Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko alkoholi jouluun mielestäsi vai ei?

Vierailija
02.12.2024 |

Naukailettko pitkin päivää vai oletteko raittiina?

Kommentit (173)

Vierailija
61/173 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kuulu jouluun eikä mihinkään muuhunkaan päivään itselläni. Muista sanoisin, että jos ei ole lapsia ja aikuisten kesken joulua vietetään ja jokainen osaa käyttäytyä alkoholia otettuaan, niin se ja sama.

Vierailija
62/173 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvät juomat tuovat juhlan tuntua ja auttavat rentoutumaan. Ja tosiaan kuten joku jo sanoikin, raivoraittiuden ja änkyräkännin välillä on monta astetta. Monelle raivoraittiillekin voisi tehdä hyvää ottaa se viinilasi, snapsi ja jälkiruokalikööri, jotta pääsisi ainaisesta suorittamisesta pieneen rentoutumisen tilaan.

Itse ainakin myönnän olevani neuroottinen stressaaja, ja on kaikille kivempaa että lopetan pöytäliinojen suoristelun ja otan pari lasia kuoharia ruokien valmistelun ohella. 

Joko se, tai niin, että pakenen jonnekin metsämökille yksin ja olen siellä raivoraittiina ja rauhallisena. 

Mikä on se ajatus, että raitis ihminen ei osaisi rentoutua. Juo itsesi mukavaksi, niinkö? Kuulostaa vähän alkkikselta, että alkoholia pitää olla rentoutumiseen. 

Kaksi lasia kuoharia on mitä, alle kaksi desiä. Minusta ei kuulosta yhtään alkoholistilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/173 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aperitiiviksi Marskin ryyppy, ruuan kanssa pullo punaviinia, sitten konjakkia kahvin kanssa. Lonkeroa 6 pack, amarettoa ja pöytäviinaa. Lopuksi minttua, toffeeta ja portviiniä ja vahvaa olutta. Aamulla tasoittavat...

Vierailija
64/173 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jouluna voi nauttia myös alkoholia. Itsellä menee muutama olut ( joulu- tai tavallinen) ruoalla ja saunan jälkeen, rommilla terästetty glögi, ehkä sherry, giniä jne. Varmaan veressä on alkoholia, mutta kännissä en ole. Aikuiset lapset ovat nähneet minut selvässä humalassa ehkä pari-kolme kertaa, joten varsinaisesti ei tule kännäiltyä.

Tuossa on kyllä tosi monta alkoholiannosta yhdelle päivälle. 4-x määrä olutta, terästetty glögi, sherry, gini, ja niin edelleen. No kyllä ihmettelen miten sinusta veressä on varmaan alkoholia. Miehillä alkoholin riskikäytön raja on 6-7 annosta päivässä, naisilla vähemmän. En nyt halua saarnata, mutta huh. 

No jos tuon juo 12 tunnin aikana, ja syö raskaat jouluruoat, niin ei ainakaan humalassa ole.

Vierailija
65/173 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvät juomat tuovat juhlan tuntua ja auttavat rentoutumaan. Ja tosiaan kuten joku jo sanoikin, raivoraittiuden ja änkyräkännin välillä on monta astetta. Monelle raivoraittiillekin voisi tehdä hyvää ottaa se viinilasi, snapsi ja jälkiruokalikööri, jotta pääsisi ainaisesta suorittamisesta pieneen rentoutumisen tilaan.

Itse ainakin myönnän olevani neuroottinen stressaaja, ja on kaikille kivempaa että lopetan pöytäliinojen suoristelun ja otan pari lasia kuoharia ruokien valmistelun ohella. 

Joko se, tai niin, että pakenen jonnekin metsämökille yksin ja olen siellä raivoraittiina ja rauhallisena. 

Mikä on se ajatus, että raitis ihminen ei osaisi rentoutua. Juo itsesi mukavaksi, niinkö? Kuulostaa vähän alkkikselta, että alkoholia pitää olla rentoutumiseen. 

Kaksi lasia kuo

Jos ei pysty rentoutumaan ilman alkoholia tai käyttää alkoholia tunnetilojen turruttamiseen, niim kyllä se on riskitekijä riippuvuuden kehittymiselle. Ei toki tarkoita, että kaikille kehittyy, mutta riskitekijät on hyvä tiedostaa. Minusta tuollainen, että kehottaa muita juomaan jotta nämä niin sanotusti rentoutuisivat, on kyllä red flag. 

