Jos alkoholin haitat olisivat olleet tiedossa, en olisi nuorena juhlinut yhtä railakkaasti
Miksi kukaan ei kertonut, että alkoholi aiheuttaa tupakan tavoin syöpää. Miksi kukaan ei kertonut, että jo yksikin annos voi olla yhtä haitallinen syövän, hermoston, maksan ja aivosolujen kannalta, kuin runsas ja pitkään kestänyt käyttö. Helsingin Sanomissa on tuoretta tutkimustietoa.
Lisäksi soluhaitat ovat pysyviä ja aivot kutistuneet ja vanhentuneet nopeammin, kuin koskaan olisi käynyt, jos olisi ollut absolutisti.
Hyvä, kun asioista viimeinkin puhutaan. Uusimmat ravintosuositukset ovat mahtava edistysaskel väestön terveydelle.
Kommentit (55)
Minä olen syntynyt -77 ja meille opetettiin koulussa, että alkoholi tuhoaa aivosoluja. Eihän me toki siitä välitetty, koska oli hauskaa.
Kyllä ne ainakin minun nuoruudessani 80-luvulla oli tiedossa. Ja oli jo ainakin 1920-luvulla, kun oli oikein kieltolaki.
Aika moni keski-ikäinen on ottanut "perseet" ja änkyräkännit melko usein tai ainakin kerran pari vuodessa. Vähemmästäkin tulee haittoja. Voihan p____a. Olisimme siis älykkäämpiä ja terveempiä, jos olisimme älynneet juhlia alkoholittomasti tai edes harvoin ja hillitysti.
Kyllä useimmat satavuotiaatkin ovat elämänsä aikana jokusen lasillisen kumonneet. Juuri kukaan ei siinä iässä tupakoi tai ole edes joskus aikaisemmin tupakoinut säännöllisesti. Liika on tietysti liikaa alkoholissakin, mutta kyllä näillä aika iso ero keskenään on.
Harmittaa että alkoholi on niin suuri osa kulttuuriamme. Molemmat vanhemmat olen menettänyt alkoholille ja siitä on omat arpeni. Minäkin aloin juomaan jo todella nuorena ja olen myös alkoholisti.
Asia on kipeä ja hävettää. Jos ei olisi alkoholia ollutkaan koskaan niin ehkä monen elämä olisi parempi. Tiedä sitä.
Itselläni ainakin oli sen verran hauskaa nuorena välillä kännissäkin, että lyhentykööt elämä siitä vähän jos on lyhentyäkseen. Nyt keski-iässä ei suuremmin maistu enää ja sekin on hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinä tiesit, et vain välittänyt.
Ei pidä paikkaansa. Tutkimustietoa on nyt enemmän. Tottakai kaikki tiesivät, että alkoholistin aivot ja maksa ovat. Mutta että silloin tällöin juhliva nuorisokin tuhosi aivojaan pysyvästi sekä hankki itselleen syöpäriskiä jo yhdellä annoksella, sitä ei tiedetty. Luultiin, että aivot ja hermot kyllä palautuvat. Alkoholin (myös vain ne harmittomat pikkuhiprakat tai lasilliset harvoin) haitoista eivät palaudukaan. Lukekaa solumekanismi uusista tutkimuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Tutkimustietoa on nyt enemmän. Tottakai kaikki tiesivät, että alkoholistin aivot ja maksa ovat. Mutta että silloin tällöin juhliva nuorisokin tuhosi aivojaan pysyvästi sekä hankki itselleen syöpäriskiä jo yhdellä annoksella, sitä ei tiedetty. Luultiin, että aivot ja hermot kyllä palautuvat. Alkoholin (myös vain ne harmittomat pikkuhiprakat tai lasilliset harvoin) haitoista eivät palaudukaan. Lukekaa solumekanismi uusista tutkimuksista.
ovat vaarassa.
Alkoholin voisi kieltää kokonaan, ei mitään hyvää terveydelle eikä yhteiskunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ainakin oli sen verran hauskaa nuorena välillä kännissäkin, että lyhentykööt elämä siitä vähän jos on lyhentyäkseen. Nyt keski-iässä ei suuremmin maistu enää ja sekin on hyvä niin.
Voisit olla älykkäämpi ja hyvämuistisempi nyt, pystyisit keskittymään paremmin, älyäisit nopeammin, hahmottaisit selkeämmin.
Ai yksi annos alkoholia elämässä on yhtä haitallista mm. maksan kannalta kuin suurkuluttajan 25 annosta päivässä :D Johan on potaskaa...
Itse pyysin lääkärinlausunnon ennen eka ryyppyä. "Sielullisesti sairas, alkoholi ei sovi".
Alkoholin haitoista on ehdottomasti puhuttava enemmän. Ei voi mennä näin, että yhä nuoremmat kulkevat humalassa viikonloppuisin. Lastensuojelu on täysin hampaaton ja turha tämän ongelman hoidossa. Alkoholiriippuvuus on sairaus, johon tulisi suhtautua kuten suhtaudutaan kaikkiin muihinkin sairauksiin. Nyt suhtautuminen on lähinnä syyllistämistä. Kuka viitsii lähteä itseään hoidattamaan, jos suhtautuminen on aliarvioivaa ja tuomitsevaa.
Itse en juo, mutta tiedän monta, jotka todellakin tarvitsisivat tukea ja oikeaa hoitoa.
Tiedottaminen alkoholin vaaroista olisi äärimmäisen tärkeää. Lihan vaarallisuudesta lööpit hehkuvat punaisena, mutta alkoholista ei puhuta, vaikka varmasti on nykyisin ongelmista suurimpia perheissä.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Meidän nuoruuteemme kuului kova dokaaminen. Se oli aivan älyttömän hauskaa kunnes ei enää ollutkaan. Alkoi tulla tolkuttomia krapuloita, morkkista, ja muuta sen sellaista. Siihen se jäi, ei viina niin suuri herkku ole että sitä viitsii väkisin juoda. Näinkin on hyvä, ja hyvä että tuli elettyä nuoruus nuorena niin ei enää tarvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisit olla älykkäämpi ja hyvämuistisempi nyt, pystyisit keskittymään paremmin, älyäisit nopeammin, hahmottaisit selkeämmin.
Kaikilla noilla osa-alueilla olen pärjännyt ihan riittävän hyvin. Tuskinpa menneiden märehtiminenkään on ihan hirveän terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä useimmat satavuotiaatkin ovat elämänsä aikana jokusen lasillisen kumonneet. Juuri kukaan ei siinä iässä tupakoi tai ole edes joskus aikaisemmin tupakoinut säännöllisesti. Liika on tietysti liikaa alkoholissakin, mutta kyllä näillä aika iso ero keskenään on.
Miten paljon enemmän hyväkuntoisia ja terävä-älyisiä satavuotiaita meillä olisikaan ilman alkoholia ja tupakkaa.
Yllättävän moni ajattelee samalla tavalla kanssasi, käsittääkseni siitä sober curious -ilmiö on syntynytkin. Eilen täällä joku sanoi, että kaikki tietävät alkoholin haitoista. Kuitenkin jatkuvasti törmään ihmisiin, jotka eivät tiedä. Mitään terveellisen käytön rajaa ei varsinaisesti ole.
Koskaan ei kuitenkaan ole liian myöhäistä tehdä muutos. Kokonaisuus ratkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholin haitoista on ehdottomasti puhuttava enemmän. Ei voi mennä näin, että yhä nuoremmat kulkevat humalassa viikonloppuisin. Lastensuojelu on täysin hampaaton ja turha tämän ongelman hoidossa. Alkoholiriippuvuus on sairaus, johon tulisi suhtautua kuten suhtaudutaan kaikkiin muihinkin sairauksiin. Nyt suhtautuminen on lähinnä syyllistämistä. Kuka viitsii lähteä itseään hoidattamaan, jos suhtautuminen on aliarvioivaa ja tuomitsevaa.
Itse en juo, mutta tiedän monta, jotka todellakin tarvitsisivat tukea ja oikeaa hoitoa.
Tiedottaminen alkoholin vaaroista olisi äärimmäisen tärkeää. Lihan vaarallisuudesta lööpit hehkuvat punaisena, mutta alkoholista ei puhuta, vaikka varmasti on nykyisin ongelmista suurimpia perheissä.
Yhä nuoremmat? Tiedätkö, että nykyisin nuoret juovat huomattavasti vähemmän kuin aikaisempina vuosikymmeninä? Ei se ole ollenkaan samanlainen juttu kuin joskus kasarilla ja ysärillä esimerkiksi vielä oli.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen syntynyt -77 ja meille opetettiin koulussa, että alkoholi tuhoaa aivosoluja. Eihän me toki siitä välitetty, koska oli hauskaa.
Minulle on kerrottu, että ne solut kuitenkin korjaantuvat ja palautuvat. Ja että se tuhoutuminen tapahtuu vain oikeilla alkoholisteilla, ei juhlivilla ja joskus kännäävillå nuorilla.