17-vuotias lapseni ei sitten enää ole KELAn mukaan lapsi. Lapsilisät loppu.
Menot vaan nousee (lukion oppikirjat). Mihinkähän tuo perustuu, että lapsilisiä ei makseta 17veestä?
Kommentit (37)
silloin kai sai tosi vähän jotain tai ei ollenkaan.
mitähän se opintotuki on, noin 20 euroa kuussa? Saakohan edes sitäkään. Eihän sillä maksa edes bussilippua kouluun.
Mä en aikanaan saanut opintorahaa lukiossa, koska vanhempien tulot meni nipin napin yli sen rajan. Molemmat tosi pienipalkkaisia duunareita.
Opintotukea maksetaan vain rajallinen määrä vuosia. Joten jos nuori joutuu nostamaan opintotukea vain koska on köyhät vanhemmat ei hänelle jää paljonkaan vuosia maksettavaksi sitten kun hän niitä OIKEASTI tarvitsisi kotoaan muutettuaan ja mahd pitkät opinnot aloitettuaan.
Maksavat toki aikuisen hinnan minne vaan menevätkin, mutta käytännössä ovat lapsia vailla aikuisten tukia tai oikeuksia. Mitätön opintoraha ei todellakaan paikkaa lapsilisää.
monesti kierrätys on mahdotonta, kun kirjat vaihtuvat niin usein
Järjestelmä on tosiaan armoton lukiolaisille
Säännöt on säännöt eikä siinä mitään, mutta tuntuuhan se silti hassulta, että 17-vuotias lapsi ei olekaan lapsi lapsilisäasiassa.
Ja vanhempani olivat keskituloisia.
Ja kaikein eniten perseestä on se, että vanhempien tulot vaikuttivat 20 ikävuoteen asti.
Vaikka vanhemmilla elatusvelvollisuus vain 18 vuoteen!!!
Siinäpä oli sitten kiva asua 250 km päässä vanhemmista ilman tuloja! Ja koittaa opiskella.
Toi on aivan kusipäinen systeemi..
tuonne kelan laskuriin ja näytti nollaa opintotuki lapselle, joka täyttää kesällä 17 v, meidän tuloilla. Mies duunari, jolla alkupalkka tehtaassa uuden työn takia ja istellä valtion pienipalkkainen virka.
Toisin kuin korkea asteen koulutuksesas. Eli voi vaikka opiskella 30 tutkintoa ammattikoulussa ja saa kaikkeen tukea!
Vierailija:
Opintotukea maksetaan vain rajallinen määrä vuosia. Joten jos nuori joutuu nostamaan opintotukea vain koska on köyhät vanhemmat ei hänelle jää paljonkaan vuosia maksettavaksi sitten kun hän niitä OIKEASTI tarvitsisi kotoaan muutettuaan ja mahd pitkät opinnot aloitettuaan.
Minun omat tuloni jo ylittävät tulorajan, joten opintotuki ei kyllä ole vaihtoehto.
Aika moni puolue on ainakin nyt vaalien alla esittämässä lapsilisän saamisen iän korotusta 18-vuotiaaksi asti.
Toisaalta tässä nyt sinällään on tietty ajatusongelma =): 18-vuotiaskin on vielä lukiossa / ammattikoulussa, yhtä lailla.
Itse olen asennoitunut niin, että lapsilisä on ekstraa (todella tervetullutta ekstraa!!!), ja se loppuu kun loppuu. Minä elätän kuitenkin lasta niin kauan kuin hän opiskelee, ennen toisen asteen koulutusta.
ja ratkaisimme asian niin, että muutin pois kotoa, jolloin tulotkin nousivat hieman. Lisäksi kävin töissä silloin tällöin iltaisin ja viikonloppuisin. Lukion kirjoja ei muuten kannata ostaa, ainakaan uutena, niillä ei tee mitään lukion jälkeen. Kannattaa lainata kirjastosta! Tsemppiä nuorellesi opiskeluun:)!
Suomessa voi tuetusti opiskella useita ammatteja ja tutkintoja
Vierailija:
Toisin kuin korkea asteen koulutuksesas. Eli voi vaikka opiskella 30 tutkintoa ammattikoulussa ja saa kaikkeen tukea!Vierailija:
Opintotukea maksetaan vain rajallinen määrä vuosia. Joten jos nuori joutuu nostamaan opintotukea vain koska on köyhät vanhemmat ei hänelle jää paljonkaan vuosia maksettavaksi sitten kun hän niitä OIKEASTI tarvitsisi kotoaan muutettuaan ja mahd pitkät opinnot aloitettuaan.
koulun jälkeen menee vielä töihin jotta saisi ostettua esim. vaatteita ja muuta tarpeellista. Itse en pysty rahallisesti auttamaan häntä. Järjetöntä,että hänen palkkansa lasketaan perheemme tuloiksi!!!!
taitaa siitäkin kärsiä opiskelu ja elämä yleensäkin, koska on vain opiskelua ja töitä...
Ehdottomasti pitäisi nostaa opintotukea tai maksaa lapsilisää tuonne 18v saakka.
esim. amk:ssa saa 3,5 vuoden opinnoille max. 42 tukikuukautta ja jos yhden tutkinnon suorittaa niin sitten toiseen amk-tutkintoon saa tietyn määrän tukikuukausia eli 70 - 42 = 28. Ammattikoulussa tuki myönnetään sille normaaliopintoajalle ja sen jälkeen saa taas uusiin opintoihin normaalituet jne. Eli ammattikoulussa tai lukiossa ei ole mitään tukikuukausijuttua, josta vähenee tukikuukaudet käytön mukaan.
Olet varmasti tiennyt tämän järjestelmän kun lapsia hankit ja jos ei lapsia voi muuten kuin lapsilisillä elättää niin olisiko kannattanut miettiä ennen kuin lapsia hankkii!
Vierailija:
koulun jälkeen menee vielä töihin jotta saisi ostettua esim. vaatteita ja muuta tarpeellista. Itse en pysty rahallisesti auttamaan häntä. Järjetöntä,että hänen palkkansa lasketaan perheemme tuloiksi!!!!
Vierailija:
Opintotukea maksetaan vain rajallinen määrä vuosia. Joten jos nuori joutuu nostamaan opintotukea vain koska on köyhät vanhemmat ei hänelle jää paljonkaan vuosia maksettavaksi sitten kun hän niitä OIKEASTI tarvitsisi kotoaan muutettuaan ja mahd pitkät opinnot aloitettuaan.
Toisen asteen opintoihin käytetty opintotuki ei lyhennä korkeakouluopintojen opintotukiaikaa, eikä korkeakouluopintojen tukiaika vaikuta tukioikeuteen toisen asteen opinnoissa.
Mikä logiikka????