Kuuluuko alkoholi jouluun mielestäsi vai ei?
Naukailettko pitkin päivää vai oletteko raittiina?
Kommentit (173)
Ei pitäisi kuulua ainakaan lapsiperheiden jouluun. Alkoholisti ei tietenkään pärjää edes jouluaattoa ilman rähinäviinaa. Ja lisäksi ne äidit, jotka eivät ole alkoholiin tottuneet alkavat kaivella ukostaan kaikki vanhatkin synnit ja lapsiparat pelkäävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvät juomat tuovat juhlan tuntua ja auttavat rentoutumaan. Ja tosiaan kuten joku jo sanoikin, raivoraittiuden ja änkyräkännin välillä on monta astetta. Monelle raivoraittiillekin voisi tehdä hyvää ottaa se viinilasi, snapsi ja jälkiruokalikööri, jotta pääsisi ainaisesta suorittamisesta pieneen rentoutumisen tilaan.
Itse ainakin myönnän olevani neuroottinen stressaaja, ja on kaikille kivempaa että lopetan pöytäliinojen suoristelun ja otan pari lasia kuoharia ruokien valmistelun ohella.
Joko se, tai niin, että pakenen jonnekin metsämökille yksin ja olen siellä raivoraittiina ja rauhallisena.
Jos ei pysty kuin päihteillä rentoutumaan edes jouluna, on kyllä henkisiä ongelmia. Sehän kertoo myös suuresta riskistä alkoholismiin.
Moni on täysraitis siksi, ettei alkoholi kiinnosta ja sitä on jo ryystetty nuorena ihan tarpeeksi. Fakta on myös
Ei viiniä juoda siksi, että siinä on alkoholia, vaan maun vuoksi. Minulla on kolmisensataa pulloa viiniä varastossa. Ostan enemmän kerrallaan ja tyypillisesti paremmat viinit ovat kellarissa yli kymmenen vuotta, joskus paljon pidempään. Pidän kypsistä, pitkään varastoiduista punaviineistä (silloin kun viini kestää sen). Minulla on kellarissa vielä varsin paljon punaviinejä 80-luvulta; huippuvuosikertoja huipputiloilta.
Meillä eivät isä eikä äiti nauttineet aikanaan alkoholia jouluna (ja ei juuri muulloinkaan), kun olin lapsi. Siitä jäänyt itselleni perinne, että jouluna ollaan raittiina. Jonkun verran ihmetellyt sitä, että pitää erityisesti aattona ryypätä etenkin, jos on pieniä lapsia. Yksinäiset jotenkin ymmärrän, koska yksinäisyys voi olla kivulias kokemus jouluna, kun muut juhlivat ja lisäksi jouluihin saattaa liittyä kipeitä kokemuksia esimerkiksi lapsuudessa.
Kohtuullisesti nautittuna kuuluu viini ruoan kanssa ja yhdet konjakit tai glögit kahvin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvät juomat tuovat juhlan tuntua ja auttavat rentoutumaan. Ja tosiaan kuten joku jo sanoikin, raivoraittiuden ja änkyräkännin välillä on monta astetta. Monelle raivoraittiillekin voisi tehdä hyvää ottaa se viinilasi, snapsi ja jälkiruokalikööri, jotta pääsisi ainaisesta suorittamisesta pieneen rentoutumisen tilaan.
Itse ainakin myönnän olevani neuroottinen stressaaja, ja on kaikille kivempaa että lopetan pöytäliinojen suoristelun ja otan pari lasia kuoharia ruokien valmistelun ohella.
Joko se, tai niin, että pakenen jonnekin metsämökille yksin ja olen siellä raivoraittiina ja rauhallisena.
Jos ei pysty kuin päihteillä rentoutumaan edes jouluna, on kyllä henkisiä ongelmia. Sehän kertoo myös suuresta riskistä alkoholismiin.
Moni on täysraitis siksi, ettei alkoholi kiinnosta ja sitä on jo ryystetty nuorena ihan tarpeeksi. Fakta on myös
Entä jos ei ole kyennyt kehittämään?
"Terveydeksi" alkomahoolimaljoille ja sitten sisällön kumoaminen viemäriin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä eivät isä eikä äiti nauttineet aikanaan alkoholia jouluna (ja ei juuri muulloinkaan), kun olin lapsi. Siitä jäänyt itselleni perinne, että jouluna ollaan raittiina. Jonkun verran ihmetellyt sitä, että pitää erityisesti aattona ryypätä etenkin, jos on pieniä lapsia. Yksinäiset jotenkin ymmärrän, koska yksinäisyys voi olla kivulias kokemus jouluna, kun muut juhlivat ja lisäksi jouluihin saattaa liittyä kipeitä kokemuksia esimerkiksi lapsuudessa.
Jotenkin surullista, että sun ympäristössä ei ole kohtuukäyttäjiä, vaan alkoholin käyttö jouluna on vain ryyppäämistä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset jotka osaavat käyttää alkoholia????????? Minä en ole nähnyt niitä, on vain ihmisiä jotka muuttuvat ihmeen paljon käytettyään alkoholia. Eikä se ole vain joulu se on aivan milloin vain. Ja väitän että kukaan ei hallitse itseään kun on otettu sitä viisasten juomaa. Niin viisasta ei olekkaan
Mä juon jouluaattona yhden viinilasillisen ruoan kanssa ja illalla yhden glögin. Mitä ihmeen hallitsemista itsessäni silloin on? Ihan sama ihminen olen kuin muulloinkin.
Glögiä juon (terästetty), ehkä punaviini lasillinen ruuan kanssa ja sauna olut. Muuten ei...
Ei kuulu, mutta voi sitä silti juoda.
Kaljottelen joka päivä koska pullo on ainoa ystäväni.
-työtön juoppo
Alkoholi kuuluu alkoholistien jouluun, aivan kuten kaikkina muinakin päivinä.
Toivottavasti lapsiperheissä ei juoda yhtään. Pienetkin lapset huomaavat eron vanhemmissa vaikka nämä olisivat juoneet vain lasillisen, ja se on lapsista pelottavaa.
Mun sinkkujouluun kuuluu terästetty glögi, likööri ja punkku. Naukkailen niitä pitkin päivää, miten sattuu huvittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi kuuluu jouluun ihan samalla tavalla kuin mille tahansa juhlapäivälliselle. Ei tämä tarkoita sitä, että sitä viiniä litkitään pitkin päivää, vaan nautitaan maltilla aterialla.
Alkoholia pitää ottaa maltillisesti koko ajan tai tulee aivan hirveä krapula. On se niin totaalinen päihde että sitä joko otetaan tai ei oteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset jotka osaavat käyttää alkoholia????????? Minä en ole nähnyt niitä, on vain ihmisiä jotka muuttuvat ihmeen paljon käytettyään alkoholia. Eikä se ole vain joulu se on aivan milloin vain. Ja väitän että kukaan ei hallitse itseään kun on otettu sitä viisasten juomaa. Niin viisasta ei olekkaan
Mä juon jouluaattona yhden viinilasillisen ruoan kanssa ja illalla yhden glögin. Mitä ihmeen hallitsemista itsessäni silloin on? Ihan sama ihminen olen kuin muulloinkin.
Noin vähästä ei saa mitään alkoholin hyötyjä. Ilman humalaa alkoholi on turhaa.
Ihan sama. Vietän joulua mielelläni selvinpäin, vaikka punkku olisi kiva lisä pöytään niin hyvin viihdyn ilman. Kännissä oleminen ei ole kuulunut meillä jouluperinteisiin.
Kohtuudella glögiä, jouluolutta, snapsia, valkoviiniä, punaviiniä ja konjakkia. Jouluaterian normaalit ruokajuomat.
Ei kuulu ja toivottavasti ei kuulu kenellekkään jolla on pieniä lapsia.
Anna lapsille raitis joulu.
Erikoisoluet (esim. belgialaiset vahvat, mutta makeahkot) ehdottomasti kuuluu ja tietty valkkarit kalapöydän kanssa.
Punkku ei sen sijaan ainakaan perinteisen joulusafkan (laatikot) kanssa keskustele.
Aterian päälle ehkä joskus digestiiviryyppy, jos ruokajuomaa ei ole mennyt niin paljon, että känniin meinaa tulla.
Eli alkoholi kuuluu omaan jouluun, mutta varsinainen humalatila ei.
Hanki VacuVin pumppu ja korkki, niin säilyy pidempään.