Onko pörssisähköasiakkuus tyhmyyden huipentuma?
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haha, latasin negatiivisen pörssisähkön aikana kaikki suurakut täyteen. Sain siitä siis myös rahaa, jonka tyhmä kiinteän sopimuksen asiakas maksoi. Nyt puran akkuja valoihin ja maalämpöpumppuun.
Kyllä pörssisähkö on paras!
Suurakut on peruskuluttajalla kielettyjä.
Misä niin väitetään? Jossain määriksien face-ryhmässäkö. Yhyy ei saa säästää sähkönhinnassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain köyhiä kiinnostaa joku sähkön hinta.
No, mun koko vuoden kulutus on 1100kwh. 😂 Kuinka paljon luulet, että kiinnostaa?
Niin paljon näköjään, että vaivaudut tänne kirjoittamaan
Sähkön hintojen kyttääminen joka ikinen päivä, paleleminen, paskaisissa vaatteissa kulkeminen tai pesukoneen pyörittäminen keskellä yötä, aamukahvin väliin jättäminen, juu kyllä sanoisin että todella vahvasti tyhmyyden puolella menee pörssisähköilijä.
Vierailija kirjoitti:
Sähkön hintojen kyttääminen joka ikinen päivä, paleleminen, paskaisissa vaatteissa kulkeminen tai pesukoneen pyörittäminen keskellä yötä, aamukahvin väliin jättäminen, juu kyllä sanoisin että todella vahvasti tyhmyyden puolella menee pörssisähköilijä.
Et ilmeisesti ymmärrä sähköllä lämpiävän talon energiankäytöstä yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain köyhiä kiinnostaa joku sähkön hinta.
No, mun koko vuoden kulutus on 1100kwh. 😂 Kuinka paljon luulet, että kiinnostaa?
Kadehdin jokaista 15 neliötäsi siinä yksiössä. Pääsisinpä sinne asumaan.
Minulla 27000kwh ja 250m2 talo.
Vierailija kirjoitti:
Tällaista ei todellakaan tarvitse tehdä. Ihan normaalisti voi elää ja lämmittää taloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ilmeisesti ymmärrä sähköllä lämpiävän talon energiankäytöstä yhtään mitään.
Ymmärrän kerran sellaisen omistaneena sen verran että toiste en samaa virhettä tee.
Vierailija kirjoitti:
Sinä tunnet jonkun tuommoisen ihmisen vai?
Kodinkoneet vievät joko niin vähän tai vain niin lyhyen aikaa sähköä, ettei jollain kahvinkeittimillä säästetä sähköä. Suurin kuluerä on lämmitys, sekä käyttöveden lämmitys. Nämä voi säätää ja on usein jo ennen tätä energiakriisiä ollut säädettynä lämpiämään automaattisesti yö-aikaan.
En tiedä mikä tässä asiassa on niin vaikea käsittää. Esimerkiksi viime yönä sähkön hinta pyöri neljän sentin kieppeillä ja sillä lämpeni käyttövesi ja se vesi riittäisi meillä kahdeksi vuorokaudeksi, mutta ei jaksa säätää sen kanssa, niin se lämpiää joka yö
Täällä sitä taas besserwisserit toistelevat kuinka fiksuja ovat ja kuinka tyhmiä muut ovat. Minulla on kahden vuoden määräaikainen, kiinteähintainen sopimus, ja olen siihen tyytyväinen. Minua ei kiinnosta kytätä paljonko sähkö maksaa klo 4 aamuyöllä eikä kiinnosta pätkääkään, minkälaisia sopimuksia muilla on. Ainoa mitä seuraan on oma sähkön kulutus.
Pörssisähkön käyttäjiä löytyy varmaankin sekä tyhmiä, että viisaita ja siltä väliltä. Tyhmä on se, joka ei sitten virittele kaikkia vermeitä kotona haistelemaan halvat ajat, vaan ottaa itse stressiä koko ajan siitä, että sähkö on välillä tosi kallista. Viisas virittelee vermeet lukemaan jatkuvasti pörssisähkön hintoja ja pistää ne säätämään sähkölaitteiden ja lämmityksen toimintaa hintojen mukaan. Laiska, kuten minä ottaa kiinteän sopparin (niitä kun on saanut kohtuuhinnalla tänä vuonna) talveksi, niin ei tarvitse stressata hinnoista, eikä opiskella tuota virittelemistä (olen mä salaa jo vähän tutustunut, kun vähän houkuttelisi sellainekin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä tunnet jonkun tuommoisen ihmisen vai?
Kodinkoneet vievät joko niin vähän tai vain niin lyhyen aikaa sähköä, ettei jollain kahvinkeittimillä säästetä sähköä. Suurin kuluerä on lämmitys, sekä käyttöveden lämmitys. Nämä voi säätää ja on usein jo ennen tätä energiakriisiä ollut säädettynä lämpiämään automaattisesti yö-aikaan.
En tiedä mikä tässä asiassa on niin vaikea käsittää. Esimerkiksi viime yönä sähkön hinta pyöri neljän sentin kieppeillä ja sillä lämpeni käyttövesi ja se vesi riittäisi meillä kahdeksi vuorokaudeksi, mutta ei jaks
Ahdistaako?
