Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1½-vuotias hoitajan kanssa 3 yöksi kotiin...

23.02.2007 |

Heippa!

Omatuntoani rauhoittaakseni kai tässä kyselen, enemmän kuin minkään muun vuoksi. Eli joudun lähtemään kolmeksi yöksi työmatkalle ja lapsi - 1½-vuotias tyttäreni - jäisi kotiin hoitajansa kanssa. Hoitaja on siis tuttu ja itse asiassa asuu meillä (asumme kehitysmaassa) ja hoitaa muutenkin tytärtäni minun töissä ollessani. Yleensä isä on myös kotona, mutta nyt hän on Suomessa töidensä takia 2 kk, eli tyttö jää kotiin ilman SEKÄ äitiä ETTÄ isää. Luonteeltaan tyttö on tosi reipas ja ujoudesta/arkuudesta ei ole tietoakaan. Ei edes koskaan itek, kun lähden töihin (vaikka on kyllä iloinen, kun tulen kotiin).

MUTTA: voiko tästä nyt kuitenkin olla jotain perustavanlaatuista halla perusturvallisuudelle?? Ahdistaa työmatka jo etukäteen, enkä tiedä miten pystyn kokouksissa edes keskittymään. Mutta kokous on tärkeä, ja esimieheni kyllä haluaa minun menevän (joskaan ei velvoita...).

Kiitos rauhoitteluista - toivottavasti ainakin!

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hoitaja asuu teillä eli on tuttuakin tutumpi ja luotettava niin ei lapsella ole oikeasti mitään hätää.

Lapsesta yöhoidosta muiden kuin isän hoivissa ei kokemusta, kun meillä ei siovanhemmat uskalla /jaksa hoitaa vielä edes 2,5-vuotiasta yön yli eikä muitakaan hotiajia ole.

Itse sen sijaan olen ollut 1,5-vuotiaana sairaalassa noin 5-päivää. Ja koska lapudestani on melko kauan ei tuohon aikaan vanhemmat päässeet osastolle lasten kanssa, vaan äiti sai käydä katsomassa minua lasin läpi (!) vierailuaikaan. Olin siis täysin vieraassa ympäristössä vieraiden ihmisten kanssa ja kokemuksen on täytynyt olla traumaattinen, mutta ei siitä mitään pysyviä vaurioita jäänyt, en esim. kärsi ahdistuksesta.

Vierailija
2/5 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

huonosta omastatunnosta jne. Ei lapselle koidu mitään haittaa tuosta 3 yön poissaolosta, ei kärsi ja saa henkisiä traumoja. Takaisin tullessasi toki saat varautua siihen, ettei laske sinua silmistään ollenkaan vähään aikaan, istuu sylissäsi koko ajan jne. Eli oikeastaan vasta silloin kunnolla tajuaa poissaolosi, ei välttämättä poissaollessasi osoita kaipaavansa sinua, mutta takaisin tullessasi huomaa ikävänsä ja osoittaa sen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma esikoiseni selvisi ilman itkuja ja jälkikäteisoireita kolmen yön matkastani. Hän oli mummon hoivissa tutussa mummolassa ja ikää oli tuolloin vuosi ja kolme kuukautta.

Olin tosi kauhuissani lapsen jättämisestä ja kävin myös monenlaisia ajatuksia läpi etukäteen. Matkalla pystyin kuitenkin siitä huolimatta olemaan ihan hyvillä mielin, kun kuulin, että yötkin ja esimerkiksi nukahtaminen menevät ongelmitta.

Vierailija
4/5 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmasti pärjää hienosti mutta älä ihmettele kun palaat reaktio voi olla myös sellainen, että on suuttunut sinulle ja osoittaa sen äksyilemällä eikä tule syliin aluksi vaan mököttää. Meillä ainakin oli tällainen kokemus pojan kanssa kun olin yhden yön poissa aikansa kun äksyili kyllä rauhoittui ja illalla etsiskeli äitiä keittiöstä ja muualta kotoa, että minne se on kadonnut mutta pärjää oikein hyvin noin lyhyen ajan.

Mieheni oli samanikäisenä aikanaan sairaalahoidossa mentyään päin kiuasta ja silloin äidit eivät saaneet olla lapsen luona ollenkaan vain käväisivät kerran päivässä. Ja tätä kesti useita viikkoja joten voitte vain arvata mitkä draumat siitä jäivät mutta tätä ei tapahdu enää näinä päivinä joten reippaasti vain työmatkalle vaikka ikävä siellä tulee ´ja ihana sitten tulla taas kotiin;)

Vierailija
5/5 |
23.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskon, että tutun hoitajan kanssa 3 yötä ei lapsen perusturvallisuuteen vaikuta! eriasia ois vieraan hoitajan kanssa, mutta kun teillä kerran on noin hyvä tilanne niin turvallisin mielin voit olla :)

kerrottakoon, että olen ollut hoitamassa n.1,5v poikaa kun vanhempansa olivat töissä (toinen 3kk pois ja 3kk kotona ja toinen viikon töissä ja viikon kotona-tyyliin). poika on nyt jo koululainen eikä mitenkään ole tuosta häiriintynyt!

tuttu hoitaja on lapselle varmaankin niin läheinen (kun kerran asuukin teillä), että varmasti tuntee olonsa turvalliseksi. hyvää matkaa siis sinulle, ap, ja koita ehkä hiukan nauttiakin matkasta :)