Jos alkoholin haitat olisivat olleet tiedossa, en olisi nuorena juhlinut yhtä railakkaasti
Miksi kukaan ei kertonut, että alkoholi aiheuttaa tupakan tavoin syöpää. Miksi kukaan ei kertonut, että jo yksikin annos voi olla yhtä haitallinen syövän, hermoston, maksan ja aivosolujen kannalta, kuin runsas ja pitkään kestänyt käyttö. Helsingin Sanomissa on tuoretta tutkimustietoa.
Lisäksi soluhaitat ovat pysyviä ja aivot kutistuneet ja vanhentuneet nopeammin, kuin koskaan olisi käynyt, jos olisi ollut absolutisti.
Hyvä, kun asioista viimeinkin puhutaan. Uusimmat ravintosuositukset ovat mahtava edistysaskel väestön terveydelle.
Kommentit (55)
"Ei voi mennä näin, että yhä nuoremmat kulkevat humalassa viikonloppuisin."
Itseasiassa nykynuoret käyttävät keskimäärin vähemmän alkoholia kuin vaikka me 70-luvulla syntyneet. Näillä meidän lapsilla on uudet jutut, kuten vape & nuuska.
Muutenkin porukka on polarisoituneempaa, eli nykyisin yhä suurempi osa voi yhä paremmin, ja sitten se pieni osa voi entistä huonommin. Mutta kyllä minunkin lapsuudessani 80-luvulla rikkinäisten perheiden lapset joivat humalaan jo 5. ja 6.luokalla, samoin holtiton seksikäyttäyttyminen alkoi jo silloin.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholin voisi kieltää kokonaan, ei mitään hyvää terveydelle eikä yhteiskunnalle.
Suomalaiset siirtyivät tiukempaan viinaan kunnolla vasta edellisen kieltolain myötä.
Kyllähän ne alkoholin vaarat ovat olleet kaikkien tiedossa jo iät ja ajat. Sama juttu on kaikkien nautintoaineiden kanssa, sokerin, myös rasvaisten ruokien, juustojen jne. Harva elää oikeasti kaikkien suositusten mukaisesti, ja nekin tuppaavat muuttumaan koko ajan. Ja pitäähän elämästä myös nauttia aina välillä. Tiukkapipoisuus ja liika stressaaminen omista terveysvalinnoista voi myöskin lyhentää elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholin haitoista on ehdottomasti puhuttava enemmän. Ei voi mennä näin, että yhä nuoremmat kulkevat humalassa viikonloppuisin. Lastensuojelu on täysin hampaaton ja turha tämän ongelman hoidossa. Alkoholiriippuvuus on sairaus, johon tulisi suhtautua kuten suhtaudutaan kaikkiin muihinkin sairauksiin. Nyt suhtautuminen on lähinnä syyllistämistä. Kuka viitsii lähteä itseään hoidattamaan, jos suhtautuminen on aliarvioivaa ja tuomitsevaa.
Itse en juo, mutta tiedän monta, jotka todellakin tarvitsisivat tukea ja oikeaa hoitoa.
Tiedottaminen alkoholin vaaroista olisi äärimmäisen tärkeää. Lihan vaarallisuudesta lööpit hehkuvat punaisena, mutta alkoholista ei puhuta, vaikka varmasti on nykyisin ongelmista suurimpia perheissä.
Yhä nuoremmat? Tiedätkö, että nykyisin nuoret juovat huomattavasti vähemmän kuin aikaisempina vuosikymmeninä? Ei se ole ol
Kyllä monet nuoret edelleenkin ryyppäävät, vanhempien esimerkistä. Vanhemmat ostavat juotavat. Mutta kun uusin tieto myös sanoo, ettei tarvitse hurjia määriä tai usein ryypätä: vahinkoa tulee silti. Ehkä suurin osa ei vain hahmota,että voisi olla vieläkin fiksumpi ja terveempi.
