apua! asunnon (kerrostaloasunto) ostaminen siten, ettei mukana ole välittäjää!
olen ostamassa ensiasuntoa. voidaanko minua jotenkin huijata tuossa kuviossa, kun välittäjä ei ole mukana "puolueettomana" välikätenä? haen lainan pankista, joten pankkikin vielä katsoo asunnon paperit yms. silti jotenkin vähän arveluttaa, kun välittäjä tuo mielestäni kuitenkin tiettyä turvaa.
Kommentit (10)
Pyydät isännöitsijältä tuoreen isännöitsijäntodistuksen ja talon 5 vuoden remppasuunnitelman ja LUE NE, jos myyjälle ei niitä ole. ILMAN niitä et osta yhtään mitään, muistaakseni ne pitää toimittaa pankillekin.
Kauppakirjan malleja mulkoile netissä ja älä allekirjoita yhtään mitään lukematta ensin. Googleta asuntokaupoista, viisastut!
Terv. yhden taloyhtiön hallituksen jäsen.
Eikö sinulla ole ketään kaveria, sukulaista, tuttua joka tietää jotain omistusasunnoista. Välittäjä ei välttämättä kerro tulevista isoista remonteista, taloyhtiön veloista yms.
Ostin asunnon työkaverin lapselta eikä ollut mitään ongelmia.
Mihin sitä välittäjää tarttee kerrostaloasunnossa?
Tuohan on parempikin tilanne, koska voit kysyä suoraan omistajalta. Kysy esim. onko asunnossa kuuma/kylmä/hajuja/hyönteisiä/metelöiviä naapureita. Pyydä osakasluettelo, ja tarkista, onko iso osuus asunnoista sijoittajien omistamia. Pyydä joltain tuttavalta heidän asuntonsa kauppakirja nähtäväksi, niin saat vertailukohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Mihin sitä välittäjää tarttee kerrostaloasunnossa?
Ei tarvitse okt:ssakaan
Oon itse myynyt kaksi asuntoa. Molemmilla kerroilla kaupat tehtiin ostajan pankissa ja virkailija varmisti kauppakirjan. Tästä kyllä yli 15v aikaa.
Kiinteistöä en myisi enkä ostaisi ilman välittäjää tuntemattomalta. Osakehuoneiston kyllä. Taloyhtiöt ovat vastuussa talon kunnosta ja isännöitsijältä saa lisätietoa tarvittaessa.
ilmeisesti kaikki alalla olevat SAMANLAISIA HUIJAREITA kuin jetro ja kaisa (kuningas ja kuningatar) löivät ylä femmoja kun saivat kälysen purkukuntoisenkin myytyä. nyt oikeudessa molemmat monia syytteitä. MIKSI ALA HYVÄKSYI HEIDÄN TOIMINTANSA OHJELMAT VEIVÄT LOPUNKIN LUOTON KIINTEISTÖ KAUPUSTELIJOIHIN. PASKAA PUHUTAAN ILMAN MITÄÄN VASTUITA. ap as hintaa pitää pudottaa as torakan palkkion verran ja pankkisi juristi tarkistaa paperit.
Tutustu tarkkaan isännöitsijän todistukseen. Tutki mitä remontteja on papereiden mukaan tehty taloyhtiössä ja mitä ollaan tekemässä tulevaisuudessa. Vähintään se viisivuotissuunnitelma pitää olla, mutta hyvissä taloyhtiöissä on suunnitelmat tehty pidemmällekin. Huomioi myös mahdollinen lunastusehto.
Jos samasta taloyhtiöstä on myynnissä myös muita asuntoja, niin kannattaa lueskella myöskin niiden ilmoitukset.
Ei se välittäjä ole puolueeton, eikä tuo myöskään mitään lisäturvaa. Ihan yhtä hyvin uskaltaa ostaa yksityiseltä myyjältä.