Kuuluuko alkoholi jouluun mielestäsi vai ei?
Naukailettko pitkin päivää vai oletteko raittiina?
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Kohtuudella glögiä, jouluolutta, snapsia, valkoviiniä, punaviiniä ja konjakkia. Jouluaterian normaalit ruokajuomat.
Maksa huutaa armoa ja yläpääkin höylii
Ei alkoihmisellä muuta elämää olekaan.
Joulukänni, juhannuskänni, synttärikänni, maanataikänni....
Me ei harrasteta jouluja, on mukavampaa näin! Eikä syödä joulupöperöitä, hyi.
Ei, eikä mihinkään muuhunkaan päivään. Menee samaan laariin kuin rööki, ei tätä päivää.
Viini ruuan kanssa ja pikkuryyppyjä Jallua nurkan takana.
Vierailija kirjoitti:
Ei, eikä mihinkään muuhunkaan päivään. Menee samaan laariin kuin rööki, ei tätä päivää.
Ottamatta kantaa otsikossa olevaan kysymykseen, mua aina huvittaa se kun jonkin asian kieltämistä perustellaan sanomalla "ei ole tätä päivää". Millä perusteella ei ole? Millä perusteella muka ennen oli? Mä juon tai poltan jos haluan ja laki sallii.
Bon Aqua villivadelman makuisena on parasta ruokajuomaa jouluaterialle!
Vierailija kirjoitti:
Meillä eivät isä eikä äiti nauttineet aikanaan alkoholia jouluna (ja ei juuri muulloinkaan), kun olin lapsi. Siitä jäänyt itselleni perinne, että jouluna ollaan raittiina. Jonkun verran ihmetellyt sitä, että pitää erityisesti aattona ryypätä etenkin, jos on pieniä lapsia. Yksinäiset jotenkin ymmärrän, koska yksinäisyys voi olla kivulias kokemus jouluna, kun muut juhlivat ja lisäksi jouluihin saattaa liittyä kipeitä kokemuksia esimerkiksi lapsuudessa.
Minä en ryyppää eikä lapsuudenkodissani koskaan ryypätty jouluna. Vanhempani ottivat aina punaviiniä ja glögiä jouluna eivätkä koskaan olleet humalassa. Minulla oli onnellinen lapsuus. Minulla on sama tapa omassa kodissani: jouluna nautitaan alkoholia koska viini ei ole alkoholia, vaan osa ruokaa. Minä en ryyppää.
Kuuluuko alkoholi jouluun mielestäsi vai ei? Naukailettko pitkin päivää vai oletteko raittiina?
Kaksi erillistä kysymystä. Hyvä, koska kaksi eri asiaa ne ovatkin.
Kuuluuko alkoholi jouluun?
Sahtia on käsittääkseni alunperin jouluna tehty ja juotu Suomessa, joten sen perusteella vastaus on myöntävä. Myös vähän alkoholia sisältävä joulukalja kuuluu perinteisesti suomalaiseen jouluun.
Nykyään on tullut muitakin alkoholipitoisia juomia, joten miksi ne eivät sitten saisi kuulua jouluun?
Naukkailetko pitkin päivää?
En. Koko päivän kestävä naukkailu, varsinkin jos se humalluttaa, ei mielestäni kuulu jouluun. Mutta se, että esim. juo ruoan kanssa tai jälkiruoaksi alkoholia, voi kuulua jouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohtuudella glögiä, jouluolutta, snapsia, valkoviiniä, punaviiniä ja konjakkia. Jouluaterian normaalit ruokajuomat.
Maksa huutaa armoa ja yläpääkin höylii
Maksa kestää koko elämän ja yläpään takia sitä alkoholia otetaan. Sillä saa hetkeksi hämättyä itsensä että elämä vaikuttaa mukavalta.
M23 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta kantaa otsikossa olevaan kysymykseen, mua aina huvittaa se kun jonkin asian kieltämistä perustellaan sanomalla "ei ole tätä päivää". Millä perusteella ei ole? Millä perusteella muka ennen oli? Mä juon tai poltan jos haluan ja laki sallii.
Laki sallii myös serkkujen väliset avioliitot, mutteivät nekään oikein ole tätä päivää.
Omaan jouluuni ei kuulu alkoholi. Lapsena kaikki joulut menivät piloille isäni alkoholismin takia ja nyt haluan rauhallisia jouluja, ilman alkoholia. Aika moni sanoo, että jouluna ei ole tarkoitus juoda humalaa, mutta todella moni suomalainen ei osaa nauttia alkoholia kohtuudella. Ruokaviinit vedetään ykkösellä ja heti perään terästettyä glögiä. Juhlapäivä tarkoittaa automaattisesti alkoholin nauttimista. Aikuiset saavat toki omassa rauhassaan juoda, mitä haluavat, mutta varmasti monelle lapselle aikuisen alkoholiton joulu olisi mukavampi vaihtoehto. Aikuisena ei ehkä ymmärrä, että se humalatila alkaa näkyä jo muutaman juoman jälkeen. Lapsi taas on ainoa, joka on selvin, ja näkee sen humaltumisen selvästi. Ja useinhan se on lapselle pelottavaa, kun aikuinen on humalassa, oli sitten miten "lievä" humaltuminen tahansa. Mutta joo, kukin tavallaan, kunhan ei pilaa läheisensä joulua sillä "hallitulla" juomisella.
Niin ja glögiä tietysti, mutta sitä tarjotaan tervetuliaisjuomana sekä illalla, eikä aterian yhteydessä.