Mitä tykkäisit, jos sinulle järjestettäisiin kahdet hautajaiset?
Eräs tuttu ihminen sai tavallaan kahdet hautajaiset. Ensin luterilaiset ihmisen oman uskon mukaan, myöhemmin pidettiin tiettyjen sukulaisten toiveesta ja aloitteesta vielä ortodoksinen siunaustilaisuus.
Minusta se oli jotenkin rienaavaa. En tosiaankaan haluaisi itselleni mitään menoja minkään sellaisen opin mukaan, johon en itse usko.
Kommentit (5)
olen itse luterilainen, enkä käy kirkossa enkä ole muutenkaan kovin kiinnostunut uskonasioista, ainakaan kirkon tapaan. Mutta ortodoksien tavoissa ja katsomuksessa on jotain kaunista, rentoa ja mukavaa, luontevampaa. Olisin tyytyväinen jos minut joku vaivautuisi siunaamaan niinkin. Tai en tietenkään olisi enää silloin mitään (kai). Eikä kuitenkaan tuossa tapauksessa " oppi" mielestäni eroa niin paljon, että sillä olisi jotain merkitystä.
Vierailija:
Voi pitää vaikka viikon orgiat. Ei väliä.
Vierailija:
Minusta se oli jotenkin rienaavaa. En tosiaankaan haluaisi itselleni mitään menoja minkään sellaisen opin mukaan, johon en itse usko.
sen verran olen sanonut että kun kuolen niin mua on turha kuskailla edestakaisin oman paikkakunan ja ton väliä. sen yhteydessä on pieni kappeli jossa siunauksen voi suorittaa ihan lähiomaisten läsnäollessa. tuhkauksen jälkeen voivat pitää pienen maahanlaskujuhlan jos haluavat. haluan että mun hautajaiset ei oo mikään markkinatapahtuma...
Kyllä mut saa haudata vaikka hindumenojen mukaan, vaikka itse olenkin ihan slkeä ekumeeninen luterilainen. Mutta ei mun pelastus ja taivaspaikka hautajaisista kiinni ole. Päinvastoin, jos se jotakuta lohduttaa niin siitä vaan.
Ainoa, mitä ma en halua, ja olen sen sanonut, niin mun tuhkaani ei sitten säästellä missään kirjahyllyssä tai takanreunalla!