Määräaikaisen sähkösopparin tekijät eivät ymmärrä matematiikkaa. Luultavasti henkilöitä, jotka asuvat vuokrakaksiossa tai - yksiössä ja on kaukolämmitys, eikä heidän sähkön kulutus ole muutenkaan isoa. Ehkä Kela maksaa, joten eivät ole lähteneet kyselemään apua, miten saisi sähköissä säästettyä.
Meillä 200 neliötä ja pörssisähkö on ehdoton! Marraskuun toteutunut keskihinta alle 5 c. Ja se että yhtenä päivänä sähkönhinta käy korkealla ei todellakaan yöunia vie! Viime yönä lämminvesivaraaja lämpeni taas alle 5c hintaan. Ensiyönä lämpenee sitä halvemmalla.
Vierailija kirjoitti:
On. Hoetaan vuoden keskihintaa, eikä tajuta että kesällä on halpaa koska sähköä ei kulu. Ja talvisin maksetaan ylihintaa, kun sitä sähköä kuluu.
Harvempi taitaa hokea vuoden keskikhintaa, eiköhän useimmat puhu ostetun sähkön keskihinnasta joka on ihan eri asia.
Sen ymmärtäminen vaan vaatii vähän matemaattista lahjakkuutta, jota ei kiinteähinta-lampailla välttämättä ole.
Vierailija kirjoitti:
Edelleen en ymmärrä miksi kuvittelette että sähköyhtiö myy teille sähköä halvemmalla kiinteällä hinnalla (jolloin hintariski on yhtiöllä) kuin pörssihinnalla (jolloin yhtiöllä ei ole mitään riskiä)? Eihän sellaisessa olisi mitään järkeä.
Kiinteän sopimuksen tehnyt hyötyy vain jos sähköyhtiö on tehnyt pahan hinnoitteluvirheen kiinteähintaisissa sopimuksissa ja sähkön hinta on noussut yli kaikkien yhtiön laskemien turvamarginaalien.
Ajattelet johdonmukaisesti. Sellainen ei ole muodissa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä sitä taas besserwisserit toistelevat kuinka fiksuja ovat ja kuinka tyhmiä muut ovat. Minulla on kahden vuoden määräaikainen, kiinteähintainen sopimus, ja olen siihen tyytyväinen. Minua ei kiinnosta kytätä paljonko sähkö maksaa klo 4 aamuyöllä eikä kiinnosta pätkääkään, minkälaisia sopimuksia muilla on. Ainoa mitä seuraan on oma sähkön kulutus.
No niin näköjään, kun lasket sähkön hintoja ja kommentoit jokaiseeen sähkösopimuksia edes kaukaisesti sivuavaan ketjuun, kuinka sinä et jaksa
Kiinteähintaisen sopimuksen hinta sisältää sekä sähkön että eräänlaisen vakuutuksen korkeita hintoja vastaan, vaikka sanaa vakuutus ei käytetä. On se tietysti vähän kalliimpi kuin pörssisähkö, mutta on riskittömämpi.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos koko vuoden käyttää pörssisähköä kiinnittämättä mitään huomiota hintoihin, ja sitten jälestäpäin toteaa, että kiinteähintainen olisi tullut vähän kalliimmaksi?
Vierailija kirjoitti:
On. Hoetaan vuoden keskihintaa, eikä tajuta että kesällä on halpaa koska sähköä ei kulu. Ja talvisin maksetaan ylihintaa, kun sitä sähköä kuluu.
Mitä höpiset. Ei ole pakko kuluttaa yksittäisinä PÄIVÄN kalleimpina tunteina, yöllä halpaa ja usein päivälläkin monta tuntia, jopa miinushintaisia tunteja. Siitä se talouskohtainen keskihinta muodostuu, ei yhtiön vuorokauden laskennallinen keskihinta ole ainut totuus. Oma keskihinta syksy- talvi-kevätkuukausina on ollut 5,3-7 cent. kesäkautena halvempaa tietenkin. Isolla kulutuksella, oma 28-30 th kwh / v. sillä on merkitystä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensi vuodesta pörssisähköläiset pääsevätkin jo kyttäämään 15min välein muuttuvaa hintaa ja mittarit menee vaihtoon. Ei mene varmaan montaa vuotta kun pörssisähköä hinnoitellaan jo minuutin välein vaihtuvilla taksoilla.
Hulluksihan siinä tulee. Mitään muuta ei voi enää tehdö kun tujottaa kelloa. Pörssisähköliäisten itsemurhat tulee ramaattisesti lisääntymään.
Saunan kiuasta juostaan lauteilta sammuttamaan varttitunnin välein.
Vain köyhät ajattelee kuten sinä
Ei se hinta tule joitain ihan yksittäisiä poikkeuksia lukuunottamatta heittelemään laidasta toiseen 15 minuutin välein. Lähinnä se tulee "pyöristämään" vaihteluita niin että hinta ei vaihtele niin jyrkästi tunnista toiseen vaan "liukuu" suuntaan ja toiseen loivemmin pykälin.