Raitistuminen tai addiktiivisen päihteen käytön lopettaminen edellyttää myös, että henkilö luopuu päihteen käytöstä keinona vapautua mielelle sietämättömistä tunnetiloista

Vierailija
66/173 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinkö kuulostaa? Luuletko tosiaan, että alkoholistit tyytyvät pariin lasilliseen kuohuviiniä?

Vierailija
67/173 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varsinaisesti. Juomme jouluna mukit glögiä joko alkoholittomana tai alkoholillisena versiona sen mukaan kumpi sattuu olemaan valinta ja joissakin leivonnaisissa on joskus alkoholia. Emme yleensä juo jouluna viiniä tai muuta, hyvin harvoin muulloinkaan. Meillä ei ole lapsia, ei uskonnollista taustaa tai alkoholiongelmia. Ei vain kiinnosta alkoholituotteet sen enempää.

Vähän sama. Kun ei muutenkaan käytetä alkoholia, niin ei tule joulunakaan ostettua. Mitään erityistä syytä ei ole alkoholittomuuteen. Ei vain ole koskaan erityisemmin maistunut ja kiinnostanut. Muiden juominen ei haittaa, jos joku tuo alkoholipitoisen ruokajuoman itselleen. Mutta meillä on ollut tosi harvoin vieraita jouluna 

Vierailija
68/173 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jouluna voi nauttia myös alkoholia. Itsellä menee muutama olut ( joulu- tai tavallinen) ruoalla ja saunan jälkeen, rommilla terästetty glögi, ehkä sherry, giniä jne. Varmaan veressä on alkoholia, mutta kännissä en ole. Aikuiset lapset ovat nähneet minut selvässä humalassa ehkä pari-kolme kertaa, joten varsinaisesti ei tule kännäiltyä.

Tuossa on kyllä tosi monta alkoholiannosta yhdelle päivälle. 4-x määrä olutta, terästetty glögi, sherry, gini, ja niin edelleen. No kyllä ihmettelen miten sinusta veressä on varmaan alkoholia. Miehillä alkoholin riskikäytön raja on 6-7 annosta päivässä, naisilla vähemmän. En nyt halua saarnata, mutta huh. 

Saarnaasit kuitenkin,huh,huh. Kyllä meinasin ottaa alkoholia ja olla pienessä sievässä. Kuitenkin niin , että olen skarppi ja pystyn kaikkea tekemään. Nuorin joka jouluna on niin on jo 15v. Sille nyt ei mitään alkoholia tarjoilla mutta muut on jo aikaihmisiä. 

Vierailija
69/173 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi lasia kuo

Ei ollut kyse määrästä, vaan ylipäänsä ajatuksesta, että pitää juoda alkoholia rentoutuakseen. Kannattaa opetella rentoutumaan ilman alkoholia.

Vierailija
70/173 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos tuon juo 12 tunnin aikana, ja syö raskaat jouluruoat, niin ei ainakaan humalassa ole.

Humalatila on asia erikseen. Esimerkiksi runsaasti alkoholia käyttävällä näennäinen sietokyky on noussut ja selkeä humala ei tule niin helposti, mutta riskikäytön rajat ovat silti samat. On huolestuttavaa, jos kommentoija tosiaan kokee tuon jotenkin maltilliseksi määräksi. Tuo 6-7 annosta päivässä on siis huomattavan riskin raja jo, kohtalaisen riskin raja on saman 14 viikossa. Sekin vain keskimäärin ja suht nuorilla miehillä, mitään terveellistä annosmäärää ei ole. 

Vierailija
71/173 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä saan juoda. Miten kukaan uskaltaa minua käskytellä? Ei toimi uudet ravintosuositukset. Ei lääkärien neuvot. Ei poliisien kehotukset. Eikä todellakaan keskustelupalstan narsistiset absolutistit.

Muutenkin niin paljon kaikkea paskaa joudun arkisin kestämään miksen saisi edes jouluna vähän rentoutua perkele? Nauttikaa surkeasta elämästänne, teidän hyvät tavat tuovat teille ehkä muutaman lisävuoden elinikää, ja tekee loppuelämästänne ikävää. Helvettiäkö edes niin terveellisesti elätä? Mitä hyötyä on täydellisestä maksasta, jos joutuu onnettomuuteen? No ei mitään! Tuskin sillä hetkellä ajattelette, että jes, hyvä etten sentään ole JUONUT.

Nyt herätkää jo teidän ylimielisyyteenne.

Vierailija
72/173 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on se ajatus, että raitis ihminen ei osaisi rentoutua. Juo itsesi mukavaksi, niinkö? Kuulostaa vähän alkkikselta, että alkoholia pitää olla rentoutumi

Miksi? Mitä se sulle kuuluu,miten muut rentoutuu?ihme niuho. Kuulostaa alkkikselta? Ok. No ,minä otan välillä alkoholia mutta saatan olla paremmassa fyysisessä kunnossa kuitenkin kun sinä. 

