Yksin / aikuisen lapsen kanssa matkailu, miten maksut?
Varaa on sen verran että voisin yksin reissata suht hyvin ja monipuolisesti pienellä säästämisellä minne haluankin, mutta onko se yksin ankeaa? Voisin saada ainakin joillekkin reissuille aikuisen lapseni mukaan mutta sitten ei olisi varaa matkustaa yhtä usein jos maksan (osan tai kaikki) hänenkin matkojaan?
Ajattelin että jos minä maksaisin omat lentoliput ja majoituksen (koska ne maksaisin yksin matkustaessakin) eli lapsi pääsisi omien lentolippujensa hinnalla mukaan?
Olisiko hyvä jako? Tai vaikka joku ryhmämatka, että maksan oman osuuteni + yksinmatkaavan lisän hänen osuudestaan?
Koska tämän joutiuisin joka tapauksessa maksamaan.
Niin sitten se on tavallaan lapsen päätettävissä tuleeko mukaan sen oman osuutensa maksamalla tai sitten ei tule?
Molempien matkoja 100 % ei mulla ole halua maksaa koska aikuinen lapsikin on vakituisessa työpaikassa ja pystyy kyllä itsekin kustantamaan reissujaan joita tekee myös ilman minua.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Jokainen maksaa omat maksut, ellei sitten jo matkaan kutsuessa tarjota. Jokaisen oma valinta. Tuttava jätti oman aikuisen lapsen kutsumatta reissuun,koska hänen olisi pitänyt maksaa myös hänen matkat ja muut menot. Jos aikuisella ei ole varaa,niin sitten ei lähde ellei joku tarjoa. Ei ole mikään pakko. Jokaisen oma valinta.
En halua olla noin jyrkkä koska muuten matkustaisin yksin enkä esim. puolison kanssa. Niin onko se sitten ankeaa nähdä yksin vaikka Tokio ja lasta ei edes kutsuta mukaan? En nyt siis puhu rantalöhölomista vaan sellaisista kaupunkikohteista joita on lapsenkin Bucket Listalla monia.
Sehän on täysin kiinni siitä, miten te päätätte kulut jakaa. On vähän eri asia lähteä opiskelevan lapsen kuin jo hyväpalkkaisessa työssä olevan lapsen (aikuinen siis kummassakin vaihtoehdossa) kanssa reissuun.
No jos pyydät lapsen mukaan matkalle paikkaan, minne hän ei muuten lähtisi, vaan lähtee pyytäessä seuraksi, minusta sinun tulisi maksaa majoitus ja lentoliput. Ja ehkä vielä ruokaakin, sillä oletuksena on, että syötte ravintoloissa, ettekä kokkaa itse. Jos matka on sellainen, että suunnittelette sitä yhdessä ja sen kohde on yhteinen kiinnostuksen kohde, silloin on minusta ok, että molemmat maksavat omat kulut, jos molemmat ovat töissä.
Mitä jos keskustelet sen lapsesi kanssa? Miksi tätä pitää täällä jauhaa? Maksat 100% tai 0% kuluista, mitä hittoa se meille kuuluu?
Vierailija kirjoitti:
No jos pyydät lapsen mukaan matkalle paikkaan, minne hän ei muuten lähtisi, vaan lähtee pyytäessä seuraksi, minusta sinun tulisi maksaa majoitus ja lentoliput. Ja ehkä vielä ruokaakin, sillä oletuksena on, että syötte ravintoloissa, ettekä kokkaa itse. Jos matka on sellainen, että suunnittelette sitä yhdessä ja sen kohde on yhteinen kiinnostuksen kohde, silloin on minusta ok, että molemmat maksavat omat kulut, jos molemmat ovat töissä.
Tällaisia jälkimmäisiä reissuja meillä onkin jo pääosin tehty. Tai no olen minä silloinkin maksanut majoituksen kokonaan ja usein lentolipuistakin ison siivun ja lapsi taas vaikka jonkun tapahtuman pääsyliput. Suurempi ongelma kuin kulujen jako taitaa olla lomien sumpliminen että saadaan samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen maksaa omat maksut, ellei sitten jo matkaan kutsuessa tarjota. Jokaisen oma valinta. Tuttava jätti oman aikuisen lapsen kutsumatta reissuun,koska hänen olisi pitänyt maksaa myös hänen matkat ja muut menot. Jos aikuisella ei ole varaa,niin sitten ei lähde ellei joku tarjoa. Ei ole mikään pakko. Jokaisen oma valinta.
En halua olla noin jyrkkä koska muuten matkustaisin yksin enkä esim. puolison kanssa. Niin onko se sitten ankeaa nähdä yksin vaikka Tokio ja lasta ei edes kutsuta mukaan? En nyt siis puhu rantalöhölomista vaan sellaisista kaupunkikohteista joita on lapsenkin Bucket Listalla monia.
Vaikutat jotenkin oudolta ja raskaalta persoonalta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos keskustelet sen lapsesi kanssa? Miksi tätä pitää täällä jauhaa? Maksat 100% tai 0% kuluista, mitä hittoa se meille kuuluu?
Kyllä keskustelenkin. Kiinnostaa miten muut ovat asian järjestäneet että onko minun ajatukseni ns. tasapuolinen. Johan tuolla yksi kertoi että lapsi maksaa oman osuutensa 100% ilman mutinoita tai ei lähde reissuun ollenkaan.
Aikuinen työssä käyvä lapsi maksaa omat matkansa. Opiskelialle olen maksanut matkat yms
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikutat jotenkin oudolta ja raskaalta persoonalta.
Ai miten niin? Melko pienestä kommentoinnista kuvittelet osaavasi päätellä noinkin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä keskustelenkin. Kiinnostaa miten muut ovat asian järjestäneet että onko minun ajatukseni ns. tasapuolinen. Johan tuolla yksi kertoi että lapsi maksaa oman osuutensa 100% ilman mutinoita tai ei lähde reissuun ollenkaan.
Toivottavasti lapsesi ei ole perinyt ajatuksenjuoksuasi.
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen työssä käyvä lapsi maksaa omat matkansa. Opiskelialle olen maksanut matkat yms
OpiskeliJA
KirjailiJA
AutoiliJA
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti lapsesi ei ole perinyt ajatuksenjuoksuasi.
No melkoisen outoa käytöstä sielläkin että asiaketjuun tulee nimittelemään ap:ta eikä edes kerro omaa näkemystään vaan keskittyy siihen haukkumiseen 100%...
Meillä vanhempani saattavat sanoa, että sponsoroivat osan reissusta ja sitten on meidän päätettävissä onko varaa/halua lähteä mukaan. On siis suunnitellessa tiedossa paljonko vanhemmat sponsoroivat ja paljonko jäisi itselle maksettavaa. Joskus reissuista ei jää paljon itselle, joskus taas lähes koko reissu eli vaihtelee tilanteen ja reissun luonteen mukaan. Joskus ei haluta lähteä ja sitten saattaa olla, että vanhemmatkaan eivät lähde. Toisinaan taas lähtevät silti.
Ja muuten yksin matkustamisesta. Jos teet kotonakin asioita yksin, on yksin reissaamine varmasti ihan kivaa. Itse teen suurimman osan reissuistani yksin vaikka olen perheellinen. Noita ei vain saa mukaan sellaisille reissuille, joita haluan tehdä, joten menen itse. Perheen kanssa tehdään sitten erilaisilla kokooonpanoilla sellaisia reissuja, jotka kutakin kiinnostaa.
Välillä maksan mieheni ja kolmen aikuisen lapsemme matkan, kun menemme esim. synttärimatkalle ja välillä maksan mieheni matkan kun menemme kahdestaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä vanhempani saattavat sanoa, että sponsoroivat osan reissusta ja sitten on meidän päätettävissä onko varaa/halua lähteä mukaan. On siis suunnitellessa tiedossa paljonko vanhemmat sponsoroivat ja paljonko jäisi itselle maksettavaa. Joskus reissuista ei jää paljon itselle, joskus taas lähes koko reissu eli vaihtelee tilanteen ja reissun luonteen mukaan. Joskus ei haluta lähteä ja sitten saattaa olla, että vanhemmatkaan eivät lähde. Toisinaan taas lähtevät silti.
Ja muuten yksin matkustamisesta. Jos teet kotonakin asioita yksin, on yksin reissaamine varmasti ihan kivaa. Itse teen suurimman osan reissuistani yksin vaikka olen perheellinen. Noita ei vain saa mukaan sellaisille reissuille, joita haluan tehdä, joten menen itse. Perheen kanssa tehdään sitten erilaisilla kokooonpanoilla sellaisia reissuja, jotka kutakin kiinnostaa.
Niin, ehkä se vaatisi sen rohkaistumisen ekalle omalle yksinreissulle niin jatkossa olisi varmasti helpompaa. Kotimaassa olenkin reissannut yksin mutta toistaiseksi en vielä ulkomailla mutta en voi aina olla vaatimassa lastakaan mukaan joten jostain se olisi aloitettava. Teillä vaikuttaa olevan hyvä rahajako, itsellä nyt vielä toistaiseksi jäänyt siis menemättä jos lapsi ei ole ollut kiinnostunut tai ei ole ollut lomien ajankohtien vuoksi mahdollista lähteä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sittenhän se on oma valinta. Jos noin kauas pitää lähteä, onko sulla varaa maksaa toisenkin kulutt. Oma valinta. Riippuu sun lompakon paksuudesta ja mietitkö lyhyttä yhden yön matkaa vai viikko-kaksi pallon toisella puolella alla inclusive ja onko pätäkkää? Elämä on valintoja täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sittenhän se on oma valinta. Jos noin kauas pitää lähteä, onko sulla varaa maksaa toisenkin kulutt. Oma valinta. Riippuu sun lompakon paksuudesta ja mietitkö lyhyttä yhden yön matkaa vai viikko-kaksi p
Ei me mennä koskaan all inclusive. Mutta siis eihän lentoliput kovinkaan kalliita ole Japaniinkaan asti (esim. Finnairin paras hinta meno-paluu alle 900 €) ja hotelli max.100/yö jonka maksaisin joka tapauksessa, nukkui siellä 1 tai 2 hlö. Joku kymmenisen yötä pitkän matkan reissulle minimiaika ja sekin voi tapahtua muutamassa eri kaupungissa/kohteessa. Erikseen sitten mitä paikan päällä tuhlaa, se menisi molemmilla omien kiinnostuksenkohteiden mukaan. Ei harrasteta mitään fine diningiä tms vaan ihan käy katuruokakin tms. Mutta eri nähtävyyksiin/kohteisiin se maksaa liput, jota enemmän kiinnostaa tms. Esim. Lontoossa kyllä hyvin ilmaisiakin kohteita kuten British Museum mutta tuosta Tokiosta en tiedä.
No onpa vaikeaa, kyllä olen matkustanut äitini kanssa parikymppisenä ja maksanut oman matkani kokonaan. Äiti on sitten maksanut ruokia ja muita menoja siellä paikan päällä. Sen kuin keksit matkakohteen, otat selvää mitä maksaa ja ehdotat lapselle reissua onko halukas lähtemään mukaan hinnalla X.
Maksa sen verran kuin on varaa maksaa. Kerrot summan millä voit tukea. Tarviiko sitä sitten niin usein matkustaa.