*** LOKALutuset Perjantai-pinoon! ***
Kommentit (45)
Oon menossa kohta tarkistus ultraan ja jännittää tosi paljon,eilen kerroimme mieheni äidille että meille on tulossa vauva ja hyvin se otti sen,ei vain aluksi meinannut uskoa:)
Nyt on mentävä,tulen päivällä kertomaan ultra kuulumiset:)
Peukut pystyyn.
Nyt olen jo tottunut tähän kaksosasiaan. Eilinen päivä meni todella sekavissa tunnelmissa... no, mies oli kans alkujärkytyksen jälkeen aivan innoissaan :) isovanhemmille ilmoitettiin myös ja siellä oltiin onnesta ihan sekaisin. kyselin vielä heiltä suvun kaksosista ja kummankaan suvussa ei oo yhtään kaksosia niin pitkälle kuin he jaksavat muistaa. eli mulla ei todellakaan ollu pientäkään aavistusta tästä asiasta..
niin ja tänään alkoi sit aamupahoinvointi :/ ei vielä oo tarvinnu oksentaa, mut lähellä on.. työkaveri sanoi just et oon ihan valkoinen :/
nyt töiden pariin...
m@mm@76 ja 2xtähti 6+1
Höh:( Pitäisi kai olla iloinen kun ei ole pahoinvointia eikä muitakaan oireita, (no rinnat on ehkä vähän arat,) eilen illalla hävisi ne vähätkin kuvotuksen tunteet, ja muutkin oireet,minä vaan heti kehittelen paniikkia, mitähän tämä nyt on?
Voiko olla totta, että pääsen näin vähällä tällä kertaa?! Aiemmissa raskauksissa ollut siis aivan järkky pahoinvointi ja kaikki muutkin mahdolliset oireet, suht pitkälle (rv14 ja 16 asti)! Kaikki on etonut ja yököttänyt. Nyt ei siis mitään tuntemuksia, jumpassakin jaksaa käydä ihan normaalisti, ei väsytä, ei mitään. Enteileeköhän tämä jotain, jos se onkin mennyt kesken, tai on tuulimuna, tai jotain?!
Anteeksi tämä surkuttutelu, ei nyt osaa iloita tästä oireettomuudesta kun mieleen hiipii heti kaikki pahimmat vaihtoehdot..
Vanile rv6+5, kai.
Joo aamu tosissaa alko taas juosten norjan tunnille.Tunnin halasin pyttyy.Toosi ihanaa!!Ja kaikki muut oireet päälle.mm.närästys,palelee,väsymys,mieliala vaihtelee,kauhee jano koko aika,jne...
Lapsilla on tosiaa hiihtoloma viikko.Ens viikolla taas alkais koulu ja tarha.Nyt pitäis nauttii ja tehdä lasten kans viel jotakin.No nyt pitää mennä putsaa keskimmäisen polvi ja laittaa laastari.Liukastu ulkona ku juoksi:(
vointeja kaikille meille!
mewe ja toukka 8+3
Lähden tästä taas tänään reissuun, ei vaan yhtään kiinnostais istua kahta tuntia autossa. Kaiken lisäksi tänään oli aamulla pientä ällötystä, mutta se meni nopeesti ohi kun söin jotain. Viikonloppuna sitten on varmaan edessä miehen äidille kertominen ja varmaan siskollekin. Meinataan juhlia mun, mieheni ja hänen siskonsa synttäreitä yhdessä, ja joudun varmaan selittelemään alkoholitonta linjaani ja kauheeta väsymystä. Mitä sitä suotta salailemaankaan, kerrotaan miten asia on. Mietin tässä jo sananmuotoja, varmaan sanotaan äidille, että susta on sitten tulossa mummi. Ja siskolle, että susta on tulossa täti. Tai jotain :)
Ja SaPa, kiitos eilisistä sanoistasi tuon tupakoinnin suhteen. Täytyy vielä lukea se uudelleen ja pohtia tosissaan asiaa. Oikeesti hyvä että sanoit asian kaunistelematta, tarvin nyt todellakin potkun takamukselleni. Kyllä mä pystyn lopettamaan, pakkohan se on! Ai niin, meillä on muuten kai SaPa sun kanssa samat viikot menossa eli tasan 6 ja sama la 19.10 :)
Ei muuta kuin hyvää viikonloppua kaikille!
Huomenia kaikille!
Täällä sairastetaan flunssaa koko perheen voimin, joten riittää aikaa roikkua netissäkin :)
Minulla olisi kolmannen lapsosen la 26.10, aikaisemmat ovat syntyneet 2001 ja 2002. Kovin suuria oireita ei oikeastaan vielä ole, vatsaa turvottaa ja välillä hajut tekee pahaa, pissittää ja janottaa, mutta muutoin olo vielä ' normaali' . Tosin niin alussahan tässä vasta ollaankin :)
Onkohan yahoogroupsiin perustettu lokakuisille jo ryhmä? Jotenkin itse koen sen mukavammaksi ja luotettavammaksi ympäristöksi keskustella :)
myrskyruusu 5+1
Hei kaikille!
Plussasin tänä aamuna.. olo hiukan sekava. Mutta uutena tulisin nyt mukaan tänne puolelle. LA taitaa olla n. 28.10
Täällä ollaan kivan pakkasen kourissa taas,-30 seisoi mittarissa huih.
Eilisestä lähtien ollut etovaa oloa ja tänään näyttää jatkuvan.Ja lonkat meinaa kipeytyä kanssa ihan kunnolla. Onkos muilla todella hirveä valkkarin tulo,kun musta tuntuu et kokoajan housut märkänä, kun niin paljon valkovuotoa.Ja pissalla sais juosta myöntäänsä kanssa. Minä odotan myös sitä pahoinvointia kunnon sellaista tulevaksi, niin tietäis sitten et vaavin alulla on kaikki ok tuolla masussa. Mutta nyt taas mentävä kun lapsukaiset huutelee tuolta.
Tari rv 5+0
ja sepäs ei huvittais mua nyt ollenkaan. Toisaalta aika kuluu töissä rivakasti ja ei siellä ainakaan ehdi pohtia tätä omaa oireettomuutta. Mua on kans nimittäin alkanut mietityttämään se, että ne vähäisetkit pahan olon tunteet ovat kokonaan pois. Itseasiassa mulla on vähän turhankin hyvä olo. Onneks ens viikolla on se ultra niin sitten tietää, että ollankohan meillä kotosalla.
M@mm@lle munkin puolestani paljon onnea tuplaodotukseen. Mulla on ennen edellistä raskautta tehty pari kertaa ultra ennen ovista ja niissä mulla molemmilla kerroilla kasvoi kaksi munarakkulaa ja mulla taitaa olla ikä joka saa sen aikaan. Itse en ainakaan tässä tilanteessa haluaisi kuin yhden (kääk en varmaan selviäisi jos niitä oliskin kaksi) ja luulen, että hyvä jos edes yksi löytyy. Onkos sulla M@mm@ ollut tuplasti enemmän oireita?
Uusille lokakuisille tervetulotoivotukset mukaan...
Toivottavasti kaikilla joilla on ollut vuotoja, olis kaikki hyvin. Vanhemman pojan odotusaikana vuosin ensin viikoilta 5 viikoille 8 (onneksi en silloin vielä tiennyt odottavani) niin, että kolme päivää kunnon vuotoa ja sitten kolme viikkoa tuhrua. Sitten vuodot olivat hetken pois ja alkoivat uudelleen. Vuosin aina viikolle 16 saakka silloin tällöin ja vuoto ei ollut aina ihan vähäistä vaan sitä holahti kerralla ihan reippaasti. Todennäköisin syy oli kohdunsuulla majaileva istukan reuna. Onneks ne sitte lopulta loppuivat ja hyvä oli, että vauva voi koko ajan ihan hyvin.
Eipä tässä nyt mitään järkevää kirjoitettavaa tunnu löytyvän. Meinaa mennä vähän vaan pohtimisen puolelle ja olo on vähän surkutteleva niinkuin taisi Vanilellakin olla. Eiköhän me tästä nousta ja kaikki menee ihan hyvin. Mutta nyt poikien hoitoreppua pakkaamaan ja orientoitumaan työntekoon.
Vaahtis ja " Aarre" rv 5+ ainakin
Ja nyt vihdoin kolmen päivän totaalisen oireettomuuden jälkeen tuntuisi taas paha olo tulevan, itseasiassa nyt se tuntuu mukavalle koska olen jo päässäni nyt kerennyt käymään läpi kaikki vaihtoehdot. Josko tämä raskaus nyt sitten kuitenkin jatkuisi, menisi vaan aika nopeammin että keskenmenon riski ei olis enää niin suuri.
M@mm@ Onnea aivan hirmuisesti.
Heliliinalle voimia ja jaksamista.
Tintti (?muistinko oikein) tuosta tupakoinnista, se lopettaminenhan ei ole kaikille ihan helppoa, tunnustan nyt aivan suoraan että esikoista kun aloin odottamaan oli mulle tuskaista saada lopetettua, poltin vielä noin 5:lle kk:lle 1-5 tupakkaa päivässä, sitä ennen 17 vuotta tuli poltettua ja ennen raskautta 30-40 tupakkaa päivässä. Olen aina kokenut olevani tosi riippuvainen tupakan poltosta ja edelleenkin sitä kaipaan vaikka nyt olen jo ilman ollut kauan ja näen unia tupakalle menemisestä.
Toivoisin siis että yritetään tässä lokakuisten ketjussa tukea ja antaa apua kaikille ongelmissa, ei moraalisaarnoja, itselläni moraalisaarnat kun aiheuttaa sen että en kerro mielessä pyörivistä asioista vaan pidän ne sitten omana tietona vaikka tukea johonkin tarvisinkin. Kuitenkin meitä on täällä PALJON ja varmaan kaikilla omia mielipiteitä niin asiasta kuin asiasta mutta kaikista tärkeintä on tässä ja nyt vertaistuki ja yritys kannustaa meitä kaikkia ja antaa tukea myös vaikeina hetkinä, eikö näin. Minun psykiatrian opettajan sanoin (10 vuotta sitten kylläkin ja on ollut mielestäni hyvä neuvo): Kaikkea ei tarvitse itse hyväksyä, mutta kaikkea tarvitsee yrittää ymmärtää...
Katuska ja 8+3
huh, meinasin jo eilisen paasaukseni jälkeen, että nyt tuli kyllä turhan tylyä tekstiä.. Onneksi ei sitten kuitenkaan. :) Mulla vaan itsellä oli lopettaminen huomattavasti helpompaa, kun siitä tupakoinnista teki mielessään todella ruman asian.
Nyt 2,5 vuotta savutonta elämää jo takana ja vihdoin tuntuu siltä, että ihanaa, kun ei tarvi polttaa! :) Tsemppiä siulle lopettamiseen, kyllä se onnistuu ihan varmasti!
sapa
Tintti23:
Ja SaPa, kiitos eilisistä sanoistasi tuon tupakoinnin suhteen. Täytyy vielä lukea se uudelleen ja pohtia tosissaan asiaa. Oikeesti hyvä että sanoit asian kaunistelematta, tarvin nyt todellakin potkun takamukselleni. Kyllä mä pystyn lopettamaan, pakkohan se on!
Katuska, osuit tekstissäsi naulan kantaan kirjoittaessasi toisten hyväksymisestä ja tukemisesta. Mä olen itse ihan samaa mieltä siitä, että moraalisaarnat eivät ole tälläisessä ryhmässä varmaankaan mietnkään hyvä juttu. Meitä tosiaan on täälläkin moneen lähtöön ja kaikkien suvaitseminen lienee ykkösjuttu tälläisen ryhmän toimivuuden kannalta.
Tintti, olit tosi rohkea kun uskalsit arasta asiasta kertoa ja toivottavasti meni asiat niin tai näin, olet itse ratkaisuusi tyytyväinen. Näiden vuosien varrella mulla on ollut ilo tuntea äitejä laidasta laitaan. Monenmoisia ongelmia on ihmisillä ollut ja silti väitän, että jokainen äiti on ollut sille omalle lapselleen kaikkein paras äiti. Tunnen odotusaikana tupakoivia ja alkoakin käyttäviä ja vaikka en itse joitain ratkaisuja ole hyväksynytkään niin olen koittanut olla omia ystäviä moralisoimatta. Ja vaikka faktat ovat faktoja niin näiden tuntemieni äitien kohdalla ei ainakaan voida yleistää asioita. On niitä superterveellisesti eläviä joiden lapset kuitenkin ovat sairaita tai sitten tosiaan esim. tupakoivia joiden lapsilla ei koskaan ole ollut mitään vaivoja ja sairauksia.
Mutta se tästä aiheesta. Jokaisella on oikeus omiin mielipiteisiin ja kunnioittakaamme niitä kaikkia. On ollut ihana huomata tänä lyhyenä aikana, että me tosiaan ollaan monipuolinen ryhmä ja eiköhän tässä kuukausien aikana opita toinen toisiamme paljon paremmin tuntemaan.
Ihanaa viikonloppua kaikille ja positiivisia ajatuksia ja olotiloja myös!!!
Vaahtis
vaahtis: ei ole ollut oikeastaan mitään raskausoireita ( ainoastaan rinnat arat + pientä nippailua alapäässä ) paitsi tänään alkoi kunnon kuvotus :( yök! ei tee mieli mitään muuta kun hedelmiä.. toivottavasti tää ei mee oikeen pahaks.
lääkäri tuossa just katsoi eilistä ultrakuvaa ja sanoi että on selkeästi omat pussit ja omat istukat eli ei ihmekkään jos vähän kuvottaa..
m@mm@76 + 2xtähti rv6+1
Kuvauksesi ja kertomuksesi oli aika naseva vaikkakin ehkä se oli hieman tyly. Herätti varmasti kaikissa jonkinlaisia tunteita ja hyvä jos sitä ei kukaan ota liikaa itseensä. Ja täytyy sanoa, että hyvin olet asian itsellesi iskostanut. Eli mun tarkoitus ei ollut omassa tekstissäni ainakaan kritisoida sun eilistä juttua...
Nyt tää häipyy häiriköimästä ja ihan tosissaan lähtee valmistautumaan ahkerointiin...
Oikein mukavaa ja toivottavasti lämpöisempää viikonloppua kaikille!
Toista lasta odottelen, ehkä 4vk+5pv, ja olo on kyllä vielä vähän epäuskoinen, kun tärppäsi taas heti. Olin valmistautunut, että joutuisi odottelemaan ainakin puolisen vuotta vähintään, mutta mukavaa tietysti näin.
Pomo voi tietenkin olla eri mieltä, mutta mukava nainen on, joten eiköhän ymmärrä. Sain vakituisen työpaikan marraskuussa, kesän olin jo samassa työpaikassa. Ihana työpaikka on, hyvä palkka, mukava työtahti ja mukavat työkaverit, joten siinä mielessä harmittaa jäädä näin äkkiä äitiyslomalle.
Meidän pikkumies täyttää toukokuussa 2v ja oikein on kiltti ja aurinkoinen poika. Vähän miehen kanssa käy molempien sitä sääliksi, kun nyt jo isoveljeksi pitää ruveta...
Kirjoittelussa voin olla laiskan puoleinen, aiemmin olenkin vain taustaillut, mutta yritetään!
Hetkisen ehtii taas istahtamaan tähänkin paikalle. Pitäs alkaa pakkailemaan kun kohta on edessä kymmenen tunnin automatka...Pientä öllötystä ilmassa, mutta toivottavasti se pysyy vielä muutaman päivän aisoissa...Iltasella palelee aivan järkyttävästi ja väsyttääkin ympäri vuorokauden.
Onnea m@mm@lle kaksosista. Sulla onkin aikamoinen mahankasvatus urakka edessä =)
Tuntuu monella olevan tuhruttelua, mutta toivottavasti kaikki menee kuitenkin hyvin!
Nyt pitänee aloittaa pakkaus jos meinaan jonnekin tänään ennättää.
Hyviä(tai huonoja ) vointeja kaikille (ihan mitä itse toivoo).
moonshine 5+3
mullakaan ei tosiaan ollut tarkoitus Sapa sun tekstiä tuolla mun kirjoituksella kritisoida, vaan olin tuota jo miettinyt yleisesti jonkun aikaa että olis kiva pitää ryhmä sellaisena et voisi itse kirjoittaa mistä tahansa pelkäämättä et tulee hirveää kritiikkiä/moraalisaarnaa asioista. Matka on meillä kaikilla vielä pitkä ja toivon hartaasti että iloisia asioita tapahtuu meille kaikille paljon, mutta näin pitkällä ajalla tuskin voi välttyä joskus ikävimmältäkin asioilta ja olisi niistä kiva voida kirjoittaa ilman että miettii voiko kirjoittaa.
Katuska
Olette ahkeria kirjoittajia! Hienoa!!
M@mm@: ONNEA TUPLA-UUTISISTA!!!!!!!!
Eilen en kerinnyt kirjoittamaan, on alkanut kamala väsymys! Voisin nukkua vaan. Se ei meillä oikein meinaa vaan onnistua, tuon KolmeKoplan takia.
Toissapäivänä, kun ensimmäisen kerran kirjoitin, unohdin vallan kokonaan laittaa viikot sinne nimen perään. (nyt jo alkaa raskauden aikainen dementtia). Viikkoja on PeSu-sivujen mukaan 5+2 ja La 24.10.
Tintti (en ole enää varma, muista mun muisti): Tupakoimisesta! Poltin, kun aloin odottaan esikoista. Lääkäri sanoi, että pitäs pystyä polttaan alle 6 päivässä. Eikä pitänyt pahana muuten. Lopetin kyllä, mutta se oli ihan vaan pelkän pahoinvoinnin syy. Helppoa ei varmasti ole, mutta nykyään on niin paljon korvaavia (ns. terveellisempiä) tuotteita, että TÄÄLTÄ SAAT 100% KANNUSTUKSEN LOPETTAMISEEN. En ole sen jälkeen tupakkaa vetänyt, eikä kyllä enää tee mielikään. Pakko tunnustaa, että joskus kun joku polttaa lähellä, se tuoksuu hyvälle..
Veljen vaimo lopetti (ilman raskautta) niillä imeskelytableteilla. Ovat kuulemma niin pahoja, ettei sitä voi kerralaan edes imeä. Eikä maistu tupakka sen jälkeen. Toihan kuulostaa jo ihan pakkolopettamiselta.
Enkä tarkoita pahalla, tiedän koko raskauden polttavia ihmisiä. Kukin taaplaa tyylillään..
Sitten omaan oloon, koska en ollenkaan ton paasaamisen jälkeen muista aamun aiheita.. Väsymys on siis meillä.. Pientä närästystä ja ellotusta, mutta pytyn syleilyä ei vielä ole. SuperPositiivinen asenne: kyllä se sielö kerkee tulemaan, merkit on jo loistavat:)
Kertomisesta muulle sakille... Me kerrottiin vanhemmille. Vietetään paljon aikaa niiden kanssa, ja hyvä tietää heti, jos joskus sattuu jotain. Koskaan kun ei tiedä.
Mä vetäydyn sivuun tai tekstiä ei jaksa lukea kukaan.. Hyvää viikonloppua kaikille!!!!
Peppi ja poppoo
Pakko sanoa, että nyt on mahtava tilaisuus lopettaa!
Itse poltin paljon ja kauan ennen ekaa odotusta, mutta omaksikin ihmeekseni pystyin lopettamaan heti.
Ajattelin vaan, että nyt loppui ja piste, ja uskomatonta kyllä myös loppui, eikä edes tehnyt enää mieli.
Ainakaan ei koskaan voi olla parempaa syytä kuin nyt, joten tsemppiä!
Lueskelin tuossa vielä noita eilisiä juttuja ja masennuksesta tuli mieleen, että mulla kanssa oli kyllä esikoisen odotusaikaan välillä tosi synkkiä kausia. Lisäks meillä oli miehen kanssa pari kertaa silloin myös ehkä pahimmat riidat ikinä. Hormonit varmasti vielä tehostivat noita ikäviä juttuja niin, että tuntuivat vielä ikävämmiltä. Toivottavasti tässä raskaudessa ei tule yhtä paljon riideltyä tai masennuttua.. Kunhan tosiaan muistaa, että niillä hormoneilla on suuri vaikutus eikä asiat todellakaan ole niin huonosti kuin miltä välillä tuntuu. :)
KATARINA: mie oon kanssa ollu jäsen siellä jo v. 2002 lähtien, joten varmana ollaan tuttuja naamoja. :D
Omassa navassa yllättävän vähän tuntemuksia tänään.
Tulkeehan kertomaan kuulumisia!
sapa rv 6+0