No mitä olisit tehnyt? Ollut vaan? Elämä on lyhyt kuitenkin, niin mitä väliä?
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ne alkoholin vaarat ovat olleet kaikkien tiedossa jo iät ja ajat. Sama juttu on kaikkien nautintoaineiden kanssa, sokerin, myös rasvaisten ruokien, juustojen jne. Harva elää oikeasti kaikkien suositusten mukaisesti, ja nekin tuppaavat muuttumaan koko ajan. Ja pitäähän elämästä myös nauttia aina välillä. Tiukkapipoisuus ja liika stressaaminen omista terveysvalinnoista voi myöskin lyhentää elämää.
Luepa se Hesarin juttu tai ne tutkimukset ihan kaikilta osin. Ja kuinka moni on tiennyt, että alkoholi aiheuttaa yhtä voimakkaasti syöpää kuin tupakka? En minä ainakaan. Ehkä olen vain tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholin haitoista on ehdottomasti puhuttava enemmän. Ei voi mennä näin, että yhä nuoremmat kulkevat humalassa viikonloppuisin. Lastensuojelu on täysin hampaaton ja turha tämän ongelman hoidossa. Alkoholiriippuvuus on sairaus, johon tulisi suhtautua kuten suhtaudutaan kaikkiin muihinkin sairauksiin. Nyt suhtautuminen on lähinnä syyllistämistä. Kuka viitsii lähteä itseään hoidattamaan, jos suhtautuminen on aliarvioivaa ja tuomitsevaa.
Itse en juo, mutta tiedän monta, jotka todellakin tarvitsisivat tukea ja oikeaa hoitoa.
Tiedottaminen alkoholin vaaroista olisi äärimmäisen tärkeää. Lihan vaarallisuudesta lööpit hehkuvat punaisena, mutta alkoholista ei puhuta, vaikka varmasti on nykyisin ongelmista suurimpia perheissä.
Yhä nuoremmat? Tiedätkö, että nykyisin nuoret juovat huomattavasti vähem
Elämä ei myöskään ole mikään tiukkapipoinen suorituskilpailu, ja liika pingotus sekä stressi vievät myös helposti ennenaikaiseen hautaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhä nuoremmat? Tiedätkö, että nykyisin nuoret juovat huomattavasti vähem
Koko elämä on yksi iso riski, ja vahinkoa tulee ihan kaikesta. Et kai sinä syö sitten suklaatakaan, koska se on niin haitallista?
Olen mielestäni ihan tarpeeksi fiksu, miksi pitäisi ollakaan fiksumpi? Vastustan nyt tätä tällaista terveyden maksimoinnin ihannetta, ortoreksiaa lähellä jo.
Sosiaaliselle kehityksellesi ja sitä kautta terveydellesi ja elämällesi on varmaan silti ollut hyödyllistä olla osa porukkaa ja pitää hauskaa. Eivät nämä asiat ole noin älyttömän mustavalkoisia. Tuskin sinä myöskään muutat yksiksesi mökkiin keskelle Lapin erämaata, vaikka asutuskeskuksien ilmansaasteet aiheuttavat myös kiistatta kaikenlaista ikävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luepa se Hesarin juttu tai ne tutkimukset ihan kaikilta osin. Ja kuinka moni on tiennyt, että alkoholi aiheuttaa yhtä voimakkaasti syöpää kuin tupakka? En minä ainakaan. Ehkä olen vain tyhmä.
Kyllä minä ainakin tunnen selvästi enemmän keuhkosyöpään kuolleita tupakoitsijoita kuin alkoholista syöpään kuolleita.
Tämä toki ei ole tieteellinen otanta, mutta jotain kuitenkin kertoo.
Jaa et tiennyt mitään. Raittiusliike perustettiin josku 1850-luvulla ja vähintään siitä asti haitoista on keskusteltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholin voisi kieltää kokonaan, ei mitään hyvää terveydelle eikä yhteiskunnalle.
Suomalaiset siirtyivät tiukempaan viinaan kunnolla vasta edellisen kieltolain myötä.
Mulle on ihan sama vaikka joutuisivat ulosottoon alkoholista aiheutuneiden sakkojen takia, haitat ovat niin mittavia. Aika monessa kulttuurissa eletään rypemättä viinan kanssa kuten täällä tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen syntynyt -77 ja meille opetettiin koulussa, että alkoholi tuhoaa aivosoluja. Eihän me toki siitä välitetty, koska oli hauskaa.
Minulle on kerrottu, että ne solut kuitenkin korjaantuvat ja palautuvat. Ja että se tuhoutuminen tapahtuu vain oikeilla alkoholisteilla, ei juhlivilla ja joskus kännäävillå nuorilla.
Minkä ikäinen olet? Minä opin, että alkoholi ja huumeet tappavat aivosoluja ja että kuolleita aivosoluja ei voi herättää uudelleen henkiin. Muut solut voivat kompensoida ja uusia yhteyksiä voi kehittyä, mutta mikä on kuollut, on kuollut.
Toki vaikutukset alkoholisteilla ovat varmasti pahempia, mutten kyllä uskaltaisi kenellekään väittää, ettei nuoruuden kännäilyistä mitään aiheudu. Aivothan ovat myös yksilölliset, samoin vaikutukset.
Samanlaiset sairauskuvat alkoholijuomien myyntipakkuksiin kuin tupakka-askeissa. Nythän niissä on mitä tapansa vaikkapa viikingin, raikkaan omenan, tai tähtitaivaan ja eläinten kuvia. Kuten tiedätte.
Ei unohdu se nurja puoli ja seuraukset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on ihan sama vaikka joutuisivat ulosottoon alkoholista aiheutuneiden sakkojen takia, haitat ovat niin mittavia. Aika monessa kulttuurissa eletään rypemättä viinan kanssa kuten täällä tehdään.
Pointti oli se, että kieltämisen hyödyllisyys pitää kyseenalaistaa. Ja tämän siis sanon ihan absolutistina.
Kyllä meidän kouluaikaan opetettiin ja tein tietoisen valinnan pysyä kaukana alkoholista ja tupakasta (huumeista puhumattakaan, mutta ei niihin silloin 80-luvulla normaalit ihmiset törmänneet missään) ja nyt olen terve, hyväkuntoinen ja fiksu, näytän edelleen ikäistäni nuoremmalta ja elämäni on mennyt hyvin kaikilla mahdollisilla mittapuilla ja oikein onnellista ja hauskaa on ollut ilman päihteitäkin. Eli hyvä valinta tuli tehtyä.
Niillä, joilla ennen on ollut tapana tuhota aivojaan ja kehoaan alkoholilla ym. myrkyillä, on vielä mahdollisuus olla loppuelämänsä ilman. Ei se peli ole vielä kokonaan menetetty.
Karkkeihin ja herkkuihin laitetaan kuvat mädäntyneistä hampaista tai ihmisistä, jotka ovat niin lihavia etteivät pääse ylös sängystä ja heillä on makuuhaavoja. Sama mäkkäreiden sisäänkäynnille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiheuttaa vielä monenlaista syöpää. Suunnilleen kaikki sisuskalut ja aivot kärsii juomisesta. Kuitenkaan aina ei jaksa olla selvinpäin ja alkoholi on ainoa laillinen päihde. Eikä ne alkoholin mittavat haitat rajoitu käyttäjään. Sitten jos kuitenkin päättää että haluaa päihtyä vähemmillä haitoilla niin se on rikos. Huh, huh miten typerä laki.
Muistan myös kuulleeni tästä tosi nuorena, ja 8-vuotiaana päätinkin etten koskaan juo. Minua on aina ihmetyttänyt, mikseivät nuo haitat liikuta kaikkia. N30