Urheilen säännöllisesti, olen hoikka ja kaikki veriarvot on kohdillaan. Vaikka juonkin alkoholia välillä. Eiks oo ihan kauheeta? Saakutti. Joskus on jopa krapula.

Vierailija
73/173 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä saan juoda. Miten kukaan uskaltaa minua käskytellä? Ei toimi uudet ravintosuositukset. Ei lääkärien neuvot. Ei poliisien kehotukset. Eikä todellakaan keskustelupalstan narsistiset absolutistit.

Muutenkin niin paljon kaikkea paskaa joudun arkisin kestämään miksen saisi edes jouluna vähän rentoutua perkele? Nauttikaa surkeasta elämästänne, teidän hyvät tavat tuovat teille ehkä muutaman lisävuoden elinikää, ja tekee loppuelämästänne ikävää. Helvettiäkö edes niin terveellisesti elätä? Mitä hyötyä on täydellisestä maksasta, jos joutuu onnettomuuteen? No ei mitään! Tuskin sillä hetkellä ajattelette, että jes, hyvä etten sentään ole JUONUT.

Saat juoda, sehän on laillista Suomessa. Nämä syyt ja selitykset lähinnä huolestuttavat. Olisin vähemmän huolissani, jos tiedostaisit ongelman. 

Vierailija
74/173 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoppokansa varmaan ostaa enempi viinaa kuin ruokaa !

Vierailija
75/173 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat juoda, sehän on laillista Suomessa. Nämä syyt ja selitykset lähinnä huolestuttavat. Olisin vähemmän huolissani, jos tiedostaisit ongelman. 

Mikä ongelma? Alkoholi ei ole koskaan ollut minulle ongelma.

Tässä taas näkee raivoraittiiden ylimielisyyden.

Vierailija
76/173 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tottunut aattona juuri ruoan kanssa juomaan alkoholia enkä ollenkaan silloin kun lapset oli pieniä. Itse asiassa en nykyäänkään jos nyt jo aikuiset lapset sattuvat olemaan jouluna. En ole niitä äitejä jotka naukkailee lastensa seurassa, jotenkin en ole siihen oppinut. Mutta iltaviini tai -konjakki voi kuulua asiaan, jos ollaan aikuisten kesken. Oman lapsuuteni jouluihin ei alkoholi kuulunut millään tavalla.

Vierailija
77/173 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tätä maata vaivaa? Kaikissa juhlissa kuitenkin tarjoillaan alkoholia mutta sitten se on kuitenkin muka olevinaan jotain ihan hirveetä. Meinaatteko ,että itsenäisyyspäivän juhlassa pressa tarjoo vaan mehua? Tai joku häissä? Tupareissa? Uutena vuonna? Menkää nyt mäkeen siitä kaksinaismoralistit.

Ei siellä baareissakaan selvinpäin olla. Ja veikkaan , että suurin osa ei oo alkoholisteja. 

Vierailija
78/173 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinkö kuulost

Ajatus, että alkoholia on syytä juoda iloon, suruun, stressiin, kireään fiilikseen, ahdistukseen, palkinnoksi tai rentoutumiseen on tasoitettu tie alkoholiriippuvuuteen.

Aina on syy vähän naukata.

Vierailija
79/173 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tätä maata vaivaa? Kaikissa juhlissa kuitenkin tarjoillaan alkoholia mutta sitten se on kuitenkin muka olevinaan jotain ihan hirveetä. Meinaatteko ,että itsenäisyyspäivän juhlassa pressa tarjoo vaan mehua? Tai joku häissä? Tupareissa? Uutena vuonna? Menkää nyt mäkeen siitä kaksinaismoralistit.

Ei siellä baareissakaan selvinpäin olla. Ja veikkaan , että suurin osa ei oo alkoholisteja. 

Millä tavalla on kaksinaismoralistista tiedostaa, että alkoholinkäyttö aiheuttaa paljon ongelmia Suomessa? Eihän faktojen kertominen ole mitään ylimielisyyttä. 

Vierailija
80/173 |
02.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saunaolutta menee ja laatikollinen punaviiniä. Iltapäiväkahvin kanssa kuivakakku ja konjakki. Humalassa en ole. Aloitan aina joulurauhan jullistuksesta, mutten ota aiemmin.

Aika jäätävä iltapäiväkahvitus sulla, kun kuivakakun tempaset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän