Kuuluuko alkoholi jouluun mielestäsi vai ei?
Naukailettko pitkin päivää vai oletteko raittiina?
Kommentit (173)
Alkoholi on juhlajuoma. Joten kuuluu myös monen jouluun. Viiniä ruuan kanssa, konjakkia tai likööriä kahvin kanssa, terästetty glögi, saunaolut tai -siideri.
Minä en ole alkoholin ystävä, joten joulujuomani ovat vissy ja julmust, terästämätön glögi.
En vietä joulua, tavallinen päivä muitten joukossa. Joten saatan vaikka ottaa kännin jos toisenkin. Kaikkien elämään kun ei nämä juhlat kuulu.
Jos hyvin menee niin nukun kuusen alla, jos huonosti niin muija on taas pannut pihalle
Hyvät juomat tuovat juhlan tuntua ja auttavat rentoutumaan. Ja tosiaan kuten joku jo sanoikin, raivoraittiuden ja änkyräkännin välillä on monta astetta. Monelle raivoraittiillekin voisi tehdä hyvää ottaa se viinilasi, snapsi ja jälkiruokalikööri, jotta pääsisi ainaisesta suorittamisesta pieneen rentoutumisen tilaan.
Itse ainakin myönnän olevani neuroottinen stressaaja, ja on kaikille kivempaa että lopetan pöytäliinojen suoristelun ja otan pari lasia kuoharia ruokien valmistelun ohella.
Joko se, tai niin, että pakenen jonnekin metsämökille yksin ja olen siellä raivoraittiina ja rauhallisena.
Meillä ei ole perinteisesti alkoholia käytetty jouluna, isovanhemmat olivat uskovaisia ja eivät käyttäneet. Voin ottaa muutaman lasillisen viiniä tai glögiä illalla, mutta voin olla ilmankin.
Meillä kuuluu, puolison kanssa nautitaan aattona viiniä ja sukulaisissa/lapsettomien kavereiden luona käydessä saattaa olla myös viiniä/terästettyä glögiä. Oman kaveripiirini suomalaisvanhemmat eivät juuri alkoholia ole tarjoilleet, mutta lattarikavereiden perheissä lasi tai pari viiniä voi olla tarjolla, vaikka lapset olisivat juhlissa mukana.
Mutta ymmärrän hyvin, että kaikilla ei kuulu alkoholi mihinkään juhliin enkä sitä silloin tarvitse. Kukin tavallaan ja kylässä isäntäväen tavalla (väärinymmärtäjille tiedoksi, että tämä ei tietenkään tarkoita, että alkoholia olisi pakko juoda, jos isäntäväki sitä tarjoaa, mutta ei sitä paheksuakaan tarvitse).
Mä tykkään mieluummin joulusta ilman yhtä lasillista punaviiniä jouluaterialla, mutta voin juoda sen kyllä. Tosin ehkä olen raskaana, ja sitten en juo sitä tietenkään.
P.S Alkoholittomat oluet on nykyään tosi hyviä. Maistanut ehkä kymmentä. Kaikki on maistuneet hyvältä.
Mun mielestä voi juoda 1-2 lasillista viiniä jouluaterialla. Jokainen tekee mitä haluaa.
Fiiliksen mukaan. Yleensä hiukan kuivaa valkoviiniä kalojen kanssa ja tippa punaviiniä juustojen kera. Muista alkoholijuomista en välitä.
Siinä kuin suklaa ja tortutkin, voi ottaa jos haluaa muttei ole pakko.
Kinkun kaverina olut, saunaolut ja illemmalla muutama glögi. Jos joku jaksaa jälkiruokakahvit keittää, yleensä ei kukaan viitsi, niin konjakktitujaus siihen kaveriksi.
Alkoholi kuuluu juhlaan, joulu on juhla, eli kuuluu. Aloitan aterialla viinillä, saunassa olut ja illalla pari napsua jekkua.
Mielellään ei. En mielelläni vietä jouluja seurassa jossa käytetään alkoholia. Mitään yleismaallista ohjenuoraa en lähtisi laatimaan, tehkööt muut kuten haluavat. No ehkä neuvoisin pysymään kuitenkin ajokuntotasolla juomien kanssa, jos seurassa on lapsia. Heidän ei tarvitse katsoa edes sitä hiprakkaa.
Jouluna voi nauttia myös alkoholia. Itsellä menee muutama olut ( joulu- tai tavallinen) ruoalla ja saunan jälkeen, rommilla terästetty glögi, ehkä sherry, giniä jne. Varmaan veressä on alkoholia, mutta kännissä en ole. Aikuiset lapset ovat nähneet minut selvässä humalassa ehkä pari-kolme kertaa, joten varsinaisesti ei tule kännäiltyä.
Kuuluu. Ei tosin naukkailla pitkin päivää, vaan juomat otetaan vasta illemmalla eli ruokaillessa, jälkkärin kanssa ja illan mittaan. Muutamasta lasillisesta tuhtien ruokien kanssa ei kukaan meillä humallu. Näin on aina toimittu. Ja juu, lapset ovat aina olleet mukana, heitä ei ole jouluksi minnekään muualle viety.
Vierailija kirjoitti:
Hyvät juomat tuovat juhlan tuntua ja auttavat rentoutumaan. Ja tosiaan kuten joku jo sanoikin, raivoraittiuden ja änkyräkännin välillä on monta astetta. Monelle raivoraittiillekin voisi tehdä hyvää ottaa se viinilasi, snapsi ja jälkiruokalikööri, jotta pääsisi ainaisesta suorittamisesta pieneen rentoutumisen tilaan.
Itse ainakin myönnän olevani neuroottinen stressaaja, ja on kaikille kivempaa että lopetan pöytäliinojen suoristelun ja otan pari lasia kuoharia ruokien valmistelun ohella.
Joko se, tai niin, että pakenen jonnekin metsämökille yksin ja olen siellä raivoraittiina ja rauhallisena.
Jotkut osaavat rentoutua ihan ilman alkoholia.
Kyllä kuuluu, viini ruuan kanssa, glögiä, ja lahjoja jaettaessa munatoti vävyn reseptillä. Ei känniörvellystä.
Pelkästään aikuisia paikalla.
Meidän jouluun ei kuulu. Ollaan miehen vanhemmilla jotka ei käytä alkoholia niin ei mekään käytetä. Ennen joulua pidetään omat pikkujoulut ja niissä käytetään alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on se ajatus, että raitis ihminen ei osaisi rentoutua. Juo itsesi mukavaksi, niinkö? Kuulostaa vähän alkkikselta, että alkoholia pitää olla rentoutumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Jouluna voi nauttia myös alkoholia. Itsellä menee muutama olut ( joulu- tai tavallinen) ruoalla ja saunan jälkeen, rommilla terästetty glögi, ehkä sherry, giniä jne. Varmaan veressä on alkoholia, mutta kännissä en ole. Aikuiset lapset ovat nähneet minut selvässä humalassa ehkä pari-kolme kertaa, joten varsinaisesti ei tule kännäiltyä.
Tuossa on kyllä tosi monta alkoholiannosta yhdelle päivälle. 4-x määrä olutta, terästetty glögi, sherry, gini, ja niin edelleen. No kyllä ihmettelen miten sinusta veressä on varmaan alkoholia. Miehillä alkoholin riskikäytön raja on 6-7 annosta päivässä, naisilla vähemmän. En nyt halua saarnata, mutta huh.
Sivusta seuraajaa voi hyvinkin olla pakko kiinnostaa. Väkivaltatilanteet, vaaratilanteet, jouluna on virkavallalla kiirettä.