti alkoi vasta 1.2.), kun edellisen vuoden joulukuussa vero% oli nolla kotitalousvähennyksen takia.

Verottajan automaatti tulkitsi, että tienasin liikaa, vaikka kyse oli liian vähän maksetusta verosta. 

Itse ainakin olin tosityytyväinen kun tämän vuoden tammikuussakin oli loppuvuoden 2023 pidätysprosentti (eli 0%) käytössä ja alkuvuoden pidätykset meni jollain kymmenellä prosentilla. Mieluummin otan koko palkkani nyt heti ja tasaan verotuksen sen valmistuttua jäännösverojen maksulla. Kuin että maksan liikaa ennakkoja ja saan ylijäämän palautuksena yli vuoden kuluttua.

Vierailija
33/35 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä tuntuva korotus kuntaveroon. Vielä ehtisi muuttaa. 

Verokorttia voi muuttaa koko vuoden ajan, vaikka kuinka monta kertaa.

Muuttaa halvemmalle paikkakunnalle. 

Kannattaa veroprosentin sijaan huomioida muutakin. Kuten asuntojen hinnat, välimatkat kodin ja kauppojen välillä, palveluiden saatavuus jne.

Vierailija
34/35 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla nousi 30 prosenttiin, keskituloinen eläkeläinen.

Vierailija
35/35 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla nousi 30 prosenttiin, keskituloinen eläkeläinen.

Sehän on vain ennakonpidätys- ei mikään lopullinen veroprosentti!