Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksin / aikuisen lapsen kanssa matkailu, miten maksut?

Vierailija
03.12.2024 |

Varaa on sen verran että voisin yksin reissata suht hyvin ja monipuolisesti pienellä säästämisellä minne haluankin, mutta onko se yksin ankeaa? Voisin saada ainakin joillekkin reissuille aikuisen lapseni mukaan mutta sitten ei olisi varaa matkustaa yhtä usein jos maksan (osan tai kaikki) hänenkin matkojaan?

Ajattelin että jos minä maksaisin omat lentoliput ja majoituksen (koska ne maksaisin yksin matkustaessakin) eli lapsi pääsisi omien lentolippujensa hinnalla mukaan?

Olisiko hyvä jako? Tai vaikka joku ryhmämatka, että maksan oman osuuteni + yksinmatkaavan lisän hänen osuudestaan?

Koska tämän joutiuisin joka tapauksessa maksamaan.

Niin sitten se on tavallaan lapsen päätettävissä tuleeko mukaan sen oman osuutensa maksamalla tai sitten ei tule? 

Molempien matkoja 100 % ei mulla ole halua maksaa koska aikuinen lapsikin on vakituisessa työpaikassa ja pystyy kyllä itsekin kustantamaan reissujaan joita tekee myös ilman minua.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onpa vaikeaa, kyllä olen matkustanut äitini kanssa parikymppisenä ja maksanut oman matkani kokonaan. Äiti on sitten maksanut ruokia ja muita menoja siellä paikan päällä. Sen kuin keksit matkakohteen, otat selvää  mitä maksaa ja ehdotat lapselle reissua onko halukas lähtemään mukaan hinnalla X.

Joo siis niinkään tämä rahapuoli on pohdiskelua vain ja kiinnostusta miten muut ovat tehneet. Meillä nyt viimeksi on esteeksi tullut ettei ole samaan aikaan lomia ollut mahdollista saada. Yritystä taas seuraavaan ajankohtaan kyllä on. Niin silloin mennään kyllä jonnekin mutta riippuu sitten mitä kenellekin tulee maksettavaksi että mihin asti päästään :) Olisi kiva nyt jo alkaa suunnittelmaan tarkemmin retkiä tms mutta kun se budjetti (jaetaanko mitään vai ei) määrittelee niin pitkälti kohteen.

Vierailija
22/50 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kiva, että tarjoudut maksamaan majoituksen. Ei minun vanhemmat aikuisiällä tarjonneet mitään matkoja. Omille lapsille maksaisin kyllä ihan kaiken, jos varaa olisi. Eli maksa se mitä pystyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pyytäisin lapseni matkalle mukaan niin maksaisin kyllä lennot ja majoituksen ja olen maksanutkin. 

Eikö sinulla ole ketään ystäviä, jotka lähtisivät kanssasi? Japaniin pääsee varmaan ihan matkatoimistojen; aurinkomatkojen tai matkapoikien tms. matkalle, jossa on sitten muitakin. Saa olla yksin tai seurassa.

Vierailija
24/50 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sun pitää just se lapsi saada mukaan? Ei ihmiset yleensä aikuisten lastensa kanssa enää matkustele, vaan puolison, kaverien tai yksin. Omituista olla noin kiinni vielä aikuisessa lapsessa.

Vierailija
25/50 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pyytäisin lapseni matkalle mukaan niin maksaisin kyllä lennot ja majoituksen ja olen maksanutkin. 

Eikö sinulla ole ketään ystäviä, jotka lähtisivät kanssasi? Japaniin pääsee varmaan ihan matkatoimistojen; aurinkomatkojen tai matkapoikien tms. matkalle, jossa on sitten muitakin. Saa olla yksin tai seurassa.

Ei mun kavereilla ole varaa matkustella ja heitä en maksaisi mukaan ;) Parasta olisi päästä yksinmatkustelun kynnyksen yli niin ei olisi mitään ongelmaa reissata vaikka joka oma loma-ajankohta.

Vierailija
26/50 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sun pitää just se lapsi saada mukaan? Ei ihmiset yleensä aikuisten lastensa kanssa enää matkustele, vaan puolison, kaverien tai yksin. Omituista olla noin kiinni vielä aikuisessa lapsessa.

No lapsella kuitenkin on Bucket List jossa paljon samoja kohteita kuin omassakin. Ei ole puolisoa ja kavereilla ei varaa matkustaa. Niin mun vaihtoehdot on oikeastaan jäädä kotiin, mennä yksin tai mennä lapsen kanssa. Tässä näitä pallottelenkin.

Ihmeen hyökkäävä sävy kun onhan tässäkin ketjussa monia ja tunnen esim. työkavereistakin jotka matkustavat mielellään lastensakin kanssa vaikka nämä olisivat aikuisia ja perheellisiä jo itsekin. Olen itsekin matkustanut vanhemman kanssa nuorempana!

Vierailija
27/50 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No lapsella kuitenkin on Bucket List jossa paljon samoja kohteita kuin omassakin. Ei ole puolisoa ja kavereilla ei varaa matkustaa. Niin mun vaihtoehdot on oikeastaan jäädä kotiin, mennä yksin tai mennä lapsen kanssa. Tässä näitä pallottelenkin.

Ihmeen hyökkäävä sävy kun onhan tässäkin ketjussa monia ja tunnen esim. työkavereistakin jotka matkustavat mielellään lastensakin kanssa vaikka nämä olisivat aikuisia ja perheellisiä jo itsekin. Olen itsekin matkustanut vanhemman kanssa nuorempana!

Ja siis onhan lapsellani sama ongelma kuin itselläni, että ei puolisoa eikä kavereilla varaa matkustaa. Niin miksi emme siis yhdessä menisi jos lomat osuu yksiin ja budjettikin molemmille järkevä? Sitten taas eri asia kun lapsi vakiintuu niin totta kai hänen reissunsa ovat erilaisia kuin nyt.

Vierailija
28/50 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat lapsen matkaan itsellesi seuraksi, niin silloin olisi reilua maksaa lapsen matkat.

Mutta jos suunnittelette matkan yhdessä ja se on kummankin toiveiden mukainen, eikä lapsella ole seuranpitovelvoitetta, niin silloin kumpikin maksaa omansa.

Suosittelisin AP:lle jotain ryhmämatkaa ja aikuisesta lapsesta irti päästämistä.

Vierailija
29/50 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana matkustaa yksin. En kyllä ole edes miettinyt ottavani kumpaakaan aikuista lasta mukaani. Jos jokus matkustettaisiin yhdessä, maksaisivat omat matkansa. Toki voisin joskus rahoittaa osan matkaa nk. synttärilahjana tjn. 

Vierailija
30/50 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku haluaa maksaa lasten matkat täysin, joku vain osan, joku ei ollenkaan. Kun on aikuinen työssäkäyvä lapsi kyseessä, kaikki tavat ovat ihan hyviä. Ehdota sille lapsellesi, sittenhän näkee, että kiinnostaako häntä.

Vierailija
31/50 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen maksaa omat maksut, ellei sitten jo matkaan kutsuessa tarjota. Jokaisen oma valinta. Tuttava jätti oman aikuisen lapsen kutsumatta reissuun,koska hänen olisi pitänyt maksaa myös hänen matkat ja muut menot. Jos aikuisella ei ole varaa,niin sitten ei lähde ellei joku tarjoa. Ei ole mikään pakko. Jokaisen oma valinta. 

En halua olla noin jyrkkä koska muuten matkustaisin yksin enkä esim. puolison kanssa. Niin onko se sitten ankeaa nähdä yksin vaikka Tokio ja lasta ei edes kutsuta mukaan? En nyt siis puhu rantalöhölomista vaan sellaisista kaupunkikohteista joita on lapsenkin Bucket Listalla monia.

Sittenhän se on oma valinta. Jos noin kauas pitää lähteä, onko sulla varaa maksaa toisenkin kulutt. Oma valinta. Riippuu sun lompakon paksuudesta ja mie

Satasia säästää jo siinä kun ei lennä Finnairilla vaan valitsee halvemman yhtiön.

Vierailija
32/50 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku haluaa maksaa lasten matkat täysin, joku vain osan, joku ei ollenkaan. Kun on aikuinen työssäkäyvä lapsi kyseessä, kaikki tavat ovat ihan hyviä. Ehdota sille lapsellesi, sittenhän näkee, että kiinnostaako häntä.

Tämä. Jos lapsi haluaa matkustaa kanssasi ja on yhteinen kiinnostuksen kohde niin varmaan itse maksaakin matkansa mielellään. Itse en mielelläni matkusta oman äitini kanssa, joskus pakosta ja silloin hän kyllä maksaa koko lystin (on hänellä varaa siihen), vaikka itselläkin olisi varaa toki maksaa. 

Vierailija
33/50 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu kyllä me ollaan jo matkailtukin erilaisilla budjeteilla. Kiinnostaa muiden valinnat ja tuossa heti peräkanaa onkin 2 eri ääripään vastausta että vanhemman tulisi maksaa kaikki tai vanhemman ei tulisi maksaa mitään ellei olisi jokin esim. synttärimatka. Tätä juuri hain kysymykselläni, erilaisia toimintatapoja ilman kenenkään valinnan syyllistämistä/haukkumista kuten aika monesta sivulauseesta saa lukea. On mielenkiintoista lukea miten eri perheet tekevät ja kenties saada ideoita itsellekin. Jota ei kenties tullut ajatelleeksikaan. On sellaisiakin isovanhempia jotka maksavat esim. kaikkien lastensa + lastenlasten matkat jne.

Vierailija
34/50 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onpa vaikeaa, kyllä olen matkustanut äitini kanssa parikymppisenä ja maksanut oman matkani kokonaan. Äiti on sitten maksanut ruokia ja muita menoja siellä paikan päällä. Sen kuin keksit matkakohteen, otat selvää  mitä maksaa ja ehdotat lapselle reissua onko halukas lähtemään mukaan hinnalla X.

Joo siis niinkään tämä rahapuoli on pohdiskelua vain ja kiinnostusta miten muut ovat tehneet. Meillä nyt viimeksi on esteeksi tullut ettei ole samaan aikaan lomia ollut mahdollista saada. Yritystä taas seuraavaan ajankohtaan kyllä on. Niin silloin mennään kyllä jonnekin mutta riippuu sitten mitä kenellekin tulee maksettavaksi että mihin asti päästään :) Olisi kiva nyt jo alkaa suunnittelmaan tarkemmin retkiä tms mutta kun se budjetti (jaetaanko mitään vai ei) määrittelee niin pitkälti kohteen.

Miten lapsen oma elämä?

Lomia on aika vähän. Milloin lapsi käy omilla matkoillaan ja onko hänellä niihin edes varaa jos pitää ensin maksaa siitä että lähtee äidin seuraksi matkalle?

Aika harva nuori aikuinen haluaa matkailla vanhempien kanssa. He haluavat usein tehdä lomalla erilaisia asioita kuin vanhukset.

Vierailija
35/50 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Jos lapsi haluaa matkustaa kanssasi ja on yhteinen kiinnostuksen kohde niin varmaan itse maksaakin matkansa mielellään. Itse en mielelläni matkusta oman äitini kanssa, joskus pakosta ja silloin hän kyllä maksaa koko lystin (on hänellä varaa siihen), vaikka itselläkin olisi varaa toki maksaa. 

Lähdet kuitenkin siis pakosta hänen mukaansa? Luulen että lapseni on toistaiseksi ainakin mielellään lähtenyt minun mukaani. Itse taas en voisi kuvitellakaan enää reissaavani oman vanhempani kanssa mihinkään, jo yksi yö samassa huoneistossa on liikaa vanhuudenhöperön kanssa. Itse en vielä toivottavasti ole samanlainen :)

Vierailija
36/50 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä sulle tiivistetty vastaus: maksa 0 € - kaikki kulut. Ihan niinku tykkäät ja niinku lapsellesi sopii.

Vierailija
37/50 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten

Se juurikin on vaikeampaa että minulla on esim. pidemmät lomat kuin lapsella ja kesäloma aina yhdessä pätkässä kun taas lapsi voi ottaa viikon minun lomani yhteyteen jolloin menemme yhdessä jonnekin ja sitten kolme viikkoa toiseen ajankohtaan jolloin hän menee jonnekin omille reissuilleen jne. Mutta joka tapauksessa en ole vielä vanhus vaan vähän päälle nelikymppinen eikä lapsi itsekään omilla reissuillaan käyttäydy sen "nuoremmin" kuin minun kanssa matkatessaankaan. Pääosassa nähtävyydet ja erilaisten retkien ja tapahtumien kokeminen eikä niinkään biletys tai uima-altaalla lekottelu.

Vierailija
38/50 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia matkustaa aikuisten lasten kanssa. Muissa maissa tämä on jopa tapa.

Vierailija
39/50 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalia matkustaa aikuisten lasten kanssa. Muissa maissa tämä on jopa tapa.

Tuntuu että nämä yhdessä matkustamisen ajatuksen teilaavat eivät juuri ole pyörineet lentokentillä/-koneissa näkemässä millaisella porukalla siellä mennään. 3 sukupolvea ei todellakaan ole mikään harvinaisuus, vielä vähemmän 2.

Vierailija
40/50 |
03.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan toistaiseksi maksettu ne aikuiset lapsetkin mukaan matkalle ihan kokonaan. Mielellään ovat ainakin vielä mukaan lähteneet. Arkena varsinkin vanhinta, joka jo asuu muualla, näkee harvoin. Lomalla ehtii sitten rauhassa viettää laatuaikaa koko perheenä ja kaikki lapsetkin saavat olla yhdessä.

Toki meidän matkat ovat olleet toistaiseksi ainakin ihan pakettimatkoja Euroopan kohteisiin, rantalomia, kaupunkimatkoja ja joskus joku kiertomatkakin tehty. Ei mitään ökyhintoja, mutta kyllä kuuden hengen reissusta silti aina hintaa kertyy. 

Oon nimenomaan tykännyt ja halunnut matkustaa koko perheen voimin ja nautin, kun se vielä on mahdollista. Saa nähdä, loppuuko reissaaminen sitten, kun lapset ei enää mukaan lähde. Tällä hetkellä ajatus miehen kanssa kaksin lähdöstä vaikuttaa tylsälle ja yksin en ehkä uskaltaisi. Sellaista kaveriakaan mulla ei oikein ole, jonka kanssa matkustamaan lähtisin.

Kannustan siis maksamaan reilusti lapsellekin matkat, jos kumpikin haluatte reissuun ja yhteinen kohdekin löytyy. Itse maksaisin ainakin opiskelevalle lapselle vielä kaiken, työssäkäyvän kohdalla voisi jo vähän jättää maksamista lapsellekin. Ymmärrän hyvin, että matkailu oman lapsen kanssa tuntuu mieluisimmalta ja on hienoa, ios äiti kelpaa vielä matkaseuraksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan